Puh! Silent Hill 2-remaken får riktigt bra betyg
Utvecklarna kom ut själva och sa att de ändrat spelet för att passa in med "Modern audience"
Tweet som de nu tagit bort: See how the @BlooberTeam devs working on SILENT HILL 2 preserved authenticity while adapting a horror classic for modern audiences.
Denna tweet och inlägg är nu helt bort taget och går inte att hitta längre. För mycket negativitet från spelare. Du kanske inte litar på denna sida då den är "alternativ" så att säga. Men flera rapporterade om detta när det kom ut, och hur de ändrat designen är lite "modern sensibilitet" Man kan ju tycka vad man vill om detta. Men för min det är det 100% censur. Säger inte vad du ska tycka Tycker du det verkar helt ok kör på och ha kul. För Silent Hill 2 är ett riktigt bra spel.
Kommer du ihåg när man kunde säga "Ah inte för mig" istället för att skriva en bok om varför allt ska anpassas efter sig själv?
Du borde fokusera på det du gillar istället för att försöka få alla att anpassa sig efter dig. Trött på att ni alltid ska köra ner er identitetspolitik i halsen på alla.
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Men citatet säger ju att de "bibehållit autenticiteten medan de ompacketerat en skräckklassiker för en modern publik"...
Det låter ju som raka motsatsen, att de försökt bevara autenticiteten...
Stycket om "modern publik" tolkar jag mer som att de menar att de, genom en remake till moderna format, har gjort spelet tillgängligt för moderna gamers som kanske inte sitter på en gammal PS2 eller Xbox. Det är ju så uttrycket ofta används, om inte annat.
Ja, jag kommer nog skaffa det hur som. Vågade aldrig spela det på PS2, mer än typ 20 min, så det är nytt för mig. 🙈
Kom ihåg att spela i ett helt mörkt rum för total inlevelse Om du vågar såklart.
Den som vet vet.
Kommer du ihåg när man kunde säga "Ah inte för mig" istället för att skriva en bok om varför allt ska anpassas efter sig själv?
Du borde fokusera på det du gillar istället för att försöka få alla att anpassa sig efter dig. Trött på att ni alltid ska köra ner er identitetspolitik i halsen på alla.
Jag svarade på en fråga. Redan sagt att detta inte är för mig p.g.a av censuren sen fick jag frågor. Så klart jag försöker vara så tydlig som möjligt.
Ah inte för mig.
Den som vet vet.
Kom ihåg att spela i ett helt mörkt rum för total inlevelse Om du vågar såklart.
Hah! Vi får väl se. Tycker det är minst lika viktigt med ett headset för att skärma ute allt annat, sen kan man ta av sig det när det blir för intensivt. 😂
Those who do not learn from history are doomed to repeat it.
All censur är farlig. Spelar ingen roll hur lite det ändrat och att bara säga "vem bryr sig" är ett dålig argument. Maria såg ut som hon gjorde i originalet p.g.a story anledningar. Det är James fantasi och ska visa hans begär. Ändrar man den ändrar man den grundläggande iden bakom bakgrunds storyn.
Man kan tycka stilen är trashig men detta är helt klart censur. De kunde ha behållit stilen från originalet så att fjärils tatueringen inte behövdes flyttas från magen till axeln. Men i dagens samhälle är ju folk rädda för lite hud och att visa navel och mage är väl för sexualiserat för många. Så akta ögonen där ute min vän. Finns väldigt många tjejer med bara magar
Är väl en jäkla skillnad på att vara sensuell och sexuell? Sen att det ska vara något annat än subjektivt är ju helt absurt.
Är väl en jäkla skillnad på att vara sensuell och sexuell? Sen att det ska vara något annat än subjektivt är ju helt absurt.
Hur är min åsikt objektiv fakta? Såklart är den subjektiv och man får tolka det hur man vill. Denna design tilltalar kanske dej och andra mer än den gör mig. Det är därför det är bra med olika åsikter.
Alla åsikter är nog subjektiva skulle jag säga. Det är en persons bild av hur man tolkar ett verk.
Den som vet vet.
Hur är min åsikt objektiv fakta? Såklart är den subjektiv och man får tolka det hur man vill. Denna design tilltalar kanske dej och andra mer än den gör mig. Det är därför det är bra med olika åsikter.
Alla åsikter är nog subjektiva skulle jag säga. Det är en persons bild av hur man tolkar ett verk.
Tråkigt nog är det många som hellre försöker tysta sina meningsmotståndare än att faktiskt vilja ha givande diskussioner med olika perspektiv.
Det är ju rätt befängt att det skulle anses vara något dåligt att uppmärksamma skillnader mellan originalet och remaken. Om något är det väl mer förståeligt att folk undrar varför sådant som inte behövde ändras, har ändrats.
Jag uppskattade dina inlägg och andras inlägg med undantag för de inlägg där personangrepp är del av budskapet och taktiken är att angripa personer bakom åsikter man själv inte håller med om.
För mig är ekokammare inte givande och jag hoppas att FZ inte blir en ekokammare framöver.
Tråkigt nog är det många som hellre försöker tysta sina meningsmotståndare än att faktiskt vilja ha givande diskussioner med olika perspektiv.
Det är ju rätt befängt att det skulle anses vara något dåligt att uppmärksamma skillnader mellan originalet och remaken. Om något är det väl mer förståeligt att folk undrar varför sådant som inte behövde ändras, har ändrats.
Jag uppskattade dina inlägg och andras inlägg med undantag för de inlägg där personangrepp är del av budskapet och taktiken är att angripa personer bakom åsikter man själv inte håller med om.
För mig är ekokammare inte givande och jag hoppas att FZ inte blir en ekokammare framöver.
Diskuterade detta med min polare också och han kom med samma åsikt. Att om det är en sån "liten" grej och varför ska vi bry oss? Ja varför har man ändrat designen från början? Varför ändra något om som många säger att det spelar ingen roll? Kanske för att det ligger nånting bakom ändringen? Och min subjektiva åsikt är att ändringen är censur. Sen får man tycka vad man vill om det är censur eller inte.
Sen tycker jag att om man kommer med personangrepp så har man redan förlorat sitt argument.
På en positiv sida så är nog spelet väldigt bra för de som aldrig spelat originalet Hoppas ni har kul och inte blir för rädda.
Den som vet vet.
Diskuterade detta med min polare också och han kom med samma åsikt. Att om det är en sån "liten" grej och varför ska vi bry oss? Ja varför har man ändrat designen från början? Varför ändra något om som många säger att det spelar ingen roll? Kanske för att det ligger nånting bakom ändringen? Och min subjektiva åsikt är att ändringen är censur. Sen får man tycka vad man vill om det är censur eller inte.
Sen tycker jag att om man kommer med personangrepp så har man redan förlorat sitt argument.
På en positiv sida så är nog spelet väldigt bra för de som aldrig spelat originalet Hoppas ni har kul och inte blir för rädda.
Ja verkligen, att folk kommer med kritik borde inte stoppa andra från att njuta av spelet.
Det är stort av dig ändå att du står på dig. Själv har jag så otroligt svårt att se mig själv hoppa över ett spel bara för att en karaktär har andra kläder på sig än i originalet. För mig gör det verkligen ingen skillnad så länge spelet är roligt att spela och jag vet inte hur kläder skulle påverka det.
Är mag tröja ens populärt nu för tiden?
Tror faktiskt mer folk föredrar en söt tjej framför en sliten crack hora.
Du skriker censur men tror faktiskt att det är mer att folk inte tycker crack horor är sexiga nu för tiden.
Är mag tröja ens populärt nu för tiden?
Tror faktiskt mer folk föredrar en söt tjej framför en sliten crack hora.
Du skriker censur men tror faktiskt att det är mer att folk inte tycker crack horor är sexiga nu för tiden.
Redan förlorat ditt argument med den tonen. De kunde gjort det bättre än att sätta på mer kläder men men. ¯\_(ツ)_/¯
Den som vet vet.
Redan förlorat ditt argument med den tonen. De kunde gjort det bättre än att sätta på mer kläder men men. ¯\_(ツ)_/¯
Oj du va verkligen en riktigt snöflinga om du anser min ton va dålig.
Kanske dags att gå utanför källaren nångång och se hur världen är nu.
Vill du så gärna se lättklätt finns det sidor för sånt.
Kom för att skriva detta 👆🏻 Känns ju väldigt farligt att börja ändra bara såna små detaljer i ett spel med så mycket symbolik som silent hill 2!
Men jävligt rolig överraskning att spelet verkar mottagits så pass bra och blir helt klart en genomspelning! 😊 Vem vet snart kommer det kanske en "original outfit for Maria"-mod till åtminstone PC versionen 😎
Ja, tråkigt när utvecklarna inte fattat vad originalet handlar om. Dagens spelare kan nog inte heller hantera symboliken. Tacksam för att jag fick spela det då när det var nytt och fräscht. Man fick uppleva spelet som det var meningen att upplevas.
Jag tror ledordet för spelet är ”remake”, alltså att man gjort om spelet.
Självklart så ser världen annorlunda ut än för 20 år sedan.
Lite märkligt om man inte hade remake:at en remake
Sen är det det klart att alla kanske inte förändras i samma takt som sin omgivning och preferenser kommer ju alltid att se olika ut för olika människor men det innebär ju också att det är viktigt att man inser att olika människor tycker olika, åt båda hållen
Oj du va verkligen en riktigt snöflinga om du anser min ton va dålig.
Kanske dags att gå utanför källaren nångång och se hur världen är nu.
Vill du så gärna se lättklätt finns det sidor för sånt.
Jo du jag har sett hur välden vänder sig mot mer och mer censur och moralisk sensibilitet. Du kan anse att detta är en bra sak men det gör inte jag. Och jag tror snöflingan här är du som är rädd för lite hud i ett spel med en fantasi karaktär som inte är verklig.
Man behöver inte hoppa på personer och kalla de "snöflingor" för att man svarar på frågor om varför jag tycker det är censur. Din ton verkar lite dålig eller så är det sarkasm. Svårt att tyda över text och jag hoppa på dej nu. Men men ¯\_(ツ)_/¯
Den som vet vet.
Det är ju rätt befängt att det skulle anses vara något dåligt att uppmärksamma skillnader mellan originalet och remaken.
Jag tror inte problemet/kritiken är att Earthscum visar skillnaden mellan versionerna, snarare bra att se vad som skiljer sig åt. Mer att folk tycker det är extremt att bojkotta ett spel pga en kläddesign. Det kan jag tänka mig att folk tycker är mer befängt att göra.
Jag skulle själv aldrig kunna tänka mig bojkotta något för en sådan detalj. Det skulle kräva något väldigt extremt rakt igenom hela spelet, som förändrar varje aspekt till något helt annat än originalet, för att jag skulle kunna bojkotta det.
Jag tror inte problemet/kritiken är att Earthscum visar skillnaden mellan versionerna, snarare bra att se vad som skiljer sig åt. Mer att folk tycker det är extremt att bojkotta ett spel pga en kläddesign. Det kan jag tänka mig att folk tycker är mer befängt att göra.
Jag skulle själv aldrig kunna tänka mig bojkotta något för en sådan detalj. Det skulle kräva något väldigt extremt rakt igenom hela spelet, som förändrar varje aspekt till något helt annat än originalet, för att jag skulle kunna bojkotta det.
Tänk vad många som nu spelar Resident Evil (originalet från 1996), trots att röstskådisarna låter bättre i nyare spel. Vad mycket de hade missat om de bojkottade spelet p g a den detaljen.
Jag hade nog själv inte spelat remaken om jag vetat om förändringarna som de gjort.
Så kan det nog vara men det är viktigt att komma ihåg att folk tycker olika och att det är ok.
Att förlöjliga det andra tycker är problematiskt är väl inte bästa sättet att förmedla sin egen åsikt.
För dig är det extremt att bry sig om små detaljer, för mig är det väldigt viktigt då det kan skvallra om att det finns andra problem med produkten.
Kör redan i bäcksvart rum med oled tv. Älskar spelet hittils kommit till andra sidan av lägenhetshuset och hittils bara träffat Angela.
Hoppat till en och annan gång vilket är positivt.
Maria kommer senare.
Pyramid Head är creepy här också
Däremot är det ngt knäppt med optimeringen körde 4k allt på max och min hotspot gick i taket och gick till 120 grader vilket självklart krashade datorn ( kör vattenkylning på ett 7900 xtx) sänkte till 2k på max allt inkluderat raytracing och hot spot är 76 grader och spelet körs i 60fps stabilt helt.
Har kunnat köra allt på 4k i alla andra spel utan att hotspot går i taket speciellt med vattenkylning.
Så ngt skumt är det med optimeringen men lär ju lösas senare.
Finns vissa såna kritiker också men det är få.
Spelare däremot ger lågt betyg bara för att det släpps på fel konsol.
På steam ser man hur länge spelaren spelat spelet när den skrivit sin recension och samtliga recenserar steam versionen.
Man ser även om spelaren fätt spelet gratis eller refundat spelet.
Sen ska läsa det folk skriver också och inte bara titta på "siffror".
Ser spelarbetyg i det stora hela som mer nyktra än majoriteten av "kritiker recensioner".
Kritiker kan ge ett apel "4/5 motsvarande" för att man "har iaf kul förstunden" ovh inget mer utvecklande än så. Spelets skick vid release har ingen påverkan av betygen och vissa har ett antal "checkboxar" som ska fyllas så får det högre betyg.
Lite återhållsamhet hade inte skadat, men de tycker att längre speltid, övertända fiender och att det ser ut som många andra spel, The Last of Us t ex = bra spel.
Blooper Team sköt över målet här.
https://www.thegamer.com/did-silent-hill-2-remake-need-twice-...
Game Rant: The original Silent Hill 2 prioritized atmosphere and storytelling over combat, making it a psychological horror experience rather than an action game.
The decision to focus on combat in the remake would be divisive, as it could improve immersion but potentially detract from the game's true essence and modern psychological horror features.
Tycker det är en väldigt märklig hållning det där med "varför bryr ni er?"
Ett försök att förminska är det väl, typ "haha, titta vilka töntar ni är som bryr er att en karaktär bytt kläder/blivit tjock etc".
Är själv väldigt känslig för detaljer och lägger märke till sånt som känns att det skaver. T.ex. är ju både sexualiserad klädsel och påbyltad klädsel i SH2:s kvinnliga karaktärer ett viktigt designspråk till spelets berättelse och karaktärsuppbyggnad, och inget jag tycker att man bara kan vifta bort som oviktigt dravel.
Kom för att skriva detta 👆🏻 Känns ju väldigt farligt att börja ändra bara såna små detaljer i ett spel med så mycket symbolik som silent hill 2!
Men jävligt rolig överraskning att spelet verkar mottagits så pass bra och blir helt klart en genomspelning! 😊 Vem vet snart kommer det kanske en "original outfit for Maria"-mod till åtminstone PC versionen 😎
Efter att ha spelat iallafall en bit av spelet nu kände jag att jag måste komma hit och lägga till att dom har ju lyckats väldigt bra med Maria och tror helt klart teamet har förstått all symbolik gällande henne!