Nintendos nya museum tvingas begränsa köp i souvenirbutiken

Robot
Nintendos nya museum tvingas begränsa köp i souvenirbutiken

Efter att scalpers börjat kränga grejerna på nätet.

#Museum, #Scalpers

Medlem

Eftersom de inte säljer slut på grejjerna så skulle jag nog kalla det dropshipping istället för scalpers. Ett lika smutsigt påfund.

Gen
Medlem

Relaterat - när öppnar Bergsala sitt museum/butik?

Medlem

Skräll att scalpers förstör för alla andra.

signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G915 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Medlem

En reflektion rent allmänt är att debatten ibland känns onyanserad och att "scalpers" är ett kraftfullt ord som folk gärna slänger runt med. Scalpers här, scalerps där osv.

Jag har köpt vissa Star Wars-prylar på ebay som bara säljs på Galaxys Edge, och säljarna tar (givetvis) en liten profit på att göra så. Samtidigt är det ju billigare för mig än att åka till USA och handla.

Man får vara försiktig med att dra saker för långt, antingen har vi en fri marknad eller så har vi inte det. Och som jag skrev tidigare måste man också kolla vad saker faktiskt har sålts för, inte bara listpriser.

Nu upplever Nintendo uppenbarligen det som ett problem, men min kommentar handlar mer om att ordet "scalpers" slängs runt lite för frikostigt imo.

Medlem
Skrivet av xollerx:

En reflektion rent allmänt är att debatten ibland känns onyanserad och att "scalpers" är ett kraftfullt ord som folk gärna slänger runt med. Scalpers här, scalerps där osv.

Jag har köpt vissa Star Wars-prylar på ebay som bara säljs på Galaxys Edge, och säljarna tar (givetvis) en liten profit på att göra så. Samtidigt är det ju billigare för mig än att åka till USA och handla.

Man får vara försiktig med att dra saker för långt, antingen har vi en fri marknad eller så har vi inte det. Och som jag skrev tidigare måste man också kolla vad saker faktiskt har sålts för, inte bara listpriser.

Nu upplever Nintendo uppenbarligen det som ett problem, men min kommentar handlar mer om att ordet "scalpers" slängs runt lite för frikostigt imo.

Vet inte vilka gånger du menar att det slängts runt frikostigt. Jag har aldrig sett en artikel om scalpers som inte känns korrekt riktad mot de som ämnar utnyttja människor.

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Varför inte sälja det online om det verkar finnas en marknad för det?

Medlem

Borde lagstiftas ett förbud mot systematisk/affärsmässig scalping.

Medlem

Haha, stället har varit öppet i två dagar och de märker redan problem. Det är som att folk åker dit för att tjäna pengar inte för att de är intresserade av Nintendo, dess historia och framtid. Sorgligt. Det som köps i butiken borde ju vara av personlig affektion och inte affärsmöjlighet. Tråkigt att allt ska exploateras men bra att de är snabba på att snappa upp och begränsa möjligheterna så det förhoppningsvis inte påverkar besökare framöver som bara vill ha något fint/roligt minne från resan kopplat till sin kärlek för företaget och spelhistorien.

Medlem
Skrivet av Karmak:

För att de vill att det skall finnas fler skäl att besöka museet?

Medlem
Skrivet av filbunke:

För att de vill att det skall finnas fler skäl att besöka museet?

Är inte hela meningen att besöka museet att se föremålen där och souvenirbutiken är bara ett sätt att tjäna pengar till museet?

Medlem

Som påpekats i andra artiklar, genom att man nu begränsar antalet man kan köpa så riskerar ju de få varor som köps att bli att bli ännu mer exklusiva och de som då säljer på tex ebay kan då ta ut ännu högre priser...

Medlem
Skrivet av Karmak:

Är inte hela meningen att besöka museet att se föremålen där och souvenirbutiken är bara ett sätt att tjäna pengar till museet?

Föremålen kan man säkert se på internet

Medlem

Alltså dessa satans scalpers, finns det nåt mer man kan bli förbannad hur vidriga dom är ? ego kräk!!

Medlem
Skrivet av filbunke:

Som påpekats i andra artiklar, genom att man nu begränsar antalet man kan köpa så riskerar ju de få varor som köps att bli att bli ännu mer exklusiva och de som då säljer på tex ebay kan då ta ut ännu högre priser...

Jag tänkte så först, men samtidigt så gäller det ju bara köp per person, så du kommer fortfarande kunna köpa allt på plats, som tänkt, tänker jag. Sakerna var ju aldrig tänkta att säljas på nätet, då hade de ju gjort det själva. Det ska vara en kul grej att köpa på plats, inte någonting som vissa köper upp för att själva kunna bli förmögna på någon annans arbete.

Skrivet av SWEBarb:

Alltså dessa satans scalpers, finns det nåt mer man kan bli förbannad hur vidriga dom är ? ego kräk!!

Kan inte hålla med mer.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag tänkte så först, men samtidigt så gäller det ju bara köp per person, så du kommer fortfarande kunna köpa allt på plats, som tänkt, tänker jag. Sakerna var ju aldrig tänkta att säljas på nätet, då hade de ju gjort det själva. Det ska vara en kul grej att köpa på plats, inte någonting som vissa köper upp för att själva kunna bli förmögna på någon annans arbete.

Att det säljs dyrt har ju inte varit för att det är saker som finns i små upplagor, utan att det kostar för det allra flesta att ta sig dit för att själv köpa dem. Samma sak gäller ju, som redan påpekats, för Star Wars prylar som bara såldes på Galaxys Edge, och tex även för legoset som bara säljs i Billund.

Som exempel på det senare, det exklusiva setet i Billund förra året såldes över disk för $84.99.

På Ebay verkar det ha sålts för allt mellan 1300 upp till 2200 kr. (Med brasklappen att inte ens att det är listad som 'såld' är ett bevis för att något verkligen har sålts för det priset.)

https://www.ebay.com/sch/i.html?_fsrp=1&rt=nc&_from=R40&_nkw=...

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Det är inte scalpers. De har inte tömt Nintendos lager och varorna finns inte att köpa online.
Varför blir du så upprörd över en bagatell?

Om någon köper varan till "överpris" online är det väl för att de gillar Nintendo så produkten hamnar ju ändå hos ett fan. Om personen haft råd att åka till museet och köpa själv hade de gjort det.

Medlem

Ursäkta men vad är det för bild? Det ser ut som att någon står bakom kameran med ett hagelgevär hahahah

Medlem
Skrivet av xollerx:

Jag har köpt vissa Star Wars-prylar på ebay som bara säljs på Galaxys Edge, och säljarna tar (givetvis) en liten profit på att göra så.

Som vadå? Sett att de har lite unik mat och dryck och så annars.

Medlem

Nintendo agerar Nintendo som vanligt. Begränsar de blir de ju ännu mer exklusiva. Enda sättet att komma runt detta är att sälja online själva, finns ju tydligt en marknad för det.

Medlem
Skrivet av Karmak:

För att souvenirer är besöks-påminnande saker.
(Handlar inte om pengar direkt för Nintendo tror jag).

signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Pzyber:

Nintendo agerar Nintendo som vanligt. Begränsar de blir de ju ännu mer exklusiva. Enda sättet att komma runt detta är att sälja online själva, finns ju tydligt en marknad för det.

Är väl rimligt att de minskar antal/person för att slippa att besökare köper på sig i vinstsyfte.
Gör väl inget om föremålen blir mer attraktiva. Alla behöver inte ha allt... Och vill man ha dem så får man åka till museumet där de säljs - så som det är tänkt.

Medlem
Skrivet av SeniorGamer:

Är väl rimligt att de minskar antal/person för att slippa att besökare köper på sig i vinstsyfte.
Gör väl inget om föremålen blir mer attraktiva. Alla behöver inte ha allt... Och vill man ha dem så får man åka till museumet där de säljs - så som det är tänkt.

Jo de bestämmer de ju själva hur många de vill sälja. Men detta hindrar ju inte på något sätt att de säljs vidare, så de som vill ha dem kommer ju fortfarande att kunna få tag på dem om de är villiga att betala. Blir de tillräckligt lukrativa kan ju de som besöker ta med sig personer de känner så de kan få tag på fler.

De gör som de vill men alla kan ju sälja vidare om de själva vill eller sälja begagnat.

1
Skriv svar