Fragzone-fredag – Pc vs. konsol!
Tänker att det är lätt att man staplar upp olika kategorier och jämför siffror, så har man en vinnare utifrån det. Och ja då blir det väl nästan alltid PC. Pris, flexibilitet, kapacitet, utbud osv osv. Men personligen finns det även en något luddigare faktor i ekvationen som har mer med upplevelse att göra. En slags relation man ibland bildar till ett stycke teknologi. För mig ger konsol, och framför allt Playstation, ett slags välbehag. De små pipen när man sätter på maskinen, hur kontrollen ligger i händerna, ljudet av en trophy och enkelheten i UX:en...
Sen att man bor i en liten Stockholms-trea och inte har plats för en PC-setup har väl också betydelse.
Community manager på PLAION.
Bara för att PC är objektivt bättre ur många avseenden betyder det ju inte att konsol är dåligt.
Jag har många konsoler och jag ser inte på dem som sämre än PC.
Det är nästan som att tycka att om man inte vinner en tävling så är man sämst, även om man kom på andraplats. Blir ju bara löjligt.
Va är det för budget PC som kostar lika mycket som en konsol, Min låda till PC'n kostar lika mycket som en PS5 ^^
Med det sagt så skulle jag vilja säga såhär,
Om man tar bilar som exempel, En gammal fungerande Volvo kan ta dig från A till B och du kan vara nöjd över det och den gör sitt jobb vilket I sin tur kan duga för dig.
Medans andra vill åka ferrari för få den där extra känslan och man är villig att betala för de.
Synd bara att "bensinen" (spelen) är gjorde för Volvo för där är det flesta användare och mest pengar för Bensin säljarna att få in pengar.
Så man får knappt använda gaspedalen på maskinen du har för spelen måste vara klaras att spela på gammal billig tech.
Bara för att PC är objektivt bättre ur många avseenden betyder det ju inte att konsol är dåligt.
Jag har många konsoler och jag ser inte på dem som sämre än PC.
Det är nästan som att tycka att om man inte vinner en tävling så är man sämst, även om man kom på andraplats. Blir ju bara löjligt.
Personligen har jag aldrig haft imot när folk njuter av spela konsol och om det duger för dom så by all means.
Det jag alltid haft problem med genom åren än när dom som sitter på konsol inte förstår att det finns bättre där ute om man bara lägger ner lite mer kraft och pengar, (om man nu vill de) Men istället så sitter dom och prisar sitt och säger PC suger.
Vad jag personligen har i mot konsol är att där är majoriteten av kunder för dom som gör spel vilket gör att jag har många gånger fått spela subpar spel av olika anledningar till PC då dev ej brytt sig om att göra UI eller gameplay some är lite mer invecklat då en konsol måste kunna klara av det med olika anledningar i åtanke.
Finns dock något som kommit av konsoler som är väldigt bra, Vissa spel passar bättre med en kontroll istället för tbord och mus. T,ex Sekiro, Darksouls m.m eller om man inte kör ratt så bil spel duger dosa på också.
Konsol kör jag helst. Har PC inkopplad till TVn också men det känns som att varje gång jag ska spela på den så går något fel. Sen börjar den bli till åren också och om jag inte kan köra ett spel med maxad grafik så kan jag inte låta bli att hoppa in i menyerna och försöka optimera hela tiden istället för att bara spela. Hatar mig själv ibland.
Tycker det är bra när man belyser svagheter så som att en PC och konsol är ungefär lika dyr.
En PC ska ju helst vara minst 2x bättre för samma peng. Men det går ju inte med dagens ockerpriser, speciellt då på grafikkort.
Förhoppningsvis blir det markant bättre efter nästa generations grafikkort släpps om några månader.
Bäst är den man nyttjar.
Spelar man spel är man redan en vinnare!
Japp!
Tråkigt ämne som bara sprider sprickor bland gamers!
Äh, äger själv PS5, Switch och ett gäng handkonsoller, smidigt på sitt sätt, men det ändrar inte min åsikt över att PC är den överlägsna plattformen.
Så man får knappt använda gaspedalen på maskinen du har för spelen måste vara klaras att spela på gammal billig tech.
Det där är ju ett argument för konsoler, där alla enheter har samma hårdvara (nu ignorerar jag Series S....)
De går att göra spel till PS 5:an som utnyttjar det snabba ssd:n till fullo, gör samma sak till ett PC-spel och du låser ut alla de som har sämre hårdvara (vilket är en hel del). Som exempel, bankonstruktioner i en FPS handlar en hel del om att ha sektioner som bara är till för att tid att ladda in andra sektioner, super snabb ssd och dessa behövs inte, men att då göra två bankonstruktioner beroende på hårdvara, det kommer ju inte göras. Att då jämföra med generell grafik på en PC där man kan öka eller sänka ögongodiset beroende på vilken hårdvara man har och därmed så går det att sälja samma spel till någon som sitter med ett 4090 och någon som sitter med ett 1060.
Allt handlar om att ha en fin kombo:
En pc för lite mer krävande spel så man kan få ögongodis när det behövs,
En laptop för jobb och mindre krävande spel i soffan så som core keeper och terraria med serie eller film i bakgrunden
En switch som står redo att ta med mig på nya äventyr när jag är på skithuset.
Och slutligen en match hearthstone på telefonen i sängen innan man besöker drömmarnas land.
PC och Nintendo är väl den bästa kombon känner jag om man inte vill äga allt.
Kan bara hålla med, om du vill ha flest spel så är PC/Switch combon oslagbar
Äh, äger själv PS5, Switch och ett gäng handkonsoller, smidigt på sitt sätt, men det ändrar inte min åsikt över att PC är den överlägsna plattformen.
Phff tråkigt sätt att se på att! Du måste att tillfällen med diverse platformer där minnen har skapats som du sent kommer att glömma! Det är de enda du bör söka ifrån ett nöje trots allt!
Äger precis allt det är fan den bästa kombon! Går på känsla i denna typ av diskussioner. Ibland är jag team Xbox andra dagar är jag Playstation fanboy och någon annan gäller PC master race. Hardcore Nintendo nörd är jag alltid 👍
Ja Nintendo levererar nästan alltid och betyder och har betytt så mycket för branschen så jag håller med dig. Playstation spelas det mycket på också, däremot Xbox har jag inte spelat sen Xbox 360, hoppas det blir ändring på det i framtiden men det känns inte så för tillfället.
Dyrare spel.
Eller tänker du på digitala köp via PS Store? Fysiska spel är ju typ samma pris.