Snabbkollen – Spelar du skräckspel?
Jag spelar hellre mysskräck som Alone in the Dark än rena skräckspel. Silent Hill 2 är förmodligen det obehagligaste jag har spelat, så det blir spännande att se hur jag ser på det så här många år senare. Jag tror nämligen att jag blivit lite mer lättskrämd med åren.
Just skräck har något extremt tilltalande för mig. Har sedan ung ålder alltid dragits till det och har sett skräckfilm och spelat skräckspel sedan RE1. Just Silent Hill 2 var något speciellt redan då. Hur det kröp under huden på en och en story och värld som stannat kvar med en. Så att få återbesöka den dimmiga staden i denna ypperliga remake är som att befinna sig på helig mark igen!
Skräck über alles
Förutom att Half-Life: Alyx är otroligt bra som spel så har det några rediga pulshöjande sekvenser. Åka trång hiss med blind mordisk galning som attackerar om han hör dig, t.ex. Det är väl inget rent skräckspel, men rejält otäckt ibland. Svårt att ogilla.
Med HL Alyx klämde de verkigen in det mesta. Humor, pussel, action och skräck. Riktigt skickligt gjort.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Verkligen inte ofta man drar igång något skräckspel. Men ibland dyker det upp ett som verkligen nailar det.
Alien Isolation är ju ett sådant exempel. Som en sucker för 80-tals sci-fi så är det ju bara perfekt.
Lirade igenom Alan Wake 2 för nån vecka sedan och det var också helt up my alley. Inte ren och skär skräck rakt igenom, men fy vad bra det är på att berätta en story och känslan, ojojoj!
Tror att jag har för starka minnen från när jag var yngre till att bli för rädd. Får nog ta och börja testa på lite fler skräckspel ändå!
Tänk att dissa det bästa skräckspelet som gjorts ...
https://cdn1.epicgames.com/undefined/offer/SOMA_promo-2560x14...
Jag har varit nyfiken på detta SÅ länge och har säkert påbörjat en ny genomspelning 3-4 gånger vid detta laget, för jag är helt säker på att jag kommer att tycka om det.
Men av någon konstig jäkla anledning så gör den grafiska stilen/effekterna så att jag blir fråktansvärt åksjuk och yr efter bara några minuter och det är verkligen det ENDA spelet som har fått mig att känna såhär.
Trist för jag vill verkligen lira igenom det!
Personligen så blir det att sätta mig med Silent Hill 2 Remake ikväll. Väldigt passande med tanke på att man vaknade upp till en extremt tjock dimma ute idag!
Jag är lättskrämd men det händer
Resident Evil-serien (1, 2, 3, 4 & 5)
Phasmophobia
The Exit 8
Ghostwire: Tokyo
Hellblade: Senuas Sacrifice
[Chilla's Art] The Convenience Store | 夜勤事件
[Chilla's Art] Shinkansen 0 | 新幹線 0号
[Chilla's Art] Stigmatized Property | 事故物件
Luigi's Mansion 3
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Jag har varit nyfiken på detta SÅ länge och har säkert påbörjat en ny genomspelning 3-4 gånger vid detta laget, för jag är helt säker på att jag kommer att tycka om det.
Men av någon konstig jäkla anledning så gör den grafiska stilen/effekterna så att jag blir fråktansvärt åksjuk och yr efter bara några minuter och det är verkligen det ENDA spelet som har fått mig att känna såhär.
Trist för jag vill verkligen lira igenom det!
Personligen så blir det att sätta mig med Silent Hill 2 Remake ikväll. Väldigt passande med tanke på att man vaknade upp till en extremt tjock dimma ute idag!
Låter som det är något med din setup, har du testat att ändra FOV i spelet till exempel, en del saker kan ju leda till huvudvärk i FPS spel.
Både ja och nej.
Förr var jag mindre kräsen och spelade det mesta som såg intressant ut. Fatal Frame serien, Haunting Ground, Clocktower 3, Nocturne, Alien vs Predator, Silent Hill serien, Parasite Eve, Alone in The Dark - the New Nightmare, Call of Cthulhu - Dark Corners of the Earth, Siren, Condemned, Dead Space, med mera.
Främst gillar jag de gamla Resident Evil spelen på högre svårighetsgrader. Att man inte hade tillräckligt med ammunition och kunde döda allt utan ´det var lite trial and error och man kunde ha ihjäl några zombies eller monster här och där men man hade inte ammunition för att ta kol på allt. Jag gillar den överlevnadsbiten samt att man måste vara taktisk med sin ammunition och vad man väljer att försöka ta kol på. Resten av fienderna låter man vara och får försöka undvika istället.
Klarar dock inte av spel som Alien Isolation, Amnesia - The Dark Descent, Outlast, med mera längre. Spel där man inte kan försvara sig utan bara leker kurragömma för att överleva.
Har haft Outlast Whistleblower expansionen installerad ett bra tag nu. För någon månad sedan bestämde jag mig att banne mig ta mig an det. Stängde av efter att jag lämnat första rummet och har inte tagit mig längre
Nu installerade jag Amnesia Rebirth häromdagen, men kör utan monster. Kör väl med monster någon annan gång eller drar en omgång direkt efter.
Skulle gärna ha ett Alien Isolation typ av spel som är co-op på något vis.
Outlast Trials var riktigt roligt.
Nja, The Last Of Us är typ min gräns för när det är rent adrenalin och oerhört tillfredsställande, men blir det så mycket mer än så blir det bara obehagligt. Har provat P.T, Outlast och några minuter av det där Resident Evil-demot till PSVR och jag nopear ut så jäkla fort.
Att smyga runt i Tlou2 och upptäcka att man har stalkers som iakttar en i mörkret är bland det mest obehagliga jag varit med om i något media utan att det har blivit något negativt. Perfektion när det gäller skräck om man nu kan kalla spelet det.
Jag TÄNKER att jag gör det. Men .... i verkligheten så blir det aldrig av.
Jag har ju kört några här och var men sist var typ.... Silent Hill - Shattered Memories på Wii. För typ 15 år sedan?
Har råkat köpa en liten handfull på diverse reor sedan dess.. jag gillar tanken på spelen men det tar alltid emot att starta upp dem.
Dock.
Ska köpa PS5 till familjen i jul och mitt spel kommer bli Silent Hill 2! Körde aldrig originalet men nu jäklar!
Låter som det är något med din setup, har du testat att ändra FOV i spelet till exempel, en del saker kan ju leda till huvudvärk i FPS spel.
Som nämnt har jag aldrig upplevt något liknande bland alla tusentals spel man har spelat. Har haft min nuvarande setup i över 3 år och har aldrig noterat det med något annat spel, så jag tror absolut inte att det har att göra med setup eller config. Det är något filter de använder, eller för mycket chromatic aberration eller något som gör det tror jag.
Som nämnt har jag aldrig upplevt något liknande bland alla tusentals spel man har spelat. Har haft min nuvarande setup i över 3 år och har aldrig noterat det med något annat spel, så jag tror absolut inte att det har att göra med setup eller config. Det är något filter de använder, eller för mycket chromatic aberration eller något som gör det tror jag.
Vilken udda syn på livet..
"jag har aldrig haft cancer så jag kan inte få det"
"krocka bilen har jag aldrig gjort så det kommer inte hända mig"
Jag skulle kunna fortsätta men du förstår min poäng right?
Nu finns det undantag men jag har själv problem med nästan alla Vampire survivors liknande spel, jag kan inte hålla mig vaken, mina ögon stängs automatiskt och jag somnar några minuter, spelar ingen roll hur vaken jag är innan.
Jag HAR testat alla olika inställningar i de spelen men inget hjälper.
Det problemet har jag aldrig upplevt eller hört någon annan ha innan VS släpptes för ett par år sen, vilket är synd då jag gillar den typen av spel.
Vilken udda syn på livet..
"jag har aldrig haft cancer så jag kan inte få det"
"krocka bilen har jag aldrig gjort så det kommer inte hända mig"
Jag skulle kunna fortsätta men du förstår min poäng right?
Nu finns det undantag men jag har själv problem med nästan alla Vampire survivors liknande spel, jag kan inte hålla mig vaken, mina ögon stängs automatiskt och jag somnar några minuter, spelar ingen roll hur vaken jag är innan.
Jag HAR testat alla olika inställningar i de spelen men inget hjälper.
Det problemet har jag aldrig upplevt eller hört någon annan ha innan VS släpptes för ett par år sen, vilket är synd då jag gillar den typen av spel.
Vad har livet med detta att göra?
Så du menar att min "setup" fungerar bra med alla hundratals spel jag har spelat, men när jag blir yr/åksjuk av ett enda spel så är det alltså fel på min setup ändå?
Nej jag förstår faktiskt inte din poäng, och din jämförelse träffade inte riktigt rätt tycker jag.
Menar du att något är fel på din "setup" också pga att du blir trött av vampire survivors?