World of Warcraft: The War Within (2 av 2)
Efter tio expansioner är World of Warcraft fortfarande en kraft att räkna med.
#the-war-within, #world-of-warcraft
Nej tack!
Insiktsfullt!
Personligen är jag lite av en periodeare som verkar köra varannan exp i några månader. Körde Legion men hoppade över War of Azeroth, körde Shadowlands men hoppade över Dragonflight. Och nu spelar jag lite War Within.
WoW är väl på många sätt ett spel där det alltid blir en konflikt mellan de som vill ha något värt att investera sin tid i och de som har lite tid att investera. (Det är ju mycket snack om att retail är "för lätt" osv.)
Jag tillhör den sistnämnda gruppen och tycker framför allt att Warbands är en enorm quality of life ändring.
Hittills tycker jag ändå att TWW är rätt trevligt, men jag gillade ju Shadowlands också, så jag kanske är galen.
Just att du kunde köra lite olika storys beroende på vilka du allierade dig med kände jag ändå att skapade en hel del mervärde. Levlade min mage i Revendreth, min oräst i Maldraxxus osv. Det kändes inte som om jag bara gjorde om samma sak om och om igen.
Där funkar Warbands som ett halvsubstitut. När jag levlade upp min warlock så kunde jag undvika questlines som jag gjort med min Mage t ex.
Men hela det resonemanget bygger ju då såklart på att jag har begränsat med tid och tycker grind är rätt trist. Jag är mer intresserad av att hänga med min guild och snacka skit i Discord när vi ska raida på onsdagkvällar.
Heja Blåvitt
Det är sjukt vad många expansioner det finns!
Jag spelade vanilla lite grann. När jag spelade så fick jag levla upp 3x lvl 60 rogues och sen kom burning crusade där jag drog upp min fjärde och sista rogue till lvl 70. Anledningen att jag fick göra nya rogues hela tiden var för att mina vänner ständigt skulle spela på nya servrar.
Jag tror hade omkring 24-26 dagars speltid totalt sett alla gubbar sammanlagt (ca. 600-624 timmar). Mitt primära MMORPG var Lineage II som jag lirade i 7-8 års tid (2003-2011). Jag vet inte hur mycket jag spelade men kanske 3000-5000 timmar? Jag tror åtminstone jag spelade L2 det femdubbla över WoW som jag egentligen inte brann för lika mycket.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Off topic Fråga: kommer ni recensera Ara: History Untold?
Såg kul ut men skulle gärna se eran recension.
Vi har recenserat det.
Håller med recensionen. TWW är inte perfekt, men det är ännu ett stort kliv i rätt riktning från det fiasko som var Shadowlands. Om de fortsätter arbeta i denna riktning är det svårt att föreställa sig var Worldsoul Sagan tar oss, det kan bli hur bra som helst!
Metzen påpekade ju också i en intervju för inte så längesedan att det kommer rampa upp rejält i del två och tre, att TWW är en lugnare introduktion till storyn som de vill berätta över flera delar. Ser enormt mycket fram emot vad de har planerat, hoppas bara att de kan hålla kursen rak och reda ut det. Lätt att lova saker till höger och vänster.
Det är sjukt vad många expansioner det finns!
Jag spelade vanilla lite grann. När jag spelade så fick jag levla upp 3x lvl 60 rogues och sen kom burning crusade där jag drog upp min fjärde och sista rogue till lvl 70. Anledningen att jag fick göra nya rogues hela tiden var för att mina vänner ständigt skulle spela på nya servrar.
Jag tror hade omkring 24-26 dagars speltid totalt sett alla gubbar sammanlagt (ca. 600-624 timmar). Mitt primära MMORPG var Lineage då som jag lirade i 7-8 års tid och måste spelat över x000 timmar.
Numera är ju även majoriteten av spelet cross-faction och cross-server, så att ha karaktärer på flera olika servrar är svårmotiverat idag. Så mycket enklare att spela med alla gamla polare som kommer tillbaks, bara att fortsätta där man avslutade och lira ihop. Det enda jag vet som inte är cross-faction är saker ute i öppna världen och kösystemen till dungeons och LFR.
Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21
Det är en ganska stabil expansion. Felet dom gjorde med delves är att dom gav alldeles för hög ilvl på gearet, främst från Vaulten.
M+ har dom höjt svårighetsgraden på också, minst sagt, på gott och ont. Kul att man inte redan kör 20or redan, lite utmaning är bra, om det inte går till överdrift.
Har inte tröttnat ännu och vi är ett gäng på 10-11 pers som raidar med en icke så optimal uppsättning(alldeles för många melee!). Med det sagt kommer man säkerligen lägga av efter ett tag(som hänt dom senaste expansionerna) för att sedan börja igen inför säsong 2. Om Blizzard inte lyckas hålla intresset uppe fram tills dess.
The more I practice, the luckier I get.
Vi har recenserat det.
Eyyy! Se där, tack så mycket!
Lite sugen på prova, men mina handleder blir inte glada av att sitta med mus+tangentbord hemma också när jag redan gör mkt sånt på jobbet.
Har de lagt till support för handkontroll och hur bra är det isf?
ESO och FF14 går ju bra med handkontroll.
Det går ganska bra. Beror väl på vad du skall göra? Arena och raiding, kanske inte. Men casually, så går det. Det finns officiellt stöd för handkontroll och folk har skapat välfungerande overlays för exempelvis Steam Deck.
Lite sugen på prova, men mina handleder blir inte glada av att sitta med mus+tangentbord hemma också när jag redan gör mkt sånt på jobbet.
Har de lagt till support för handkontroll och hur bra är det isf?
ESO och FF14 går ju bra med handkontroll.
Jag kör ConsolePort addon på Steam Deck.
Fungerar klockrent
Tycker exp är superkul! Finns så mycket att göra och den nya världsdelen är riktigt vacker och har mycket bra musik. Ja, allt är inte perfekt men så har det väl alltid varit med WoW. Även WotLK som är min favoritexp hade småsaker.
Buggar jag har inte stött på, ja förutom alla insekter överallt då ;D
Enda dem lär grov jobba på nu är levling.... Går för snabbt och är helt dött, känslan är verkligen borta där och designat för folk ska köpa boost, annars är det kul ösa M+ och raid en är ännu helt ok.
Ja, det är verkligen urtråkigt och otroligt linjärt. Men levelingen är helt oviktig i spelet, det tror jag inte de kommer att ändra på. Det går inte jämföra med classic. Även fast jag har levlat i många av de nyare expansionerna, så tror jag inte att jag lagt en enda quest på minnet. Haha.
Trevlig expansion hitills, är inte max level än, utan har tagit det lugnt. Började lite senare då jag först tog fel på datum, hade för mig det var 28:e och inte 26:e det släpptes, sedan fick jag strul med konto/köp och dribblade fram o tillbaks med support ett par dagar till. Efter det kändes det som att det inte var någon idé att race:a heller. Har bara loggat in och gjort några quests och craftat lite pö om pö, vilket också är rätt nice. Målet är sen i alla fall att klara sista bossen, samt sparka arsle i battlegrounds och arena. Älskar trading och crafting också.
Ja, det är verkligen urtråkigt och otroligt linjärt. Men levelingen är helt oviktig i spelet, det tror jag inte de kommer att ändra på. Det går inte jämföra med classic. Även fast jag har levlat i många av de nyare expansionerna, så tror jag inte att jag lagt en enda quest på minnet. Haha.
För mig är levling en en del av äventyret när det kommer till mmo, därför jag haft svårt för retail men gillar denna expansion så får se om man tröttnar
Spela spel är kul ibland.
Mitt första intryck var att det kändes litet och innehållsfattigt, men det ändrades efter early access-perioden. Det finns också en ofantlig mängd side quests, som dessutom är intressanta och välskrivna!
+Berättelsen.
+Musiken.
+Warbands!
+Okej profession-system. Minst dåliga hittills.
-Lite för kort main story.
-Buggar i början.
4/5.
War Within placerar sig i det övre segmentet av de bättre expansionerna. Jag ser verkligen potentialen med World Soul Saga.
Förstår att det är svårt att recensera endgame och ge input på raids, m+ etc men nämns väldigt lite om just det. Bra recension för dad-gamern men hade gärna sett lite åsikter/tankar om tex den nuvarande m+ situationen, balancing mellan klasser, hur bossarna i första raiden är osv. Nu lirar jag själv och vet vad jag tycker om det men det är alltid kul att se andra ge sina åsikter och tankar som sedan speglas i ett betyg
Förstår att det är svårt att recensera endgame och ge input på raids, m+ etc men nämns väldigt lite om just det. Bra recension för dad-gamern men hade gärna sett lite åsikter/tankar om tex den nuvarande m+ situationen, balancing mellan klasser, hur bossarna i första raiden är osv. Nu lirar jag själv och vet vad jag tycker om det men det är alltid kul att se andra ge sina åsikter och tankar som sedan speglas i ett betyg
Dad-gamer här! Med det lilla fokus jag har främst på apex. Som du förstår är det helt och fullt omöjligt att satsa "hårt" på båda. Men har kul med wow, kanske, eventuellt, kan lägga lite mer fokus där. Vad tycker du om wows endgame i War Within?
Dragit upp 5 gubbar till nivå 80 och lyckats få ihop mellan 592 - 600 ilvl på dem, detta trots att jag spelat rätt avslappnat. Paladinen leder packet och har fått mest kärlek i form av tid likväl som tur med sin utrustning från kistor och bossar. Tycker expansionen har varit väldigt tilltalande för den som gillar att spela med flera klasser och inte nitiskt nöter på en gubbe. Jag kan väl öppet erkänna att jag är lite av en Altoholic och snabbt tröttnar på att spamma samma rotationer, upplever mer än gärna flera spelstilar.
Delves har varit den stora vinnaren för egen del, där man i mån av egen tid ges möjlighet att faktiskt skaffa sig några uppgraderingar utan att behöva förhålla sig till en gille eller sina vänners tillgänglighet. Det är även rätt utmanande att spela Delves när man börjar jobba sig in på nivå 9 och uppåt. Började spela Mythic Dungeons nyligen med vängruppen, och även detta har varit redligt med utmaning på ett positivt vis. Att progressivt lära sig varje boss-förmåga, optimala rutter för trash-pack clearing och förbättra sin egna spelmekanik har upplevts givande och belönande.
Än så länge är World Saga-berättelsen intressant, och War Within som ett helhetspaket är en klar vinnare i min bok. Jag hoppas att Blizzard ihop med Metzen kan hålla upp momentum framöver; både genom efterkommande expansioner i trilogin, och även på mindre skala i form av säsongerna i TWW. Första gången sedan Cataclysm jag har motivation nog att hålla betalningen löpande igång för WoW, och inte bara hoppa in-och-ut när man får en känsla av att spela en stund.
Enda dem lär grov jobba på nu är levling.... Går för snabbt och är helt dött, känslan är verkligen borta där och designat för folk ska köpa boost, annars är det kul ösa M+ och raid en är ännu helt ok.
Skulle säga att det är raka motsatsen;
Just för att det är så snabbt och smidigt att nå nivå 70+ tar det bort behovet helt av att köpa en boost. Själv är jag otroligt trött på level-fasen och ser gärna att processen görs ännu smidigare och snabbare framöver, särskilt om man redan har en gubbe på maxnivå.
Efter att ha spelat av och till i snart två decennier känns det som att man gjort det mesta äldre expansioner har att erbjuda, likaså upplever jag det inte annat än tidsslöseri att gå igenom processen av att spamma dungeons i 5-6 raka timmar för att börja spela allt senaste expansionen har att erbjuda. Ju snabbare man kan nå till gobitarna som erbjuds i det så kallade endgame, desto bättre.
Det är även mycket smidigare för nyare spelare att komma igång nu med spelet också. Hade det tagit lika lång tid att komma igång som det gjorde innan Legion, då hade nog flera i min spelgrupp aldrig ens nått maxnivå på en enda gubbe (har folk i spelgruppen som började så sent som i Shadowlands faktiskt). Men anser återigen att detta kunde göras bättre. Folk är i regel mest intresserad av att kunna komma igång med sina vänner och delta i de aktiviteter som erbjuds väl på högsta nivå, så allt som möjliggör detta så snabbt som möjligt ser jag som en rak positiv sak.
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >
B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >