PS5 Pro-diskursen driver mig till vansinne
Ber om ursäkt för att jag kommer här och märker ord, men det är ju en krönika det handlar om. Som journalistisk produkt ska den vara personligt hållen och reflektera krönikörens tankar. Krönikören är också transparent med var texten kommer ifrån, så att försöka läsa den som en nyhetsartikel blir lite som att gnälla på soppan för att den inte går att äta med gaffel.
Det är fint att du bemärker det jag säger och tar bort det viktigaste: Att han klagar på att vi klagar och att det är sjukdomen vi ska rikta ilskan på istället för Sony. Som jag skrev tror jag aldrig han skrivit något liknande i försvar till ett annat företag. Det är den slutsats vilket för mig gör det tydligt att han är en fanboy.
Det här skriver jag som inte ens har en konsol utan jag bara avskyr företag som utnyttjar sina kunder.
Personligt hållen =/= Sony-fanboy sedan barnsben. Det är ett spektrum.
Han får så klart skriva vad han vill och om vi vill ha fanboys om varje spel som även gör recensioner är ju det okej om du tycker så. Jag tycker inte man lyckas vara neutral och även fast han är transparent om det lyckas han inte heller. En annan persn som är mer neutral tycker jag passar bättre.
Fast jag tror folk hade reagerat om en Sony-fanboy hade skrivit kritiska Xbox artiklar baserat på hur folk reagerar här
Som jag skrev tror jag aldrig han skrivit något liknande i försvar till ett annat företag. Det är den slutsats vilket för mig gör det tydligt att han är en fanboy.
Ja, jävlar...
Som skamlös Sony-fanboy sedan barnsben
...jag tror bannemej att du har avslöjat honom.
Nej, jag ska inte hålla på. Jag förstår vad du menar. Jag tror bara att du har fått det om bakfoten vad en krönika är, och vad dess syfte är. Det är inte lätt att skilja dem åt, särskilt inte i ett nyhetsartikelsflöde. FZ kanske kan lägga in en tydligare disclaimer i krönikan, eller särskilja den på annat vis. Man kan också ha invändningar mot en krönika, men då ska man ha det med vetskapen om att det är en annan människas åsikter man ifrågasätter, inte den journalistiska integriteten och neutraliteten.
Det är fint att du bemärker det jag säger och tar bort det viktigaste: Att han klagar på att vi klagar och att det är sjukdomen vi ska rikta ilskan på istället för Sony. Som jag skrev tror jag aldrig han skrivit något liknande i försvar till ett annat företag. Det är den slutsats vilket för mig gör det tydligt att han är en fanboy.
Det här skriver jag som inte ens har en konsol utan jag bara avskyr företag som utnyttjar sina kunder.
Personligt hållen =/= Sony-fanboy sedan barnsben. Det är ett spektrum.
Han får så klart skriva vad han vill och om vi vill ha fanboys om varje spel som även gör recensioner är ju det okej om du tycker så. Jag tycker inte man lyckas vara neutral och även fast han är transparent om det lyckas han inte heller. En annan persn som är mer neutral tycker jag passar bättre.
Fast jag tror folk hade reagerat om en Sony-fanboy hade skrivit kritiska Xbox artiklar baserat på hur folk reagerar här
Tror du missförstår vad jag menar och ber i så fall om ursäkt för att jag uttryckt mig undermåligt i artikeln.
Klagomålen är inte sjukdomen, jag menar att PS5 Pro är ett symptom på sjukdomen som är skenande priser på hårdvara. Min poäng är att ilskan är missriktad. Produkten är dyr ja, riktigt dyr till och med men det är inte av illvilja mot konsumenten som ett företag väljer att sälja premiumvaror.
Förmodligen finns det en tillräckligt stor efterfrågan på bättre hårdvara för att Sony ska känna att det är värt att lägga ned flera år RnD på utvecklingen av en kompletterande konsol och dessutom utveckla en egen AI-baserad uppskalare.
Jag vet inte riktigt hur du får det till att de utnyttjar sina kunder. Släppet av Ps5 Pro innebär inte att den vanliga PS5 blir sämre. Den dyker upp som ett mer kompetent alternativ för den kundgrupp som värdesätter de aspekterna. Jag gillar inte hur många UE5-titlar i dagsläget för göra enorma kompromisser i bildkvalitet för att flyta smidigt på konsol, jag gillar inte hur FSR ser ut och att det fram till nu varit enda alternativet för uppskalare och jag gillar inte den undermåliga RT-hårdvaran som finns i RDNA2-grafikdelen i PS5. Samtliga av dessa problem löser PS5 Pro och då är det en produkt som passar mig bra.
Att tro att konsoler kommer gå ned i pris över en generation som tidigare är tyvärr inte möjligt längre. Det blir inte billigare att tillverka en systemkrets på samma sätt som tidigare samtidigt som priser på allt annat har ökat markant de senaste åren. Material och transport är svindyrt. Därtill äger Sony massor av studios som utvecklar en drös spel som är skitdyra och tillväxten för hela branschen har stannat av då den är mer eller mindre mättad. De som köper PS5 Pro är förmodligen inte nya kunder utan den skara entusiaster som redan äger en PS5
Jag tycker inte att jag oskäligt försöker försvara Sony, gör dom fel ska dom ha kritik. Att släppa en premiumprodukt riktad mot entusiaster är i min mening inte att göra fel. Jag tycker att det finns markant större problem i spelindustrin att rikta sin frustration mot än det här.
Tack för nyanserad lägesbild och inte bara mer "priset är så högt, det är därför helt värdelös konsol och alla som vill ha en är sinnesrubbade" som det lätt har blivit hittills. Visst, priset sticker lite - speciellt som skivläsaren inte ingår - men basversionen finns kvar detta är ingen ersättare utan ett komplement för de som vill ha plusmenyn på Max så att säga. Då kostar det mer. Är det inte viktigt för en så finns basen kvar. Men det är ändå dyrare än det var att uppgradera från PS4 till PS4 Pro och det kanske bidrar till extra irritationen, att många förväntar sig att den tekniska utvecklingen är konstant och att allt förblir mindre och billigare med tiden - vilket inte har visat sig stämma senaste åren - så en ny verklighet blir svårsvald för många också.
Jag tänker lite så här.
Om vi kokar ned det så är det trots allt ett tv-spel det handlar om. Det går inte ens säga man får en mediamaskin på köpet längre då de flesta har en smart-tv där de kan se netflix, Hbo and what not. Så det handlar helt enkelt om ett tv-spel. En produkt som inte behövs och som jag brukar säga om mycket "Allt är inte för alla".
Kan man tycka att priset är högt och att det är snålt? Jo det kan man förstås. Har Sony storhetsvansinne, ja det kan man också tycka, men igen...det är en ren nöjesprodukt, inget du behöver köpa. Kommer jag köpa en Pro? Inte troligt då jag är helt nöjd med min bas-PS5 och dessutom tycker den kommer bli tok för dyr. Men mer än så förargar jag mig inte heller över utannonseringen, jag har bättre saker att resa helvete över.
Tror du missförstår vad jag menar och ber i så fall om ursäkt för att jag uttryckt mig undermåligt i artikeln.
Klagomålen är inte sjukdomen, jag menar att PS5 Pro är ett symptom på sjukdomen som är skenande priser på hårdvara. Min poäng är att ilskan är missriktad. Produkten är dyr ja, riktigt dyr till och med men det är inte av illvilja mot konsumenten som ett företag väljer att sälja premiumvaror.
Förmodligen finns det en tillräckligt stor efterfrågan på bättre hårdvara för att Sony ska känna att det är värt att lägga ned flera år RnD på utvecklingen av en kompletterande konsol och dessutom utveckla en egen AI-baserad uppskalare.
Jag vet inte riktigt hur du får det till att de utnyttjar sina kunder. Släppet av Ps5 Pro innebär inte att den vanliga PS5 blir sämre. Den dyker upp som ett mer kompetent alternativ för den kundgrupp som värdesätter de aspekterna. Jag gillar inte hur många UE5-titlar i dagsläget för göra enorma kompromisser i bildkvalitet för att flyta smidigt på konsol, jag gillar inte hur FSR ser ut och att det fram till nu varit enda alternativet för uppskalare och jag gillar inte den undermåliga RT-hårdvaran som finns i RDNA2-grafikdelen i PS5. Samtliga av dessa problem löser PS5 Pro och då är det en produkt som passar mig bra.
Att tro att konsoler kommer gå ned i pris över en generation som tidigare är tyvärr inte möjligt längre. Det blir inte billigare att tillverka en systemkrets på samma sätt som tidigare samtidigt som priser på allt annat har ökat markant de senaste åren. Material och transport är svindyrt. Därtill äger Sony massor av studios som utvecklar en drös spel som är skitdyra och tillväxten för hela branschen har stannat av då den är mer eller mindre mättad. De som köper PS5 Pro är förmodligen inte nya kunder utan den skara entusiaster som redan äger en PS5
Jag tycker inte att jag oskäligt försöker försvara Sony, gör dom fel ska dom ha kritik. Att släppa en premiumprodukt riktad mot entusiaster är i min mening inte att göra fel. Jag tycker att det finns markant större problem i spelindustrin att rikta sin frustration mot än det här.
"Jag vet inte riktigt hur du får det till att de utnyttjar sina kunder."
När man skriker om vad folk skriker om ska man vara säker på att man vet vad folk skriker om.
Jag tror ni båda har missat en hel del i debatten om ni tror det är enbart detta folk är arga över och detta är det som gör att jag höjer rösten starkt annars hade jag inte brytt mig:
Om de nu börjar med att plocka bort skivläsare för att låsa in folk i deras digital ekosystem, som i sin tur innebär att de kan höja priserna på spel så småningom, samtidigt som man inte kan sälja spelen, kan detta vara början på ett skifte. Även om du kan köpa till vet de att majoriteten inte kommer köpa och det kommer inte ens finnas så många tillverkade.
Det inte är inte enbart för att komma under 800 euro.
Hänger ihop med min tråd om att vi än idag inte kan sälja våra digitala spel och hur sjukt det är.
Det är så varenda företag jobbar med strategiska förändringar: Små små förändringar under lång tid för att i slutändan ha den spelbransch vi har idag t.ex: Fylld av MTX-skit.
Det var folk som sa som dig "Men vad är det å bli arg över" när du kunde köpa en oskyldig hästutrustning i Elders Scrolls.
10 år senare och vi sitter här med Diablo Immoral.
Är det fallet här? Jag tycker det är rätt tydligt vad deras intention med att ta bort en skivläsare är. Kommer de ta bort den till PS6? Tveksamt. PS7? Ja.
Och alla Sony fanboys: Jag har ingen konsol, jag bryr mig bara om att konsumenter ska få det bättre.
Tror inte du förstår riktigt, så för man tar med inflationen så kan alla föräldrar lägga 8k till sina barn för ett tvspel..... sett till då och nu hade folk mer pengar då än nu kvar.
Kan inte FZ pinna en guide om inflation/valutateori på startsidan? Börjar bli lite tröttsamt det här.
Att folk har "mer pengar då än nu kvar" är alltså inflation och medräknat. Peace out.
När man skriker om vad folk skriker om ska man vara säker på att man vet vad folk skriker om.
Jag tror ni båda har missat en hel del i debatten om ni tror det är enbart detta folk är arga över och detta är det som gör att jag höjer rösten starkt annars hade jag inte brytt mig:
Om de nu börjar med att plocka bort skivläsare för att låsa in folk i deras digital ekosystem, som i sin tur innebär att de kan höja priserna på spel så småningom, samtidigt som man inte kan sälja spelen, kan detta vara början på ett skifte. Även om du kan köpa till vet de att majoriteten inte kommer köpa och det kommer inte ens finnas så många tillverkade.
Hänger ihop med min tråd om att vi än idag inte kan sälja våra digitala spel och hur sjukt det är.
Det är så varenda företag jobbar med strategiska förändringar: Små små förändringar under lång tid för att i slutändan ha den spelbransch vi har idag t.ex: Fylld av MTX-skit.
Det var folk som sa som dig "Men vad är det å bli arg över" när du kunde köpa en oskyldig hästutrustning i Elders Scrolls.
Är det fallet här? Jag tycker det är rätt tydligt vad deras intention med att ta bort en skivläsare är. Kommer de ta bort den till PS6? Tveksamt. PS7? Ja.
Och alla Sony fanboys: Jag har ingen konsol, jag bryr mig bara om att konsumenter ska få det bättre.
Om det blir så är det väl bara att softa, läsa en bok, köpa en biobiljett eller lägga pärlplattor eller roa sig på annat sätt. Eller starta ett eget företag som producerar rediga spel på skiva för 150 kr med extra allt.
Varför du skulle veta vad som är bäst för någon som ska köpa datorspel är oklart.
Det är så varenda företag jobbar med förändringar: Små små förändringar under lång tid för att i slutändan ha den spelbransch vi har idag t.ex: Fylld av MTX-skit.
Som jag sa tidigare är jag absolut inte en försvarare av att skivläsaren inte ingår, jag använder skivläsaren frekvent så skulle gärna se att den sitter kvar. Min teori till varför de väljer att ta bort den är för att kunna sätta ett pris som är på 699 usd istället för 799 usd. Eftersom de samtidigt väljer att göra SSD-enheten dubbelt så stor är det en avvägning. Digitala spel inbringar såklart mycket mer pengar till Sony så matten är enkel. Där jag ställer mig emot valet är att de entusiaster som är beredda att punga upp för PS5 Pro skulle nog de flesta föredra en skivläsare som alternativ.
Jag tror dock inte att volymen av Pro-enheter som kommer att säljas är tillräcklig för att det ur ett ekonomiskt perspektiv är försvarbart att tillhandahålla 2 olika SKU:s.
Men okej, köper du en PS5 är du redan inlåst i Sonys ekosystem. Det finns såklart brister med en helt och hållet digitalt system där enbart en aktör är verksam och sätter reglerna. Det är samma diskussion som skett länge gällande till exempel Apple och Epic Games. Att kunna köpa och sälja sina skivor är inte en garant för en öppen marknad.
Jag fattar vad det är du är arg över och jag håller med.
Om vi tillåter oss att titta på det hela med lite mer makroperspektiv är spelindustrin enbart en del i hela tech och underhållningsindustrin med produkter som tjänster. Problemet är inte att konsumenter köper produkter, problemet är bristande reglering och investerarägda jättebolag som enkom har tillväxt till varje pris som målsättning. Vi som potentiella kunder bör såklart enbart köpa det vi tycker är moraliskt försvarbart men för att få till en verklig förändring krävs det en kombination av reglering och konsumentvilja.
Som jag sa tidigare är jag absolut inte en försvarare av att skivläsaren inte ingår, jag använder skivläsaren frekvent så skulle gärna se att den sitter kvar. Min teori till varför de väljer att ta bort den är för att kunna sätta ett pris som är på 699 usd istället för 799 usd. Eftersom de samtidigt väljer att göra SSD-enheten dubbelt så stor är det en avvägning. Digitala spel inbringar såklart mycket mer pengar till Sony så matten är enkel. Där jag ställer mig emot valet är att de entusiaster som är beredda att punga upp för PS5 Pro skulle nog de flesta föredra en skivläsare som alternativ.
Jag tror dock inte att volymen av Pro-enheter som kommer att säljas är tillräcklig för att det ur ett ekonomiskt perspektiv är försvarbart att tillhandahålla 2 olika SKU:s.
Men okej, köper du en PS5 är du redan inlåst i Sonys ekosystem. Det finns såklart brister med en helt och hållet digitalt system där enbart en aktör är verksam och sätter reglerna. Det är samma diskussion som skett länge gällande till exempel Apple och Epic Games. Att kunna köpa och sälja sina skivor är inte en garant för en öppen marknad.
Jag fattar vad det är du är arg över och jag håller med.
Om vi tillåter oss att titta på det hela med lite mer makroperspektiv är spelindustrin enbart en del i hela tech och underhållningsindustrin med produkter som tjänster. Problemet är inte att konsumenter köper produkter, problemet är bristande reglering och investerarägda jättebolag som enkom har tillväxt till varje pris som målsättning. Vi som potentiella kunder bör såklart enbart köpa det vi tycker är moraliskt försvarbart men för att få till en verklig förändring krävs det en kombination av reglering och konsumentvilja.
Nu förstår vi varandra, håller med till 100%!
Tror inte du förstår riktigt, så för man tar med inflationen så kan alla föräldrar lägga 8k till sina barn för ett tvspel..... sett till då och nu hade folk mer pengar då än nu kvar.
Du är ute och cyklar.
Även om vi räknar med de senaste årens reallönesänkning pga hög inflation så är gemene man betydligt rikare idag än man var i mitten av 90-talet.
Mellan 1995 och 2023 så var reallöneökningen 53,8 %.
I Sverige skall tilläggas...
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/arbetsmarknad/loner/re...
Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x
C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch
För min del är det väl en känsla av att de vill ha tio tusen för en maskin vars selling point är att den ska spela spelen i den kvalitet de lovade att PS5 skulle göra när den lanserades 2020.
Det är ju en mid-gen refresh med allt vad det innebär, men med mer fokus på ordet "mid" än någonsin tidigare utan något som motsvarar 4K-revolutionen som motiverade de förra pro-maskinernas existens för många. Förut har det också funnits en känsla av att konsolerna har hunnit bli rätt trötta och i behov av en booster shot när pro-maskinerna kommit och det gör det inte nu tycker jag. Många känner att Sony knappt har börjat fokusera utvecklingen av spelen exklusivt mot den här generationens hårdvara och knappt har börjat kräma ut det som går ur PS5. Otroligt snygga och väloljade spel som Ratchet & Clank, Spiderman 2, Stellar Blade och Astro Bot får det att kännas som att de spel som släpps och underpresterar i sin performance snarare är ett resultat av lata eller nonchalanta spelutvecklare som inte orkar optimera spelen för maskinerna än trött hårdvara. Samma visa som det alltid har varit med multiplattformstitllar.
Det gör det rätt enkelt för de flesta av oss (åtminstone de av oss som inte sitter en halvmeter ifrån 85 tum-skärmar och större) att känna oss rätt nöjda i väntan på PS6.
Ungarna har tagit över PS5an här. Så vi behöver en PS5 Pro så jag kan få spela något.
Så enkelt är det.
Klart du ska en Pro! Heja! Men är det inte enklare, snabbare och billigare att i sådana fall bara köpa en till vanlig PS5 för runt halva priset? Det råkar inte bara vara en dålig ursäkt? 😜
Du kommer få tillbaka din PS5 när ungarna sen tar över din Pro, så du löser ju problemet oavsett.
För min del är det väl en känsla av att de vill ha tio tusen för en maskin vars selling point är att den ska spela spelen i den kvalitet de lovade att PS5 skulle göra när den lanserades 2020.
Det är ju en mid-gen refresh med allt vad det innebär, men med mer fokus på ordet "mid" än någonsin tidigare utan något som motsvarar 4K-revolutionen som motiverade de förra pro-maskinernas existens för många. Förut har det också funnits en känsla av att konsolerna har hunnit bli rätt trötta och i behov av en booster shot när pro-maskinerna kommit och det gör det inte nu tycker jag. Många känner att Sony knappt har börjat fokusera utvecklingen av spelen exklusivt mot den här generationens hårdvara och knappt har börjat kräma ut det som går ur PS5. Otroligt snygga och väloljade spel som Ratchet & Clank, Spiderman 2, Stellar Blade och Astro Bot får det att kännas som att de spel som släpps och underpresterar i sin performance snarare är ett resultat av lata eller nonchalanta spelutvecklare som inte orkar optimera spelen för maskinerna än trött hårdvara. Samma visa som det alltid har varit med multiplattformstitllar.
Det gör det rätt enkelt för de flesta av oss (åtminstone de av oss som inte sitter en halvmeter ifrån 85 tum-skärmar och större) att känna oss rätt nöjda i väntan på PS6.
Förstår hur du menar.
Det är dock så att det inte går att klämma ut så mycket mer ur PS5 än vad det görs just nu.
Vi vet vad Zen2 kärnorna kan göra maximalt och vi vet vad RDNA2 kretsen är kapabel till.
De spel som ser bäst ut och presterar bäst är de som enkom har PS5 som mål-hårdvara. Tänk ett spel som Ratchet, där kan utvecklarna redan från början designa hela spelet runt den beräkningskraft som finns att tillgå och sedan hårt begränsa eller anpassa vad som är möjligt efter det.
Med multi-platformspel typ Wu-kong är spelet tänkt för PC primärt och utvecklas med betydligt kraftfullare hårdvara som mål. När det sedan portas över handlar det mer att tillräckligt mycket måste prioriteras bort för att nå en acceptabel nivå prestandamässigt och visuellt. Tittar vi på just UE5-spel är det otroligt tunga och då blir bildkvaliteten och detaljnivån lidande för att det ska flyta på en rimlig nivå. Därefter används den visuellt ganska gräsliga uppskalaren FSR för att det ska se skapligt ut men det lämnar oss oftast med ett grynigt resultat fullt med artefakter.
Såklart finns det utvecklare som är mindre eller mer bra på att porta spelen till konsolen med det handlar sällan om lathet och mer om att få en ambitiös titel att fungera dugligt på ganska medelmåttig hårdvara.
Det är tyvärr inte fallet om någon extra kraft som kan låsas upp över generationen likt fallet med ps3. Vi vet vad PS5 kan redan nu och det ser vi i de exklusiva storspelen. Multi-plat titlar kommer vi tyvärr behöva acceptera som ett gäng kompromisser.
Vill man inte kompromissa är den enda lösningen en maskin för 30-40 lakan. Men då är diskussionen en helt annan.
Det är svårt att rekommendera PS5 pro till dom som ska köpa sin första konsol på ett bra tag. Och har väntat på att priset ska gå ner. Jag tycker att alla ska få göra som dom vill. Men när det gäller tex GTAVI då tänker jag vänta tills Ps6 kommer ut och online delen byggs ut lite först. Och jag orkar verkligen inte stressa och köa för en pro heller. Men vem vet kanske det blir för mycket för mig om jag ser den i en butik.
Klart du ska en Pro! Heja! Men är det inte enklare, snabbare och billigare att i sådana fall bara köpa en till vanlig PS5 för runt halva priset? Det råkar inte bara vara en dålig ursäkt? 😜
Du kommer få tillbaka din PS5 när ungarna sen tar över din Pro, så du löser ju problemet oavsett.
Jag tycker det är en jättebra ursäkt.
Pappa ska ha finast leksaker!
Plus att jag har inte tid att spela nu när man måste läsa allt som skrivs om den.
Det är svårt att rekommendera PS5 pro till dom som ska köpa sin första konsol på ett bra tag. Och har väntat på att priset ska gå ner. Jag tycker att alla ska få göra som dom vill. Men när det gäller tex GTAVI då tänker jag vänta tills Ps6 kommer ut och online delen byggs ut lite först. Och jag orkar verkligen inte stressa och köa för en pro heller. Men vem vet kanske det blir för mycket för mig om jag ser den i en butik.
Vilken kö? Ingen kommer ju köpa PS5 Pro förutom jag och några få till verkar det som...
Du, det där var så omoget.
Alan Wakes' #2 på PS5 Pro kan faktiskt köras i 60fps 864p.
Och med Sonys nya uppskalningsteknik PiSSeR, kommer spel likt Ratshit and Wank: Rip a fart ha ett strålande skimmer.
Men vad är det du menar nu? Jag sa bara att jag inte kommer ägna min energi åt detta för jag anser fortfarande det "bara" är ett tv-spel. Sen om du vill stå på muren och resa helvete så får du det. Jag hindrar dig inte. Det är din fulla rätt. Jag försvarar inte Sony, men själv har jag dock annat för mig då intresset för en Pro ändå är väldigt lågt. Att jag inte tänker köpa en borde väl kunna tas som en protest med eller?
"Writer and Fighter"
Om jag inte hade haft en Ps5 eller PC så hade jag nog köpt en Ps5 Pro, men de allra flesta har det redan, och har man inte det så har man förmodligen inte råd med en Ps5 Pro, så jag fattar fortfarande inte vem målgruppen är🤔
Sony fanboys? Aa kanske, men den marknaden känns mager.
Känner att jag är på väg att hålla med många här. Tänkte tidigare att 10000 inte var så farligt men en uppgradering av en 4 år gammal konsol borde inte kosta så mycket. PS6 hade jag lätt betalat det för men inte det här.
Jag hade hellre sett att Sony bara ersatte ps5 med en nyare men med samma namn och samma pris. Då skulle ps5 kännas fräsch några år till istället för att den blir det billiga alternativet.
Märker också att FZ fått ännu en klagomur över ps5 pro. Hur många är det uppe i nu?
Du, det där var så omoget.
Alan Wakes' #2 på PS5 Pro kan faktiskt köras i 60fps 864p.
Och med Sonys nya uppskalningsteknik PiSSeR, kommer spel likt Ratshit and Wank: Rip a fart ha ett strålande skimmer.
Vet du hur uppskalning fungerar?
Eftersom jag spenderar pengar på mina hobbys så är det inte främst priset jag har att klaga på.
Jag skulle faktiskt inte bli sur om den kostade 15-20 tusen men då skall det kännas värt pengarna också.
Skivläsaren och vertikalstället skall ingå i kartongen!
Framerate skall vara minst 60fps i alla spel, helst 120fps och alla spel ska ha bättre bild än tidigare ps5 eller ps4.
Om de gick ut med att precis alla PS4 spel får förbättrad bildkvalité automatiskt så att jag kan lira Bloodborne i snygg grafik och 60fps så skulle jag nog bli intresserad.
Emulering av ps3 spel borde ju också komma, men kanske på ps6 ?
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Vet du hur uppskalning fungerar?
Ganska säker på att grafikkortet skickar en lågupplöst bild till en sweatshop i Korea, så skickar de tillbaks en tolkning i form av en högupplöst bild.
Pris enligt förväntan då det är en PRO modell. Tycker det är märkligt att så många trodde den skulle kosta 6-7 tusen. Men många ville nog ha PS5 PRO och hade hoppats på ett pris i nivå med standard PS5 och blev då lite besvikna och började gnälla högt som attan i alla forum.
För er som inte vet så kostar även en iPhone PRO mer än den vanliga modellen.
Jag gillar att ha det lilla extra så jag betalar gärna mer för det.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Ungarna har tagit över PS5an här. Så vi behöver en PS5 Pro så jag kan få spela något.
Så enkelt är det.
Exakt samma för mig och det värsta är jag köpte en Xbox SX för att dom ville spela Forza. Men numera snor dom min PS5 hela tiden och Xboxen står och dammar så den skall säljas så drar jag in lite slantar till en PS5 PRO istället så blir alla glada och nöjda.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Mina barn har i större utsträckning börjat spela på vår PS5 hemma så vi är i stort behov av en till, och jag inväntade mer PS5 Pro-info för att se om det skulle bli en sådan eller en vanlig PS5.
För mig kommer det att bli lite avgörande om 700 dollar blir 8000-8500 kr eller bryter 9000-kronorsvallen. Inte för att jag står och faller med den tusenlappen, men rent ideologiskt skulle det ta emot ganska mycket. Det som gör det lite illavarslande är att priset i euro sattes till 800. När Nordisk Film vill ha sin del av kakan för distributionen, ja då blir det nog +9000 kr.
Jag håller dock med dig Calle gällande diskussionsklimatet gällande produkter som PS5 Pro. Det är en maskin för entusiaster och det är tydligt att den inte behövs om man nöjer sig med en vanlig PS5. Diverse Youtubers osv får det att låta som att steget för att bli en PlayStation 5-spelare är just denna maskin till detta rätt så dyra pris, och så är det inte.
Eftersom jag spenderar pengar på mina hobbys så är det inte främst priset jag har att klaga på.
Jag skulle faktiskt inte bli sur om den kostade 15-20 tusen men då skall det kännas värt pengarna också.
Skivläsaren och vertikalstället skall ingå i kartongen!
Framerate skall vara minst 60fps i alla spel, helst 120fps och alla spel ska ha bättre bild än tidigare ps5 eller ps4.
Om de gick ut med att precis alla PS4 spel får förbättrad bildkvalité automatiskt så att jag kan lira Bloodborne i snygg grafik och 60fps så skulle jag nog bli intresserad.
Emulering av ps3 spel borde ju också komma, men kanske på ps6 ?
Såg någon video om detta för ett tag sedan och de jobbar tydligen hårt på PS3-emulering, men att det flyter väldigt segt på original-PS5an så det är tydligen lång väg till perfekt flyt och att allt fungerar som de vill. Tydligen jobbar de även på PS2-emulering med betydligt bättre resultat så där kan vi se mer på deras onlinetjänst, men PS3 tror jag inte vi ska förvänta oss innan PS6.