Kalibrera om din trasiga DualSense (PÅ EGEN RISK!)
God dag!
Jag hade problem med högra spaken på en av mina PS5-kontroller. Om jag riktade spaken mot vänster i Fortnite, så gick siktet saktare än om jag riktade den till höger. Eftersom den ändå var trasig, så gjorde jag ett försök med att skruva isär hela kontrollen, rengöra och sätta ihop igen. Det var en ganska hemsk process som tog mig alldeles för många timmar - och även om jag lyckades med att få ihop en hel handkontroll igen, så hjälpte det tyvärr inte problemet med spaken.
Vill därför informera om ett program - som jag fann EFTER allt onödigt slit - som kalibrerar om spakarna på din PS5-kontroll på några sekunder.
https://dualshock-tools.github.io/
VARNING!:
- Det finns en risk att bricka kontrollen, så gör endast med handkontroller som ändå är bortom räddning.
- Webbplatsen är inte ansluten till Sony, PlayStation & co.
- Tjänsten tillhandahålls utan garanti. Använd på egen risk.
- Webbplatsen använder analyser för att förbättra tjänsten.
- Håll handkontrollens interna batteri anslutet och se till att det är väl laddat. Om batteriet dör under drift kommer handkontrollen att skadas och göras oanvändbar.
- Innan du gör den permanenta kalibreringen, prova den tillfälliga för att säkerställa att allt fungerar bra.
Man behöver:
- USB-kabel (C-A eller C-C)
- DualSense
- PC (Vet ej om det fungerar med Mac)
Instruktioner:
1. Anslut din handkontroll till din PC med USB-kabel och säkerställ att den är korrekt ansluten.
2. Se till att inte ha jättelåg batterinivå.
3. Följ instruktionerna på hemsidan och gör en temporär kalibrering.
4. När du vet hur kalibreringen går till, gör en permanent kalibrering.
Jag ANTAR att det här även går att göra via Bluetooth, men jag skulle personligen aldrig våga chansa att göra det trådlöst. Använd trådad anslutning för säkerhetsskull!
Jag tog risken - och för mig fungerade det helt galant! Efter att ha följt instruktionerna och till slut gjort en permanent kalibrering så fungerar mitt sikte i Fortnite precis som det ska igen! Det är inte säkert att detta håller i sig över tid, eftersom det fortfarande är ett fysiskt fel på spaken, men jag har åtmistone för tillfället sparat in dem 800 kronorna som en ny handkontroll kostar.
Det här ska även kunna hjälpa stickdrift genom att kalibrera om vad din kontroll anser är mittpunkten, samt även fungera med DualShock 4, men det vågar jag inte riktigt voucha för då jag inte prövat själv. Än så länge finns inget stöd för DualSense Edge, men det ser ut att vara påväg.
Kalibreringen skrivs in i hårdvaran av din handkontroll och kommer därmed fungera inte bara på din PC, utan även om du sedan connectar den till ditt Playstation 5.
Lycka till!