Släpp sargen och skippa skivläsaren

Robot
Släpp sargen och skippa skivläsaren

Sweclockers André Stray vädrar en eventuellt impopulär åsikt. Läs hans gästkrönika.

#krönika, #ps5-pro

Medlem

Har FZ släpat in Straykatten för att lajva edgy med läsarna ?

Inaktiv

Att ni publicerar denna när den var så omåttligt populärt måste ju enbart vara för klicks och engagemang Den av Calle var desto bättre
Krönika: Ge fan i min skivläsare! https://www.sweclockers.com/artikel/39759-kronika-ge-fan-i-mi...

Medlem

Prova att med hjälp av prisjakt kolla upp priset på lite olika spel till PS5 om du köper dem på skiva och jämför sedan med priserna i PS store. Förutom att det rent ekonomiskt ofta lönar sig med fysiska spel så bör man av principskäl inte hjälpa Sony i att utöka deras monopol på spel till konsolen.

Redaktör
Skrivet av anon_342888:

Att ni publicerar denna när den var så omåttligt populärt måste ju enbart vara för klicks och engagemang Den av Calle var desto bättre
Krönika: Ge fan i min skivläsare! https://www.sweclockers.com/artikel/39759-kronika-ge-fan-i-mi...

Ämnet engagerar läsarna, då är det intressant att publicera. Även om det stryker vissa mothårs, men det är ju lite med grejen hos krönikor - förmedla åsikter.

Inget vi pubbar handlar om "enbart för klick och engagemang", då hade rubriker och innehåll sett helt annorlunda ut. Vi gör det för att vi tror det är av läsarintresse.

signatur
Medlem

Bra för miljön också. Enbart digitalt är framtiden. Samlare får börja med frimärken istället.

Medlem

Ha! Är vi säkra på att han inte är betald av någon lobbygrupp?

Medlem

Ren och skär idioti att välja digitalt när det enda stället du kan köpa spelen på är på Playstations egna affär. Snacka om att skjuta sig själv i foten långsiktigt.

Medlem

Blir en PRO senare i livet. Har lagt ner fysiska spel sedan PS4 tiden. Har lagt ner att köpa spel vid släpp, väntar alltid in 40% rea. Inte ångrat mig en sekund.

Medlem

Gaslighting deluxe
Fetaste taken som jag har hört på länge

En konsoll utan skivläsare är skräp

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

I det här fallet så fastnar du ju i en form av monopol när du bara har tillgång till PS Store.

Bara för att något är populärt (digital only) betyder det inte att det är bra, ta Håkan Hellström och elsparkcyklar som exempel.

Medlem

Tråkig utveckling. Musik, film och nu även spel. Snart äger man ingenting och bara hyr. Fyfan.

Undantaget är väl gog.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Inaktiv
Skrivet av Tomas Helenius:

Ämnet engagerar läsarna, då är det intressant att publicera. Även om det stryker vissa mothårs, men det är ju lite med grejen hos krönikor - förmedla åsikter.

Inget vi pubbar handlar om "enbart för klick och engagemang", då hade rubriker och innehåll sett helt annorlunda ut. Vi gör det för att vi tror det är av läsarintresse.

Du har helt rätt. Men att ni tar klicks i beaktande är ju otvivelaktigt. Vi alla vet hur engagement fungerar och att polariserande inlägg driver det mest och Facebooks har ju själva erkänt hur de utformat algoritmerna och hur dåligt det är.

Om man drar folk mothårs brukar det oftast inte vara skönt vad jag vet. Man kan faktiskt köra en sidbena med lite nyanserad ton, inte sant? För det är en stor skillnad på åsikt, uppmaning och hård retorik. Och jag kan säga att de sätter tonen för forumet också.
Mitt förslag är publicera båda i en artikel så kan man få båda perspektiven.

Dina krönikor tycker jag är mycket mer nyanserade och lugna.
I detta polariserade samhälle behöver vi inte mer av hårda och uppseendeväckande saker eller hur?

Skriv lite nyanserat och utan uppmaning till vad folk ska göra så tror jag responsen blir desto bättre. Speciellt i en känslig tid med spelindustrins förfall och hur konsumenter blir utnyttjade där skivläsaren kanske blev en symbol för det. Men om ni vill dra mothårs, bli inte förvånade över reaktionen bara.

Medlem

Hah, "Jag vill köpa fysiskt så du ska vara tvungen att betala för en skivläsare även om du bara köper digitala* kopior!". Hmmkay.

Medlem

Jag betalar hellre 599 för ett nytt spel hos Spelbutiken än 899 hos PSN och deras digitala monopol. Om digital only blir ett faktum längre fram så hoppas jag innerligt att konsoltillverkarna inte tillåts hålla sina monopol som bara pressar priserna uppåt.

Medlem

Kommer aldrig köpa en spelkonsol som inte kan ta fysiska spel. Rent generellt så gillar jag inte ett s.k. digitaliserat liv där man inte äger något, allt bara är luft och licenser.

Medlem

Om priserna varit samma på PS Store som de fysiska butikerna håller hade jag nog släppt det fysiska också, även om jag uppskattar en bra box, men det är ju inte i närheten. Ett spel för 299:- i butik kan lätt kosta 899:- digitalt, det blir ohållbart ekonomiskt, iaf enligt mig.
Sen blir ju ett följproblem med detta att PS5 är bakåtkompatibel med PS4, spelsamlingen är för stor för att skippa skivläsaren då.

Vid ett scenario att PS6 blir enbart digital OCH priserna blir humana, då kan jag nog överväga att lämna skivläsaren därhän. Annars, icke.

Medlem
Skrivet av AblacK:

Bra för miljön också. Enbart digitalt är framtiden. Samlare får börja med frimärken istället.

Alla kanske ska cykla eller ta bussen, bra för miljön. Fysiska spel släpper inte ut speciellt mycket, speciellt inte nu när det är så få.

Vi kan ju skrota alla veteranbilar, de är ju mycket värre.

Servrarna är heller inte speciellt miljövänliga.

Medlem

Enda digitala spel jag någonsin köper numera, är de på GOG eller liknande tjänster. Kan jag inte ha det på fysisk media, eller spara undan installationsfilerna på valfri fysisk media (DVD/BD/HDD), så kan jag gott klara mig utan.

Medlem

Man köper ett spel som man inte gillar, man säljer vidare det eller byter.
Köper 90% av alla mina spel fysiskt, speciellt om jag drar en pre-order, hur många gånger blir man inte besviken på en pre-order men sitter fast med en digital kopia och kan inte göra något åt saken ?

Medlem

Som många andra har sagt så handlar det inte om att samla, det handlar om att inte stötta ett monopol. Det är något som alla Epic-gnällare bör tänka på också. Ser faktiskt ingen poäng med att äga en konsol som inte har stöd för fysisk media, då investerar jag hellre i datorn som har en mycket hälsosammare digital marknad. Särskilt när PS5 Pro kostar så mycket som den gör...

Medlem

De digitala priserna är ett skämt. Sparade 650kr på att köpa Tekken på skiva. Det blir 4 skivor på 1 digital. Sen kan man dessutom sälja skivan efteråt

Ska en konsol vara lyxmodell ska den ha extra allt. Fler USB portar, starkare hårdvara, mer lagring, med skivläsare.

Skivläsaren man köper till kräver dessutom en uppdatering. Till och med hårdvaran måste ha uppdateringar för att funka, vilket skämt.

It's not a lake, it's an ocean

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Majoren:

Kommer aldrig köpa en spelkonsol som inte kan ta fysiska spel. Rent generellt så gillar jag inte ett s.k. digitaliserat liv där man inte äger något, allt bara är luft och licenser.

eller hur, 100%
Och lixom när man väl säljer en konsol för att byta upp sig eller whatever, alla spel sitter fast i sitt konto som man inte vill ge ut.
Näe, hoppas INTE ps6 blir digital only men risken är nog stor

Medlem

Med tanke på prisskillnaden mellan fysiska spel och digitala spel övergår det mitt förstånd att någon vill köpa utan skivspelare.

Medlem

Retro-communityn kommer att få det svårt om några generationer när man inte längre kommer åt klassiska spel då de är borttagna från onlineaffärer.

Releasehästryttare

Lugna ner er lite nu!

OM nu PS6 blir digital only så kommer EU GARANTERAT se till att tvinga Sony att öppna upp sin digitala butik för fler aktörer så priserna blir lägre!

Medlem

Jag inbillade mig tidigare att Playstation Store skulle vara ungefär som Steam med priser.
Men vi kan väl enkelt konstatera att det är svindyrt där jämfört med bra tvspelsbutiker.

Sen köper jag ofta begagnade spel. Det är ju också omöjligt utan skivspelare. Kikar jag på PS4at så har jag nog sparat in vad? 3000-4000 spänn bara där?

Jag erkänner att jag slutat köpa fysiska spel till dator. Visst. Men det är inte riktigt jämförbart. Finns det ens längre? Och priserna på Steam, GOG och Epic är ju betydligt lägre PS Store.

Medlem

Tror inte André har jämnfört priserna på fysiska vs digitala spelen
Fysiska är otroligt mycket billigare

Flakmonkey

Drömde jag det eller var det inte en undersökning här på FZ gällande hur mycket spel man köper digitalt kontra fysiskt? Hursom så skulle väl jag tro att andelen som köper fysiskt är betydligt högre här än hos gemene gamer där ute. Jag var själv en person som bara köpte fysiskt, inte för att sälja vidare utan för att jag gillade att ha det, jag var en samlare. Iom denna generationen har det svängt helt, nu kan jag sikte minnas senaste spelet jag köpte fysiskt. Ser ingen större poäng i det helt enkelt.

Sen så ser jag inte heller något problem med att diskspelaren sälja separat. Tycker det varit värre om alla som inte är intresserade av fysisk media var tvungna att köpa en dyrare maskin med skivspelare. Att ha det som option är väl finemang? Sen kan man ju tycka att det är dyrt förstås men principiellt, att ha den som en option är helt rätt väg att gå imo.

Sen är det såklart ett problem med priserna i tillverkarnas egna onlinebutiker. Lite konkurrens där hade varit bra, men för att det möjligtvis ska kunna hända så antar jag att Sony, ms och Nintendo ändå måste få en bit av kakan även om det skulle säljas på tex stram. Annars finns det väl ingen som helst chans för dem tillåta det. Å andra sidan är det väl utgivarna som sätter priserna på sina titlar i butikerna och inte konsoltillverkarna. Så vill de sätta billigare utgångspris eller ha en rea så är väl det upp till dem?

Skriv svar