Slay the Spire - En gåtfull triumf
Kan inte trenden med kortbaserade spel ge sig snart? Så många intressanta spelideer blir förstörda av kortmekaniken.
Låter snarare som att problemet är att det råder brist på spel med liknande idéer utan kortmekanik än att antalet intressanta spel med kortmekanik skulle vara för många till antalet.
Metroidvanias, spel i valfri genre med rpg-inslag och rutnätsgrottkravlare spelade ur förstapersonsperspektiv var folk kräklessa på ett tag, men ack så jag personligen saknar rutnätsgrottkravlare spelade ur förstapersonsperspektiv. Etrian Odyssey-serien, Legend of Grimrock och alla retroklassiker av dylikt slag räcker bara si och så länge (men visst hittar man annat nytt också bara man gräver lite).
Trender kommer och går, men det hade varit trevligare om det de vurmade för stannade istället. Utan uppehåll på typ tio-tjugo år emellanåt.
Kan inte trenden med kortbaserade spel ge sig snart? Så många intressanta spelideer blir förstörda av kortmekaniken.
Testa Spellrogue!
Själv gillar jag det mer än STS.
https://steamuserimages-a.akamaihd.net/ugc/247650742406188772...
Recensionen fick mig att installera på nytt och ta en sväng. Lyckades ta mig igenom det HELA med good marginal!
Sköld också! Hjärtat got nothing on you!
Denna "trend", som jag helt missat, kan nog vara död. StS är från 2019, så skulle nog säga att spelet håller sig relevant pga andra meriter.
Testa Spellrogue!
Själv gillar jag det mer än STS.
Såg ut som det fanns tärningar med i det spelet. Hamnar på ignore tills vidare.
Sköld också! Hjärtat got nothing on you!
Du har så rätt! Det var inte ens nära. <3
Intressant, nu blir jag genast sugen att testa både Monster Train och Balatro. Har du några fler speltips i genren?
Tycker personligen de tre är de klart bästa och alltid håller som ”stående rekommendation”. Sedan blir det mer spretigt.
Dicey Dungeons är ett spel många gillar men själv har jag nog bara knappt tio timmar i det. För mig kändes det det för slumpartat men alla håller inte med.
Ring of Pain är ett relativt okänt spel som kan vara spelvärt det med. Jäkligt läckert rent estetiskt med en mycket underhållande grundidé gällande gameplay. Tyvärr är det än mer slumpartat och därmed för svårt för att falla fullt ut i smaken för egen del.
Loop Hero är en outsider med egentligen inte särskilt många likheter med ovanstående förutom att det är ett kortbaserat rougelite. Jäkligt skönt spel för vad det är dock och musiken är fenomenal.
Inscryption är hyllat men har aldrig prövat själv fullt ut.
Håller med om att Monster Train också är ett fantastisk spel. Likvärdigt med STS i mitt tycke. Spelade Monster Train först och blev helt såld. Testade STS i efterhand och var lite tveksam eftersom jag tänkte att det kan.. "omöjligt vara lika bra". Men i slutändan kan jag konstatera att så är fallet. Gav Balatro en ärlig chans, men tycker inte alls att det är på samma nivå som MS/STS. Balatro har helt enkelt för enformig grafik, musik och inte samma mysiga känsla när man hittar någon ny form av synergi. Spelat det i nästan 100h, men efter det tröttnade jag och har inte rört det sen dess.
Det näst bästa efter dessa två är Slice & Dice imo som dessutom funkar ypperligt på mobilen.
Fortfarande fast på A19 i StS, jag är bara inte bra nog för att ta A20! Älskar spelet, helt fantastiskt. Spelade Card Quest från 2017 innan det, det är inte en deck builder, men dock kort-baserade strider med energisystem. Med bara 299 reviews på Steam får vi väl kalla det för okänt, folk som gillar StS borde ge det en chans - det är absolut inte lika bra, men värt ett duktigt antal timmar, särskilt för prislappen på 8-ish euro!
För egen del har Balatro har blivit nummer ett vad gäller deck builders, men de är såpass olika varandra att inget skulle ersätta det andra för mig på något vis.
Fantastiskt hur TS missat gratis-expensionen gjord av fans, trots att jag tycker att jag tjatat om den i varje tråd som berör det här fantastiska spelet
Underbar recension till ett av mina favoritspel senaste åren! Funkar lika bra på mobilen som datorn för den som är lite osäker. Däremot är väl iOS (åtminstone) svindyr.
https://store.steampowered.com/app/1865780/Downfall__A_Slay_t...
Så att ingen annan missar det!
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Fantastiskt hur TS missat gratis-expensionen gjord av fans, trots att jag tycker att jag tjatat om den i varje tråd som berör det här fantastiska spelet
Underbar recension till ett av mina favoritspel senaste åren! Funkar lika bra på mobilen som datorn för den som är lite osäker. Däremot är väl iOS (åtminstone) svindyr.
<Uppladdad bildlänk>
Är det den som har massa coola zoner på kartan också typ?
https://steamuserimages-a.akamaihd.net/ugc/247650742406188772...
Recensionen fick mig att installera på nytt och ta en sväng. Lyckades ta mig igenom det HELA med good marginal!
Vad roligt och tack för at du läste! Haha, det var verkligen på håret det! Vilken strategi körde du på? Alltid lite knepigt att hitta den rätta taktiken mot hjärtats vassa attacker...
Men nej... Jag vill ju ha fler alternativ att välja bland, alldeles för få i nuläget - haha.
Helt klart ett fantastiskt spel att sätta sig med den där halvtimmen mellan jobb och allt annat som måste göras. Mycket bra recension!
Stort tack för att du läste! Ett av de bästa tidskniparspelen helt klart, blir alltid lite less på spel som ej tillåter dig att spara och avsluta när man vill.
Jag tyckte Balatro var roligare än Monster Train, där har jag ca 80h.
Så min kort-roguelike-lista lyder:
1. StS
2. Balatro
3. Monster Train
Jag mottar gärna tips jag också...
Fin lista! Rent grafiskt, vilket av de tre listade spelen anser du ha charmigast grafik?
Tycker personligen de tre är de klart bästa och alltid håller som ”stående rekommendation”. Sedan blir det mer spretigt.
Dicey Dungeons är ett spel många gillar men själv har jag nog bara knappt tio timmar i det. För mig kändes det det för slumpartat men alla håller inte med.
Ring of Pain är ett relativt okänt spel som kan vara spelvärt det med. Jäkligt läckert rent estetiskt med en mycket underhållande grundidé gällande gameplay. Tyvärr är det än mer slumpartat och därmed för svårt för att falla fullt ut i smaken för egen del.
Loop Hero är en outsider med egentligen inte särskilt många likheter med ovanstående förutom att det är ett kortbaserat rougelite. Jäkligt skönt spel för vad det är dock och musiken är fenomenal.
Inscryption är hyllat men har aldrig prövat själv fullt ut.
Tack, det var en fin lista av spel som jag får kika in! Loop Hero har jag faktiskt varit sugen på att testa, så det var roligt att se det listat! Har du testat Roguebook, ser ganska generiskt ut men kan säkert vara kul?
Håller med om att Monster Train också är ett fantastisk spel. Likvärdigt med STS i mitt tycke. Spelade Monster Train först och blev helt såld. Testade STS i efterhand och var lite tveksam eftersom jag tänkte att det kan.. "omöjligt vara lika bra". Men i slutändan kan jag konstatera att så är fallet. Gav Balatro en ärlig chans, men tycker inte alls att det är på samma nivå som MS/STS. Balatro har helt enkelt för enformig grafik, musik och inte samma mysiga känsla när man hittar någon ny form av synergi. Spelat det i nästan 100h, men efter det tröttnade jag och har inte rört det sen dess.
Det näst bästa efter dessa två är Slice & Dice imo som dessutom funkar ypperligt på mobilen.
Intressant hur åsikterna delar sig emellan spelare. Kan också tänka mig att den mer traditionella kortstilen av Balatro i pixelerad form saknar den där fantasy-känslan som MT och StS emanerar. Blir intressant att se i vilka skor jag kommer hamna i.
Slice & Dice har jag inte hört talas om tidigare, ska definitivt kika in!
Fortfarande fast på A19 i StS, jag är bara inte bra nog för att ta A20! Älskar spelet, helt fantastiskt. Spelade Card Quest från 2017 innan det, det är inte en deck builder, men dock kort-baserade strider med energisystem. Med bara 299 reviews på Steam får vi väl kalla det för okänt, folk som gillar StS borde ge det en chans - det är absolut inte lika bra, men värt ett duktigt antal timmar, särskilt för prislappen på 8-ish euro!
För egen del har Balatro har blivit nummer ett vad gäller deck builders, men de är såpass olika varandra att inget skulle ersätta det andra för mig på något vis.
Duktig du är! Än så länge har jag endast tagit mig till A9 och redan nu är spelet en utmaning, haha. Brukar du ta den svåra eller enkla vägen för att klara spelet på den nivån? Kan föreställa mig att hjärtat är brutalt svår att besegra på den svårighetsgraden.
Roligt med nya speltips, Card Quest ska jag absolut kolla upp! Vet du om det finns till konsol, eller är det exklusivt till PC?
<Uppladdad bildlänk>
2010-talets bästa spel enligt mig. Välskriven recension!
Tusen tack för att du läste!
<Uppladdad bildlänk>
Stort tack för att du läste!
Som en console-peasant måste jag ha undgått detta, och mest troligt finns det inte utgivet på Playstation eller Xbox, så det blir att införskaffa på PC. Tack för att du delade!
Jag tyckte Balatro var roligare än Monster Train, där har jag ca 80h.
Så min kort-roguelike-lista lyder:
1. StS
2. Balatro
3. Monster Train
Jag mottar gärna tips jag också...
Inscryption (gratis på gamepass just nu).
Gordian Quest
Griftlands
Roguebook
Vault of the Void
Pop-up Dungeon
Hellcard
Ring of Pain
Renowned Explorers
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2