Another World (Amiga)
Oj! Hade verkligen inte en blekaste om detta. Man lär sig något nytt varje dag.
Känns som att det var väldigt vanligt förekommande med denna typ av artistiska "lån" inom spelbranschen i väst under 80-tal och tidigt 90-tal. Både vad gäller musik och bild. För att inte tala om grafik snodd från spel x för att användas i spel y.
Ja, det var verkligen vilda västern på det viset. Another World-omslaget tycker jag ändå gör sin egen grej av ett klassiskt motiv, men ofta var det ju rena rama stölder.
Oj oj, en av Amiga-tidens största. Väldigt bra recension och jag håller med till fullo.
Introt var fenomenalt på den tiden. Animationerna och känslan i spelet var något utöver det vanliga. Storyn var simpelt konstruerad, men den drog verkligen in dig i spelet. Ett mästerverk, helt klart.
När det kommer till gameplay så fanns absolut frustrationsmomenten. Speciellt då man satt med gamla joysticks som inte alltid gjorde vad man ville. I spel som krävde tajming och precision kunde detta vara ganska frustrerande emellanåt. Men känslan man fick varje gång man tog sig längre in i spelet var magisk.
Bra recension!
Fabien Sanglard har en riktigt intressant blogserie där han går igenom hur Another World är uppbyggt tekniskt på olika konsolerna, rekommenderad läsning!
https://fabiensanglard.net/another_world_polygons/index.html
Bra recension!
Fabien Sanglard har en riktigt intressant blogserie där han går igenom hur Another World är uppbyggt tekniskt på olika konsolerna, rekommenderad läsning!
https://fabiensanglard.net/another_world_polygons/index.html
Läst en del och skummat en del, men... ja, det var riktigt givande läsning. Massor man får veta, men lite tungt om man inte har erfarenhet av kodning i någon form.
Spatsiba!!!
Var så jävla kul det här spelet.
"Maetsoruba!" "Wachinga, wachinga, ra, ra, wachinga"
Körde igenom Another World ett antal gånger kan jag säga, en del grejer etsade sig fast i minnet extra mycket.
Cptn BaseballBatBoy!
För mig tror jag Wing Commander 3 var lika mind blown, men då på ett annat sätt. Båda PoP och WC3 markerar för mig perioder i spelhistorien där det var uppenbart spelmediet tog steg framåt.
yes, håller med!
"Maetsoruba!" "Wachinga, wachinga, ra, ra, wachinga"
Körde igenom Another World ett antal gånger kan jag säga, en del grejer etsade sig fast i minnet extra mycket.
haha perfekt!
Var sanslöst kul för sin tid. Så kul att jag körde om det för några år sedan på ps4an tror jag det var bestämt...
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.