CARnage - En retrostinkande indie resa
Som en gammal FZ tomte som alltid ser till att ha en fz flik uppe känns det som dags att jag slaskar ner min resa som indie spelutvecklare här nu när det börjar dra ihop sig för släpp för vårat spel CARnage. Igår (fredagen den 13:e september) släppte vi äntligen vårat demo publikt efter snart 3 års utveckling. Det har varit en lång resa som med handen på hjärtat varit längre än den vi först såg framför oss (vi tänkte att vi skulle kunna soppa ihop ett spel på runt ett år).
Att ha ett heltids jobb samtidigt som man vill skapa ett spel värt att släppa på Steam var litet knivigare än vi först tänkt, men nu ser vi äntligen slutet på tunneln och känner oss ganska säkra på vår deadline.
Så vad är CARnage, och hur blev det vår första satsning som spelstudio?
CARnage var i grunden ett LudumDare bidrag som vi slängde ihop under en helg för LD40. Det blev ett larvigt litet spel på 3 banor med ett lättviktigt urval av powerups. Spelet går att testa här: CARnage LD40
Tanken var att vi skulle hålla spelet ganska tight och light när vi startade det större projektet. Men under resans gång så har vi ökat scopet en hel del för att få till en intressant och skojig upplevelse för möjliga spelare.
Idag klockar vi in på 46 banor som spänner sig över 3 unika världar. Därtill har vi skapat 15 upplåsbara bilar som man kan skräddarsy med vad vi kallar bolt-ons för att skapa en build som passar dig som spelare.
Spelet är ett såkallat Combat-Racing spel med distinkt retro stil (pixel grafik, top-down perspektiv a'la GTA 1).
Idag är vi två personer som utvecklar spelet, jag sitter mestadels med grafik och musik medans Emil stånkar på med kodande. Jag tänker att detta inlägg får vara litet av en introduktion av spelet och att tråden framgent går igenom litet processen med att ta fram vårat spel. Så jag avrundar denna första post med vår trailer och länk till vår steam page där ni kan dra ner demot och testa av i hemmakammaren.
Fortsättning följer...
@Fredrik Eriksson @Tomas Helenius @Daniel Sjöholm @uberpwnage2.0 kan vi inte få den här flyttad från bloggar till "visa upp dig själv" så den får lite mer belysning!
OT: Kul att läsa om din resa med spelet och ska bli kul att se var det landar!
Ad hoc addendum
<Uppladdad bildlänk>
Som en gammal FZ tomte som alltid ser till att ha en fz flik uppe känns det som dags att jag slaskar ner min resa som indie spelutvecklare här nu när det börjar dra ihop sig för släpp för vårat spel CARnage. Igår (fredagen den 13:e september) släppte vi äntligen vårat demo publikt efter snart 3 års utveckling. Det har varit en lång resa som med handen på hjärtat varit längre än den vi först såg framför oss (vi tänkte att vi skulle kunna soppa ihop ett spel på runt ett år).
Att ha ett heltids jobb samtidigt som man vill skapa ett spel värt att släppa på Steam var litet knivigare än vi först tänkt, men nu ser vi äntligen slutet på tunneln och känner oss ganska säkra på vår deadline.
Så vad är CARnage, och hur blev det vår första satsning som spelstudio?
CARnage var i grunden ett LudumDare bidrag som vi slängde ihop under en helg för LD40. Det blev ett larvigt litet spel på 3 banor med ett lättviktigt urval av powerups. Spelet går att testa här: CARnage LD40
Tanken var att vi skulle hålla spelet ganska tight och light när vi startade det större projektet. Men under resans gång så har vi ökat scopet en hel del för att få till en intressant och skojig upplevelse för möjliga spelare.
Idag klockar vi in på 46 banor som spänner sig över 3 unika världar. Därtill har vi skapat 15 upplåsbara bilar som man kan skräddarsy med vad vi kallar bolt-ons för att skapa en build som passar dig som spelare.
Spelet är ett såkallat Combat-Racing spel med distinkt retro stil (pixel grafik, top-down perspektiv a'la GTA 1).
<Uppladdad bildlänk>
Idag är vi två personer som utvecklar spelet, jag sitter mestadels med grafik och musik medans Emil stånkar på med kodande. Jag tänker att detta inlägg får vara litet av en introduktion av spelet och att tråden framgent går igenom litet processen med att ta fram vårat spel. Så jag avrundar denna första post med vår trailer och länk till vår steam page där ni kan dra ner demot och testa av i hemmakammaren.
https://www.youtube.com/watch?v=GHRGi2BPDtQ
Fortsättning följer...
Nä, de nappade inte på att flytta tråden, men rekommenderar dig då att skapa en tråd i forum-delen" visa upp dig själv" för bloggtrådar försvinner väldigt fort och kommer således inte ses av särskilt många.
Ad hoc addendum
@keffkebab: Kanske skall ta steget till "visa upp dig själv" delen på forumet så det blir litet synligare! Tack för tipset!
@RiddarKatig: Vi körde mycket javascript när vi började vara med på LD jamsen allt! Men sen ramlade vi på att börja utveckla i Unity för att snabbare kunna plocka ihop våra jam spel, tror valet var mest för att Phaser hade litet halvdåligt stöd för TypeScript som vi alla uppskattar
Så Carnage som vi skall släppa på Steam är skrivet i Unity och C#
Själv är jag ju ruskigt glad i JS, så jag började tidigt att skriva min egen spelmotor för webben. Ett tidigt exempel på ett JS spel är Zombie Grinder från 2015 som går att testa här: https://fagertveit.com/zombiegrinder/alphai3/
En nyare variant av min lilla spelmotor går att kika på här: https://github.com/Fagertveit/gamesaw-ts
Men det är gamla grejor. Dessa dagar har det blivit Unity för hela slanten, men jag sitter och blickar litet smått mot Godot just nu för kommande projekt då man fick litet dålig smak gällande unitys licens uppdateringar (verkar ha gått till sig nu dock, men förtroendet är lite förstört där).
Jag ska kolla in din spelmotor ikväll, mest för att sånt intresserar mig
Jag har själv gjort en del spel som bygger på PIXI.js vilket är mer en renodlad grafikrenderare/assetloader än fullfjädrad motor så där har jag väl typ också gjort en "motor" som jag återanvänder mellan projekt. Mer en projekttemplate kanske.
De flesta verkar köra Unity idag men ärligt talat tycker jag det är roligt att pilla på lägre nivå och uppfinna hjulet själv.
EDIT:
Kunde inte hålla mig från att kika på koden från spelmotorn. Det var nästan skrämmande vad jag kände igen mig i det jag själv gjort. Du gör en del grejer lite mer själv där jag lutar mig på PIXI, vilket var intressant att se hur det gick till.
@Fredrik Eriksson @Tomas Helenius @Daniel Sjöholm @uberpwnage2.0 kan vi inte få den här flyttad från bloggar till "visa upp dig själv" så den får lite mer belysning!
OT: Kul att läsa om din resa med spelet och ska bli kul att se var det landar!
Nä, de nappade inte på att flytta tråden, men rekommenderar dig då att skapa en tråd i forum-delen" visa upp dig själv" för bloggtrådar försvinner väldigt fort och kommer således inte ses av särskilt många.
It is done (tack, Tompa!). Sorry att det dröjde.
En Bamseponny av folket
Jag ska kolla in din spelmotor ikväll, mest för att sånt intresserar mig
Jag har själv gjort en del spel som bygger på PIXI.js vilket är mer en renodlad grafikrenderare/assetloader än fullfjädrad motor så där har jag väl typ också gjort en "motor" som jag återanvänder mellan projekt. Mer en projekttemplate kanske.
De flesta verkar köra Unity idag men ärligt talat tycker jag det är roligt att pilla på lägre nivå och uppfinna hjulet själv.
EDIT:
Kunde inte hålla mig från att kika på koden från spelmotorn. Det var nästan skrämmande vad jag kände igen mig i det jag själv gjort. Du gör en del grejer lite mer själv där jag lutar mig på PIXI, vilket var intressant att se hur det gick till.
Jag har faktiskt ett annat projekt där jag använder mig av PIXI, så känner till det libbet väl, men då använder jag det endast för att rendera bild resurser som jag i applikationen kan justera lite grundläggande attribut på tex. att göra bilden monokrom, ändra kontrast, färgmättnad och litet smått och gott, samt zoom funktionalitet.
Applikationen är ett bildbibliotek där jag enkelt kan kategorisera och samla referensbilder. Ett projekt som jag jobbat på ett par omgångar då jag alltid känt att de applikationer som finns tillgängliga inte riktigt uppfyller mina egna behov, så helt för min egen del Trixade till det som en electron app vilket borde fungera även om man vill distribuera webbspel genom tex Steam
Recension:
Spelet har charm, och jag gillar utrawide-supporten. Dock hade det varit ballt om även bakgrunden var ultrawide i mainscreen så man slipper black borders.
Grafiken är perfekt med retro-doften den har.
Ljudet är helt ok, motorljudet kanske kunde varit lite bättre men allt annat var nice.
Spelkänslan var fantastisk, enkelt att köra med tangentbord också.
Svårigheten var lite katastrof, motståndet hade inte mycket att sätta emot.
Menyerna kunde bli lite "kluddiga" innan man förstod dem, just med uppgraderingarna och det.
Demot får 3.5/5 så långt, förbättrar man vissa delar kan betyget lätt klättra.
i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5
@theBoosing: Man tackar för en välserverad recension! Och vi tar till oss av ris och ros helhjärtat! Svårighetsgraden är ruskigt svår att få till bra tråkigt nog, vi har tidigare fått en hel del kommentarer av vänner och familj att spelet är på tok för svårt (mången har gett upp efter Atomic Beach redan), så från tidigare kommentarer skruvade vi ner motståndet en hel del i demot för att vara litet snälla mot den breda massan Men när det väl släpps i fullversion så kommer vi ha många banor att skruva upp svårigheten med (46 banor i full releasen).
Vi skall även se till att kolla över motorljuden allt, samt försöka få till ultrawide även i menyerna (ingen av oss har en ultrawide skärm tyvärr, så vi får se om vi kan hitta någon att testa av där).
Mången tack för bra feedback!
@Arcadia: Death Rally är absolut en av inspirationskällorna! Men tyvärr tror jag 3D Realms skulle bli sura på oss om vi bökade in Mr.Nukem, hoppas att vi kan vispa ihop en godtycklig antagonist i slutändan dock!
@stork1337: Death Rally absolut, och GTA, missade tyvärr Combat Cars (var litet av en Nintendo nörd under konsolkrigs tiden ).
@s3ng: Klockrent prickat där, slaskade ut en post på twittern för någon månad sedan med de största inspirationskällorna, och baserar man det på den så fick du alla rätt på de svaren du nämner (kan du lista ut den 4:e tro?)
@s3ng: Klockrent prickat där, slaskade ut en post på twittern för någon månad sedan med de största inspirationskällorna, och baserar man det på den så fick du alla rätt på de svaren du nämner (kan du lista ut den 4:e tro?)
Är det RC Pro-Am?
Är det RC Pro-Am?
Korrekt! En guldklimp från NES tiden helt klart!