Bedrägeri - fake:at namn på Swish?
Facebook Marketplace... kontaktade säljare frågade lite runt skicket på varan. Allt verkade fine och dandy, på bilden fanns även en handskriven lapp med samma namn som säljaren och ett datum då annonsen lades upp (vilket också stämde överrens med när annonsen var upplagd).
Fick telefonnumret, matade in i Swish och kontrollerade namnet - samma för o efternamn som på Facebook och på den handskrivna lappen.
Swishade över beloppet. Vips slutade personen svara och numret går längre inte att swisha till. Insåg då att något inte var helt rätt.
Det är inga jättepengar, men jag är fascinerad över hur man kan fake:a namn på swish? Nån som varit med om det?
Misstänker att nån har kontroll över en riktig persons bankkonto och utnyttjar det. Tycker mer synd om den isåfall.
no remorse
Det är inga jättepengar, men jag är fascinerad över hur man kan fake:a namn på swish? Nån som varit med om det?
Misstänker att nån har kontroll över en riktig persons bankkonto och utnyttjar det. Tycker mer synd om den isåfall.
Var med om liknande för några år sedan, allt verkade stämma, men jag blev blåst. Visade sig att det var någon som utnyttjade en sjuk person (någon närstående antar jag) och använde dennes uppgifter etc.
Fick aldrig något tillbaka (rätt liten summa där också) men personen åkte dit till sist. Mitt råd är att polisanmäla, även om du antagligen inte kommer få ut så mycket av det personligen så märks det nog lite mer hos polisen om flera anmäler samma person.
Var med om liknande för några år sedan, allt verkade stämma, men jag blev blåst. Visade sig att det var någon som utnyttjade en sjuk person (någon närstående antar jag) och använde dennes uppgifter etc.
Fick aldrig något tillbaka (rätt liten summa där också) men personen åkte dit till sist. Mitt råd är att polisanmäla, även om du antagligen inte kommer få ut så mycket av det personligen så märks det nog lite mer hos polisen om flera anmäler samma person.
Trist att höra att du råkat ut för något liknande och fyfan för att utnyttja en sjuk människa.
Är polisanmält och banken är inblandad. Har inga som helst förhoppningar att få tillbaka pengarna, hoppas nu bara att aset åker dit.
Var något svar i chatten som jag reagerade lite på, men den tanken försvann när det var samma namn på Swish ... har ju lärt mig något också, som jag kommer ta med mig i framtida handel - att ifrågasätta allt 😅
no remorse
Facebook Marketplace... kontaktade säljare frågade lite runt skicket på varan. Allt verkade fine och dandy, på bilden fanns även en handskriven lapp med samma namn som säljaren och ett datum då annonsen lades upp (vilket också stämde överrens med när annonsen var upplagd).
Fick telefonnumret, matade in i Swish och kontrollerade namnet - samma för o efternamn som på Facebook och på den handskrivna lappen.
Swishade över beloppet. Vips slutade personen svara och numret går längre inte att swisha till. Insåg då att något inte var helt rätt.
Är det inte enkelt löst genom att kontakta banker osv? Om det är via Swish så finns ju all info dokumenterat?
Ännu en dag i paradiset.
Är det inte enkelt löst genom att kontakta banker osv? Om det är via Swish så finns ju all info dokumenterat?
Jo, jag tänkte också det. Men de (banken) sa att mycket hänger på Polisens utredning, banken hjälper till så klart till och lämnar ut de uppgifter som polisen begär. Jag inbillar mig att polisen tyvärr kommer lägga ner ärendet rätt snabbt.
Kan väl försöka lämna någon liten kommentar här om det händer något revolutionerande.
no remorse
Mitt råd är att polisanmäla, även om du antagligen inte kommer få ut så mycket av det personligen så märks det nog lite mer hos polisen om flera anmäler samma person.
Mmmmmm.....
Intressant, har aldrig hört om denna slags bedregeri. Dags att bli mer uppmärksam!
-:Observe the masses and do the opposite:-
När man skapar ett Mobilt BankID görs det en slagning mot Statens personadressregister (SPAR). Det går inte att fejka sig runt men det är ju klart, kommer jag åt en annan persons bankengagemang kan jag skapa ett BankID på min telefon i dennes namn. Sen tecknar jag ett Swishavtal med detta. Men det börjar alltid som stöld av en annan persons bankengagemang.
Det är lätt för banken att spåra Swishinsättningar men problemet uppstår om brottslingen sen snabbt flyttar runt pengarna.
Ex: jag lurar dig på 2000::- innan jag avslutar mitt Swish så swishar jag vidare pengarna till fyra andra swish (mina kompisar Adam, Bertil, Calle och David). Kompisarna har swishavtal li andra banker. Det betyder att din bank ser att pengarna lämnar din bank, kommer till min och sen splittar jag ut pengarna. Det blir genast en massa mer jobb för den stackars banken: din bank måste prata med min bank som ser att pengarna har lämnat dem. Sen ser inte min bank mer. Polisen måste i så fall följa upp det med de andra bankerna.
Och det är där det börjar nedprioriteras
Att avsluta swishavtalet är fånigt för bankerna ser det ändå ju. Men så tänker inte jag som brottsling.
Nu är jag alltså inte brottsling utan jag jobbar på en bank vill jag tillägga.
Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.
Jo, jag tänkte också det. Men de (banken) sa att mycket hänger på Polisens utredning, banken hjälper till så klart till och lämnar ut de uppgifter som polisen begär. Jag inbillar mig att polisen tyvärr kommer lägga ner ärendet rätt snabbt.
Kan väl försöka lämna någon liten kommentar här om det händer något revolutionerande.
Det är inte omöjligt att personen/familjen/närstående/bekanta som Swishnumret tillhör är kriminellt belastade, då finns en (förhållandevis stor) sannolikhet att du får ett brev från Polisen där det står att "gärningspersonen är misstänkt för ytterligare brottslighet och det brott förundersökningen gäller kommer inte att kunna förändra påföljden, därför läggs förundersökningen ner" eller motsvarande (kallas asperationsprincipen). Jag tänker inte bli politisk eller ta ställning i frågan hur vi tillämpar den, men så kan det definitivt se ut i dagsläget.
Skulle själv köpa lite datordelar för sisådär 10-11 år sedan, kollade upp personen (inkl. personnummer), adress, telefonnummer, att bilderna på grejerna inte fanns på Google bildsök etc. etc., ändå blev jag ghostad så fort pengarna åkte över. Fick ett brev i stil med ovan från Polisen ganska snart efter jag gjorde polisanmälan (jag hoppas han åkte dit, även om bedrägeriet mot mig var litet i sammanhanget) - fick inte upp något suspekt när jag kollade personens personnummer/adress/telefonnummer, men jag skulle väl kollat familjemedlemmarna också... Känns som den här snubben var målvakt, och att denne användes som det vid många tillfällen på kort tid.
Samtidigt går det inte att vara så suspekt jämt att man blir paranoid heller.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.