Diskutera – När i livet var det roligast att spela?
Har fortfarande lika kul.
Skillnaden är att man inte har lika mycket tid att bara spela.
Spelat sen mitten av 70-talet och har haft roligt hela vägen!
Ett starkt och lyckligt minne var när brorsan skulle fylla år och jag fick skolka en hel dag för att åka iväg med morsan till en leksaksaffär och köpa ett Atari 2600. När brorsan kom hem från skolan var allt riggat och vi lirade Asteroids hela kvällen 😁
Några av dom bästa minnen man kan ha ^^
Själv kommer jag ihåg när jag var 7 år och Nintendo hade nyligen släpps här I Sverige, jag på den tiden var inte direkt någon gamer om man kan kalla det så, men in storebror hade överraskat mig och köpt en maskin med Zelda och Mario.
Jag kom hem och min mor bad mig att öppna ett skåp och där låg grejerna, jag hade ingen aning och gud den känslan tror jag aldrig jag kommer glömma. Sedan den dagen har jag varit en trogen följare av spel ^^
1998-2003 hade jag nog min sweet spot.
Begränsad ekonomi och överflöd av tid gjorde att jag spelade om spelen gång på gång, då uppstår nånting magiskt när man tillslut kan varenda polygon utantill.
MGS1&2, THPS, FFVII-IX, Wind Waker (+medföljande OoT), Spider-Man!
Och allt bärbart spelade på det; Pokémon till GBC var ju helt galet, och tack vare GBA fick jag uppleva Castlevania, Metroid och A Link to the Past.
Framväxten av online och klaner var rätt speciell, satan vad vi plöjjde ner pcw:er (sökte på IRC/quakenet) och clanbase matcher i olika kupper och ligor. Allt började med Moh Allied Assault och sedan vidare mot Cod upp till 4an. Sedan kom matchmaking, mindre verktyg/möjligheter och en allmän nedgång för PC får man lugnt säga.
Som epok helt klart grundskoletiden sent 90 till tidigt 00.
Som tidigare nämnt CS lanen, WC3 mod-kartor. Half life spelen och alla clanmatcher. 40-man raids i flerspråkigt WoW-guild är också starka minnen.
Samtidigt som några av de bästa spelsessionerna skett långt efter 30-årsåldern. Gyllene tider i Tarkov, början av Hell Let Loose beta. Första genomspelningen tillsammans i första Destiny och hysteriskt roliga misslyckanden i Farming Simulator på dedikerad server. För att bara nämna några.
Spelar mera nu än då jag var barn så det måste vara mera kul nu än förr?
Finns större utbud av spel nu än då Man hacka ju ett spel åtgången tills man fick eller skaffa nytt spel. Då jag skaffa PS1 och spel ti den så blev det mera att man spela lite olika spel. Börja fundera att va mycket skit spel man hade för i tiden. Men så tänkte nä fan man va lika kräsen då som nu.
Fan kanske det var roligast då man Spela AQ2 / AHL / Day of defeat och andra Quake / HL moddar på lan och nätet?
Subjektivt var det nog mitten av 80-talet med första Mario och Zelda. Allt var så nytt och spännande.
Mer objektivt blir nog svaret SNES-tiden 1992-1995.
CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor
Ser att många blickar tillbaka. Jag tycker förmodligen nu år 2024 har varit det roligaste för mig. Senaste veckor i OW2 kan jag inte minnas jag haft så mycket nöje av spel på länge. Månaden innan det hade jag skoj med R2 Remake. Spelen blir bara bättre och bättre.
När jag var yngre hade jag inte riktigt tålamod att klara ut spel. T.ex. klassiker som HL1 osv spelade jag aldrig klart. Online delen va man ju för ung för att förstå sig på samspelet.
Ja inget kommer överträffa jullovet 1998 när jag äntligen fick starta upp Metal Gear Solid på min Playstation.
Får gåshud än idag bara av startskärmen/huvudmenyn:
I slutet av tonåren för min del. Sena nätter med World of Warcraft. Mins att jag och några vänner även samlades å körde igenom lite RPG spel på Ps1 och Ps2.
Jag tycker väldigt mycket om spel, förstå mig inte fel. Men jag tycker att dagens spel verkligen inte håller måttet. Tycker produktionen har tappat det totalt. Finner sällan spel idag som jag känner någon som helst glädje i att spela. Ofta provar man något och spelar några timmar men tycker inte att det tillför något alls så man slutar.
Det satsas för mycket på det grafiska, men man glömmer ofta bort den roliga delen i spelen, verkar det som.
Även att köpa ett spel idag känns ganska bortkastat, då man gått på, mer än en gång, hypen inför ett spel.
Det har medfört att man köper betydligt färre spel och har sällan några förväntningar att spelet kommer vara bra.
Inte ens Gta 6 får mig att känna någon hype. Jag kommer köpa det, tro mig, har älskat gta serien. Men jag kommer att spela det helt utan förväntningar.
Tråkigt att spelutvecklingen gick åt skogen med all jävla copy paste Ala EA Sports (IT'S SHIT IN THE GAME) OCH Ubisoft mfl.
1999 - 2007 skulle jag säga.
När vi fick vårt lokala internet café i byn -99 (som för övrigt var jävligt tidigt) så tog det spelandet till en helt ny nivå, Alla hängde där!
Sen kom CS betan några månader efter att det öppnade och efter det var det kört.. många dagar och nätter spenderades där
Skön tråd!
Jag började spela tidigt på Commodore 64, NES och SEGA Master System och har fantastiska minnen från den tiden. Men skulle nog säga att mitten på 90-talet fram till 2000 var höjdpunkten, då jag upptäckte PC-spel hemma hos grannen. Och då var vi ju mitt i vad som kallades "the golden age of PC gaming". Jag fick en egen PC och minns hur mysigt det var att bara sitta hemma och spela och lyssna på musik i mina stora Sennheiser-lurar.
I slutet på 90-talet blev det ju ett och annat LAN så klart och man hade alltid polarna på ICQ samtidigt som man satt hemma fastklistrad vid datorn, man var aldrig riktigt ensam. Fina minnen.
Sen började jag jobba tidigt 2000-tal och bytte till Mac helt enkelt. Jag hade GameCube och Wii, så lite spelande blev det ändå, men tappade helt och hållet PC-spel i nästan 14 år. Men så en dag 2014 råkade jag plocka upp en Mac-demo av “Divinity: Original Sin” och jag fick så starka 90-talsvibbar av detta spel att jag byggde en PC bara för att kunna spela igenom hela med bra flyt. Och sedan dess har jag aldrig övergivit PCn igen. 2014 var verkligen året då jag hittade hem igen så det är också en liten höjdpunkt.
Jag tycker väldigt mycket om spel, förstå mig inte fel. Men jag tycker att dagens spel verkligen inte håller måttet. Tycker produktionen har tappat det totalt. Finner sällan spel idag som jag känner någon som helst glädje i att spela. Ofta provar man något och spelar några timmar men tycker inte att det tillför något alls så man slutar.
Det satsas för mycket på det grafiska, men man glömmer ofta bort den roliga delen i spelen, verkar det som.
Även att köpa ett spel idag känns ganska bortkastat, då man gått på, mer än en gång, hypen inför ett spel.
Det har medfört att man köper betydligt färre spel och har sällan några förväntningar att spelet kommer vara bra.
Inte ens Gta 6 får mig att känna någon hype. Jag kommer köpa det, tro mig, har älskat gta serien. Men jag kommer att spela det helt utan förväntningar.
Tråkigt att spelutvecklingen gick åt skogen med all jävla copy paste Ala EA Sports (IT'S SHIT IN THE GAME) OCH Ubisoft mfl.
Roligt hur folk kan ha så olika uppfattningar. Jag tycker tvärtom. När man kollar tillbaka på många klassiker idag ser man hur kass produktionen verkligen var då. Många här tar upp gamla godingar. Men jag tror inte dom flesta orkar spela nämnda titlar mer än 1h idag...
Det är inte konstigt att du inte har hype för GTA 6 eftersom den innehåller siffran 6. Man vet typ vad man kommer att få.
Roligt hur folk kan ha så olika uppfattningar. Jag tycker tvärtom. När man kollar tillbaka på många klassiker idag ser man hur kass produktionen verkligen var då. Många här tar upp gamla godingar. Men jag tror inte dom flesta orkar spela nämnda titlar mer än 1h idag...
Det är inte konstigt att du inte har hype för GTA 6 eftersom den innehåller siffran 6. Man vet typ vad man kommer att få.
Ja, det är ju bra att folk har olika uppfattningar, hade alla tänkt och tyckt som jag hade det nog inte funnits nya spel idag, ingen hade köpt något 🤣
Jag tycker spelkänslan var väldigt annorlunda då än nu.
Många gillar äldre spel, dels pga nostalgi men också för att vissa tycker som jag i detta område.
Geeeteeeeaaaaa sääääx. Blir nog ett toppenspel för vissa. Andra kommer hata det, precis som vanligt 😁
För mig var det nog slutet av 90-talet till början av 2000-talet.
I och med att fler spel gjordes i 3D så känns det som att det experimenterades en hel del med spelmekaniker osv.
Tänker främst på spel som Messiah, Trespasser och Thief. Ibland funkade det galant men en del känns bara klumpigt, vilket ändå var hur kul som helst!
Switch, PC och Dödsmetall.
Kan rabbla massor av fantastiska tidsperioder från slutet av 80-talet och framåt, men i slutändan landar jag i att den bästa speltiden är nu. Jag har ett bättre ekonomiskt läge jämfört med i ungdomen då jag tvingades spela på en potatisdator och hade råd med max ett spel i månaden. Jämfört med den genomsnittliga 40-åringen har jag även tid att spela en hel del.
Spel som Cyberpunk och Red Dead Redemption 2, VR, mängder av bra indiespel och onlinespel, är allt jag som liten NES-spelare bara kunde drömma om. Samtidigt finns ju alla de härliga gamla spelen kvar, det är bara att återvända när som helst. Utbudet idag är oslagbart.
Nuförtiden blir man nog mest glad och prata om spel. Det är såklart fortfarande roligt att spela men det mesta har man tråkigt nog redan upplevt. Mycket är samma formula i en annan miljö.
Roligast hade man väl i gymnasietiden då man varvade lite goa filmer med ps1/ps2 spel på nätterna med grabbgänget.