Dragon Age: The Veilguard
Vad stoppar någon från att kalla sin manliga karaktär för annat än "han"?
Bara för att vissa val inte finns betyder det väl inte att man inte kan låtsas som att karaktären man skapat är si och så.
Själv tycker jag det är skumt oavsett då jag aldrig rollspelar mig själv i spel. Man skulle väl kunna argumentera för att man skapar en karaktär man rollspelar och att den karaktären kan vara si och så med egen bakgrundshistoria, men kan man då inte skriva in sin bakgrundshistoria så får man ju ändå låtsas att den finns.
Sen kan man ju också undra varför det i en fiktiv värld skulle behövas ta hänsyn till vår världs normer för kön, tillhörighet etc.
Vad gör det för skillnad för dig att alternativen finns?
Hur spelar det någon roll för din upplevelse att du i karaktärseditor kan göra val.
Hur spelar det någon roll för din upplevelse att du i karaktärseditor kan göra val.
Beror väl på vilka val som erbjuds. Fler val är inte nödvändigtvis bättre.
Varför finns det inte fler val isåfall?
Varför begränsa valen alls?
Men ja, det kan påverka min upplevelse.
Vissa val kan få mig att dras helt ur inlevelsen.
Skulle det finnas ett val för att göra min space marine till en clown i en karaktärseditor skulle jag tycka att det är riktigt konstigt.
Varför finns den möjligheten?
Är det vanligt för space marines att vara clowner?
Hur passar det in i loren?
Jag håller med om att valmöjligheter är något bra.
Däremot håller jag inte med om att alla val är bra val.
Beror väl på vilka val som erbjuds. Fler val är inte nödvändigtvis bättre.
Varför finns det inte fler val isåfall?
Varför begränsa valen alls?
Men ja, det kan påverka min upplevelse.
Vissa val kan få mig att dras helt ur inlevelsen.
Skulle det finnas ett val för att göra min space marine till en clown i en karaktärseditor skulle jag tycka att det är riktigt konstigt.
Varför finns den möjligheten?
Är det vanligt för space marines att vara clowner?
Hur passar det in i loren?
Jag håller med om att valmöjligheter är något bra.
Däremot håller jag inte med om att alla val är bra val.
Då jag tror det här kommer gå i en cirkel så är min sista synpunkt detta. Ja om du mitt i storyn/spelandet får ett val att sätta på din karaktär en clown krona förstår jag det påverkar inlevelsen. Att du ”dras ur” inlevelsen i karaktärseditorn förstår jag inte alls, borde inte slidesen, siffrorna etc redan förstöra inlevelsen i så fall, eller start menyn för den delen.
Då jag tror det här kommer gå i en cirkel så är min sista synpunkt detta. Ja om du mitt i storyn/spelandet får ett val att sätta på din karaktär en clown krona förstår jag det påverkar inlevelsen. Att du ”dras ur” inlevelsen i karaktärseditorn förstår jag inte alls, borde inte slidesen, siffrorna etc redan förstöra inlevelsen i så fall, eller start menyn för den delen.
Så länge valen förhåller sig väl till loren skulle jag påstå att det inte drar mig ur inlevelsen nej.
Val som förstärker lore = ökad inlevelse.
Val som inte gör det = minskad inlevelse.
Något som skulle förbättra min upplevelse är om man fick välja redan innan man skapar en karaktär vilken upplevelse man vill ha.
* Lore focused.
* Anything goes.
Problemet här är att det likt förbaskat blir ett extra val som påverkar inlevelsen men jag är osäker på hur det skulle kunna hanteras bättre. Kanske via någon preferens man valt i operativsystemet på annat vis.
… Fast man ska väl inte bli förvånad med denna game directorn...
Det där var lågt.
Man får ju våta drömmar av mage gameplay i denna video https://www.youtube.com/watch?v=PrqR1vbTSbk&t=78s
Det där var lågt.
Lite OT men det är väl bara lågt om man anser det vara lågt.
Själv tycker jag personen ser gladare ut på den nyare bilden och det är väl bara av godo.
Det ger dock en eventuell förklaring till varför utvecklarna prioriterat vissa saker.
Saker som vi alla har rätt att diskutera och ge våra åsikter kring.
Jag ser på det som positivt för folk som vill ha det samtidigt som det inte är för mig.
Hade gärna sett ett nytt Dragon Age som var för mig men det är som det är liksom.
Hoppas folk som är sugna på detta spel blir nöjda med det. Hoppas samtidigt på att jag själv och folk som mig kan få något som tilltalar oss i framtiden. Det ena behöver inte utesluta det andra även om det på senare år verkat som att det gjort just det. Den som lever får se.
Det är ett fantasy spel i en värld fylld till bredden med ond, bråd död och alla andra problem medeltiden har. Könsbyte är inte en del av problemen du fokuserar på, och jag tvivlar på att det finns kirurger i den världen som klarar av sådana operationer.
Det där var lågt.
Det jag menade var att det är tydlig aktivism. Att du anser det är lågt får stå till dig.
I drank what?
För varje video och artikel jag ser om det här spelet blir jag mindre intresserad av det. Karaktärer och UI är gräsligt fula. Det ser ju ut som ett mobilspel. Combat verkar tråkigt och ytligt vilket gör att man förmodligen kommer att tröttna fort på det.
Det är bara att inse att man inte tillhör den målgrupp som detta är gjort för. Det här är inte Dragon Age i mina ögon..
Det är ett fantasy spel i en värld fylld till bredden med ond, bråd död och alla andra problem medeltiden har. Könsbyte är inte en del av problemen du fokuserar på, och jag tvivlar på att det finns kirurger i den världen som klarar av sådana operationer.
Det jag menade var att det är tydlig aktivism. Att du anser det är lågt får stå till dig.
Det kommer aldrig dyka upp i spelet förutom som ett val i en karaktärs editor. Så tryck inte i det så kommer det inte påverka din story alls.
Så länge valen förhåller sig väl till loren skulle jag påstå att det inte drar mig ur inlevelsen nej.
Val som förstärker lore = ökad inlevelse.
Val som inte gör det = minskad inlevelse.
Något som skulle förbättra min upplevelse är om man fick välja redan innan man skapar en karaktär vilken upplevelse man vill ha.
* Lore focused.
* Anything goes.
Problemet här är att det likt förbaskat blir ett extra val som påverkar inlevelsen men jag är osäker på hur det skulle kunna hanteras bättre. Kanske via någon preferens man valt i operativsystemet på annat vis.
Som sagt, ifall karaktärseditorn stör din inlevelse, då tror jag du har bestämt dig från början att låta det störa. Då måste Windows startskärm förstört hela gamesessionen, eller om du går in och ändrar inställningar i spelet.
Som sagt, ifall karaktärseditorn stör din inlevelse, då tror jag du har bestämt dig från början att låta det störa. Då måste Windows startskärm förstört hela gamesessionen, eller om du går in och ändrar inställningar i spelet.
Men karaktärseditorn stör ju inte min inlevelse. Valmöjligheter som inte bidrar till något meningsfullt i spelet stör min inlevelse.
Du verkar tro att det måste vara svart eller vitt.
För mig är det inte så men jag medger att jag inte kan förklara det på ett sätt som skulle få dig att ändra din åsikt.
Det kommer aldrig dyka upp i spelet förutom som ett val i en karaktärs editor. Så tryck inte i det så kommer det inte påverka din story alls.
Du missförstod. Att det ens existerar är väldigt märkligt. Läste du något av vad jag skrev?
Sedan vet du inte om det dyker upp i spelet mer än som val vid karaktärsskapande.
I drank what?
Du missförstod. Att det ens existerar är väldigt märkligt. Läste du något av vad jag skrev?
Sedan vet du inte om det dyker upp i spelet mer än som val vid karaktärsskapande.
Läste vad du skrev. Men vad är det märkliga? Finns en del som vill ha det, dom har gett dom det alternativet.
Du har rätt i andra delen, jag vet ej, så det får vi väl se. Jag är rätt säker på att det inte kommer vara ett problem
Men karaktärseditorn stör ju inte min inlevelse. Valmöjligheter som inte bidrar till något meningsfullt i spelet stör min inlevelse.
Du verkar tro att det måste vara svart eller vitt.
För mig är det inte så men jag medger att jag inte kan förklara det på ett sätt som skulle få dig att ändra din åsikt.
Dom valen finns bara i karaktärseditorn, det kommer inte påverka något annat när spelet väl startat. Har inget med svart och vit att göra. Att inlevelsen förstörs av val man kan göra innan spelet ens har börjat är absurt. Då bör det förstöra lika mycket för sig när du väljer mellan v-sync eller inte, är troligen exakt samma typ av meny som vilken typ av pronomen.
Vem behöver en kirurg i en värld med magi?
Vem behöver ärr i en värld av magi..?
Dom valen finns bara i karaktärseditorn, det kommer inte påverka något annat när spelet väl startat. Har inget med svart och vit att göra. Att inlevelsen förstörs av val man kan göra innan spelet ens har börjat är absurt. Då bör det förstöra lika mycket för sig när du väljer mellan v-sync eller inte, är troligen exakt samma typ av meny som vilken typ av pronomen.
Va?
Det bör väl vara en skillnad på hur ens karaktär blir bemött i spelet beroende på exempelvis vilket kön man väljer?
Under förutsättningen att man i den världen ser en skillnad på könen vill säga.
Skulle vara väldigt konstigt om alla karaktärer ens manliga avatar möter behandlar avataren som en kvinna. Eller att det är inkonsekvent.
Valen i karaktärseditorn är ju tänkta att vara en del av karaktären. Det skulle vara skumt om valen man valde i karaktärseditorn inte spelade någon roll i spelvärlden.
Vad finns det ens för poäng med en karaktärseditor annars? Bara utseende? Låter väldigt tråkigt.
Va?
Det bör väl vara en skillnad på hur ens karaktär blir bemött i spelet beroende på exempelvis vilket kön man väljer?
Under förutsättningen att man i den världen ser en skillnad på könen vill säga.
Skulle vara väldigt konstigt om alla karaktärer ens manliga avatar möter behandlar avataren som en kvinna. Eller att det är inkonsekvent.
Valen i karaktärseditorn är ju tänkta att vara en del av karaktären. Det skulle vara skumt om valen man valde i karaktärseditorn inte spelade någon roll i spelvärlden.
Vad finns det ens för poäng med en karaktärseditor annars? Bara utseende? Låter väldigt tråkigt.
Du förstår seriöst inte att jag menar att det du inte vill välja har ingen påverkan?… om någon ogillar användandet av annat pronomen, välj inte det, då kommer det sen inte hända att du tilltalas så
Du förstår seriöst inte att jag menar att det du inte vill välja har ingen påverkan?… om någon ogillar användandet av annat pronomen, välj inte det, då kommer det sen inte hända att du tilltalas så
Ok, jag uppfattade inte dina tidigare inlägg på det viset.
Om du menar att valen som inte görs i karaktärseditorn inte reflekteras i spelet, ja, det borde vara ganska självklart.
Fast det är ju bara en del av det hela i diskussionen.
Jag trodde att vi delvis pratade om val som inte har någon betydelse alls i spelet utöver karaktärseditorn.
Det var det jag pratade om iallafall.
Läste vad du skrev. Men vad är det märkliga? Finns en del som vill ha det, dom har gett dom det alternativet.
Du har rätt i andra delen, jag vet ej, så det får vi väl se. Jag är rätt säker på att det inte kommer vara ett problem
Jag vill ha laservapen, det finns en del som vill det. Ge oss det.
Vem behöver ärr i en värld av magi..?
Uppenbarligen personerna i denna världen. Om magi nu funkar så så funkar det väl med endast man och kvinna utan kirurgiska ärr från att ha tagit bort bröst? Ditt eget argument besegrar dig själv.
I drank what?
Uppenbarligen personerna i denna världen. Om magi nu funkar så så funkar det väl med endast man och kvinna utan kirurgiska ärr från att ha tagit bort bröst? Ditt eget argument besegrar dig själv.
…ja, det var det som var min poäng.. Hur kunde du missa det?
Man får ju våta drömmar av mage gameplay i denna video https://www.youtube.com/watch?v=PrqR1vbTSbk&t=78s
Håller med! Jag slits svårt mellan mage och rogue (Veilranger). Ser både kul och välgjort ut rent mekaniskt.
Precis min farhåga också. Dragon Age är enligt mig lite mer matiné till att börja med och de olika vackra biomen kan på ett sätt ge lite rolig omväxling om man jämför med mer enhetliga världar och AD som i the Witcher, Skyrim, Elden Ring etc. Jag räknar inte med att Dragon Age kommer hålla samma stilistiska röda tråd som Elden Ring och jag förväntar mig lite extra socker för en snabb kick.. vad jag har sett så är jag dock lite rädd att det är socker på körsbäret på sockerkakan på en bädd av sockervadd och plötsligt så är socker inte så gott längre.
Håller med. Regiarbetet i de storysekvenser jag sett bidrar till den känslan också. Väldigt Marvel-inspirerat.
Men jag tycker mig som tur är skönja stunder av visuell vila i de videos som utvecklarna inte själva släppt. De verkar fokusera på det mer bombastiska i vad de visat på mässor och i större trailers. Är fortfarande försiktigt positiv!
…ja, det var det som var min poäng.. Hur kunde du missa det?
Så din poäng är att kirurgiska ärr är menlösa, eftersom magi finns. Så varför finns valet?
I drank what?
Nog svårare att ge det en att ge ett annat pronomen
Det är jämt samma gaslighting. "Vad spelar det för roll för dig att folk har dessa valmöjligheter?".
Oftast är de (en viss grupp av speldesigners) slugare än så här, men i Dragon Age Valeguard märks hur överlägsna de känner sig. Det är en kapad studio.
Att det i karaktärseditorn finns ett reglage för storlek på kuk men inte bröst är ett politiskt statement.
Memento Mori