Nintendo vill inte dras in i konsolkriget, och kampen om kraftfullast hårdvara

Robot
Nintendo vill inte dras in i konsolkriget, och kampen om kraftfullast hårdvara

Miyamoto: Nintendo ska fortsätta vara Nintendo.

#nintendo

Låter väldigt klokt! Det har ju fungerat alldeles utomordentligt de senaste generationerna, med undantag för Wii U-floppen !! 🌈💯
(we don't talk about Wii U...)

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Låter väldigt klokt!

Fast de e fortfarande kvar på 90-talet , klokt? lite bättre kan de allt va än 8-bitars grafik

Medlem

Ibland undrar jag om Nintendo faktiskt vill släppa ny hårdvara överhuvudtaget och istället köra vidare på Switch i all evighet. För det är ungefär så det känns senaste tiden.

Medlem

Jag tycker de kan sluta babbla och ge oss ett avslöjande av switch 2.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Skrivet av joejjeman:

Fast de e fortfarande kvar på 90-talet , klokt? lite bättre kan de allt va än 8-bitars grafik

Hehe, många av Switch-spelen är riktigt läckra, designmässigt. Det är inte bara rena antalet polygoner och parallax bumpmapping och blast processing som räknas!

Medlem

PC + Switch är en klockren kombo. Bästa av två världar. Fortsätt med det ni gör bäst Nintendo.

Hehe, många av Switch-spelen är riktigt läckra, designmässigt. Det är inte bara rena antalet polygoner och parallax bumpmapping och blast processing som räknas!

signatur

00:00:02:42

Medlem

jag köper inte nintendo-konsoler eller nintendo-spel för den senaste tekniken och grafiken, och gillar att deras first party spel prioriterar art direction snarare än 4k raytracing.

däremot vill jag inte spela ännu ett zelda där fps knappt når över 30, med konstant micro stuttering och annat irriterande.

helt och hållet ok och beundransvärt att dom vill prioritera "fun over fancy", men gör åtminstone så att de mer krävande first party nintendo-spelen på nästa konsol inte blir en seg röra som dippar till 20 fps så fort det händer lite för mycket på skärmen.

Medlem

Ironiskt när deras fanboys är de mest rabiata konsolkrigarna på konsolmarknaden.

Jag tycker gott Nintendo kan fortsätta som de gör, uppenbarligen funkar det bra. Om du tycker Switchen är för svag är den inte för dig, kan man säga

Nu börjar den ju vara gammalt men folk har ju gnällt sen dag 1 på svag hårdvara men vad fan förväntar man sig om den också ska vara bärbar och inte blytung eller kosta en förmögenhet?

Folk fattar aldrig varför saker är som det är när det ofta är väldigt enkelt om man lägger 5-10 sekunder på att fundera vad det beror på.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem
Skrivet av Monki Rauklund:

Jag tycker gott Nintendo kan fortsätta som de gör, uppenbarligen funkar det bra. Om du tycker Switchen är för svag är den inte för dig, kan man säga

Nu börjar den ju vara gammalt men folk har ju gnällt sen dag 1 på svag hårdvara men vad fan förväntar man sig om den också ska vara bärbar och inte blytung eller kosta en förmögenhet?

Folk fattar aldrig varför saker är som det är när det ofta är väldigt enkelt om man lägger 5-10 sekunder på att fundera vad det beror på.

Förlåt men 14 år gammal hårdvara drar tillbaka utvecklingen för hela spel industrin jag anser att Nintendos syn på att alltid vara två generationer bakom är en förbannelse för spelindustrin eftersom den är helt onödig. Valfri mobil är kraftfullare än Switch idag så jag skulle definitivt påstå att den är för svag

Medlem

Kan till viss del förstå deras tänk.

En del utav mig vill dock fortfarande se en Gamecube 2 med ett upphottat RTX 5090 Ti Super 😎

Medlem

Precis så!
Sen hoppas jag som alla andra på en Switch 2, så jag kan spela senaste Zelda utan att det dippar i den öppna värden.

Skrivet av Keima:

Förlåt men 14 år gammal hårdvara drar tillbaka utvecklingen för hela spel industrin jag anser att Nintendos syn på att alltid vara två generationer bakom är en förbannelse för spelindustrin eftersom den är helt onödig. Valfri mobil är kraftfullare än Switch idag så jag skulle definitivt påstå att den är för svag

Ja du har inte fel i något påstående men det är samtidigt skönt att ha en maskin som räcker länge och Nintendo gör några av marknadens bästa/roligaste spel men visst hade det varit fint att spela Zelda TotK i högre upplösning och bildhastighet, helt klart. Jag tycker Switch har gett mycket värde men skulle nog behövt en efterträdare för minst 2 år sedan men jag bryr mig inte supermycket

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem
Skrivet av Keima:

Nintendo släpper först och främst konsoler för att kunna skräddarsy sina spel ända ut i fingerspetsarna. Det ger dem full kontroll att kunna skapa spelen de vill. Om andra utvecklare vill släppa sina spel på deras konsoler så säger de inte nej, men de skiter nog fullständigt i att exempelvis Larian väljer att inte släppa BC3 på Switch för att den är för klen när ett spel som Animal Crossing, som de utvecklar själv, säljer 3 gånger så bra.

Så det du egentligen vill ha sagt är att du vill slippa köpa deras konsoler för att kunna spela deras spel. Det har ingenting med att de håller tillbaka utvecklingen för spelindustrin. Den fortsätter att utvecklas trots att Nintendo kör sitt eget race vid sidan av.

Medlem

Helt rätt. Nintendo är ju ren spelglädje i första hand och hårdvaran begränsar inte, det har dem ju bevisat gång på gång.

Hehe, i en perfekt värld skulle man ju kunna göra allt, alltid. Maxat! Men sen kommer ju annat trök in i bilden som gör att man måste prioritera osv när ambitioner ska skaka hand med verklighet, och i den meningen tycker jag att N gör helt rätt som inte lägger så mycket krut på den hottaste hårdvaran. Det finns ju redan PS5 Pro för de som svimmar av 30fps 😅😂

Ändå kul att vi har olika konsoltillverkare med olika prioriteringar, ger ju mer valfrihet än om alla bara fokuserat på samma.

Edit: N producerar ju också galet mycket kvalitativa spel med en förhållandevis "liten" personalstyrka. Ju mer grafiskt avancerat det blir ju längre tar det ju att få ut spel, så även ur det perspektivet kan det väl vara vettigt att ligga lite i baksätet och inte hoppa på allt det senaste omedelbart. Sony t ex förlitar sig ju inte lika mycket på in-house studios till sin konsol, som N gör. De har mer fokus på tredjepartsstöd, och då är ju längre utvecklingscykler inte lika drabbande... I viss mån. Vilken värld!

Medlem

Oavsett om man gillar Nintendos spel eller inte så ska dom ha eloge att vara en riktig konsol som gör unik hårdvara och spel anpassad för den hårdvaran, bpde att då det att rulla och spelmekanik.
Att majoriteten av stora 3e part lider av skill issues och där annat står i fokus än att göra bra spel är inte Nintendos fel.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Nintendo släpper först och främst konsoler för att kunna skräddarsy sina spel ända ut i fingerspetsarna. Det ger dem full kontroll att kunna skapa spelen de vill. Om andra utvecklare vill släppa sina spel på deras konsoler så säger de inte nej, men de skiter nog fullständigt i att exempelvis Larian väljer att inte släppa BC3 på Switch för att den är för klen när ett spel som Animal Crossing, som de utvecklar själv, säljer 3 gånger så bra.

Så det du egentligen vill ha sagt är att du vill slippa köpa deras konsoler för att kunna spela deras spel. Det har ingenting med att de håller tillbaka utvecklingen för spelindustrin. Den fortsätter att utvecklas trots att Nintendo kör sitt eget race vid sidan av.

Nej det jag säger är att jag är trött på att till exempel pokemon får gamecube grafik i försvar till begränsade hårdvaran. Jag vill inte höra att ett spel är fantastiskt visuellt trots hårdvaran jag vill ha spel som visar var den nyaste generationen gör det möjligt. Om nu NIntendo envisar sig att göra gammal hårdvara till premium pris då får dom göra 2D spel igen där lär ju åtminstone inte begränsas av hårdvaran

Avstängd

Följande är ett inlägg jag skrev precis, under en tidigare artikel, men som berör ämnet:

"

Skrivet av Tryffel5:

Om vi ska vara lite petiga så är det Nintendo som är ganska klar herre på täppan😁

Nja, hade de gjort en *normal* konsol hade de säkert varit det! Fast det beror väl på hur man definierar och jämför.

Nu vill de ju hålla sig på en låg prislapp, fast jag undrar om det hade varit ett så stort problem för dem att slänga på ett par tusenlappar. Jag menar är det verkligen en så stor faktor. De ligger ju på samma pris som en budgettelefon/surfplatta och var och varannan går ju omkring med telefoner värda över 10.000 nu. Målet för Nintendo är typ kring 4000, så ett step up till 6000 känns inte som en stor issue i det kontextet.

Det kanske är något jag missar, som jag inte begriper. I min värld så känns det som att en konsol man kan spela Mario och Zelda på (i 4K etc.), plus alla andra icke-exklusiva spel som släpps till de andra konsolerna, skulle sälja som smör.

"

Skrivet av Keima:

Nej det jag säger är att jag är trött på att till exempel pokemon får gamecube grafik i försvar till begränsade hårdvaran. Jag vill inte höra att ett spel är fantastiskt visuellt trots hårdvaran jag vill ha spel som visar var den nyaste generationen gör det möjligt. Om nu NIntendo envisar sig att göra gammal hårdvara till premium pris då får dom göra 2D spel igen där lär ju åtminstone inte begränsas av hårdvaran

Pokémon är ju Game Freak dock, inte N. Och de är ju erkänt bedrövliga på 3D-grafik! Det är känt sedan stenåldern, inte ens deras mammor kan vara stolta över deras polygoniska skills.

Så Pokémon är ett dåligt exempel, menar jag.

Medlem

Tears of the kingdom i 4k och 60+ fps. Det var en magisk spelupplevelse.

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Skrivet av marsipanbröd:

Följande är ett inlägg jag skrev precis, under en tidigare artikel, men som berör ämnet:

Nja, hade de gjort en *normal* konsol hade de säkert varit det! Fast det beror väl på hur man definierar och jämför.

Nu vill de ju hålla sig på en låg prislapp, fast jag undrar om det hade varit ett så stort problem för dem att slänga på ett par tusenlappar. Jag menar är det verkligen en så stor faktor. De ligger ju på samma pris som en budgettelefon/surfplatta och var och varannan går ju omkring med telefoner värda över 10.000 nu. Målet för Nintendo är typ kring 4000, så ett step up till 6000 känns inte som en stor issue i det kontextet.

Det kanske är något jag missar, som jag inte begriper. I min värld så känns det som att en konsol man kan spela Mario och Zelda på (i 4K etc.), plus alla andra icke-exklusiva spel som släpps till de andra konsolerna, skulle sälja som smör.

Jag tror du överskattar hur många Nintendo gamers som bryr sig om 4K, 60 fps och liknande. Den översvallande breda massan av gamers hänger inte på spelforum och de vet knappt vad fps är. Men de fattar skillnaden på 6 000 och 4 000 kr.

Medlem

Inget direkt nytt?
Senast Nintendo var med i fighten var väl med N64?
Frågan är om Switch 2 bara är Switch med ny hårdvara, och inget annat jippo. Man kan ju inte förvänta sig allt för mycket, utan att grafiken kanske blir som Playstation 4 eller Xbox One. Nog bättre att dom fokuserar på kvalité och design på hårdvaran, dom där "remotes" eller vad dom heter till Switch är ju sjukt små för en vuxen man.

Avstängd

Jag tror du överskattar hur många Nintendo gamers som bryr sig om 4K, 60 fps och liknande. Den översvallande breda massan av gamers hänger inte på spelforum och de vet knappt vad fps är. Men de fattar skillnaden på 6 000 och 4 000 kr.

Ja, men bortse från att jag skrev 4K då. Vi har fortfarande faktumet att om man gör en sådan konsol så ger man en anledning att köpa till alla som är ute efter något man kan spela alla de andra spelen, PLUS Mario och Zelda, m.fl.

Du säger det som att det är total självklarhet, vilket jag inte tror att det är.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Inget direkt nytt?

Gamecube var starkare än PS2. Trots det så dominerade PS2 så det kanske var där Nintendo började tänka till att det inte handlar om kraften i konsolen.

Wii har väldigt lik hårdvara som Gamecube så de tog kanske teknologin i gamecube när de byggde Wii således tappade de en generation i styrka.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Inget direkt nytt?
Frågan är om Switch 2 bara är Switch med ny hårdvara, och inget annat jippo. Man kan ju inte förvänta sig allt för mycket, utan att grafiken kanske blir som Playstation 4 eller Xbox One. Nog bättre att dom fokuserar på kvalité och design på hårdvaran, dom där "remotes" eller vad dom heter till Switch är ju sjukt små för en vuxen man.

Nej, sist ut var Gamecube som var starkare än PS2 men svagare än Xbox.

Skrivet av marsipanbröd:

Ja, men bortse från att jag skrev 4K då. Vi har fortfarande faktumet att om man gör en sådan konsol så ger man en anledning att köpa till alla som är ute efter något man kan spela alla de andra spelen, PLUS Mario och Zelda.

Du säger det som att det är total självklarhet, vilket jag inte tror att det är.

Jag fattar vad du menar! Förutom övervintrade gamla nördar som undertecknad attraherar ju N väldigt mycket barnfamiljer och så, och då tror jag prislappen absolut spelar roll när trötta föräldrar ska köpa en spelkonsol till Jeppe, 7 år. Det vore ju gött om Switch 2 är lika kraftfull som Playstation, men då skulle den ju sannolikt bli dyrare med. Och ska man prioritera då tror jag det är en sund kalkylering N gör att hellre ligga lite efter, om det kan hålla priserna nere.

De som köper en Nintendo-konsol gör det ju också främst för Nintendos egna spel, det är ju största försäljningsargumentet. Att spela de spel som bara finns på en Nintendo. De riktiga tekniknördarna som vill ha det allra senaste och fläskigaste är absolut inte Nintendos målgrupp.

Men håller med, i en perfekt värld skulle vi ju ha fått... Allt! Vilken värld

Medlem
Skrivet av lonian:

Gamecube var starkare än PS2. Trots det så dominerade PS2 så det kanske var där Nintendo började tänka till att det inte handlar om kraften i konsolen.

Wii har väldigt lik hårdvara som Gamecube så de tog kanske teknologin i gamecube när de byggde Wii således tappade de en generation i styrka.

Jag tror att den enda skillnaden var att Wii hade en överklockad processor - annars samma som Gamecube.

123
Skriv svar