PS5 Pro-diskursen driver mig till vansinne

Medlem

Jag hade PS4 Pro förut pga jag kör racingsimulatorer och ville ha stibil fps och skillnaden i pris då vs vanlig ps4 var ganska lågt.

Idag har jag vanlig PS5 och den räcker för allt jag kör en bra tid framöver.

Det enda jag är nyfiken på är kommande GTA 6 om en PS5 Pro ger det ett lyft. Ser inga spel just nu som kräver en PS5 Pro som jag kommer spela.

Kommer nog ha min PS5 tills det blir PS6 i framtiden.

PS5 Pro kanske är mer intressant för de som inte har PS5 än och kommer köra de mest krävande spelen.

Testpilot
Skrivet av Cortex:

Kanske bara jag (troligtvis) men förstår inte riktigt varför det tjatas så fantastiskt mycket om GTA 6 och hur viktig PS5 Pro är för att få den perfekta upplevelsen? Alla kommer ju ändå att köpa det igen när det släpps till PS6 och PC 😅

Precis! Och fortsätter Rockstar kränga ut GTA i samma takt som de gör nu så kanske man kan få bästa GTA VI upplevelsen på PS7!

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Microsoft släpper en ny Series X där dom bara tagit bort skivläsaren och lagt in en extra terabyte lagring och dom vill ha $499 för den. $699 för en PS5 Pro som faktiskt är en uppgradering är väl inte så illa i jämförelse?

Men priserna den här generationen har varit galna överlag, även på PC. Jag hade tur som köpte både Series S och PS5 innan priserna gick upp.

Det är inte så stor uppgradering i förhållande till pris, jämfört med vanliga PS5. På vanliga PS5 har du redan Ray Tracing, 60 fps, 4K, HDR. 75% av alla spelare kör i Performance mode.

Det folk inte förstår är att en Smart TV måste supporta dessa inställningar också, om man kör med TV (gaming TV är också dyra idag). Det andra folk inte tar hänsyn till, är den svaga kronan + inflation + kemikalieskatt.

Digitala spel på PS store har dessutom skjutit i höjden vilket betyder att en PS5 Pro med skivläsare (köpes separat) kommer ligga närmare 11 000kr + ett spel i runda slängor mellan 500-700 kr styck. Ett fysiskt spel kan man åtminstone köra igenom och oftast sälja efteråt för ca 70-80% av nypriset.

RÄTTNING: över 12 000kr med skivläsare

Så vad är det vi betalar för egentligen? kortfattad jämförelse

PS5 Pro

PS5 Standard

2 TB

1 TB

60 Fps i båda grafiklägen

60 Fps i Performance, 30 Fps Fidelity

Utan skivläsare

Med skivläsare

Minimal grafikförbättring

Vill poängtera att det inte är universalt, utan spel som stödjer detta. Ingen vet i nuläget vilka spel som kommer stödja 60 Fps.

Uppdatering

Spel som kommer stödjas enligt State of Play sept. 2024

• Final Fantasy VII: Rebirth

• Horizon Forbidden West

• The Last of Us Part 2 Remastered

• Gran Turismo 7

• Hogwarts Legacy

• Alan Wake 2

• Stellar Blade

• Dragon's Dogma 2

• Star Wars Jedi: Survivor

• Metal Gear Solid Delta: Snake Eater

• Dragon Age: The Veilguard

• The First Descendant

• The Crew Motorfest

• Resident Evil Village

• Resident Evil 4

• Demon's Souls

• F1 24

• Ratchet & Clank: Rift Apart

• AC Shadows

• Marvel's Spider-Man 2

signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem
Skrivet av Morricone:

Det är inte så stor uppgradering i förhållande till pris, jämfört med vanliga PS5. På vanliga PS5 har du redan Ray Tracing, 60 fps, 4K, HDR. 75% av alla spelare kör i Performance mode.

Det folk inte förstår är att en Smart TV måste supporta dessa inställningar också, om man kör med TV (gaming TV är också dyra idag). Det andra folk inte tar hänsyn till, är den svaga kronan + inflation + kemikalieskatt.

Digitala spel på PS store har dessutom skjutit i höjden vilket betyder att en PS5 Pro med skivläsare (köpes separat) kommer ligga närmare 11 000kr + ett spel i runda slängor mellan 500-700 kr styck. Ett fysiskt spel kan man åtminstone köra igenom och oftast sälja efteråt för ca 70-80% av nypriset.

Så vad är det vi betalar för egentligen? kortfattad jämförelse

PS5 Pro

PS5 Standard

2 TB

1 TB

60 Fps i båda grafiklägen

60 Fps i Performance, 30 Fps Fidelity

Utan skivläsare

Med skivläsare

Minimal grafikförbättring

Blir lite osäker på vad du menar med ”60 Fps i båda grafiklägen”? Alla spel kommer inte att rulla i 60 fps på PS5 Pro, inte ens alla med Pro enhanced-stämpeln kommer att göra det.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Blir lite osäker på vad du menar med ”60 Fps i båda grafiklägen”? Alla spel kommer inte att rulla i 60 fps på PS5 Pro, inte ens alla med Pro enhanced-stämpeln kommer att göra det.

Det finns två "Graphics mode" på både PS5 och PS5 Pro, det ena kallas 'Fidelity' och det andra 'Performance'. Dessa lägen kan variera från spel till spel.

Fidelity ger bättre visuell grafik, vanligtvis genom rendering med högre upplösning och eventuellt mer ray tracing i 30 Fps på PS5 standard medan Performance är tvärtom, med mindre fokus på grafik och mer fokus på Fps med högre responsivitet. Vanligtvis 60 Fps.

I min uppfattning utlovas 60 Fps i både Fidelity och Performance mode med PS5 Pro enligt
Mark Cerny (PS5 Lead Architect). Han pratar om detta runt 4:11. Se video:

signatur

Medlem
Skrivet av Morricone:

Det finns två "Graphics mode" på både PS5 och PS5 Pro, det ena kallas 'Fidelity' och det andra 'Performance'. Dessa lägen kan variera från spel till spel.

Fidelity ger bättre visuell grafik, vanligtvis genom rendering med högre upplösning och eventuellt mer ray tracing i 30 Fps på PS5 standard medan Performance är tvärtom, med mindre fokus på grafik och mer fokus på Fps med högre responsivitet. Vanligtvis 60 Fps.

I min uppfattning utlovas 60 Fps i både Fidelity och Performance mode med PS5 Pro enligt
Mark Cerny (PS5 Lead Architect). Han pratar om detta runt 4:11. Se video:
https://www.youtube.com/watch?v=X24BzyzQQ-8

PS5 Pro Will Still Have 30 FPS Games, As Its Enhanced Label Doesn’t Guarantee 60 FPS

Not All PS5 Pro Enhanced Games Will Run at 60 FPS

Du fick det att låta som att det är något universalt för alla spel, vilket det inte är. Alla spel har inte båda ett fidelity- och performanceläge. Detta varierar ju från spel tlll spel. Det är det jag reagerar på.

Och från allt döma så kommer det även att finnas Pro-spel med enbart 30 fps som target.

Medlem
Skrivet av Balunan:

PS5 Pro Will Still Have 30 FPS Games, As Its Enhanced Label Doesn’t Guarantee 60 FPS

Not All PS5 Pro Enhanced Games Will Run at 60 FPS

Du får det att låta som att det är något universalt för alla spel, vilket det inte är. Alla spel har inte båda ett fidelity- och performanceläge. Detta varierar ju från spel tlll spel. Det är det jag reagerar på.

Och från allt döma så kommer det även att finnas Pro-spel med enbart 30 fps som target.

Mycket riktigt! Endast spel som stödjer detta, inte alla. Dessa lägen hittar du i inställningar på din PS5, 'Fidelity' är oftast namnet i spel och 'Resolution mode' på konsolen. Förstår förvirringen! Det är jag som blandar ihop namnen, men båda innebär i princip samma sak.

Något att tillägga:
Folk köper inte PS5 Pro för att spela Minecraft, utan större och mer krävande spel.

Mitt ursprungliga inlägg handlade om ett svar till en person som undrar om det är värt pengarna och det kan alltid debatteras men om folk köper PS5 Pro för att ev. få upp till 60 Fps i vissa spel, så är det ett ytterligare starkt argument, om det är värt eller ej. För ingen vet vilka spel som kommer stödja detta, finns ingen garanti.

signatur

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Den jämförelsen är dock vansklig att göra eftersom 90talet var en av de största krisperioderna i Sveriges historia. Räntan gick upp till 500%, det blev arbetslöshet och många fick gå från hus och hem. Självklart kraschade köpkraften för vanligt folk då. Men det är också därför det är populärt att använda den perioden när man jämför med idag eftersom man ser en så stor skillnad. Men det är inte en jämförelse som står sig av den anledningen.

Det är intressantare att titta på skillnader på 2000 talet fram till idag. Hur har skillnader i inkomster utvecklats under perioden? Hur har priser på vissa typer av produkter och kapitalvaror utvecklas i kölvattnet av det? Då kan vi se att skillnaden mellan de som har höga inkomster och de som har lägre inkomster har ökat i en allt snabbare takt med tex varje jobbskatteavdrag. Eftersom det ger mer i kronor och ören för de som tjänar mer än de som tjänar mindre. De så kallade klyftorna. Detta driver även priserna framför sig så att allt färre har råd med priserna på premiumprodukter samt bostäder. Inflation slår inte lika hårt mot köpkraften hos någon som inte lever på marginalerna. Förenklat uttryckt.

Här är en bild från Riksbankens sida som beskriver krisen:

https://i.imgur.com/Leygz2H.png

Reallöneökningen var sämre på 80-talet så jag vet inte om 90-talet var ett så dåligt exempel.
Det var dessutom 90-talet diskussionen gällde.
Att räntan gick upp till specifikt 500 % är i sig inte så intressant då det bara var över några dagar.
Ett tecken på stora problem var det dock.
Några fd kollegor som var över i Danmark på jobb under den perioden hade bekymmer med att betala maten på donken.
Danskarna var osäkra på hur mycket de skulle/kunde ta betalt i SEK. xD

Det ursprungliga påståendet var att folk generellt skulle ha det sämre ställt idag än på 90-talet.
Jag hävdar fortsatt att det inte är fallet.
Att vi däremot har ökande klyftor säger jag inte emot.

signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Känns som att 8K är rätt långt borta för gemene man. Folk har inga 8K TV i hemmet idag. Jag hoppas verkligen inte de satsar på det.

Tyvärr så fungerar högre siffror att marknadsföra

Skriv svar