Poll: RE Vs SH
Jag har ju inte spelat något av dem, men psykologisk skräck låter mer lockande så kör på SH.
Hög tid att börja nu då!
Rekommenderar att du startar med Resident evil remaken!
https://store.steampowered.com/app/304240/Resident_Evil/?cura...
Där och då när båda serierna var i toppform: Silent Hill. Men överlag: Resident Evil. Visst har Capcom snubblat ett par gånger (sexan tycker jag är extremt oinspirerad), men Silent Hill tappade bollen gång på gång, tills det inte var nån boll kvar.
Men Silent Hill 1 och 2 är ta mig tusan fantastiska. Resident Evil är ju en annan skräck, men har samtidigt utvecklats och tagit spännande vägar. Är ju svårt att jämföra exempelvis ettan med fyran. Nej, Resident Evil får det bli. Tror jag. Jo.
En Bamseponny av folket
Hög tid att börja nu då!
Jag föreslår Resident Evil 2 som har 10/10 (96% overwhelimingly positive reviews). Visst är det andra spelet men jävlar vad bra det är!
Sen minns minns jag inte om 1:an har stela kontroller i remaken? Låsta kameravinklar med tank-kontroller och att man behöver dutta på ”sikta uppåt-knappen” för att skjuta huvudskott? Då är ju Resident Evil 2 ett skönare spel rent gameplay-mässigt.
https://store.steampowered.com/app/883710/Resident_Evil_2/
I omröstningen blev det RE. Jag har klarat alla RE 1-5, petat på 6:an. Det är en bra serie. Silent Hill å andra sidan har jag inte spelat alls. Jag vet dock att brorsan uppskattade serien.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Har alltid gillat Resident Evil serien mera eftersom att jag spelade Resident Evil före jag spelade Silent Hill + dom har flera bra spel än Silent Hill. Men egentligen tycker jag nog att Silent Hill bättre men måste ändå säga Resident Evil... Fan svårt att välja.
Förstår dig helt och fullt. Topparna i Silent Hill är... svindlande.
En Bamseponny av folket
Silent Hill 2 är en av mina bästa (värsta) spelupplevelser någonsin, men jag har spelat för få spel i serien för att kunna säga att jag uppskattar SH mer överlag. Så jag säger Resident Evil, som visserligen har några dalar men där de nya versionerna av de äldre spelen håller en oerhört hög nivå.
Resident Evil har nu mer fler bra spel i sin serie och de remakes de gjort har varit extremt bra *men* ingen av dem kommer före SH 1 och SH 2 vad gäller psykologisk skräck. Så jag röstar på SH enbart för de två första spelen.
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.
Spelar lite av sh2 remaken nu, det är mysigt men jäklar vad dumt det är om man börjar fundera på hur låst det är. Oj jag kan inte gå den vägen för det står 2 pallbockar där med 1 meters mellanrum. En oxe skulle kunna komma igenom men för mig är det stopp. Invicible walls överallt tog bort lite av immersion. 1/100 hus kan man gå in i så långt jag kommit men det kanske ändrar sig.
i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5
Hög tid att börja nu då!
Haha, det knasiga är att jag tänkt jag "borde" testa RE och SH ända sedan de kom på 90-talet. Har av nån knäpp anledning inte blivit av! Har spelat inledningen av både SH1 och 2 med vänner och tyckte de verkade olidliga (på ett bra, hemskt sätt). Tyvärr saknar jag vettig dator eller konsol att kunna köra både RE och SH-remaken, men det är absolut så att jag måste testa båda när man väl skaffar ny pc.
Har faktiskt precis skaffat Amnesia Collection till Switchen så det blir första skräckspelet för mig på år och dar, tänkte doppa tårna först med det. Har bara en (halvt antik) pc och Switch av moderna formaten, så det begränsar utbudet lite. Helt off-topic nu men vet du bra survival horror till Switch får du gärna tipsa om det! The Glass Staircase ser väldigt udda och lite italiano småpretto ut -- nåt i min smak!
Haha, det knasiga är att jag tänkt jag "borde" testa RE och SH ända sedan de kom på 90-talet. Har av nån knäpp anledning inte blivit av! Har spelat inledningen av både SH1 och 2 med vänner och tyckte de verkade olidliga (på ett bra, hemskt sätt). Tyvärr saknar jag vettig dator eller konsol att kunna köra både RE och SH-remaken, men det är absolut så att jag måste testa båda när man väl skaffar ny pc.
Har faktiskt precis skaffat Amnesia Collection till Switchen så det blir första skräckspelet för mig på år och dar, tänkte doppa tårna först med det. Har bara en (halvt antik) pc och Switch av moderna formaten, så det begränsar utbudet lite. Helt off-topic nu men vet du bra survival horror till Switch får du gärna tipsa om det! The Glass Staircase ser väldigt udda och lite italiano småpretto ut -- nåt i min smak!
Ja? De flesta moderna RE spelen finns ju till Switchen? Är väl bara vänta tills Nintendo har sin höst rea och klicka hem dem?
Ja? De flesta moderna RE spelen finns ju till Switchen? Är väl bara vänta tills Nintendo har sin höst rea och klicka hem dem?
... ... ... Vet du, jag bara antog att Switchen inte skulle fixa dem, så jag har aldrig ens kollat efter dem på Switch. Mind blown! 😅😂🙈