Silent Hill 2 Remake - Mästerlig återkomst för en ny generation
Dimman kallar in oss denna Oktober-månad. Tillbaks till berättelsen som hyllats i över 20 år. Tillbaks till ens inre mardröm. Tillbaks...till Silent Hill.
Oktober-månaden är min favoritmånad på året. Det är den tiden då man kan låta sin lite knäppa sida komma fram. Alla fasansfulla varelser och gastar kommer fram på bildskärmen när man bläddrar genom Netflix-katalogen på skräckgenren. Och så finns de folk som tar sig tid att mysa sig ner i soffan eller i datafåtöljen och unna sig ett skräckspel eller två som kan troligtvis ge men för livet (jag tittar på dig, Alien Isolation). Denna årets oktober så har vi alla äntligen fått äran att träda in i dimman som ledde oss till en obehaglig mardröm för ungefär 20 år sedan. En dimma som har återkommit för att välkomna en ny generation in i vad jag anser är ett av de mest genialiska skräckberättelserna genom tiderna. Välkomna till Silent Hill 2.
Vi känner alla till historien. Du spelar som James Sunderland, vars fru Mary dog för ungefär 3 år sedan. Men han får ett brev som mystiskt nog står att Mary just nu befinner sig i den lilla staden Silent Hill. Han beger sig dit för att kunna förstå hur hon ens kunnat skriva brevet efter sin död. Väl på plats så börjar äventyret, som väver ihop ett spindelnät av psykologisk terror där James tampas med sitt eget undermedvetna, blandat med Stephen King-liknande skräck och mentalt konstant obehag som inte kommer lämna någon oberörd.
Om jag får vara lite snobbig av mig, så vill jag säga att när det kommer till sann skräck så tar Resident Evil inte direkt tronen. Resident Evil (hur mycket jag än älskar franchisen) har alltid i mitt tycke varit lättuggad action-blandad rysare som många kan njuta av utan att behöva lägga till så mycket tanke kring allt som händer runt en när man konstant jagas av Nemesis eller horder av dreglande zombier. Silent Hill 2 dock är något som jag skulle kalla en ''finsmak'' inom skräck. Det är lite som att prova vin en fin helgkväll. Du tar in allt du känner, analyserar smaken och tänker på vad om det som berör dig mest. Silent Hill 2 är på det stora mesta skräck för gentlemän. Här handlar det om så mycket mer än att meja ner fiender till höger och vänster bara för att man kan. Istället så handlar det om att sukta in allt du ser och hör när du vandrar genom den tjocka dimman eller genom byggnaderna som man hamnar i. Alla varelser och fiender som vandrar runtom en finns såklart på plats, men Silent Hill 2 lägger mest kärlek på sin psykologiska aspekt i sin skräckform, lager efter lager, vilket i mitt tycke känns så otroligt mer spännande att spela igenom istället för att konstant banka vettet ur monster.
Originalet på PS2 har inte åldrats riktigt väl (grafiskt sätt) men berättelsen har åldrats otroligt bra. Man kan säga nästan att den är på odödlig kult-status. Och det vet Bloober mycket väl. Allting i remaken som man får uppleva, allt från dimman, de otäcka byggnaderna, de tysta stunderna, soundtracket och varelserna har omgjorts för en ny generation med en enorm respekt för källmaterialet. Jag får som en euforisk glädje av att träda in i Silent Hills obehagligt tjocka dimma. Allt i spelet bara osar av ren passion och kärlek för originalet. Spelet känns mer utbrett, större och mer grandiost i sin design, en design som man lätt ser har tagit enormt mycket tid att göra men samtidigt med mycket passion och omsorg. Och det otroliga är att även om remaken är större så nedsmutsar den inte allt som originalet var. Spelet är en ren hyllning till vad som gjorde originalet så bra, och dessutom lägger till sånt innehåll som inte fick plats förut.
Stridsystemet som visades första gången mottogs inte så himla bra med tanke på hur föråldrat det såg ut, och ärligt talat så stör jag mig inte mycket på det. Silent Hill 2 har aldrig handlat om att vara actionhjälte och hoppa runt som Snurre Sprätt och slå ihjäl/skjuta fiender. Fienderna finns såklart här men dom står inte i fokus. Du ska verkligen ta dig tid på att upptäcka James inre konflikter, samt mysteriet som omger hela staden och kunna verkligen förstå vad berättelsen verkligen försöker komma till. Jag gillar faktiskt hur Bloober har bara på det stora hela polerat upp den ryckiga stridsstilen som fanns med i originalet. Det känns klumpigt för att det är så James karaktär är. Det tillhör berättelsens kärna varför striderna oavsett mot Pyramid Head eller de andra fienderna känns så svåra och klumpiga. För att det är en hård och tung berättelse man får uppleva här.
Visst finns ett minuskonto här också. Det finns vissa utdaterade animationer i filmsekvenserna och en del grafiska fel men ärligt talat så är det mest bara småkrafs med tanke på hur jäkla bra Bloober har återskapat PS2-klassikern. Detta är faktiskt det bästa Silent Hill-spelet på flera år. Och jag är glad att en ny generation får uppleva det sanna obehag som kilar en längs ryggen när man träder in i dimman. Silent Hill 2 är en respektfull och passionsosande titel som hyllar sitt källmaterial som jag verkligen rekommenderar till er alla som myser i oktober-mörkret. Detta spel är allt som en sann remake ska sträva efter att vara.
Pyramid Head has BIG CLAPPIN CHEEKS
Trevlig läsning!
Jag gillar verkligen hur tung atmosfären är, hur de lyckats knyta ihop gamla med det nya, hur fasansfulla och utmanande monstren beter sig.
Ljudbilden är bitvis otroligt välgjord.
Dock är det väldigt många småskavanker som stör rätt mycket, såsom combatsystemet, vilket känns ofärdigt.
Man missar ofta när man använder melee-vapen, dodge funktionen känns off på nåt vis och striderna upplevs som krampaktiga i trånga utrymmen då man inte har nånstans att ta vägen och därav tar skada då fienderna spammar bäst de vill.
En annan detalj är hur ojämn ljudmixen är, vissa effekter ligger högt över normalnivån.
Pickup-markörerna är väldigt hit n miss. Ibland måste man stå i en väldigt specifik riktning för att man ska plocka upp objekt.
Inget Photo-Mode!
Det är sånahär småsaker som de verkligen skulle behöva putsa på.
Drar mig dock för att spela det då prestandan på PC är rentav skit.
Absolut kan jag förbise enstaka grafikfel här och där, men när man upplever frysdippar var och varannan sekund på en biffig rigg så förstör det upplevelsen hur bra än spelet är i övrigt.
Typiskt Unreal-titel med andra ord.
Vill verkligen tycka om remaken, men i nuläget så är man bara besviken på hur halvbakat hela paketet känns.
Trevlig läsning!
Jag gillar verkligen hur tung atmosfären är, hur de lyckats knyta ihop gamla med det nya, hur fasansfulla och utmanande monstren beter sig.
Ljudbilden är bitvis otroligt välgjord.
Dock är det väldigt många småskavanker som stör rätt mycket, såsom combatsystemet, vilket känns ofärdigt.
Man missar ofta när man använder melee-vapen, dodge funktionen känns off på nåt vis och striderna upplevs som krampaktiga i trånga utrymmen då man inte har nånstans att ta vägen och därav tar skada då fienderna spammar bäst de vill.
En annan detalj är hur ojämn ljudmixen är, vissa effekter ligger högt över normalnivån.
Pickup-markörerna är väldigt hit n miss. Ibland måste man stå i en väldigt specifik riktning för att man ska plocka upp objekt.
Inget Photo-Mode!
Det är sånahär småsaker som de verkligen skulle behöva putsa på.
Drar mig dock för att spela det då prestandan på PC är rentav skit.
Absolut kan jag förbise enstaka grafikfel här och där, men när man upplever frysdippar var och varannan sekund på en biffig rigg så förstör det upplevelsen hur bra än spelet är i övrigt.
Typiskt Unreal-titel med andra ord.
Vill verkligen tycka om remaken, men i nuläget så är man bara besviken på hur halvbakat hela paketet känns.
Jag kan förstå att man kan uppleva striderna som lite hackiga men jämfört med originalet så är det ljusår bättre och lättare att undvika attacker. Gissningsvis ville utvecklarna hålla sig nära originalet.
Gillar atmosfären, men immersion dör direkt när man inte kan gå in i mer än 1/100 hus första timmen. Man kan heller inte gå igenom passager där det uppenbart skulle ha gått. Väldigt mycket hidden walls vilket förstörde en del.
i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5
För mig är det nog en fyra. Håller med om Stephen King liknelsen. Det enda jag inte är fullt nöjd med är striderna men förstår att
man inte kan få allt. Här är två Steam guider på optimeringstips om man vill mecka lite.
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=334489...
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=334533...
Jag kan förstå att man kan uppleva striderna som lite hackiga men jämfört med originalet så är det ljusår bättre och lättare att undvika attacker. Gissningsvis ville utvecklarna hålla sig nära originalet.
Sure, jämfört med originalet javisst.
Men jag jämför dock inte med originalet, utan skulle nog ställa det emot remaken av Resident Evil 4 isåfall.
Det kanske är orättvist att jämföra med Capcom, som putsat och förfinat mekaniken i RE4R tills fingrarna antagligen börjat blöda.
Men det har ändå väldigt liknande combat, som känns otroligt sömlös och snappy i jämförelse.
Önskar bara att SH2 kunde vara lika rappt och följsamt, istället för det halvtaskiga styltandet som det nu har.
Önskar bara att SH2 kunde vara lika rappt och följsamt, istället för det halvtaskiga styltandet som det nu har.
Jag förstår att folk som inte kört originalet kan uppleva spelet på det viset , dock är det inget actionspel och du ska inte känna dig oövervinnerlig med varken rör eller pistol. James har ingen träning, varken maraton eller skytte, ännu mindre polis eller specialutbildning. Jag försvarar inte spelet på något sätt, alla har sina förväntningar så klart, men en hel del är nog by-design.
Jag förstår att folk som inte kört originalet kan uppleva spelet på det viset , dock är det inget actionspel och du ska inte känna dig oövervinnerlig med varken rör eller pistol. James har ingen träning, varken maraton eller skytte, ännu mindre polis eller specialutbildning. Jag försvarar inte spelet på något sätt, alla har sina förväntningar så klart, men en hel del är nog by-design.
Som sagt, originalet är ett helt annat spel än denna remake och jag jämför inte med det. (Köpte PS2 versionen kort efter att det kom ut.)
Men när jag nämner finputsade mekaniken från RE4, så menar jag att det borde ha samma naturliga flow och följsamhet i kontroll samt rörelse, inte att det ska vara en carbonkopia på innehållet.
Silent Hill 2 upplever jag som hyfsat buggigt när man är i strid. Ofta missar man krypande fiender med sitt tillhygge fastän dom ligger still, kameran fastnar konstant i konstig vinkel när de hoppar på en, duckandet verkar fungera lite som det vill, funkar ibland utmärkt - ibland inte alls.
Själva systemet för fightingen skulle kunna förfinas mer, det är lite så jag känner. Inte att den är direkt dålig. 💁
...Silent Hill 2 är Helvetet...
Måste säga att Silent Hill 2 remake är förbaskat fin utvecklat av Bloober Team. Jag som tyckte att (Wood Side Apartments) var creepy när jag kom dit till den stora byggnaden i spelet. Har nyligen gått in i grannbyggnaden (Blue Creek Apartments). Fy fan vilket rent helvete alltså. Allt är ännu mörkare och nu även väldigt rostigt (av en anledning). Dog precis när jag stötte på det stora aset (Pyramid head) eller vad han kallas. Han köttade ner mig med sin stora släpandes jättekniv. Fantastisk ljudbild och grafik. FucQ vilket bra och spooky spel. MetroidVania style med olika puzzel fram o tillbaka. Underbar atmosfär om du är en djävulsdyrkare..
Tycker spelet växer o växer i underhållningen. Skönt att slippa den täta dimman som täcker staden Silent Hill när man är i inomhusmiljöer. Älskar den här kartfunktionen att snubben man lirar som bockar av med röd penna vart man har varit och nya viktiga föremål att leta fram på kartan ringas in o markeras. Känns verkligen som en detektiv historia..
5 av 5
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ ||
...Silent Hill 2 är Helvetet...
Måste säga att Silent Hill 2 remake är förbaskat fin utvecklat av Bloober Team. Jag som tyckte att (Wood Side Apartments) var creepy när jag kom dit till den stora byggnaden i spelet. Har nyligen gått in i grannbyggnaden (Blue Creek Apartments). Fy fan vilket rent helvete alltså. Allt är ännu mörkare och nu även väldigt rostigt (av en anledning). Dog precis när jag stötte på det stora aset (Pyramid head) eller vad han kallas. Han köttade ner mig med sin stora släpandes jättekniv. Fantastisk ljudbild och grafik. FucQ vilket bra och spooky spel. MetroidVania style med olika puzzel fram o tillbaka. Underbar atmosfär om du är en djävulsdyrkare..
Tycker spelet växer o växer i underhållningen. Skönt att slippa den täta dimman som täcker staden Silent Hill när man är i inomhusmiljöer. Älskar den här kartfunktionen att snubben man lirar som bockar av med röd penna vart man har varit och nya viktiga föremål att leta fram på kartan ringas in o markeras. Känns verkligen som en detektiv historia..
5 av 5
Och värre blir det...
Hehe. Är det en störd mod till PC versionen eller en fotoshoppad bild bara?
Är det Tomas the train det blåa loket heter måntro.
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ ||
Hehe. Är det en störd mod till PC versionen eller en fotoshoppad bild bara?
Är det Tomas the train det blåa loket heter måntro.
Ja, det är en mod till PC versionen.
Antagligen som en vinkning till Tomas som också finns i Resident Evil 2.
Riktigt riktigt bra spel detta. Kul! Jag tycker Bloober team lyckats bra med alla sina spel men detta är ju kronan på verket hittills.
Stort plus för atmosfären som skapas med mörkret och ljudbilden. Precis lagom mycket action i mitt tycke. Har precis spöat abstract daddy så är långt ner i avgrunden nu
Sure, jämfört med originalet javisst.
Men jag jämför dock inte med originalet, utan skulle nog ställa det emot remaken av Resident Evil 4 isåfall.
Det kanske är orättvist att jämföra med Capcom, som putsat och förfinat mekaniken i RE4R tills fingrarna antagligen börjat blöda.
Men det har ändå väldigt liknande combat, som känns otroligt sömlös och snappy i jämförelse.
RE4 är betydligt mer actionbetonat. Jag hade haft invändningar om striderna i SH2 liknade dem i RE4 då jag tycker att det är två olika sorters spel. Om jag hade fått önska hade kontrollen dock fått vara aningen mer följsam, och i början känns staden som en stor kuliss. Känslan just nu är att jag skulle landa på 4/5, men det kan komma att ändras. Jag har inte kommit så långt än.
Nu har eftertexterna rullat efter ca 21h speltid och jag tycker att spelet håller hela vägen. Det ska bli intressant om man lägger till något dlc i framtiden 🤓
Klarade också ut det nu, grymt bra spel helt klart. Vet inte hur jag löste vissa av pusslen då jag inte fatta riktigt vad dom betydde men på något vänster gick det ändå. Bossarna var helt sjukt coola och läskiga! Känner mig rätt mätt på skräck nu så blir något mer upplyftande spel nästa haha.
Har sällan eller aldrig varit så sugen på att spontanköpa ett nytt spel. Trode ALDRIG att det skulle bli så här bra (som typ alla är överens om att det är?) Kommer unna mig snart, för suget är enormt. Inte minst efter din recension, @Mjausen. Tack!
Konami fattar bra beslut igen. What a time to be alive!
En Bamseponny av folket
Ett riktigt bra Oktoberspel!
Har spelat ca 10 timmar hittills, flera gånger har jag fått mysiga rysningar.
Trodde inte riktigt att jag skulle gilla detta men jag fastnade, det är en speciell känsla som infinner sig i Silent Hill.
Du som tvekar, gör inte de, köp nu!
-:Observe the masses and do the opposite:-
Gillar atmosfären, men immersion dör direkt när man inte kan gå in i mer än 1/100 hus första timmen. Man kan heller inte gå igenom passager där det uppenbart skulle ha gått. Väldigt mycket hidden walls vilket förstörde en del.
Det verkar som att folk glömmer att detta är en remake av ett gammalt PS2-spel.
Jag kan säga att de har utökat antalet hus och platser du kan gå in i MARKANT jämfört med originalet, och när det gäller hidden walls så måste de ju följa originalets design och upplägg till viss del. Personligen tycker jag att de har gjort det så bra det bara går utifrån förutsättningarna, ser inget syfte med att ha tillgång till fler platser än man redan har.
Klarade av spelet igår och jäklar vad bra det var! Längesen man spelade ett skräckspel som ger en känslor av faktisk skräck.
Riktigt riktigt bra spel detta. Kul! Jag tycker Bloober team lyckats bra med alla sina spel men detta är ju kronan på verket hittills.
Stort plus för atmosfären som skapas med mörkret och ljudbilden. Precis lagom mycket action i mitt tycke. Har precis spöat abstract daddy så är långt ner i avgrunden nu
Var helt såld på deras Observer när det kom. Så jäkla cool story och atmosfären var genom taket.
Sedan blev det inte sämre av att de fick med Rutgar Haur som röstskådis åt protagonisten.
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.