Tidernas bästa konsol – 16-delsfinaler (del 1 av 2)

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Var relativt enkla val där det inte krävdes någon längre fundering, förutom matchen mellan Gamecube och Master System. Två system från olika generationer men som båda gick lite av samma öde till mötes på det viset att de var bra maskiner som sålde betydligt sämre än sina konkurrenter och som fått lite av ett kultfölje såhär i efterhand då folk upptäckt hur bra de faktiskt var och spelen som kom till dem.

Gick på mastersystem på den frågan. Resonerade som så att under NES eran var den helt dominant, fanns inga direkta konkurrenter förutom diverse hemdatorer förutom just Master system. Den lyckades ändå hyggligt trots Nintendos dominans, och lade grunden till segas vidare satsning med megadrive som faktiskt lyckades konkurrera med Nintendo på allvar.
Dessutom fanns en hel del bra spel på den, spelar ju hellre wonderboy in monster land framför metroid om jag behöver välja idag

Medlem

Enda av alla dessa som har något intresse för min del är Master System. Lirade Phantasy Star på den när det kom och det var fasiken inte illa.

För egen del var det ju dator (c64) som gällde, den kunde man ju kåda på.

Medlem

Master System framför Gamecube, och Saturn framför Playstation 4.

Master System för att jag spelat mer Master System, samlat på Master System, skrivit över 100 recensioner av Master System-spel, levt Master System. Och än idag faktiskt blivit förvånad över det ändå rätt breda och intressanta utbudet som för många verkar vara mer eller mindre helt okänt förutom några få klassiker.

GameCube älskar jag, visserligen, men den landade helt fel hos mig. Saknade tredjepartsstödet (man fick bara ett smakprov av det som släpptes på PS2 och XBox) och har nog alsrig upplevt Nintendo själva svagare på förstapartsfronten. Då det rådde extrem brist på exklusiva tredjepartsspel som verkligen nådde de högre av höjder tappade jag intresset till slut. Men, som sagt, jag älskar konsolen ändå och där finns mycket kul att spela på den oavsett.

Saturn framför Playstation 4 helt enkelt för att jag spenderat ungefär under tio timmar tillaammans med konsolen. Jag kan helt enkelt inte yttra mig. Saturn har jag spelat till leda.

It's not a lake, it's an ocean

Ingen Dreamcast vidare. Jahapp, då kan jag gå hem.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Redaktör
Ponny

Jag hjärta Dreamcast. Höll tummarna för den, för jäklar vad kul jag haft med den! Shenmue (1 och 2), Skies of Arcadia, RE Code Veronica och Grandia 2 tänker jag främst på.

signatur

En Bamseponny av folket

Flakmonkey

Trist med Dreamcast, nu är man ju ett fan så färgad av det, men min erfarenhet är att det är en konsol som hålls otroligt högt av de som faktiskt spenderade tid med den, då är den nästan alltid topp 3. Problemet är bara att andelen personer som hade en är försvinnande få

Sen är ju GBA en fantastisk liten maskin i sig, framförallt när den kom i SP-varianten så ingen skam att förlora mot den

Medlem

Det enda som stack ut är att Dreamcast inte tog sig vidare. Visst, många ägde den inte men är ändå älskvärd på senare tid. 🥰

Medlem

Det kanske är uppenbart, men det här är ju en "vilken konsol ägde jag som barn"-omröstning snarare än vilken som var bäst

Medlem
Skrivet av Stephan:

Det kanske är uppenbart, men det här är ju en "vilken konsol ägde jag som barn"-omröstning snarare än vilken som var bäst

Håller med här och tänkte nog själv i dessa banor. Svårt att ”sätta sig in i en annan konsol” som man överhuvudtaget inte ägt.

Medlem
Skrivet av Stephan:

Ägde aldrig SNES som barn men röstade för den ändå. Tycker ljudet, grafiken och flytet i spelen som gör den till den bästa. Många spel har åldrats väl pga. av den, speciellt RPG spelen men även en del 2d scroller som super mario world.

Medlem

Inte mycket som förvånar.

Utgår som många andra från ett nostalgiskt resultat. Tror andelen folk som i senare skeden av sina liv gått in och grottat ned sig i konsoler de inte upplevt som unga är försvinnande liten, och då blir det ju erfarenheterna man haft som blir gällande.

Medlem

Pinsamt att folk satte GBA före Dreamcast. Pinsamts och sorgligt.

Medlem

GBA är ett trevligt bärbart SNES med lägre upplösning. Och visst finns där en drös fantastiska spel till GBA.

Men.

Dreamcast var arkadhallen i hemmet, onlinekonsolen med dlc och webbläsare, VGA och 60 Hz, tangentbord och mus, rörelsekänsliga kontroller, konsolen med ett helt sinnessjukt utbud av kvalitativa landeringstitlar, ett litet men rätt galet högkvalitativt spelutbud överlag.

XBox tog vid där Dreamcast tog slut och banade väg för vår samtid. GameCube och PS2 känns på papper som konsoler från föregående generation, men deras spelutbud lyfte dem högt ändå.

Medlem

Det här var det sämsta resultatet efter en omröstning sedan Tyskland på 30-talet...

signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Känner mig också lite besviken såhär långt. Dreamcast och NeoGeo som är två av mina absoluta favoriter skulle jag ranka väldigt högt.

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Känner mig också lite besviken såhär långt. Dreamcast och NeoGeo som är två av mina absoluta favoriter skulle jag ranka väldigt högt.

Det är därför jag skippar det helt den här gången för det är så löjligt uppenbart var resultaten kommer landa så det känns ganska meningslöst 😄

Medlem

Kräver en "Second Chance" för Dreamcast! 'Uppenbarligen' någon typ av bot-fuffens om GBA gick vidare i stället! 😒

Skribent

Dreamcast... </3

signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Tyckte min PS4 Pro var väldigt tyst

Det var inte min och PS4 Pro var ökänt högljudd.
Den släpptes dock i tre revisioner och jag har den första.
Den andra kom i slutet av 2017 och var något tystare.
Den sista kom i slutet av 2018 och blev återigen tystare.
Det är ca 10 dB skillnad mellan den första och sista revisionen.

signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Jag blir lite deppig över Neo Geo som jag tycker har många spel som håller än idag jämfört med N64.

Medlem

Bedrövligt resultat. Master System, Neo Geo och Dreamcast borta redan.

signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Atari 2600 fick inte vara med?
Sålde väl för dåligt 😂

Medlem
Skrivet av Legerdemain:

Master System framför Gamecube, och Saturn framför Playstation 4.

Master System för att jag spelat mer Master System, samlat på Master System, skrivit över 100 recensioner av Master System-spel, levt Master System. Och än idag faktiskt blivit förvånad över det ändå rätt breda och intressanta utbudet som för många verkar vara mer eller mindre helt okänt förutom några få klassiker.

GameCube älskar jag, visserligen, men den landade helt fel hos mig. Saknade tredjepartsstödet (man fick bara ett smakprov av det som släpptes på PS2 och XBox) och har nog alsrig upplevt Nintendo själva svagare på förstapartsfronten. Då det rådde extrem brist på exklusiva tredjepartsspel som verkligen nådde de högre av höjder tappade jag intresset till slut. Men, som sagt, jag älskar konsolen ändå och där finns mycket kul att spela på den oavsett.

Saturn framför Playstation 4 helt enkelt för att jag spenderat ungefär under tio timmar tillaammans med konsolen. Jag kan helt enkelt inte yttra mig. Saturn har jag spelat till leda.

Själv tycker jag GC hade Nintendos absolut bästa förstapartsspel

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Själv tycker jag GC hade Nintendos absolut bästa förstapartsspel

Pikmin, Metroid Prime, Mario Kart: Double Dash, F-Zero GX, Super Smash Bros. Melee och The Legend of Zelda: Twilight Princess får mängder med kärlek av mig. Paper Mario 2: The Thousand Year Door är jag rätt säker på att jag kommer att älska den dag jag faktiskt spelar det.

Men NES slog hårdare för mig. Så även SNES, Wii och Wii U. Kanske även Nintendo 64, beror lite på vilket humör jag är på.

Medlem
Skrivet av Legerdemain:

Pikmin, Metroid Prime, Mario Kart: Double Dash, F-Zero GX, Super Smash Bros. Melee och The Legend of Zelda: Twilight Princess får mängder med kärlek av mig. Paper Mario 2: The Thousand Year Door är jag rätt säker på att jag kommer att älska den dag jag faktiskt spelar det.

Men NES slog hårdare för mig. Så även SNES, Wii och Wii U. Kanske även Nintendo 64, beror lite på vilket humör jag är på.

Nes har jag tyckt sämre om nu än när jag växte upp. 50hz versionerna var ofta ren skit jämfört med NTSC, till och med ljudet. Pal versionerna på Snes var mycket bättre anpassade.

12
Skriv svar