FromSoftware höjer lönerna för både anställda och nyanställda

Robot
FromSoftware höjer lönerna för både anställda och nyanställda

De anställda får "svåra" löneförhöjningar.

#Dark-Souls, #Elden-Ring, #Fromsoftware

Medlem

Behåll kompetensen för att fortsätta kunna göra bra spel.

Medlem

Tänk om min chef bara fick för sig att höja allas löner med sisådär 12% hahaha... Finns tyvärr inte på världskartan

signatur

1# FZ Troll

Skribent
Skrivet av robbis:

Tänk om min chef bara fick för sig att höja allas löner med sisådär 12% hahaha... Finns tyvärr inte på världskartan

Och jobbar man kommunalt kan du ens glömma den där höjningen över 10 år 😅

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Sedan är ju den där marknaden otrolig volatil. Så de fick löneförhöjningen nu, jättebra. Men de kan också vara utan jobb om en månad....

Annars är alltid det bästa sättet att höja sin lön är att byta jobb helt enkelt.

Medlem

Är tyvärr inget soulsfan men FromSoftware verkar släppa hit efter hit. Kul att de får lön för mödan, så att säga. I långa loppet tjänar (troligtvis) alla på det. Fler 5/5 spel åt folket, massa erfarenhet kvar i företaget och arbetare som eventuellt kanske tycker att det är värt och kul att gå till jobbet. Tillomed aktieägarna lär väl uppskatta stablia och regelbundna aktieutdelningar.

Medlem

Kul att se! Nästan som att produktens kvalité förbättras av en arbetsplats som bryr sig om sina anställda.

Såg denna, en som arbetade på Forza Motorsports. Turn 10 sparkade personal för att slippa helanställa. Betala sjukförsäkringar? Pft, nejtack, vi hörs! Trist men förklarar delvis varför spelet är som det är.

Önskar att det fanns ett lite lättare sätt att fatta hur företag man köper av behandlar sina anställda. Känner mer och mer att sånt är lika viktigt som prylen man får

Skribent
Skrivet av Devan:

Du för börja jobba inom politiken, där är de grova lönerna!

Arvodet omprövas normalt en gång per år. Från den 1 juli 2024 är arvodet för statsministern 198 000 kronor per månad och för övriga statsråd 156 000 kronor per månad.

https://www.regeringen.se/regeringskansliet/arvoden-och-ersat...

Varför sitter jag här och recenserar spel för peanut-money? Jag ska byta karriär omgående! 😁

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ingångslönen för nya utvecklare låg alltså så lågt som 18000 i månaden tidigare och nu höjts till 21000 efter X antal år (oklart hur länge de låg på den lägre nivån innan höjningen). Låter inte direkt lockande, men antar att de som jobbar hos dem blir glada över de smulor som ges

signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 Pro | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Devan:

Arvodet omprövas normalt en gång per år. Från den 1 juli 2024 är arvodet för statsministern 198 000 kronor per månad och för övriga statsråd 156 000 kronor per månad.

Iofs inom näringslivet de riktiga lönerna finns.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Vi fick 7% över på 3 år av den fackliga och då hade vi ingen under pandemin. Patetiskt

signatur

1# FZ Troll

Skribent
Skrivet av matt76:

Ingångslönen för nya utvecklare låg alltså så lågt som 18000 i månaden tidigare och nu höjts till 21000 efter X antal år (oklart hur länge de låg på den lägre nivån innan höjningen). Låter inte direkt lockande, men antar att de som jobbar hos dem blir glada över de smulor som ges

Ingånglönerna för spelutvecklare är rätt låga och det är först när man kommer upp på "senior-nivå" som lönerna börjar bli ok.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av matt76:

Man får väl förvisso dock jämföra med lönerna i Japan och inte i Sverige?
En snabb googling ger vitt skilda svar, men mellan 350 000 till 600 000 JPY i månaden som snittlöner får jag fram.

Så 300k låter ju inte orimligt som ingångslön om det motsvarar snittet på arbetsmarknaden som helhet. Vore mer intressant att höra hur dom mer erfarna ligger till.

Hittade denna:
https://www.tokyodev.com/articles/software-developer-salaries...

Man kan ju då dra en snabb slutsats på att spelutvecklare är i underkant betalda jämfört med övriga industrin, vilket är en känsla man får på många andra håll också.

Inaktiv

Inte lika bra som färjearbetarna i USA.

"US longshore workers end strike, agree to 62% wage hike
https://www.hrkatha.com/protests-and-strikes/us-longshore-wor...

Testpilot
Skrivet av whoo:

En snabb googling ger vitt skilda svar, men mellan 350 000 till 600 000 JPY i månaden som snittlöner får jag fram.

Så 300k låter ju inte orimligt som ingångslön om det motsvarar snittet på arbetsmarknaden som helhet. Vore mer intressant att höra hur dom mer erfarna ligger till.

Hittade denna:

Man kan ju då dra en snabb slutsats på att spelutvecklare är i underkant betalda jämfört med övriga industrin, vilket är en känsla man får på många andra håll också.

Inte bara spelutveckling, utan större delen av underhållningsindustrin betalar knappt bättre än att flippa burgare på en snabbmatskedja. Har flera vänner och bekanta som utbildat sig till VFX-artister och liknande yrken på högskola; det är skrattretande låg lön för juniorer, oavsett om de jobbar på filmproduktion eller för någon reklambyrå. Ingen av dem jobbar idag kvar, utan ha sökt sig vidare till annat istället. Det var inte värt att traggla flera år för att nå en baslön som motsvarar deras utbildningsgrad.

Som jag förstått situationen ser det lika ut för animatörer, 3D-artister och spelutvecklare i det stora hela. Man ska gå 2 - 3 år långa eftergymnasiala utbildningar (som ett minimum, längre ändå för mjukvaruingenjörer), för att sedan knappt få en högre lön än vad extraknäcket gav under utbildningsperioden. Även juniora programmerare har problem, bara att få chansen på ett jobb är en stor tröskel, och med foten väl inne är lönen sällan något att hurra för (gäller främst spelutvecklare).

Para detta med att företag inom branschen sedan korttids- eller projektanställer, så har du en enligt mig en ohållbar industri i det långa loppet. Grädden på mosen är att samma företag sedan har mage att klaga på kompetensbrist, efter de sparkat 10%+ av sina anställda för fjärde gången på ett halvt decennium.

signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Medlem
Skrivet av Devan:

För att inte tala om att man kan vara värdelös på sitt jobb och få sparken men fortsätta få sitt arvode flera år till.

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv
Skrivet av Soulless:

För att inte tala om att man kan vara värdelös på sitt jobb och få sparken men fortsätta få sitt arvode flera år till.

Rules for thee, not me

Medlem

300.000 Yen är i dagens penningkurs 20.430 kr

Medlem
Skrivet av Devan:

Privat sektor får politikerlönerna att blekna i jämförelse. Dessutom så är det inte begränsade numerärt till ett relativt fåtal. Visst, politiker tjänar väldigt mycket, men det finns så absurt många fler som drar in mer. VDn på min arbetsplats (statligt ägt bolag dessutom) håvar in 500 000+ i månaden.

Har inte mycket för politiker (som de flesta svenssons, förmodar jag) men det är inte orimligt att de är välavlönade. Det fungerar t.ex. som motbalans till mutor och korruption, även om det inte är idiotsäkert givetvis.

Om man ska sparka uppåt baserat på inkomst så finns det rimligare arslen att sikta på.

Medlem
Skrivet av whoo:

Hittade denna:

FromSoftware verkar dock som helhet gett relativt låga löner till sina anställa tidigare, så kan inte direkt tycka att de framstår som ett företag som bryr sig mer om sina anställda, lönemässigt, än konkurrenterna på den japanska arbetsmarknaden. Kan även tänka mig att det är relativt dyrt att bo i Tokyo med, där de har sin studio, jämfört med andra japanska städer, så får väl hoppas att de fortsätter höja lönerna för sina anställda så att de kan leva gott.

signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 Pro | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Jag har höjt min lön med 21% över två år, med samma befattning (låg visserligen för lågt tidigare, men ändå, man brukar sitta fast med sin skitlön)

Avstängd

Nu får man skämmas om man köper deras spel på rea. 🙃

FM-guru
F.d. Sisyr

Beroende på jobb kan man ju byta upp sig i form av vad man jobbar med och därmed få högre lön i alla fall! Brorsan jobbar kommunalt och har mer än dubblat sin lön senaste tio åren.

Medlem

Är ju nog behövligt när Yen är väldigt svag nuförtiden

Medlem
Skrivet av matt76:

I Japan är det i princip standard att man har ca ca 6 månadslöner i bonus per år så räkna med ca 18 månadslöner och inte 12 som vi har i Sverige.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

I Japan är det i princip standard att man har ca ca 6 månadslöner i bonus per år så räkna med ca 18 månadslöner och inte 12 som vi har i Sverige.

Fint. Får man den bonusen om man slutar/får gå?

signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Inte bara spelutveckling, utan större delen av underhållningsindustrin betalar knappt bättre än att flippa burgare på en snabbmatskedja. Har flera vänner och bekanta som utbildat sig till VFX-artister och liknande yrken på högskola; det är skrattretande låg lön för juniorer, oavsett om de jobbar på filmproduktion eller för någon reklambyrå. Ingen av dem jobbar idag kvar, utan ha sökt sig vidare till annat istället. Det var inte värt att traggla flera år för att nå en baslön som motsvarar deras utbildningsgrad.

Som jag förstått situationen ser det lika ut för animatörer, 3D-artister och spelutvecklare i det stora hela. Man ska gå 2 - 3 år långa eftergymnasiala utbildningar (som ett minimum, längre ändå för mjukvaruingenjörer), för att sedan knappt få en högre lön än vad extraknäcket gav under utbildningsperioden. Även juniora programmerare har problem, bara att få chansen på ett jobb är en stor tröskel, och med foten väl inne är lönen sällan något att hurra för (gäller främst spelutvecklare).

Para detta med att företag inom branschen sedan korttids- eller projektanställer, så har du en enligt mig en ohållbar industri i det långa loppet. Grädden på mosen är att samma företag sedan har mage att klaga på kompetensbrist, efter de sparkat 10%+ av sina anställda för fjärde gången på ett halvt decennium.

Kan av erfarenhet säga att jobb-hoppa är enda sättet att få upp lönen inom spel. Lojalitet betyder tyvärr inte mycket längre utan hoppar man runt så kan man bumpa lönen rätt fort. Personligen tredubblade jag min lön på runt 10 år genom att hoppa runt medans den var mer eller mindre samma när man stannade över tid på samma ställe.

I Sverige har vi, vad jag kan se/sett varit förskonade från mycket projekt/visstidsanställning, kanske för våra robusta lagar på området. Utomlands upplever jag detta som ett större problem och skulle gissa att studios som blir mer som "supportstudios" där man tar in folk på temporär basis kommer växa, till att börja med inom t.ex. QA men även animation, 3D, programmering osv framöver.

signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem

Jag gillar From Software.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Fint. Får man den bonusen om man slutar/får gå?

Det brukar vara två gnager per år man får bonus. Så många väljer att sluta precis efter att de får bonusen om de ska byta jobb.

12
Skriv svar