Tim Sweeney: "Spelbranschen är i ett generationsskifte"
Exakt så faktisk, fått ny roll också så har mer ansvar och mer socialt så när jag kommer hem vill jag bara sjunka ner i soffan med min oled tv och spela ps5 istället för min 40k dator faktisk och gör det 85% av tiden.
Där av beställde jag Ps5 pro för jag också vill ha 60fps och snyggare grafik om möjligt samt jag inte tror att Ps6 kommer lätt förrns 2028 då alla spel i dag oftast tar så lång tid att göra numera också.
Ajaj, dator ställt mot konsol igen.
Im out! 😄
Ajaj, dator ställt mot konsol igen.
Im out! 😄
hahah nej det är det verkligen inte och önskar inte något sådant överhuvudtaget faktisk!
Personligen så lägger jag ingen tid alls på Live Service spel. Att det är där som den stora massan lägger sin tid betyder inte att mitt intresse - Single Player spel får ett mindre utrymme.
Vi som har spelat ett tag har sett utvecklingen hur vi fått uppleva spelmediet.
De mest populära arkadspelen som Asteroids, Space Invaders eller Pac Man som på den tiden kallades för kulturella fenomen hade inte en lika stor publik som betydligt mindre uppmärksammade AA- spel har idag.
Samma kan sägas om senare konsolklassiker från Nintendo eller stora PC spel som Doom, Quake eller Half Life.
Idag har vi ett annat klimat där det finns ett utrymme för både Live Service och det som idag mer ses som den klassiska delen av spelmediet. Det betyder inte heller att den senare inte kan utvecklas och samtidigt fungera som en stark inkomstkälla. Det finns en stor publik som vill lägga sina pengar på den här typen av underhållning snarare än Live Service.
Utvecklingen med att allt fler spelar leder snarare till att fler och fler söker sig hit.
Visst är det en poäng med att man potentiellt skulle kunna tjäna som mest genom att släppa ett populärt Live Service -spel som Fortnite eller för den delen Roblox.
Samtidigt är det kanske den svåraste marknaden att ta sig in på då spelarna etablerat sig i ett specifikt spel och har svårt att byta till något nytt.
Spel säljer sämre av olika anledningar, vissa är
Agenda
IRL politik
Live-Service dynga som krotas efter en kort stund
Spelen är låsta bakom en platform eller affär (Som EGS)
AAA-Spel med mikrotransaktioner, även i Singleplayer spel.
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Alla spel kommer naturligtvis inte vara live service, men de största kommer vara det. Viktig distinktion!
Har redan kommenterat flera ggr vid det här laget att "vanliga" spel inte kommer försvinna, det är inte det han säger.
Sebastian, du sätter orden för exakt hur jag tänker kring detta i alla dina inlägg.
Vill påminna om att trots att Fortnite (och andra gamla live-service spel) är gamla i gemet så är de samtidigt de nyaste och fräschaste enligt en stor del av spelarbasen. Har varit insatt i Forre ett par år eftersom grabben lägger typ stor del av sin fritid på Fortnite, tävlar o sv. Han och sina kompisar lägger i princip alla fickpengar på Vbucks. Blir socialt för mig att haka på litegrann. Det förnyas hela tiden med olika detaljer samt även större penseldrag. Den ena säsongen är inte den andra lik. Epic har hela tiden press att göra nya intressanta stora uppdateringar och ibland gör de stora misstag (som t ex. Förra säsongen) då en ruskigt stor del av spelarbasen började lira andra spel en period. Fortnite sitter inte vrålsäkert på lång sikt. Finns stora satsningar som vill komma åt Fortnites enorma marknadsandel.
Många Live-servicegamers vill också vara för sig själva en stund och spela något single player. Så det kommer alltid finnas en marknad för det också.