Tidernas bästa konsol – 16-delsfinaler (del 2 av 2)

Medlem

Ofattbart att PS5 helt utan spel vinner mot PSP, märkbart yngre publik i den här omröstningen.

Medlem

Trodde verkligen inte att Xbox skulle klå Nintendo DS, där blev jag överraskad. I övrigt gick det precis som jag röstade.

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Medlem

Min topp 5 blir nog

1. N64 (av nostalgiska skäl)
2. Switch
3. Xbox 360
4. Gamecube
5. Nintendo 3DS

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ofattbart att PS5 helt utan spel vinner mot PSP, märkbart yngre publik i den här omröstningen.

Jag är över 50 och tycker inte att Playstation ska vara bärbar. Den ska stå på golvet. På en PS5 kan jag spela Cyberpunk och Tomb Raider 1 och 2 Remastered!

Medlem
Skrivet av Nimafor:

Är det bara jag eller? Hur blev det bestämt ordningen i detta?
Alla populära enheter får möta riktigt udda eller iaf inte i närheten av lika populära enheter. Nästan så det känns riggat på förhand så inga favoriter ska gå "head to head" tidigt i tävligen och vissa slås ut.

Jagtror att det baseras på hur många röster konsolerna fick i nomineringen. Varje konsol fick ett antal poäng för varje nominering och sedan seedades de därefter.

Om vi tänker att oss ett träd med 8 konsoler. PS1, PS2, PS3, PS4, XBox, 360, XBOne, och XboxS.

Alla nominerar PS2 och 360.
PS4 och XBone får bara vasin nominering, och för övriga nomineras alla lika många gånger. Då kommer de med flest nomineringar möta de med färst nominerginar, så att PS2 och 360 lottas mot PS4 och XBOne, och övriga lottas fritt.

Det är ju så man gör i t ex FotbollsVM också, att de högst rankade lagen lottas mot de sämst rankade lagen för att försöka se till att det blir så rättvisa grupper som möjligt och se till att de bästa lagen möter varandra i finalen.

Skrivet av kebbe:

Skulle jag inte påstå. Jag var ändå med under PSPs glansdagar. Smaken är som baken såklart, men trots att den sålde rätt bra kan jag inte påstå att jag minns den som en vidare bra konsol. Joysticken var ju ett skämt, UMD skivorna kändes som MiniDisk 2.0 och spelen kändes mest som B-ports.

Det finns säkert de som älskade GTA: Liberty City stories, men jag tyckte mest det kändes som en fattigare version av GTA 3. Jag kan minnas fel, är väl ändå typ 18 år sedan PSP kom, men när jag pluggade på gymnasiet och lånade polarens PSP några veckor så var min känsla att spelen inte var gjorda för PSP. Det var kända PS2 spel som man klippt och klistrat ihop för att de skulle fungera på PSP.

Där tycker jag att PS5:an är bättre. God of War Ragnarök är ett PS5 spel liksom. Inte ett PC spel som fått en PS5 port.

(Som du hör så röstade jag på PS5 trots att jag upplevde PSP under mina nostalgiår som gamer)

signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Matthias:

Ordningen är svår, dagsform, lättare att säga topp 5 i osorterad ordning…

Jo...även ifall jag haft rätt många konsoler sedan NES/SNES så har de alla hamnat i skuggan av PC'n, och att trycka in dem i någon slags rangordning blir bara dumt. NES och SNES kommer alltid vara de mest betydelsefulla och bästa konsolerna för mig då de hade en enorm betydelse under min barndom. Inget kan slå det idag.

Redaktör
Skrivet av Nimafor:

Är det bara jag eller? Hur blev det bestämt ordningen i detta?
Alla populära enheter får möta riktigt udda eller iaf inte i närheten av lika populära enheter. Nästan så det känns riggat på förhand så inga favoriter ska gå "head to head" tidigt i tävligen och vissa slås ut.

Ordningen bygger på antalet röster vid nomineringen, så första möter sista, tvåan möter näst sista osv. Det blir en del överlägsna segrar, men det är bättre än att två potentiella finalister möts redan 16-delen. Slutligen: om vi ville lyfta fram en konsol som tidernas bäst vore det rimligare att redaktionen bara korar en vinnare än att göra en riggad läsarturnering.

signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ordningen bygger på antalet röster vid nomineringen, så första möter sista, tvåan möter näst sista osv. Det blir en del överlägsna segrar, men det är bättre än att två potentiella finalister möts redan 16-delen. Slutligen: om vi ville lyfta fram en konsol som tidernas bäst vore det rimligare att redaktionen bara korar en vinnare än att göra en riggad läsarturnering.

Ok, det förklarar ju en del 🙂
Hade helt glömt av eller missat att det varit en nomineringsröstning

Medlem

Nu tycker jag Nintendo DS är en väldans fin liten konsol, men såhär många år senare när jag tar igen konsoler jag missade när de var aktuella så får det sägas att XBox verkligen går från klarhet till klarhet (förutom kvalitén på själva bygget). Ironin är stor med hänsyn till hur mycket jag störde mig på XBox när den var ny.

Medlem

Fegt o köpa på sig ensamrätt och exklusivitet..

signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ ||

Skrivet av kebbe:

Gen X här och tycker PS5 är bättre än PSP. Alla är inte lika roade av att spela bärbart.
Men PSP kanske skulle tävla mot någon annan handhållen enhet som Game Gear eller valfri Nintendo dito.

signatur

00:00:02:42

Medlem

PSP var riktigt bra, före sin tid och när Sony var som bäst. PS5, betydligt svagare med blekt spelutbud.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Jag utgick ifrån vad jag rent konkret kan sätta mig ned och spela, och eftersom PS5 låter mig spela PS4-spel så har den rätt bra utbud. Bakåtkompatibiliteten var förutsättningen för att jag skulle köpa PS5 till att börja med. Det är iaf min förutsättning för vad "bästa konsolen" innebär.

Sen ljuger jag lite här, räknar inte in saker man bara får tillgång till via prenumerationer, många fantastiska PSX/PS2-titlar tillgängliga om man skulle räkna in den prenumerationsnivån.

Medlem

Hela undersökningen baseras sannolikt på nostalgi-känslor och vilka spel man hade roligast med - snarare än hur själva konsolen presterade.
Jag kan gladeligen hävda att Snes är bäst, men finns såklart andra konsoler som är bättre än Snes.
Snes var den konsol jag hade tillgång till under uppväxten och kom under en tid då TV-spel betydde mkt för mig...

De flesta på detta forum har sannolikt inte varit med sedan GameBoy, och många har sannolikt valt ett läger (Nintendo, Sega, Playstation, Xbox) och har inte erfarenhet av att spela på fler än 4-5 konsoler...

Så jag tror inte att resultatet kommer visa "tidernas bästa konsol" 😊 Utan snarare denna köpte flest och hade roligt med spelen till den.

Medlem
Skrivet av SeniorGamer:

Hela undersökningen baseras sannolikt på nostalgi-känslor och vilka spel man hade roligast med - snarare än hur själva konsolen presterade.
Jag kan gladeligen hävda att Snes är bäst, men finns såklart andra konsoler som är bättre än Snes.
Snes var den konsol jag hade tillgång till under uppväxten och kom under en tid då TV-spel betydde mkt för mig...

De flesta på detta forum har sannolikt inte varit med sedan GameBoy, och många har sannolikt valt ett läger (Nintendo, Sega, Playstation, Xbox) och har inte erfarenhet av att spela på fler än 4-5 konsoler...

Så jag tror inte att resultatet kommer visa "tidernas bästa konsol" 😊 Utan snarare denna köpte flest och hade roligt med spelen till den.

PS2 har väl sålt mest, det är ingen slump. På den tiden kunde man köpa både Playstation- och PS2-spel och spela på den. Spel som funkade från dag 1. Utan Day 1 patch. Inte konstigt att den blev populär. Tror de flesta tycker det är roligt med en produkt som funkar direkt, utan en massa tjafs.
Så borde det vara nu också.

12
Skriv svar