Diskutera – Vilken är tidernas bästa remake?

Medlem

Shadow of the Colossus till PS4.

De tog ett spel som var flera år före sin tid. Tekniskt sett var det för mycket för PS2 och så byggde Bluepoint om det från grunden och det blev det spelet det alltid varit meningen att vara. Dessutom en riktig remake där man tog originalets skisser men byggde det mesta från grunden och ingen remaster. Ett mästerverk till spel och en fantastisk remake.

Medlem

Bäata jag personligen spelat är FF7 Remake.
Orginalet är bra... men lite överskattat imho.
Solit 4 av 5 spel.
Men remaken lyckas genom att ta tid sig fördjupa karaktärerna.
Visst. Det fanns tråkiga filler quests, men det var enda nackdelen.

Ett för mig sällsynt 5 av 5 spel.

Medlem

Resident evil remaken till gamecube.
Trogen originalet men förbättrad på varenda hörn, oslagbar finns ingen remake i närheten.

Även om jag gillade remaken på 2 3 och 4an men tycker dom är mer som nya spel än remakes.

signatur

What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?

Medlem

Som flertal nämner här så måste jag säga remaken på första Resident Evil. Galet bra remake och grafiken håller än idag! Känns magiskt att de kunde leverera något sånt redan under Gamecube tiden. Minns när jag köpte det som 14-åring att jag verkligen undrade vad jag gett mig in på. Hade tidigare bara spelat de tidigare på PS1

signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

Resident Evil på Gamecube. Känns fortfarande som oöverträffat, och som att det inte åldrats en enda dag. Ett av väldigt få skräckspel jag tycker är genuint läskigt.

Medlem

King's Quest 2 VGA av AGDI är ju en kandidat till ärofyllda titeln i mitt tycke.

Medlem
Medlem

Gamecube remaken av Resident Evil. Det blir ju såklart en fråga om vad man vill få ut av en remake också, men i min värld är det en ohotad etta.

Spelet är troget originalet, men gör i princip allt bättre bara. (Även om vissa såklart saknar de "så dåliga att de blir bra" röstskådespelarna från PSX versionen.)

Resident Evil 2 t ex är ju ett väldigt bra spel, men spelmekaniskt är det ju väldigt annorlunda jämfört med originalet, vilket gör att jag blir lite kluven till hur man ska förhålla sig till det spelet. Är det en Remake eller är det en "Reimagined" om man kan kalla det för det? Det är ju ett helt nytt sätt att spela spelet på liksom.

RE4 och Dead Space tycker jag också är riktigt bra remakes, men revolutionerar inte spelet på samma sätt som GC versionen av RE gjorde.

Det är också spel där jag inte älskar alla ändringarna som gjordes.

signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Metroid Prime till switchen

signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Gillade remaken på Mafia och även de ändringar som de hade gjort från originalspelet, System Shock remaken var bra också men jag måste erkänna att när jag försökte spela originalet back in the day så han jag knappt ut ur första rummet innan jag gav upp.

Medlem

Shadow of the Colossus tyckte jag var en grym remake.

Medlem

System Shock remaken är fantastiskt välgjord och tar min topplats. Diablo 2 ligger högt upp där också.

Resident Evil remake har jag redan tjatat om så många gånger i olika trådar och trots att de är välgjorda så finns det bara en remake som är bättre än originalet och det är RE4.

Medlem

Diablo 2, THPS 1/2, Grim Fandango. Har nog inte spelat allt för många remakes.

Just ja, Crash var rätt bra också.

Medlem
Skrivet av IcoKatapulten:

Shadow of the Colossus till PS4.

De tog ett spel som var flera år före sin tid. Tekniskt sett var det för mycket för PS2 och så byggde Bluepoint om det från grunden och det blev det spelet det alltid varit meningen att vara. Dessutom en riktig remake där man tog originalets skisser men byggde det mesta från grunden och ingen remaster. Ett mästerverk till spel och en fantastisk remake.

Jag gillar PS3-remastern mer än PS4-remaken, helt enkelt för att originalet och remastern har dess ikoniska sagolika bloom-effekt (som alla 3 spel från Team Ico har), medan ljuseffekterna i PS4-remaken känns rätt så generiska. Detta gör att jag tycker att spelet till PS2 och PS3 har en bättre stämning och atmosfär och hellre spelar dom.

Medlem
Skrivet av Jontos:

Grim Fandango, 100%. Tidernas bästa spel, och tidernas bästa remake!

Håller med. Fantastiskt spel som jag kör igenom en gång om året.
Men tekniskt sett är det väl en remaster? Versionen som går att köpa till PS4 heter till exempel Grim Fandango Remastered.
Om det inte har släppts en version som jag inte känner till?

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Resident evil 2 och zero mission som andra nämnt hör ju absolut till favoriterna.

Det var länge sedan jag spelade det, men Maverick Hunter X till psp var en ganska kul remake av MMX faktiskt när det kom.

Tycker också att remaken av Klonoa är värd att nämnas.

Likaväl både am2r och samus returns.

Skribent

Den är långt ifrån bäst, men jag vill bara nämna Colossal Cave, som är Roberta Williams uppdatering av det första textäventyret (Colossal Cave Adventure), som en gång i tiden inspirerade henne att lägga grunden till äventyrsgenren som vi nu känner den. Det finns en fin rundgång i det. Jag uppskattar vad det representerar, även om spelet i sig är rätt torrt.

Resident Evil 2 , älskade orginalet remaken här va ännu bättre. Zombierna rörde sig så jävla bra också så de blev svåra att träffa.

Och sen Xenoblade Chronicles 1 till Switch.

Medlem

Gjordes det inte en uppfräschning av Blade Runner som Westwood släppte för 20 år sedan eller så? Är den lika jävlig som det påstås eller är den värre (remaken alltså)

signatur
Medlem

Som många andra redan sagt - RE2 Remake
RE1 till Gamecube hade dock en större impact på mig som gamer,
Dead Space Remake naturligtvis.
Och nu senast, Silent Hill 2. Fantastiskt.

Medlem
Skrivet av MiffedStingray0:

Resident Evil 2 , älskade orginalet remaken här va ännu bättre. Zombierna rörde sig så jävla bra också så de blev svåra att träffa.

Och sen Xenoblade Chronicles 1 till Switch.

Saknade själv att man inte kunde sätta in de klassiska lätena från zombierna. Man kunde ju köra den klassiska musiken istället för den nya intetsägande dyngan, men varför då inte låta en sätta in klassiska monsterläten också? Zombierna i gamla RE2 lät verkligen haunting med deras döende stönanden, i remaken lät de bara som från vilken dussin-zombierulle som helst...

Medlem
Skrivet av korvmos:

Metroid Prime till switchen

Remaster, inte remake

Skrivet av Majoren:

Saknade själv att man inte kunde sätta in de klassiska lätena från zombierna. Man kunde ju köra den klassiska musiken istället för den nya intetsägande dyngan, men varför då inte låta en sätta in klassiska monsterläten också? Zombierna i gamla RE2 lät verkligen haunting med deras döende stönanden, i remaken lät de bara som från vilken dussin-zombierulle som helst...

Vad trist att du upplevde det så.. men det gamla spelet finns ju kvar så det är ju bara spela det istället om det ger dig mer glädje.

Medlem

Jag hade velat säga REmake, men faktum är att jag finner det nästan ospelbart idag pga kontrollerna. Det är ingen njutbar känsla precis. Hade önskat att det spelet stod näst i kö för en remake, och inte Code Veronica (men i sinom tid kanske).

Jag var sen på Metroid-tåget, Prime var mitt första spel i serien. Näst på tur stod Super Metroid, och efter det går det inte att finna någon glädje i Metroid. Därför faller min röst på Metroid Zero Mission.

Medlem

Resi 1 & 2. Dock som någon skrev så var det nog ettan på Gamecube som satt sig mest. Grafiken håller lätt än idag och när det begav sig så kunde man knappt fatta hur snyggt det var. Så klart frigjorde de förrenderade bakgrunderna mycket grafikresurser men ändå.

Medlem

Resident Evil 2. Men originalet är bättre.

Medlem

Även om jag testat fler spel än dessa, så blir mitt val Resident Evil 2 Remake samt System Shock Remaken som både hade mig klistrad framför datorn. Riktigt bra spel som fångar nytänk med nostalgi; sådär som en remake bör göra.

Jag kan uppskatta andra titlar, exempelvis RE4 Remake, men det spelet gillade jag aldrig tidigare så personligen lyfter jag hatten för ett bra jobb där men har själv inte spelat det mer än två timmar och sen var jag nöjd.

Medlem

The Legend of Zelda - Link's Awakening till Switch. Att ha en helt sömlös värld med bibehållen humor och hjärtskärande huvudhistoria var helt fantastiskt.

Metrois: Samus Returns till Nintendo 3DS. Praktiskt taget Metroid Dread 0, fast med en mer begriplig karta. Gillade jag alla designbeslut? Nej. Men jag älskade kontrollerna och att kunna återanvända barndomsminnen och ändå bli överraskad av allt nytt.

Medlem

Dead Space. Både hur spelet såg ut och ljudet var något helt otroligt.

Medlem

Final Fantasy VII Remake får min röst alla dagar i veckan. Det var som en dröm som kom i uppfyllelse fast ännu bättre, fullkomligen älskar det spelet. <3

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

123
Skriv svar