Hur vet ni om er pc klarar spel innan ni köper?
Köpte en speldator nu, och funderar på om den klarar exempelvis Cyberpunk, cpu o ram är ju enkelt att kolla, men sen står det vilket grafikkort som krävs, o det kanske är svårt att mappa till det man själv har om man inte har exakt det som står i kraven.
Så hur brukar ni göra?
Du kan alltid använda Can You Run It?. Ett verktyg som kollar din hårdvara och stämmer av den mot utvecklarens min/max-rekommendationer. Funkar om man har dålig koll på hårdvara och vill få sig ett hum.
https://www.systemrequirementslab.com/cyri
ladda ner en liten applet som kollar din hårdvara (så du måste vara admin men det är du väl) och skriv sen in spelet du vill kolla din datorn mot.
Min dator är en potatis så jag använder den hela tiden för att kolla av om det är värt det.
Edit: slarvfel rättat och nu såg jag att sidan redan var nämnd.
Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.
Ex. Står det att det krävs en GeForce 4080 för ultra och en GeForce 2080 för medium så betyder det att jag som har en 3080 ligger mellan det, förmodligen på preset high. Står det diverse olika Radeon kort så finns det sidor på nätet som hjälper till att på ett ungefär konvertera vad min 3080 är i Radeon mått.
Många spel har en funktion som ställer in själv, sen beror det på vilken frame rate du vill ha, då kan man behöva ändra på skuggor, olika ljuseffekter, moln, osv. Man får pröva lite vad man själv tycker är viktigt.
Vad har du för specs?
Jag brukar titta på flera prestandatester för grafikkort.
Sweclockers, Gamers Nexus, TechPowerUp mfl har bra tester för att få ett hum om hur grafikkortet presterar.
Vad är det för grafikkort du har i nya datorn?
RTX 4060ti heter det. Sen en intel i7 och 16Gb Ram.
Det är en färdigbyggd som heter OMEN, köpte den på Elgiganten.
Jag gör efterforskningar innan jag köper ny dator.
Jag har redan köpt dator, tänker jag ska köpa många spel framöver.
Tackar för alla tips. Då ska jag nog reda ut om datorn klarar CyberPunk.
Det gör den du klarar av Cyberpunk med den riggen beroende på upplösning så kan du behöva pilla i inställningarna.
Är du väldigt rädd för att trixa med inställningar så finns gefore experience som hjälper till.