Diablo IV sägs ha dragit in 1,5 miljarder på mikrotransaktioner

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Haha jante-Sverige gör sig påmint. Spel är kultur och kultur ska inte skapas för vinst utan för att lidande konstnärer ska kunna dö fattiga men med sjuk credd och kärlek från spelarbasen.

Så du tror att bara de som jobbade på D4 ska få lön för sitt arbete? Personalstyrkan kostar, oavsett om de jobbade på spelet eller ej.

De har även andra inkomstkällor, en produkt är inte tänkt att bära hela företaget.

Medlem
Skrivet av Komured:

Man kan tycka vad man vill om microtransaktioner men tydligen vill ju spelana ha dem eftersom det köps för glatta livet, förstår varför varje företag petar in dem i sina spel även om jag själv väldigt sällan köper.

Nja, det tror jag inte man kan säga.

Det är ett välkänt och väldokumenterat faktum att spelare manipuleras med allehanda psykologiska fulknep för att få dem att känna att de "måste" lägga pengar på mikrotransaktioner.

Bara faktumet att folk säger att de är "okej med kosmetiska mikrotransaktioner" är ett stort problem, då det normaliserar mikrotransaktioner som ett koncept och gör det lätt att flytta målstolpen till: "det är okej med mikrotransaktioner som förändrar spelet, så länge man kan få samma förmåner genom att grinda" och slutligen till "det är helt okej med mikrotransaktioner, utvecklarna måste ju kunna tjäna pengar på något sätt".¨

En skrämmande och vidrig utveckling minst sagt.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Och spelpriserna hade gått upp från 599kr för länge sen.

Personligen har jag aldrig köpt någon mikrotransanktion förutom ett map pack till Halo 3 runt 2007.

Spel kostade 600kr när jag va barn på 90-talet, då va det ~5 personer bakom hela produktionen. Idag kostar spel max 800kr och spelstudios som säljer spel för den summan ligger generellt nånstans mellan 100-500 anställda.

Jag gillar inte heller mikrotransaktioner, men vi ska nog snarare vara glada över att spel "bara" kostar 800kr när produktionskostnaderna har ökat med kosmiska proportioner i jämförelse.

Medlem
Skrivet av WargH:

De har även andra inkomstkällor, en produkt är inte tänkt att bära hela företaget.

Nej men en sån här framgång kan göra att de kan satsa på mindre bärande produkter utan att vara rädda för misslyckanden och att personal inte får betalt. Om de har ett eller fem spel är ovidkommande - personalstyrkan är inte gratis heller inte vad de skapar.

Medlem

Har inte spenderat en krona på något förutom spelet. Kommer dock köpa expansionen då jag gillar spelet ändå
Kan inte påstå att dessa transaktioner stör det normala spelandet. Det är ju värre när det slängs i ansiktet hela tiden att man ska handla.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Spel kostade 600kr när jag va barn på 90-talet, då va det ~5 personer bakom hela produktionen. Idag kostar spel max 800kr och spelstudios som säljer spel för den summan ligger generellt nånstans mellan 100-500 anställda.

Jag gillar inte heller mikrotransaktioner, men vi ska nog snarare vara glada över att spel "bara" kostar 800kr när produktionskostnaderna har ökat med kosmiska proportioner i jämförelse.

Ja, jag har inte tänkt på det ur det perspektivet tidigare. Det känns dock tämligen egoistiskt att inte vara en motståndare mot mikrotransaktioner när man vet att en skara av kunderna är barn - bara för att det gynnar ens egen plånbok vid inköp av spel.

Nåja. Antingen tolerera detta eller avskärma sig och flytta ut på landet, som kanske händer ändå.

signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem

Jag köper gärna cosmetics om spelet har system och content för 2-300 timmar+
men hittills har ju d4 varit en sologrind som tar slut efter 1-2 veckor

Blev ingen förbokning av expansionen då de enda de erbjuder är cosmetics, de har 0 kvalitétskontroll för content, de har ju i princip använt spelarna som system/content-tester varenda season nu. Utvecklingen är ett totalt haveri! Pinsamt!

Att folk förbokar expansionen för att få cosmetic vingar utan att ens veta vad expansionen kommer erbjuda (utöver en 4h~ lång story ) är fan helt otroligt

Blizzard har blivit ett utvattnat varumärke som står för cashgrabs och 0 innovation eller passion.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nej men en sån här framgång kan göra att de kan satsa på mindre bärande produkter utan att vara rädda för misslyckanden och att personal inte får betalt. Om de har ett eller fem spel är ovidkommande - personalstyrkan är inte gratis heller inte vad de skapar.

Fast det där har inte stämt under hela tiden Kotick har varit VD. De har bara jagat storsäljare. Och de är ett amerikanskt bolag så de måste vinstmaximera annars kan deras aktieägare stämma dem. Blizzard kommer aldrig igen göra passion projekts.

Medlem

Alltid roligt att se folk försvara multi miljard företag med argument som att de stackarna minsan behöver mikro transaktioner och måste få höja priserna på spel... nej de måste inte något av dessa, de vill bara öka vinsterna till sina aktieägare.

Och prata inte om de stackars 13000 anställda de är inte vatten värda för företaget. Blizzard/Microsoft gör dig av med folk på löpande band för att höja aktieutdelning och/eller kunna anställa folk med längre lön...

D4 är pay to pay to pay....du köper spelet för att köpa seasons för att köpa microtransaktions. Nu kan du också köpa en expansion så de blir ju perfekt, fortsätt slänga pengar på detta skräp.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Fast det är också fler människor som spelar spel nu för tiden jämfört med 90talet. Så marknaden och volymerna som säljs är potentiellt större. Tycker också inte man ska jämföra priser från tiden då Nintendo blev stämda för kartellbildning och hålla priserna uppe.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/2375967.stm

Medlem

Avdelning: Två tankar samtidigt.

Å ena sidan. I spel som t ex League of Legends, eller Starcraft, som jag lagt säkert 1000 timmar på, känns det som om det kan vara värt att lägga en extra slant, lite som tack för all glädje (nåja...) man fått under tiden. Min kostnad per spelad timme är riktigt låg liksom, även om jag betalat för att köpa Starcraft från början. Så jag kan ändå någonstans se ett värde i den typen av microtransaktioner.

Å andra sidan.
Pengar styr utvecklingen. I en värld där man kan dra in 1,5 miljarder på microtransaktioner i ett spel som ändå är rätt risat av många spelare så som Diable IV är, så är ju de ekonomiska motiven till att göra "bra" spel låga. Det var ju en del snack om Concorde nyligen, och jag hävdade med emfas att det är en i sammanhanget rätt billig chansning Sony gjorde där. Kostnaden för spelet i sig är bara en bråkdel av Sonys årliga vinst, och hade det flugit hade man kunnat dra in tiofaldigt gånger investeringarna.

Jag kan tycka det är skittråkigt att EA inte ser poängen i att investera i IPn som t ex Dead Space, som är hyllade spel (iaf de två första...) men jag förstår också att de inte vill lägga energi på den typen av projekt när de kan sälja spelarkort i FIFA/EAFC för miljardbelopp.

Jag tror inte nödvändigtvis att de olika typerna av spel tävlar om samma pengar från spelarna, men jag tror att som utvecklare och framför allt utgivare ser de där 1,5 miljarderna Diablo drar in jävligt attraktiva ut. Och jag tror inte att Blizzard återinvesterar de pengarna i att polera Warcraft 3 Reforged så att säga...

signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Fast det är också fler människor som spelar spel nu för tiden jämfört med 90talet. Så marknaden och volymerna som säljs är potentiellt större. Tycker också inte man ska jämföra priser från tiden då Nintendo blev stämda för kartellbildning och hålla priserna uppe.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/2375967.stm

Ja. Man kan väl säga såhär. Silent Hill på Playstation sålde 2 miljoner exemplar och startade ett älskar IP och ses som en supersucce.

Dead Space remaken härom året sålde 2 miljoner exemplar och EA lägger ner serien för att den ansågs vara en ekonomisk flopp. Det har hänt en del med vilka volymer du måste sälja spel i för att de ska gå runt nu för tiden så att säga..

signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Lite förvånad att de drar in såpass på microtransactions. Skins och andra detaljer är inget man lägger märke till speciellt mycket när det är så smått tänker jag. Uppenbarligen andra som tänker annorlunda

Medlem
Skrivet av Sandal:

Alltid roligt att se folk försvara multi miljard företag med argument som att de stackarna minsan behöver mikro transaktioner och måste få höja priserna på spel... nej de måste inte något av dessa, de vill bara öka vinsterna till sina aktieägare.

Och prata inte om de stackars 13000 anställda de är inte vatten värda för företaget. Blizzard/Microsoft gör dig av med folk på löpande band för att höja aktieutdelning och/eller kunna anställa folk med längre lön...

D4 är pay to pay to pay....du köper spelet för att köpa seasons för att köpa microtransaktions. Nu kan du också köpa en expansion så de blir ju perfekt, fortsätt slänga pengar på detta skräp.

Det är ingen skillnad mot tidigare spel. Det räcker att köpa billigaste versionen och senare expansionen för att spela spelet fullt ut. Finns ingenting utöver det du behöver. Om folk vill slänga mer pengar på spelet är det upp till dem. Du gnäller över sådant som är frivilligt när det gäller Diablo IV.

Medlem
Skrivet av WargH:

Fast det där har inte stämt under hela tiden Kotick har varit VD. De har bara jagat storsäljare. Och de är ett amerikanskt bolag så de måste vinstmaximera annars kan deras aktieägare stämma dem. Blizzard kommer aldrig igen göra passion projekts.

Klart de vill sälja, de skapar inte för att slänga ut det i sopkorgen. Ingen vill göra en Concord liksom och slänga ut typ $200M för att sen inte sälja någonting utan se det läggas ned efter mindre än en vecka. Utan vinst kan de inte betala personal, och utan personal kan de inte utveckla spel. Är en inte intresserad av deras spel är det bara att inte köpa och vill en ha passion projects är det bättre att vända sig till indie-utvecklare än storbolagen.

Skrivet av Sandal:

Så du menar att utvecklingskostnaderna inte har ökat en enda dollar någonsin utan det enda som ökat är vad bolagen tar för spelen? Och klart personalen är värd någonting, det kallas lön. Men sure, ibland tvingas de avskeda folk för att täcka förluster, vilket är ett kortsiktigt och tråkig lösning på ett problem men så är tyvärr marknaden. Men du kan köpa Diablo IV utan att betala ytterligare, heller inget köptvång på expansionen. Bara för att du kan så måste du inte.

Medlem

Känner en hel del av den här energin i tråden nu...

Medlem

Trots alla aggressiva p2w-element så har DI mer och bättre innehåll än D4, dessutom är det gratis att spela om man inte tänker köra PVP, uppdateras mer frekvent än d4 och har roligare loot-system också.

Jag skyller på spelarna som har dålig moralkompass som köper kosmetiskt. Trots inkomsterna via mikrotransaktionerna är d4 knappast så mycket bättre än vad det var vid släpp tyvärr.

När Blizzard släppte spel förut var man garanterad kvalitet rakt igenom, nu försöker de desperat leva upp till något som inte finns kvar.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Klart de vill sälja, de skapar inte för att slänga ut det i sopkorgen. Ingen vill göra en Concord liksom och slänga ut typ $200M för att sen inte sälja någonting utan se det läggas ned efter mindre än en vecka. Utan vinst kan de inte betala personal, och utan personal kan de inte utveckla spel. Är en inte intresserad av deras spel är det bara att inte köpa och vill en ha passion projects är det bättre att vända sig till indie-utvecklare än storbolagen.

Så du menar att utvecklingskostnaderna inte har ökat en enda dollar någonsin utan det enda som ökat är vad bolagen tar för spelen? Och klart personalen är värd någonting, det kallas lön. Men sure, ibland tvingas de avskeda folk för att täcka förluster, vilket är ett kortsiktigt och tråkig lösning på ett problem men så är tyvärr marknaden. Men du kan köpa Diablo IV utan att betala ytterligare, heller inget köptvång på expansionen. Bara för att du kan så måste du inte.

Blizzard skulle lika gärna kunnat ha vara de som gjorde Concord. Det är den formulan de gör spel efter. Det är samma typ av upplägg i deras affärsstrategi.

Endast indie för passion projects? Du sa ju precis att de stora AAA-bolagen måste få in massa pengar för att kunna göra passion projects.

Nästan ingen säger att de inte skall få tjäna pengar, det folk vänder sig mot är hur de försöker lura människor att spendera mer via olika gambling-element, FOMO och annat.

Medlem
Skrivet av WargH:

Blizzard skulle lika gärna kunnat ha vara de som gjorde Concord. Det är den formulan de gör spel efter. Det är samma typ av upplägg i deras affärsstrategi.

Endast indie för passion projects? Du sa ju precis att de stora AAA-bolagen måste få in massa pengar för att kunna göra passion projects.

Nästan ingen säger att de inte skall få tjäna pengar, det folk vänder sig mot är hur de försöker lura människor att spendera mer via olika gambling-element, FOMO och annat.

Klart vem som helst kan råka ut för en flopp, ingen är garanterad framgång för alla projekt någonsin. Allt är en risk och ibland lönar den sig ibland inte. Sån är risken med allt skapande.

Ja. Är du inte intresserad av storbolagens spel är det ju bara att undvika. Passion projects är större chans att hitta i indie då de just inte har samma vinstkrav på sig. Men de finns ju på högre plan också såklart. Och jag skrev att de med liknande större vinster kan bära företaget även under mindre lyckade projekt, skrev aldrig att det bara används till passion projects. Du får läsa vad som skrivs och inte vad du vill läsa.

De lurar ju ingen? De säger helt öppet "betala denna summan för denna varan" så det är en helt ärlig transaktion för de som vill. Eller menar du att de som köper något för något annat och att mer pengar dras än vad de påstod att det skulle kosta?

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Ja. Man kan väl säga såhär. Silent Hill på Playstation sålde 2 miljoner exemplar och startade ett älskar IP och ses som en supersucce.

Dead Space remaken härom året sålde 2 miljoner exemplar och EA lägger ner serien för att den ansågs vara en ekonomisk flopp. Det har hänt en del med vilka volymer du måste sälja spel i för att de ska gå runt nu för tiden så att säga..

Ja AAA spelen är inte hållbara längre. Däremot har ribban för att göra spel sänkts och vi svämmas över av grymma lir som gjorts av en eller ett fåtal personer.

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Absolut men det måste väl också ses som ett misslyckande av dom som planerade Dead Space remaken. Nu har jag bara googlat siffrorna här så vet inte exakt hur korrekta dom är

Dead space 1 sålde 1 miljon exemplar
Dead space 2 sålde 4 miljoner
Dead space 3 sålde 600,000 i NA första veckan. Så troligen mer än Dead space 1 men mindre än 2an.

Om man förväntar sig att en remake ska sälja avsevärt mycket mer än 2 miljoner så har man väl missförstått marknaden ordentligt. Det är en serie som aldrig sålt enorma mängder och därför borde dom lagt resurser på remaken som motsvarar en lägre försäljning.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är ingen skillnad mot tidigare spel. Det räcker att köpa billigaste versionen och senare expansionen för att spela spelet fullt ut. Finns ingenting utöver det du behöver. Om folk vill slänga mer pengar på spelet är det upp till dem. Du gnäller över sådant som är frivilligt när det gäller Diablo IV.

Det går också att köpa en tomt utan hus på, men att sen inte bygga ett där på skulle väl ända kännas rätt dumt. Visst jag kan köpa 20% av spelet och skita i 80% efter som det är låst bakom en betal vägg, eller så spelar jag färdiga spel där jag får allt i ett och inte behöver punga ut 3x original priset för att få tillgång till allt.

Problemet är att dessa "allt i ett spel" blir färre och färre tack vare får som pumpar pengar i dessa penga farmar spel.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Klart vem som helst kan råka ut för en flopp, ingen är garanterad framgång för alla projekt någonsin. Allt är en risk och ibland lönar den sig ibland inte. Sån är risken med allt skapande.

Ja. Är du inte intresserad av storbolagens spel är det ju bara att undvika. Passion projects är större chans att hitta i indie då de just inte har samma vinstkrav på sig. Men de finns ju på högre plan också såklart. Och jag skrev att de med liknande större vinster kan bära företaget även under mindre lyckade projekt, skrev aldrig att det bara används till passion projects. Du får läsa vad som skrivs och inte vad du vill läsa.

De lurar ju ingen? De säger helt öppet "betala denna summan för denna varan" så det är en helt ärlig transaktion för de som vill. Eller menar du att de som köper något för något annat och att mer pengar dras än vad de påstod att det skulle kosta?

Jag sa inte heller att du skrev bara, utan du använde det som en motivering. Du måste förstå vad det är du själv skriver.

Det finns gott om artiklar och rapporterar om hur de använder så kallade predatory practices. Det är en av anledningarna till att du måste köpa virtuell valuta först och i många spel inte kan köpa skins osv direkt för riktiga pengar.

Avstängd
Skrivet av Dreijer:

???
Marknaden vill ha detta och de tjänar enorma pengar på det. I alla fall den skara som använder tjänsterna. Menar du att företag av en viss storlek, endast skall tjäna tillräckligt för att gå runt? Utan vinst, så kan man inte utveckla och expandera.

Gång på gång så verkar det som att ”gamers” anser att spelföretag är helt frånskilda från andra tech/sw-bolag. De skall hålla på med någon form av välgörenhet, snarare än att vara vinstdrivande.

Det är onekligen en unik kundkrets, en högljudd sådan.

Unik kundkrets japp, och det är det som är fint.
Stort medhåll till alla som protesterar högt från min sida.
Varför ska man acceptera microttransaktioner om man inte vill ha det?
Gör bra spel, det är vad många gamers vill ha.
(Orelaterat till om D4 är bra eller dåligt. Har ingen åsikt om det spelet)

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av baxtex:

Ja AAA spelen är inte hållbara längre. Däremot har ribban för att göra spel sänkts och vi svämmas över av grymma lir som gjorts av en eller ett fåtal personer.

Eller ja, inte den typen av spel som vi ofta ser. Jag har varit inne på det i lite andra trådar om t ex PS5 Pro, att jag tycker vi är förbi den punkten där vi måste ha bättre grafik och prestanda hela tiden. Tycker t ex Tears of the Kingdom visar att det går att göra ett AAA spel på begränsad hårdvara som ser väldigt bra ut om man hittar en grafisk stil och håller sig till den.

Minecraft är väl själva sinnebilden av att om du bara har en rolig grundidé så är grafik och prestanda rätt oviktigt, men ändå är det ett ständigt tjat om bättre hårdvara hela tiden.

Sinnebilden av motsatsen är ju att någon suttit och programmerat att pungkulorna på hästarna krymper när det är kallt i RDR2. Kanske mer en rolig grej än något man lagt seriöst med tid på, men i det här sammanhanget är det ju ett bra exempel på något som ger väldigt lite till upplevelsen.

signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Absolut men det måste väl också ses som ett misslyckande av dom som planerade Dead Space remaken. Nu har jag bara googlat siffrorna här så vet inte exakt hur korrekta dom är

Dead space 1 sålde 1 miljon exemplar
Dead space 2 sålde 4 miljoner
Dead space 3 sålde 600,000 i NA första veckan. Så troligen mer än Dead space 1 men mindre än 2an.

Om man förväntar sig att en remake ska sälja avsevärt mycket mer än 2 miljoner så har man väl missförstått marknaden ordentligt. Det är en serie som aldrig sålt enorma mängder och därför borde dom lagt resurser på remaken som motsvarar en lägre försäljning.

Jo så är det. Och det är något vi som spelare kanske också ska ha med oss.

Det finns ju en radda med väldigt älskade spel som krasst sett aldrig sålt speciellt bra.

Metroid Dread är det bäst säljande Metroid spelet någonsin och det har sålt 3,04 miljoner ex.

Metroid Prime Remaster sålde 1,09 miljoner.

Super Metroid, som många, däribland jag själv, håller som ett av historiens bästa spel, sålde 1,42 miljoner ex.

Listan på spel som är rosade av kritiker och de som spelet spelen men inte sålt särskilt bra är rätt lång. Givet hur exhalterade många fans var inför releasen av DS Remake och hur spelet togs emot så var det nog lätt att få för sig att det skulle sälja bättre än det gjorde.

signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av WargH:

Jag sa inte heller att du skrev bara, utan du använde det som en motivering. Du måste förstå vad det är du själv skriver.

Det finns gott om artiklar och rapporterar om hur de använder så kallade predatory practices. Det är en av anledningarna till att du måste köpa virtuell valuta först och i många spel inte kan köpa skins osv direkt för riktiga pengar.

Nu svarar du igen på någonting jag aldrig skrivit. Igen. Jag skrev inte att du skrev bara så vet inte vad du svarar på. Men vad jag skrev var om att "de kan satsa på mindre bärande produkter" så jag nämnde inte ens "passion projects" som argument utan det var något du skrev om. Mitt argument var alltså att större inkomstbringande titlar (som D4) är bra för företaget och kan bära det även om de skulle släppa spel som inte blir lika populära och säljer lika bra - eller tjänar lika mycket på "övrigt". Så jag förstår mycket väl vad jag skriver men problemet är att du inte gör det, eller ens kan skilja på vad jag skriver eller vad du påstår och hittar på i ditt lilla huvud.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ja, men det fungerar ju verkligen. Just i det här fallet, så tror jag inte att beskrivningen ”unga” passar. Medelåldern på Diablo-spelare är nog ganska hög, så att påstå att mikrotransaktioner endast skulle vara någonting som bara barn/ungdomar dras till, stämmer nog inte. Åtminstone inte för detta spel.

Barn har inga pengar.

Du får nog ta och meddela Roblox och dylika att kids inte har pengar.

Vidhåller att det primärt är yngre som har ett behov att stå med betalarmor i byn i Diablo. Activision har enorma inkomster från yngre, men det är rätt dålig statistil på vem som faktiskt är barn.

signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av robbis:

I vilken kroppsdel? Bwhöver du vård?

Mitt huvud.
Blizzard fortsätter skända liket så länge man kan.

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Du får nog ta och meddela Roblox och dylika att kids inte har pengar.

Vidhåller att det primärt är yngre som har ett behov att stå med betalarmor i byn i Diablo. Activision har enorma inkomster från yngre, men det är rätt dålig statistil på vem som faktiskt är barn.

Då får man väl prata med sina barn? Det är ju inte företagens uppgift. Ett barn får inte per automatik tillgång till ett betalkort med ett saldo.

123
Skriv svar