Mina matlådor den kommande veckan.
Låter som slaveri att man inte får äta lunch Är det inte en mänsklig rättighet? Jobbar du på Northvolt (som någon annan sa).
Drar du det inte lite väl långt att säga att det är en mänsklig rättighet? Det finns ju flera arbetsgrupper där att "äta lunch" ibland inte kan medges med hänsyn till arbetsuppgifter. Till exempel vårdpersonal, polis, militär, brandmän. Sedan är jag ganska säker på många mindre företag till exempel inom byggsektorn inte spiller någon tid på att ta en timmes lunch eller så, utan precis som trådstartaren beskriver så hinner denne ibland med en banan eller ibland 3 timmars uppehåll.
Till trådstartaren:
Glöm inte punschen
De lukt som rööva...
Då vettifan vad du har käkat för ärtsoppa 😂
🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)
⚽ Manchester United FC ❤️
Har aldrig gjort eller tagit med en matlåda under hela mitt liv. Kommer nog aldrig göra det heller.
Di rige di kan
Går det bra på jobbet kan man typ sitta i 3 timmar, går det dåligt hinner man typ inte äta mer än en banan. Det är avtalat så med facket då man inte bara kan gå ifrån sin maskin.
Poliser kan ju heller inte gå och äta lunch mitt under en biljakt, de äter väll också om tid finns.
Nej men de sitter väl inte i biljakter hela tiden? Någonstans lär de få en "slot" att äta på.
Det är en sak att inte ha fasta lunchtider som på kontor men att inte veta om man kommer få käka lunch en viss dag alls låter hemskt.
Drar du det inte lite väl långt att säga att det är en mänsklig rättighet? Det finns ju flera arbetsgrupper där att "äta lunch" ibland inte kan medges med hänsyn till arbetsuppgifter. Till exempel vårdpersonal, polis, militär, brandmän. Sedan är jag ganska säker på många mindre företag till exempel inom byggsektorn inte spiller någon tid på att ta en timmes lunch eller så, utan precis som trådstartaren beskriver så hinner denne ibland med en banan eller ibland 3 timmars uppehåll.
Till trådstartaren:
Glöm inte punschen
Visst har man läst om förskolelärare som knappt hinner ta pauser osv men då handlar det väl snarare om dålig planering från arbetsgivarens håll, för dålig ekonomisk planering osv?
Som sagt, jag motsätter mig inte när man käkar, snarare att man kan käka.
Skilj på rast (inte arbetstid) och paus (arbetstid).
Efter max fem timmar arbete är det lagstadgat med rast med ett riktmärke på 30 minuter minst enligt arbetsmiljölagen. Det är en av de punkter som inte kan förhandlas bort av facket i kollektivavtal. Det finns undantag då man får matpaus (det vill säga äta på arbetstid och vara tillgänglig) istället på grund av faktorer som arbetsgivaren inte kan förutse men det gäller inte de flesta och definitivt inte i industrin som jag utgår från att detta är eftersom det nämns maskiner.
On topic:
Skilj på rast (inte arbetstid) och paus (arbetstid).
Efter max fem timmar arbete är det lagstadgat med rast med ett riktmärke på 30 minuter minst enligt arbetsmiljölagen. Det är en av de punkter som inte kan förhandlas bort av facket i kollektivavtal. Det finns undantag då man får matpaus (det vill säga äta på arbetstid och vara tillgänglig) istället på grund av faktorer som arbetsgivaren inte kan förutse men det gäller inte de flesta och definitivt inte i industrin som jag utgår från att detta är eftersom det nämns maskiner.
Finns ingen schemalagd rast, det finns ingen möjlighet att lämna arbetsplatsen under arbetstiden, då det kan vara farligt att lämna maskinerna under uppsikt i mer än några minuter. Vi har ett lunchrum precis vid maskinerna, det finns nog många som måste vara tillgängliga när de äter och hålla koll på arbetet. Skulle poliser eller ambulanser få in ett larm så måste de ju avbryta lunchen. Det var likadant på min förra arbetsplats då man var tvungen att ta kassan om det kom kunder när vi åt.
Vi jobbar ju även kortare tid än 40 timmar i veckan för att vi inte har någon schemalagd lunch.
Finns ingen schemalagd rast, det finns ingen möjlighet att lämna arbetsplatsen under arbetstiden, då det kan vara farligt att lämna maskinerna under uppsikt i mer än några minuter. Vi har ett lunchrum precis vid maskinerna, det finns nog många som måste vara tillgängliga när de äter och hålla koll på arbetet. Skulle poliser eller ambulanser få in ett larm så måste de ju avbryta lunchen. Det var likadant på min förra arbetsplats då man var tvungen att ta kassan om det kom kunder när vi åt.
Vi jobbar ju även kortare tid än 40 timmar i veckan för att vi inte har någon schemalagd lunch.
Låter som en dålig och potentiellt farlig arbetsmiljö helt ärligt men jag ska inte tjata mer om det oavsett. Njut av din ärtsoppa min bäste herre!
Låter som en dålig och potentiellt farlig arbetsmiljö helt ärligt men jag ska inte tjata mer om det oavsett. Njut av din ärtsoppa min bäste herre!
För det mesta hinner jag äta. Det finns många farliga arbeten, lönen är ju därefter också 😅
Nu har jag gjort matlådor för hela veckan för endast 30kr.
Coop har väldigt bra priser på mat som har kort datum, halva priset eller mindre brukar det vara, Ica brukar max ha 30%.
Så då blev det 6st korvar ärtsoppa som jag la i 5 matlådor.
Aptitligt? Man blir mätt iallafall 😅
<Uppladdad bildlänk>
Ser ut som nån typ av foster baserat på icke-igenkänlig djurart.