Paradox: "Dagens spelare har högre krav och är mindre förlåtande"

Robot
Paradox: "Dagens spelare har högre krav och är mindre förlåtande"

De accepterar inte att spel ska fixas över tid, menar Mattias Lilja.

#Paradox, #Prison-architect-2

Medlem

Folk förväntar sig att spel man betalar för fungerar.
man ska inte behöva vänta på att det ska fixas, eller om det ska fixas.

Hur svårt är det att förstå.

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Tycker snarare tvärtom. Spelares krav på spel är i botten nu förtiden. Ser lix folk sitta och försvara buggskräp som Star Wars outlaw och spel som är proppfulla med mikro-transaktioner.

Medlem

Förr i tiden var inte spelen helt trasiga när de släpptes, man visste att det kunde förekomma nån bugg eller 2 plus att man hade en day one patch att tanka ner vid släpp. Att man idag släpper ut spel med direkt spelförstörande buggar(som man dessutom visste om) eller helt sonika saknade features som 'kommer sen' är helt otroligt. Det är inte konstigt att folk är mer oförlåtande idag.

Releasehästryttare

Är man inte på topp i sin kategori nu när det släpps 50+ nya spel om dagen så drunknar man ganska fort.

Sen kan man ju som studio försöka sig på en "vampire survivors" genom att skapa en ny gen, men det är heller inte lätt...

Spel som Silksong, GTA6 och liknande har ju skyhöga förväntningar på sig att vara det bästa i klassen.

Hur skall andra RPG skapare kunna överträffa BG3 till exempel?

Releasehästryttare
Skrivet av Redstar:

Förr i tiden var inte spelen helt trasiga när de släpptes, man visste att det kunde förekomma nån bugg eller 2 plus att man hade en day one patch att tanka ner vid släpp. Att man idag släpper ut spel med direkt spelförstörande buggar(som man dessutom visste om) eller helt sonika saknade features som 'kommer sen' är helt otroligt. Det är inte konstigt att folk är mer oförlåtande idag.

Sant men vi måste tänka på att spel idag är betydlig mer komplexa än va de va "på den gamla goda tiden".

Så det är inte konstigt att det är fler buggar som behövs städas när det är betydligt mycket mer kod som går in i spel nu för tiden.

Medlem

Desperation skapar desperata uttalanden.

Medlem

Som att köpa ett trasigt kylskåp, men kundtjänst lovar få ordning på det så småningom?

Medlem
Skrivet av Devan:

Sant men vi måste tänka på att spel idag är betydlig mer komplexa än va de va "på den gamla goda tiden".

Så det är inte konstigt att det är fler buggar som behövs städas när det är betydligt mycket mer kod som går in i spel nu för tiden.

Ja, du har en poäng, men om vi som samhälle ska göra framsteg så innebär det att många saker (om inte alla) blir mer komplexa. Frågan är; ska man acceptera den glidningen att ju mer komplexitet desto högre felgrad blir det? En del av komplexiteten bör ju vara att få fram produkten i accepterbart skick och inte bara göra att sitt bästa och det här är vad det blev.

Medlem

Ja tänk förr. Då köpte man exempelvis ett fysiskt spel till konsol utan fysiska möjligheter att patcha buggar och spelet fungerade...

Medlem
Skrivet av freddeboden:

Ja tänk förr. Då köpte man exempelvis ett fysiskt spel till konsol utan fysiska möjligheter att patcha buggar och spelet fungerade...

Spelade rätt många spel för som hade rejält med buggar. Skillnaden var bara att de aldrig rättades.

Geeks Gaming
Skrivet av Barkbiten:

Tycker snarare tvärtom. Spelares krav på spel är i botten nu förtiden. Ser lix folk sitta och försvara buggskräp som Star Wars outlaw och spel som är proppfulla med mikro-transaktioner.

Jag tror hela den debatten är lite skev.
Det är nog extremt få som försvarar buggar liknande.
Problemet är att folk inte alltid attackerar skicket som spelet lanseras med, man (av någon outgrundlig anledning!) går på personer som köpt spelet.
Det naturliga blir då att folk försvarar sitt beslut att köpa spelet man sett fram emot.

Det leder till 2 sidor i en debatt som i grunden delar åsikt men är så fokuserade på att behöva attackera/försvara sina val att den faktiskt nyttiga och sakliga kritiken begravs i en grå sörja av dåliga beslut, personangrepp och dålig argumentationsteknik….

Typ

Medlem
Skrivet av Devan:

...

De behöver inte överträffa BG3. Det räcker med att de matchar ambitionen. Bra RPG säljer och älskas, även om de inte har som ambition att vara the next big thing. Har man inte en budget på flera miljarder så behöver man inte heller se försäljning under 10 miljoner ex första veckan som ett misslyckande.

Medlem

Största problemet är utvecklare som spikar ett releasedatum och inte kan släppa ett färdigt spel. Trots att de jobbat på det i flera år. Som spelare och konsument så är det inte för mycket begärt att man tycker att ett spel ska vara färdigt när man köper det av dom.

Medlem

Alltså jag vet att jag i min ungdom lirade civilization serien, police quest cs quake etc och alla spelen hade buggar, visa helt klart game breaking. Jag tror många helt klart blivit mindre förlåtande då det inte fanns ett internet på samma sätt där folk kunde spy ut sig klagomål om varje bug.

Medlem
Skrivet av AHTF:

Spelade rätt många spel för som hade rejält med buggar. Skillnaden var bara att de aldrig rättades.

Jag var aldrig med om att man efter nån timmes spelande inte kunde fortsätta förrän man tvingades ladda ner en massiv update. Som det är nu.

eld
Medlem
Skrivet av Redstar:

Spelhistorien är fylld med trasiga spel, men skillnaden nu är att spelen är otroligt mer komplicerade, Bethesda's spel var så otroligt mycket värre längre bak än idag.

Vi märker ju bara spelen idag som är trasiga, inte spelen som fungerar.

Medlem

Skulle säga att man som konsument är trött på att utgivarna måste få ut spelet för att passa någon aktieägare. Jag håller med om att vi är mindre förlåtande när det kommer till buggar. Men spel nu för tiden släpps innan dom är färdiga. Inte för att utvecklaren missar buggarna, utan för att utgivaren inte vill flytta släppet. Man förväntar sig att konsumenten ska betala för spelet och buggtesta samt sitta still i båten till att man släppt ett antal uppdateringar.

Medlem

Skulle säga att spelutvecklare ställer otroligt mycket lägre krav på sin egen produkt. Att släppa buggiga, halvfärdiga spel till fullpris är mer eller mindre standard nu för tiden.

I vilken annan bransch är det okej, och i vilken annan bransch lägger man över skulden på köparen? "Åh ni ställer så höga krav på oss och de produkter vi släpper, kan ni inte bara se mellan fingrarna på alla spelförstörande buggar och låta oss jobba på spelet i fyra år till tills det faktiskt är klart?"

signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Jag köper inte den här grejen att det ska vara mer komplext att göra spel idag. Antingen har du kunskapen att göra ett komplext spel eller så har du inte? Kanske skippa allt komplext och göra ett spel som fungerar och är kul istället?

Liksom arbeta utifrån din kunskap, som att någon skulle bygga komplexa bilar som inte fungerar istället för att bygga vanliga bilar som fungerar.

Bara dåliga ursäkter.

signatur

What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?

Geeks Gaming
Skrivet av BarryBurton:

Jag köper inte den här grejen att det ska vara mer komplext att göra spel idag. Antingen har du kunskapen att göra ett komplext spel eller så har du inte? Kanske skippa allt komplext och göra ett spel som fungerar och är kul istället?

Liksom arbeta utifrån din kunskap, som att någon skulle bygga komplexa bilar som inte fungerar istället för att bygga vanliga bilar som fungerar.

Bara dåliga ursäkter.

Men om alla enbart gör det man redan kan och inget mer, hur ska utvecklingen gå framåt?

Men absolut vill man att spelen ska fungera när de släpps

Medlem
Skrivet av BarryBurton:

Bara dåliga ursäkter.

Exakt!

Medlem
Skrivet av eld:

Spelhistorien är fylld med trasiga spel, men skillnaden nu är att spelen är otroligt mer komplicerade, Bethesda's spel var så otroligt mycket värre längre bak än idag.

Vi märker ju bara spelen idag som är trasiga, inte spelen som fungerar.

Jodå. Alla jag spelat på Switch funkar. Flera spel till PS5 är en annan historia...

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jodå. Alla jag spelat på Switch funkar. Flera spel till PS5 är en annan historia...

Räknas prestandaproblem på Switchen då? För av de spel jag kört som inte är Nintendos egna så har åtskilliga haft rejäla problem.

Medlem
Skrivet av Algustafa:

Räknas prestandaproblem på Switchen då? För av de spel jag kört som inte är Nintendos egna så har åtskilliga haft rejäla problem.

Jag har bara spelat olika Zelda och Mario, och Metroid Prime. Alla funkade felfritt utan updates. Så ska det va.

Medlem

Spel ska fungera vid släpp. Precis som spisen man köper i hemmet när man lagar mat eller duschen en firma har renoverat hemma. Fungerar det inte så klagar man och begär det fixat eller pengarna tillbaka.

Medlem
Skrivet av Devan:

Det är det som är problemet med spelutveckling. Varje spel behöver inte överträffa föregående spel. Skulle man behöva göra det skulle spelutveckling inte bli hållbart.

Gör 5 riktigt bra saker i ett spel istället för 20 trasiga saker.

Medlem

Om det släpps ofärdigt, typ early access, så ska det inte vara fullpris.

signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem
Skrivet av showerguy:

Spel ska fungera vid släpp. Precis som spisen man köper i hemmet när man lagar mat eller duschen en firma har renoverat hemma. Fungerar det inte så klagar man och begär det fixat eller pengarna tillbaka.

Ja, tänk att gå på bio och sen få veta att de inte hann spela in ett par scener. Det fattas lite stunts och specialeffekter. Eller man köper en skiva och får sen höra att de inte hann spela in ett par gitarrsolon. Du köpte ett hus som skulle vara nyckelfärdigt men de hann inte måla klart överallt, ett par rum behöver nya tapeter, plus lite annat småfix.
Vem vill ha det så? Vi som spelar spel?
Inte jag i alla fall.

Geeks Gaming
Skrivet av jehuty:

Gör 5 riktigt bra saker i ett spel istället för 20 trasiga saker.

Detta håller jag med om. Det känns som där är sjuk hysteri kring kvantitet nu för tiden (kanske alltid har varit så).

12
Skriv svar