Bungie sägs sikta på en lägre prislapp för Marathon

Robot
Bungie sägs sikta på en lägre prislapp för Marathon
Medlem

"...inte heller ett fullprisspel", som de ändå ska ha $40 för? Vågar jag anta att spelet kommer vara fullt med MTX i alla fall då det är vad som brukar kallas "F2P"?

Skrivet av Ender:

"...inte heller ett fullprisspel", som de ändå ska ha $40 för? Vågar jag anta att spelet kommer vara fullt med MTX i alla fall då det är vad som brukar kallas "F2P"?

Det vågar du nog anta men vi får väl hoppas det görs på ”rätt” sätt som exempelvis CS som inte trycker upp det i ansiktet på en nämnvärt.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem

Hur kan detta vara en positiv nyhet, det lär bli som Ender säger ändå, eftersom det inte är ett singleplayerspel? + Går dåligt för studion? Så spelet kommer vara buggigt och ofärdigt och de kommer gå ner på sina knän och be att folk skall köpa spelet ändå?

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Ender:

Halva priset ju, en bra deal.
Fullpris är väl 79 EUR

Hoppas jag har fel, men det här känns verkligen "dead on arrival" på alla sätt och vis. Jag tror inte det kommer bli en superflopp som Concord, men jag tror inte det är långt därifrån. Marathon är inget starkt IP och de få som bryr sig vill ha ett "riktigt" Marathon... Inte vad detta nu ska bli.

Att de sen ska ta betalt för det kommer göra tröskeln ännu högre för att få folk att testa. Spelet måste veeeerkligen bli något mycket speciellt för att det inte ska drunkna i konkurrensen. Jag är skeptisk...

Skribent
Skrivet av Sebastian Lind:

Hoppas jag har fel, men det här känns verkligen "dead on arrival" på alla sätt och vis. Jag tror inte det kommer bli en superflopp som Concord, men jag tror inte det är långt därifrån. Marathon är inget starkt IP och de få som bryr sig vill ha ett "riktigt" Marathon... Inte vad detta nu ska bli.

Att de sen ska ta betalt för det kommer göra tröskeln ännu högre för att få folk att testa. Spelet måste veeeerkligen bli något mycket speciellt för att det inte ska drunkna i konkurrensen. Jag är skeptisk...

Nu ska jag inte skita på Marathon, men jag håller helt med. Det är inget starkt IP och speciellt inte för nyare generationen spelare. Ska man vara ärlig så fick ju spelet också i stort bara uppmärksamhet för att det var det enda bra FPS-spelet på Mac. Personligen tycker jag det är kul att de återupplivar Marathon, men jag har heller inga stora hopp för spelet. Att det dessutom är ett dedikerat multiplayer utan kampanj gör inte saken bättre i mina ögon.

signatur

"Writer and Fighter"

Skrivet av Johan Lorentzon:

Nu ska jag inte skita på Marathon, men jag håller helt med. Det är inget starkt IP och speciellt inte för nyare generationen spelare. Ska man vara ärlig så fick ju spelet också i stort bara uppmärksamhet för att det var det enda bra FPS-spelet på Mac. Personligen tycker jag det är kul att de återupplivar Marathon, men jag har heller inga stora hopp för spelet. Att det dessutom är ett dedikerat multiplayer utan kampanj gör inte saken bättre i mina ögon.

Medhåll i allt du säger! 💯🩵

Jag vill bara förtydliga att det absolut inte var min avsikt att klanka ned på Marathon, ifall någon tolkade det så.

Oftast när jag uttalar mig om spel är "starka" IP:n eller dylikt så är det mer av en kommersiell/branschmässig analys/tolkning av produkten, inte en kommentar om spelens kvalité eller ej. Dvs, jag lägger inga personliga känslomässiga värderingar i antagandet. Jag tror inte du tolkade det så Johan men jag vet att det är lätt att folk ibland blandar ihop personliga önskningar/preferenser med mer business-kommentarer och då blir det så lätt missförstånd.

T ex: jag kan lätt säga att jag förstår om N aldrig släpper ett Star Fox eller F-Zero nånsin igen, då seriernas kommersiella dragningskraft är relativt låg jämfört med deras andra IP:n. Lägg därtill opportunity cost osv, osv... Det betyder dock inte att jag PERSONLIGEN inte hade gett vänster lilltå för ett nytt F-Zero, liksom.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Marathon har aldrig varit ett starkt IP, det har alltid varit ett sådant där "det fanns ett ascoolt fps på mac som inte fanns på pc, som ingen därför har spelat, men ryktet säger att det var mer avancerat än doom!"

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av Sebastian Lind:

Medhåll i allt du säger! 💯🩵

Jag vill bara förtydliga att det absolut inte var min avsikt att klanka ned på Marathon, ifall någon tolkade det så.

Oftast när jag uttalar mig om spel är "starka" IP:n eller dylikt så är det mer av en kommersiell/branschmässig analys/tolkning av produkten, inte en kommentar om spelens kvalité eller ej. Dvs, jag lägger inga personliga känslomässiga värderingar i antagandet. Jag tror inte du tolkade det så Johan men jag vet att det är lätt att folk ibland blandar ihop personliga önskningar/preferenser med mer business-kommentarer och då blir det så lätt missförstånd.

T ex: jag kan lätt säga att jag förstår om N aldrig släpper ett Star Fox eller F-Zero nånsin igen, då seriernas kommersiella dragningskraft är relativt låg jämfört med deras andra IP:n. Lägg därtill opportunity cost osv, osv... Det betyder dock inte att jag PERSONLIGEN inte hade gett vänster lilltå för ett nytt F-Zero, liksom.

Om vi går lite off topic så är jag ganska säker på att det är en orsak varför vi inte fått ett HL3. Valve vet att det gått så lång tid nu att nya spelare inte har någon relation till 2an. Om de ska släppa en 3a måste de därför bygga upp en ny relation till varumärket och jag tror Alyx var en del den tanken. Som du säger är det samma med F-Zero och Star Fox. Jag tror att N borde göra som med Metroid, låta andra testa göra något av de varumärkena. De har egentligen inget att förlora på att tex låta någon duktig racingutvecklare ta sig an F-Zero.

@Hipshot skriver precis det jag också menade, men jag lindade in det lite mer. Marathon var kung på Mac, men det är också lätt att vara en enögd kung i de blindas rike.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Frågan är om det går att sälja denna typ av PvP-spel längre?

Marknaden är mättad och många konkurrenter är gratis.

Medlem

Gör spelet free to play, eller 15 $, för att motverka hackers att skaffa nya smurf konton att testa på.
Men ett spel av denna sort som kostar 40 $ känns dödsdömt från början.

Medlem

”Extraction shooter” i sci-fi-miljö gick sådär för The Cycle: Frontier som var såväl free2play som tekniskt väldigt kompetent (mindre kompetent på att stoppa fuskare). Tror inte Marathon nödvändigtvis måste vara free2play men tvivlar på att de lämnar den modellen bakom sig när det kommer till allt annat som hör till i form av säsongspass, virtuella valutor och mikrotransaktioner.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Marathon har aldrig varit ett starkt IP, det har alltid varit ett sådant där "det fanns ett ascoolt fps på mac som inte fanns på pc, som ingen därför har spelat, men ryktet säger att det var mer avancerat än doom!"

Dock har hela serien levt vidare via Aleph One-versionen (efter att Bungie släppte källkoden fri för Marathon 2/Infinity).
Kanske inte lika välkänt som Halo osv, men utan Marathon hade Halo aldrig existerat.

signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

1
Skriv svar