Everspace 2 - Ett modernt Freelancer

Medlem
Everspace 2 - Ett modernt Freelancer

Jag älskar rymdspel och har en lång historia av dessa I min katalog. Men när jag läste nånstans att man kunde jämföra Everspace 2 med det gamla Freelancer från 2003 kunde jag inte hålla plånboken stängd längre. Då var jag 14 år och det var en enklare tid på många sätt, och idag är jag tacksam att få spela en modern variant av det gamla rymd äventyret.

Vi spelar som en klon vid namn Adam som jobbar för det uruselt skötta stor-bolaget G&B som står för militär, marknad, bebyggelse, gruvor mm. Bolaget opererar i DMZ-zonen som spelet utspelar sig i där allt håller på att falla samman. Pirater, rymdvarelser, G&B och olika faktioner försöker slå ut varandra för att få makten i området. Medan Adam försöker fly därifrån.

Under spelets gång följer vi handlingen där Adam av en händelse slår sig ur händerna på G&B och börjar som frilansande pilot. Vi måste bygga upp ett crew som tillsammans hjälps åt för att lämna zonen och förhoppningsvis bli rika på kuppen. Rekryterna som du träffar på väggen håller sig oftast på hemma basen. Men kan bidra med olika permanenta perks. Genom menyn kan du när som helst investera resurser eller pengar för att till sist låsa upp dom. Exempel på detta kan vara att korta ned cooldown på nyinstallerade hjälpmedel i ditt skepp, så som hälsa eller extra skada under en kort tid. Eller att snabbare kunna suga upp loot till ditt skepp.

Handlingen och karaktärerna i spelet har beskrivits som taget ur en B-film. Vilket kanske inte är långt från sanningen. Men det tål att nämnas att den ändå håller sig intressant och får mig att vilja veta mer. Adam är en karaktär man verken hatar eller älskar, vilket troligen är bra eftersom man lever med honom konstant.

Spelet är av en väldigt arkadig karaktär vilket kan älskas eller hatas, skeppen kontrolleras smidigt runt I striderna så länge man inte väljer ett av de mer massiva skeppen som har betydligt sämre attribut för rotation mm. Men tål såklart mer stryk. Alla skepp har olika delar som går att bytas ut när som helst. Allt från motorer till sköldar till olika typer av vapen så som missiler eller laserpuffror. Alla dessa delar kommer också med en level, ju ovanligare destå mer unika traits (tänkt WoW eller vilket RPG som helst).
Svårighetsgraden är en tight balans där det nästan aldrig känns för enkelt. Och där det är tufft blir vi oftast också belönade därefter.

Världen består av 8 stora områden som sen är indelade i en mängd mindre platser som rymdstationer eller en stad på en planet. För att åka mellan dessa platser får man en laddskärm som leder till att du styr ditt skepp fritt runt i galaxen fram till dit du vill åka. På vägen plingar det oftast till där slumpade händelser dyker upp som är helt valfria att delta i. Dock finns övergripande bonusar förknippade med dessa händelser och det kan vara värt att hjälpa något stackars skepp i nöd för att uppnå dessa. Många av platserna vi besöker har en del härliga pussel eller platsspecifika uppdrag, som att få igång en generator genom att leta upp ett batteri eller liknande.

Om man är en person som kan störa sig på hur enkelt det är i vissa spel att samla ihop pengar kommer inte bli besviken här. Vill man ha bra grejer och de bästa skeppen så får du kämpa för att nå dit. Världen är ull av olika frilansuppdrag mer eller mindre betydande som ger en del klirr i kassan, och ibland ökat rykte.

I sin helhet är jag lycklig över att Everspace 2 finns. Det är helt buggfritt, flyter på fint och har verkligen den där Freelancer känslan som jag saknar. Jag har egenligen inget dåligt att säga här, utom att jag kanske hade velat ta en promenad på en rymdstation då och då. Men Everspace 2 är inte gjort för det. Everspace 2 gör exakt det de ska göra, och gör det otroligt bra.

Everspace 2
5
Mästerligt
+
- Striderna är enormt roliga
+
- Lättheten att byta skepp och utrustning
+
- Massor av loot!
+
- Väldigt beroende framkallande
+
- Smidigt och tillgängligt interface
-
Storyn kunde haft lite mer OUMPH!
-
Får aldrig kliva ur skeppet
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Bra recension! Hade varit kul att höra om du spelade första Everspace, trots att det var ett helt annat typ av spel.

Själv gillar jag Everspace 2 då som du skriver, det är ett Freelancer liknande spel. Visuellt imponerande och allt verkar fungera som det ska. Något som jag är fundersam över är om det finns något omspelningsvärde. Det finns ju sidoquests men osäker på om något av det är randomly generated. Men to be fair, även Freelancer hade en ganska linjär story. I detta läget är jag ok med en bra första och kanske enda genomspelning.

Läste att en del klagade över att det är för mycket pussel inblandat men än så länge har jag uppskattat det jag sett.

Ser ut som Everspace 2 fortfarande är under utveckling då nya expansioner och content är på väg så det finns ju mycket att uppleva, och jag har bara börjat.

signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem

Jag spelade aldrig klart det, spelade nog ungefär 20 timmar. Vet inte riktigt varför jag slutade men jag gillade spelet. Striderna var lagom arkadiga och storyn var helt okej. Skulle nog inte placera det som en 5 iofs. Men fler rymdspel behövs helt klart.

Tack för recensionen

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Bra recension 👍. Spelade några timmar på Game Pass, men sen blev det inte mer annat kom emellan. Kanske dags att ta upp igen för jag gillade spelet.

Medlem
Skrivet av gurkoz:

Bra recension! Hade varit kul att höra om du spelade första Everspace, trots att det var ett helt annat typ av spel.

Själv gillar jag Everspace 2 då som du skriver, det är ett Freelancer liknande spel. Visuellt imponerande och allt verkar fungera som det ska. Något som jag är fundersam över är om det finns något omspelningsvärde. Det finns ju sidoquests men osäker på om något av det är randomly generated. Men to be fair, även Freelancer hade en ganska linjär story. I detta läget är jag ok med en bra första och kanske enda genomspelning.

Läste att en del klagade över att det är för mycket pussel inblandat men än så länge har jag uppskattat det jag sett.

Ser ut som Everspace 2 fortfarande är under utveckling då nya expansioner och content är på väg så det finns ju mycket att uppleva, och jag har bara börjat.

Vet inte om det finns något omspelsvärde då det gäller storyn men det finns NG+ om jag inte missminner mig, åsså finns det endgame med "rifts" (precis som Diablo 3's Rifts) randomgenererade instancer där man grindar loot.

signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Kanske blir ett köp endå. Det här är ett av väldigt många spel jag har tvekat för att köpa....

Medlem
Skrivet av gurkoz:

Tack för kommentaren!
Jag är faktiskt helt ny till serien, men känner helt klart att Rockfish Games har en bra grej på gång här. Blir intressant att se om det blir någon uppföljare.

Men som någon annan skrev så uppdateras spelet fortfarande, ett nytt DLC släpptes i dagarna. Och i endgame verkar man använda slumpade grottor/uppdrag för att hitta bättre utrustning för att maxa sina skepp.
Enda omspelningsvärdet jag ser är att flyga andra typer av skepp. Men spelar man all content som finns i basspelet så har man runt 80h + endgame att gotta sig i.

Medlem

Väldigt mycket spel för pengarna, välgjort pang pang i rymden med en bra story.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Kanske blir ett köp endå. Det här är ett av väldigt många spel jag har tvekat för att köpa....

Finns demo att ladda ner på Steam, prova. Gillar du rymdspel så är det här spelet i stort ett måste.

Medlem

Jag drömmer mig också tillbaka till Freelancer! En fråga; en charm med freelancer var för egen del utforskandet, inte minst att leta efter nya vapen i något vrak någonstans. Finns det elementet med i någon form?

Medlem
Skrivet av freddeboden:

Jag drömmer mig också tillbaka till Freelancer! En fråga; en charm med freelancer var för egen del utforskandet, inte minst att leta efter nya vapen i något vrak någonstans. Finns det elementet med i någon form?

Jo då. Det är en central del av Everspace 2.

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Kändes som att tvåan var enormt mycket bättre än föregående spel, bara kört det i några timmar men inväntar ett nytt GPU tills jag fortsätter med den.

signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Spelade det här sjukt mycket. Gelt ok spel. Inte lika bra som Elite Dangerous på långa vägar men bra för sin stil endå.

Medlem

Mycket bra spel!

En gåta att det inte görs fler arpg i rymden? Vem vill inte ha D2 i rymden liksom

Nu når inte Everspace 2 D2's nivåer, men det är riktigt kul och jag skulle ge det en 4:a utan att tveka.

Tack för recensionen

Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Finns demo att ladda ner på Steam, prova. Gillar du rymdspel så är det här spelet i stort ett måste.

Tack för tipset. Har inte pc men ps++ så jag kan ladda ner ett test av spelet. Har spelat ettan lite. Och freelancer var ett väldigt bra spel.

1
Skriv svar