Paradox: "Dagens spelare har högre krav och är mindre förlåtande"
De accepterar inte att spel ska fixas över tid, menar Mattias Lilja.
Förr i tiden var inte spelen helt trasiga när de släpptes, man visste att det kunde förekomma nån bugg eller 2 plus att man hade en day one patch att tanka ner vid släpp. Att man idag släpper ut spel med direkt spelförstörande buggar(som man dessutom visste om) eller helt sonika saknade features som 'kommer sen' är helt otroligt. Det är inte konstigt att folk är mer oförlåtande idag.
Är man inte på topp i sin kategori nu när det släpps 50+ nya spel om dagen så drunknar man ganska fort.
Sen kan man ju som studio försöka sig på en "vampire survivors" genom att skapa en ny gen, men det är heller inte lätt...
Spel som Silksong, GTA6 och liknande har ju skyhöga förväntningar på sig att vara det bästa i klassen.
Hur skall andra RPG skapare kunna överträffa BG3 till exempel?
Förr i tiden var inte spelen helt trasiga när de släpptes, man visste att det kunde förekomma nån bugg eller 2 plus att man hade en day one patch att tanka ner vid släpp. Att man idag släpper ut spel med direkt spelförstörande buggar(som man dessutom visste om) eller helt sonika saknade features som 'kommer sen' är helt otroligt. Det är inte konstigt att folk är mer oförlåtande idag.
Sant men vi måste tänka på att spel idag är betydlig mer komplexa än va de va "på den gamla goda tiden".
Så det är inte konstigt att det är fler buggar som behövs städas när det är betydligt mycket mer kod som går in i spel nu för tiden.
Sant men vi måste tänka på att spel idag är betydlig mer komplexa än va de va "på den gamla goda tiden".
Så det är inte konstigt att det är fler buggar som behövs städas när det är betydligt mycket mer kod som går in i spel nu för tiden.
Ja, du har en poäng, men om vi som samhälle ska göra framsteg så innebär det att många saker (om inte alla) blir mer komplexa. Frågan är; ska man acceptera den glidningen att ju mer komplexitet desto högre felgrad blir det? En del av komplexiteten bör ju vara att få fram produkten i accepterbart skick och inte bara göra att sitt bästa och det här är vad det blev.
Ja tänk förr. Då köpte man exempelvis ett fysiskt spel till konsol utan fysiska möjligheter att patcha buggar och spelet fungerade...
Spelade rätt många spel för som hade rejält med buggar. Skillnaden var bara att de aldrig rättades.
Tycker snarare tvärtom. Spelares krav på spel är i botten nu förtiden. Ser lix folk sitta och försvara buggskräp som Star Wars outlaw och spel som är proppfulla med mikro-transaktioner.
Jag tror hela den debatten är lite skev.
Det är nog extremt få som försvarar buggar liknande.
Problemet är att folk inte alltid attackerar skicket som spelet lanseras med, man (av någon outgrundlig anledning!) går på personer som köpt spelet.
Det naturliga blir då att folk försvarar sitt beslut att köpa spelet man sett fram emot.
Det leder till 2 sidor i en debatt som i grunden delar åsikt men är så fokuserade på att behöva attackera/försvara sina val att den faktiskt nyttiga och sakliga kritiken begravs i en grå sörja av dåliga beslut, personangrepp och dålig argumentationsteknik….
Typ
...
Hur skall andra RPG skapare kunna överträffa BG3 till exempel?
De behöver inte överträffa BG3. Det räcker med att de matchar ambitionen. Bra RPG säljer och älskas, även om de inte har som ambition att vara the next big thing. Har man inte en budget på flera miljarder så behöver man inte heller se försäljning under 10 miljoner ex första veckan som ett misslyckande.
Alltså jag vet att jag i min ungdom lirade civilization serien, police quest cs quake etc och alla spelen hade buggar, visa helt klart game breaking. Jag tror många helt klart blivit mindre förlåtande då det inte fanns ett internet på samma sätt där folk kunde spy ut sig klagomål om varje bug.
Spelade rätt många spel för som hade rejält med buggar. Skillnaden var bara att de aldrig rättades.
Jag var aldrig med om att man efter nån timmes spelande inte kunde fortsätta förrän man tvingades ladda ner en massiv update. Som det är nu.
Förr i tiden var inte spelen helt trasiga när de släpptes, man visste att det kunde förekomma nån bugg eller 2 plus att man hade en day one patch att tanka ner vid släpp. Att man idag släpper ut spel med direkt spelförstörande buggar(som man dessutom visste om) eller helt sonika saknade features som 'kommer sen' är helt otroligt. Det är inte konstigt att folk är mer oförlåtande idag.
Spelhistorien är fylld med trasiga spel, men skillnaden nu är att spelen är otroligt mer komplicerade, Bethesda's spel var så otroligt mycket värre längre bak än idag.
Vi märker ju bara spelen idag som är trasiga, inte spelen som fungerar.
Skulle säga att man som konsument är trött på att utgivarna måste få ut spelet för att passa någon aktieägare. Jag håller med om att vi är mindre förlåtande när det kommer till buggar. Men spel nu för tiden släpps innan dom är färdiga. Inte för att utvecklaren missar buggarna, utan för att utgivaren inte vill flytta släppet. Man förväntar sig att konsumenten ska betala för spelet och buggtesta samt sitta still i båten till att man släppt ett antal uppdateringar.
Skulle säga att spelutvecklare ställer otroligt mycket lägre krav på sin egen produkt. Att släppa buggiga, halvfärdiga spel till fullpris är mer eller mindre standard nu för tiden.
I vilken annan bransch är det okej, och i vilken annan bransch lägger man över skulden på köparen? "Åh ni ställer så höga krav på oss och de produkter vi släpper, kan ni inte bara se mellan fingrarna på alla spelförstörande buggar och låta oss jobba på spelet i fyra år till tills det faktiskt är klart?"
Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21
Jag köper inte den här grejen att det ska vara mer komplext att göra spel idag. Antingen har du kunskapen att göra ett komplext spel eller så har du inte? Kanske skippa allt komplext och göra ett spel som fungerar och är kul istället?
Liksom arbeta utifrån din kunskap, som att någon skulle bygga komplexa bilar som inte fungerar istället för att bygga vanliga bilar som fungerar.
Bara dåliga ursäkter.
What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?
Jag köper inte den här grejen att det ska vara mer komplext att göra spel idag. Antingen har du kunskapen att göra ett komplext spel eller så har du inte? Kanske skippa allt komplext och göra ett spel som fungerar och är kul istället?
Liksom arbeta utifrån din kunskap, som att någon skulle bygga komplexa bilar som inte fungerar istället för att bygga vanliga bilar som fungerar.
Bara dåliga ursäkter.
Men om alla enbart gör det man redan kan och inget mer, hur ska utvecklingen gå framåt?
Men absolut vill man att spelen ska fungera när de släpps
Jag köper inte den här grejen att det ska vara mer komplext att göra spel idag. Antingen har du kunskapen att göra ett komplext spel eller så har du inte? Kanske skippa allt komplext och göra ett spel som fungerar och är kul istället?
Liksom arbeta utifrån din kunskap, som att någon skulle bygga komplexa bilar som inte fungerar istället för att bygga vanliga bilar som fungerar.
Bara dåliga ursäkter.
Exakt!
Spelhistorien är fylld med trasiga spel, men skillnaden nu är att spelen är otroligt mer komplicerade, Bethesda's spel var så otroligt mycket värre längre bak än idag.
Vi märker ju bara spelen idag som är trasiga, inte spelen som fungerar.
Jodå. Alla jag spelat på Switch funkar. Flera spel till PS5 är en annan historia...
Jodå. Alla jag spelat på Switch funkar. Flera spel till PS5 är en annan historia...
Räknas prestandaproblem på Switchen då? För av de spel jag kört som inte är Nintendos egna så har åtskilliga haft rejäla problem.
Räknas prestandaproblem på Switchen då? För av de spel jag kört som inte är Nintendos egna så har åtskilliga haft rejäla problem.
Jag har bara spelat olika Zelda och Mario, och Metroid Prime. Alla funkade felfritt utan updates. Så ska det va.
Hur skall andra RPG skapare kunna överträffa BG3 till exempel?
Det är det som är problemet med spelutveckling. Varje spel behöver inte överträffa föregående spel. Skulle man behöva göra det skulle spelutveckling inte bli hållbart.
Gör 5 riktigt bra saker i ett spel istället för 20 trasiga saker.
Spel ska fungera vid släpp. Precis som spisen man köper i hemmet när man lagar mat eller duschen en firma har renoverat hemma. Fungerar det inte så klagar man och begär det fixat eller pengarna tillbaka.
Ja, tänk att gå på bio och sen få veta att de inte hann spela in ett par scener. Det fattas lite stunts och specialeffekter. Eller man köper en skiva och får sen höra att de inte hann spela in ett par gitarrsolon. Du köpte ett hus som skulle vara nyckelfärdigt men de hann inte måla klart överallt, ett par rum behöver nya tapeter, plus lite annat småfix.
Vem vill ha det så? Vi som spelar spel?
Inte jag i alla fall.
Gör 5 riktigt bra saker i ett spel istället för 20 trasiga saker.
Detta håller jag med om. Det känns som där är sjuk hysteri kring kvantitet nu för tiden (kanske alltid har varit så).