Nintendo vill inte dras in i konsolkriget, och kampen om kraftfullast hårdvara

Medlem

Switch använde ju gamla chip redan vid announce 2016, och ser man exempelvis Zelda Breath of the Wild på Wii U så är det nästan lika bra som på Switch (Zelda BOTW är dock ett sjukt bra Wii U-spel, det märks att det är utvecklat för den konsollen).

Nintendo är inne på att köra maratonlopp. Genom att ha lågt pris (relativt konkurrenterna) och starka spel redan för mindre barn så fångar man familjerna och sedan kör man vidare. Vi (jag och fru) har haft alla Nintendo sedan N64, och våra barn är marinerade i Nintendospel. Vi har ju PC också, men prestandan hos Nintendo är inget vi ligger och funderar över.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Dom skulle ju kunna designa spelen utefter sin hårdvara också, många switch spel går ju som sirap på enheten.
När inte ens deras hårdvara pallar med "att vara nintendo" så är ju något galet.

Det här är ju inte ett Nintendo problem, det här är ju ett konsolproblem. Enda plattformen som saknar det här problemet är PC eftersom du själv kan justera grafiken tills spelet presterar som du önskar. Performance- och qualitymode i all ära, men förr eller senare släpps det ett spel du verkligen vill spela på formatet och det presterar långt ifrån önskvärt.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Åh, ja jag älskade Wave Race: Blue Storm på Gamecube och har saknat serien ända sedan dess! Hoppas verkligen de gör en uppföljare till Switch 2 (även om det inte känns så troligt tyvärr men hoppet är det sista som överger människan nördar som mig)!

Uj, det där har jag missat att det fanns. Illa! Tack för tips.

Jag testade en wave race simulator i somras. Besvikelse. Jag var både för lång och tung. 😂

signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem
Skrivet av Foxmulder:

Det ena behöver ju inte utesluta det andra, tänker jag. Man kan faktiskt satsa på prestanda och spelglädje.

Visst, det låter sig sägas. Men det är knappast gratis. Och merkostnaden kommer naturligtvis att sluta hos konsumenterna i vanlig ordning. Tveksam om Nintendos målgrupp (teknikentusiaster, sitt ner) accepterar den kostnaden.

Gen
Medlem
Skrivet av Freddan:

Ja det är tråkigt. Det faktum att folk emulerar Switch spel och får ut betydligt bättre prestanda är ett annat vittne. Får hoppas Switch 2 råder bot på detta och även ser till att Switch 1 spel kommer rulla bättre.

Så är det, men skriver du det i Switch 2 ryktestråden så kommer ingen att hålla med dig Där tycker alla att 720p är alldeles fantastiskt. Dock får man vara lite realistisk och inte förvänta sig en portabel 4K/60fps konsol, är nog rätt så tekniskt omöjligt kan jag tänka mig

Skrivet av YmerXE:

enligt det jag läst så verkar spelet dras ner till 720p @ 30fps i dockat läge då man springer runt utanför grottorna. känns lite väl lågt..

Hoppas att Digital Foundry släpper en video om hur spelet rullar på Switch. Alltid intressant att se riktig fakta. Men 720p/30fps förvånar mig inte alls.

Medlem
Skrivet av Gen:

Dock får man vara lite realistisk och inte förvänta sig en portabel 4K/60fps konsol, är nog rätt så tekniskt omöjligt kan jag tänka mig

Hoppas att Digital Foundry släpper en video om hur spelet rullar på Switch. Alltid intressant att se riktig fakta. Men 720p/30fps förvånar mig inte alls.

När jag har Switch2 i min ägo och om Nintendo släpper någon update till Breath of the wild eller tears of the kingdom med uppskalning så ska jag testa att jämföra med bilden jag kan få fram genom min PC. Ser helt fantastiskt ut i 4K och 60fps.

Spel som Super Mario Wonder tycker jag inte se någon stor skillnad ut i 4K. Då måste man sitta typ 5cm från tvn och granska.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Keima:

Nej det jag säger är att jag är trött på att till exempel pokemon får gamecube grafik i försvar till begränsade hårdvaran. Jag vill inte höra att ett spel är fantastiskt visuellt trots hårdvaran jag vill ha spel som visar var den nyaste generationen gör det möjligt. Om nu NIntendo envisar sig att göra gammal hårdvara till premium pris då får dom göra 2D spel igen där lär ju åtminstone inte begränsas av hårdvaran

Skulle inte direkt kalla priset på Switch för premiumpris. Den har definitivt gjort sitt i form av prestanda och möjligheter, men tänk också på att den är över 7 år gammal, och bygger på 9 år gammal hårdvara. Sen är det ju betydligt bättre grafik än Gamecube-grafik.

Gen
Medlem
Skrivet av lonian:

När jag har Switch2 i min ägo och om Nintendo släpper någon update till Breath of the wild eller tears of the kingdom med uppskalning så ska jag testa att jämföra med bilden jag kan få fram genom min PC. Ser helt fantastiskt ut i 4K och 60fps.

Spel som Super Mario Wonder tycker jag inte se någon stor skillnad ut i 4K. Då måste man sitta typ 5cm från tvn och granska.

Har också testat i 4K men skulle nog bara gå så långt som att säga att BotW ser extremt skarpt och tydligt. Sen kommer man inte ifrån att spelet har många lågupplösta texturer men på det stora hela ser "helhetsbilden" bättre ut.

Det var intressant att du inte ser någon skillnad i Super Mario Wonder i 4K. Tydligen körs det i 1080p på Switchen (docked) men tyckte personligen man såg pixlarna hyfsat tydligt när jag såg det för första gången hos min polare. Sen har spelet sin speciella stil som gör att man inte ser aliasing lika tydligt som i andra spel, det kan jag hålla med om.

Medlem

Jag tycker Nintendo ska lägga ner konsolerna och göra sina spel till andra system istället. Spelar Astro Bot och tänker att så här kunde Mario och Zelda också sett ut. Lite trist att behöva spela de spelen lågupplösta med låg fps. Det kunde varit så mycket bättre.

Medlem

Helt rätt tänk från Nintendo.
Switch med dess unika format, plus att det är den enda konsolen som fortfarande faltiskt känns som en spelkonsol, slår ju oändligt mycket högre än att allt fokus ska vara på vilken konsol som genererar 5% högre uppläsning över den andre, som hela "konsolkriget" Xbox vs. playstation tycks handla om...

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Jag tycker Nintendo ska lägga ner konsolerna och göra sina spel till andra system istället. Spelar Astro Bot och tänker att så här kunde Mario och Zelda också sett ut. Lite trist att behöva spela de spelen lågupplösta med låg fps. Det kunde varit så mycket bättre.

Det vore drömmen, men i grund och botten är de ett företag som vill tjäna pengar och Nintendo kommer inte sluta göra konsoler så länge de säljer som smör i solsken.

Medlem
Skrivet av vamp:

Det här är ju inte ett Nintendo problem, det här är ju ett konsolproblem. Enda plattformen som saknar det här problemet är PC eftersom du själv kan justera grafiken tills spelet presterar som du önskar. Performance- och qualitymode i all ära, men förr eller senare släpps det ett spel du verkligen vill spela på formatet och det presterar långt ifrån önskvärt.

Det är väl visst ett nintendo problem att dom inte slipar inställningar eller optimering för spel som dom själva utvecklar och lanserar exklusivt på sin egna enhet, dom har ju en overhead av hur mycket enheten i sig kan prestera när dom utvecklar spelet.

Finns ju ingen ursäkt till varför breath of the wild tex ska ha fps dips under 30 på sin exklusiva enhet, då har Nintendo gjort bort sig.
Finns ju rätt gott om konsol spel numera som rullar på i 60 fps även på switch då är dom ju anpassade efter enheten också = dom har inte gjort bort sig.

Så länge Nintendo lyckas leverera andra unika uspar i sina konsoler - som de tex gjorde med switch - så är jag beredd att hålla med!

Enbart spelexklusiviteter räcker dock inte långt.

Ska bli spännande att se om nästa Nintendo-konsol innefattar fler intressanta nymodigheter än smidigt bärbart spelande!

Medlem
Skrivet av Gen:

Så är det, men skriver du det i Switch 2 ryktestråden så kommer ingen att hålla med dig Där tycker alla att 720p är alldeles fantastiskt. Dock får man vara lite realistisk och inte förvänta sig en portabel 4K/60fps konsol, är nog rätt så tekniskt omöjligt kan jag tänka mig

dom ska ha gjort det, men läste bara text relaterat till det hela. absolut, förväntar mig inte heller 4k när det kommer till en hybrid, lite väl mycket att begära.

signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Det är väl visst ett nintendo problem att dom inte slipar inställningar eller optimering för spel som dom själva utvecklar och lanserar exklusivt på sin egna enhet, dom har ju en overhead av hur mycket enheten i sig kan prestera när dom utvecklar spelet.

Finns ju ingen ursäkt till varför breath of the wild tex ska ha fps dips under 30 på sin exklusiva enhet, då har Nintendo gjort bort sig.
Finns ju rätt gott om konsol spel numera som rullar på i 60 fps även på switch då är dom ju anpassade efter enheten också = dom har inte gjort bort sig.

Nu misstänker jag visserligen att du medvetet missförstår mig, men det jag menade var att det här inte är ENBART ett Nintendoproblem, utan att även Sony och Microsoft alldeles för ofta misslyckas med att optimera sina exklusiva titlar, trots att de enbart har "en" hårdvara att anpassa sig till. Starkare hårdvara minskar problemet, men tar långt ifrån bort det. Och hur du än vrider och vänder på det så är du som spelare "körd" när spelföretagen släpper ett spel som inte presterar bra på konsol.

Medlem
Skrivet av vamp:

Nu misstänker jag visserligen att du medvetet missförstår mig, men det jag menade var att det här inte är ENBART ett Nintendoproblem, utan att även Sony och Microsoft alldeles för ofta misslyckas med att optimera sina exklusiva titlar, trots att de enbart har "en" hårdvara att anpassa sig till. Starkare hårdvara minskar problemet, men tar långt ifrån bort det. Och hur du än vrider och vänder på det så är du som spelare "körd" när spelföretagen släpper ett spel som inte presterar bra på konsol.

Ja, då handlar det alltså om utvecklare som inte klarar av att göra spelen inom sin enhets overhead, och man gör bort sig.
Vilket Just nintendo har gjort i det här fallet gällande en av deras mest älskade flaggskepps serier på switchen.
Kan tycka att det är lite skitsamma vad sony har gjort, eller microsoft, eller att pc är bäst, när man pratar om nintendo.

vrider och vänder.. om utvecklare gör bort sig så lider såklart i slutändan konsumenten, det är väl underförstått.

Om man kanske får för sig att man ska sadla på sin mytomspunna foliehatt över gässan såhär efter midnatt. Så vet man ju inte riktigt om det är medvetet heller, gör dom såhär för att motivera "pro" versioner av sina enheter.
Tänk på det, vi får remakes hela tiden, vi får till och med remakes på konsoler.
"pro" känn dig som ett "pro" haha.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ironiskt när deras fanboys är de mest rabiata konsolkrigarna på konsolmarknaden.

Sa snubben som påstår att en Switch är densamma som en Gamecube i råstyrka...
Då får du vara beredd på lite kritik! Befogad sådan!

Medlem

Nintendo behöver inte vara tuffast och ballast, utan ett trevligt familjeunderhållningsalternativ. TV-spelens Disney, med Mario och Kirby i stället för Musse Pigg och Kalle Anka.

Medlem
Skrivet av vamp:

Tycker ändå Nintendo håller högre standard än de flesta, det har ju nästan blivit kutym att spel knappt ens är fullt ut spelbara på releasedagen, och att man inväntar ett halvårs omplåstrande innan man köper nya spel. Nintendo har börjat tabba sig lite på den fronten dem med, men så länge det mestadels handlar om spel med framerateproblematik snarare än spelförstörande buggar etc. så är det nått jag kan leva med. Men generellt skulle alla spelföretag behöva sluta släppa trasigt skit.

123
Skriv svar