F.d. Blizzard-chef: "Svackan i spelbranschen är överdriven"
Intressant sätt att se på saken, med tanke på att att den västerländska spelindustrin verkar gå back, medan den asiatiska just nu genomgår en explosiv tillväxt.
Kan det möjligen vara att den västerländska trippel-A industrin, helt enkelt inte levererar vad spelare faktiskt vill ha?
Det jag tycker är mer interesant är hur företag som Activision Blizzard som har typ 14,000 anställda outsourcar som tusan, tror att tex. Warcraft 3 remastern va nästan helt outsourca't. Vilket får en att fundera på vad dessa 14,000 anställda gör varje dag och om det verkligen behövs så många personer som jobbar.
Intressant sätt att se på saken, med tanke på att att den västerländska spelindustrin verkar gå back, medan den asiatiska just nu genomgår en explosiv tillväxt.
Kan det möjligen vara att den västerländska trippel-A industrin, helt enkelt inte levererar vad spelare faktiskt vill ha?
Den asiatiska marknadens tillväxt kan främst tillskrivas f2p spel och mobilspel. Inte AAA spel. Är det sånna spel du menar att spelare i väst vill ha?
Undrar varför asiatiska går framåt medan väst backar...
Japan går starkt framåt verkar det som. Tack vare streaming, vtuber och Apex har jag hört. Kul.
Spelindustrin är långt ifrån helt marknadsmättad. Stora delar av världen har fortfarande inte möjlighet eller välstånd nog.
Jag tror den kommer växa enormt de kommande åren och att vi kommer gå mer från specifika spel till upplevelseindustri.
Den asiatiska marknadens tillväxt kan främst tillskrivas f2p spel och mobilspel. Inte AAA spel. Är det sånna spel du menar att spelare i väst vill ha?
Tänker snarare på spel som Stellar Blade och Black Myth Wukong. Men även spel som The First Descendant som också gör ganska bra ifrån sig.
<Uppladdad bildlänk>
Japp, alla gamers i väst är coomers som bara vill kolla på lättklädda damer, där fick du in en riktig fullträff.
Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21
Japp, alla gamers i väst är coomers som bara vill kolla på lättklädda damer, där fick du in en riktig fullträff.
Finns förövrigt lättklädda män också inom spel, där ofta också lättklädda damer finns. Är väl ingen raketforskning att attraktiva karaktärer säljer bättre än det motsatta?
Lättklädda damer? Kanske inte, men attraktiva karaktärer? Absolut!
Notera: attraktiv =/= vacker eller sexig.
En person kan vara attraktiv för att de är fysiskt vackra, men likväl kan det handla om karisma, eller något, som på annat sätt, väcker intresse.
Sen är det ju också så att det inte krävs lika många anställda för att skapa artiklar som ska säljas via mikotransaktioner som det krävs för att utveckla nya spel.
Ett exempel är ju att en av de första ”mounts” som Blizzard släppte till försäljning i WoW drog in mer än vad Starcraft 2 mäktade med totalt. Det tog väl ett par dagar att få till den mounten kontra flera års utveckling av ett jätteteam. När någon köper skiten så är det någon som står för utbudet.
”Despite having a huge launch in 2010, StarCraft 2: Wings of Liberty was outperformed in revenue by a single World of Warcraft mount. In a somewhat recent video by Jason Hall, the former Blizzard developer claimed that during the development of StarCraft 2, he worked two years of overtime, before bluntly stating: "StarCraft 2: Wings of Liberty made less money than the horse. The first sparkle pony horse, in World of Warcraft. A fifteen dollar microtransaction horse made more money than StarCraft 2."
Har spelbranschen som hobby
Tänker snarare på spel som Stellar Blade och Black Myth Wukong. Men även spel som The First Descendant som också gör ganska bra ifrån sig.
Ok väst har hogwarts legacy, Fifa och COD. Vad är det du Vill ha sagt?
Har sett många av de här diskussionerna på bl.a. Reddit och ofta mynnar diskussionerna ut i ett allmänt missnöje med västvärlden som inte direkt har med spel att göra. Det finns en något oroväckande trend att framhäva auktoritära länder som Kina och till och med Ryssland som något positivt att sträva efter. Då kommer vi tyvärr fort in på något som kan tolkas som politiska diskussioner, trots att det egentligen handlar om kultur, och tråden låses 😅
Om du inte kan klura ut det själv, så är det inte lönt att fortsätta diskussionen.
Det jag tycker är mer interesant är hur företag som Activision Blizzard som har typ 14,000 anställda outsourcar som tusan, tror att tex. Warcraft 3 remastern va nästan helt outsourca't. Vilket får en att fundera på vad dessa 14,000 anställda gör varje dag och om det verkligen behövs så många personer som jobbar.
What 14000 jäklar vad många!. Gissar på att det blir en del administration med så många anställda så dom behövs väl till det 👍
<Uppladdad bildlänk>
Spelet till vänster har sålt ungefär 1 miljoner (juni 2024) kopior och spelet till höger har sålt ungefär 8.4 miljoner (april 2023).
Om du inte kan klura ut det själv, så är det inte lönt att fortsätta diskussionen.
Du snackade om tillväxt i Asien och jag presenterade relevant fakta som du uppenbarligen ignorerade. Istället listar du 3 spel som på något sätt ska bevisa din tes att Asien växer när det inte alls är pga AAA spel som den marknaden växer.
Uppenbarligen försökte du säga något som inte har verkligheten att göra så ja, låt oss avsluta diskussionen.
What 14000 jäklar vad många!. Gissar på att det blir en del administration med så många anställda så dom behövs väl till det 👍
~13000 av dem jobbar på HR för att inte bli stämda av de resterande 1000! /S
Spelet till vänster har sålt ungefär 1 miljoner (juni 2024) kopior och spelet till höger har sålt ungefär 8.4 miljoner (april 2023).
McDonalds hamburgare säljer mer än gourmet wagyu-hamburgare.
Jag skulle inte heller bli förvånad ifall många bolag växla över till en annan typ av spel på en generell skala, där fokus ligger mer på "live-service" upplägget, med målet att göra enklare spel som ska dra in mer pengar genom battle pass och MTX. Då behöver man inte dras med stora personalstyrkor då kvalité kostar pengar. Det behövs just så många att spelet ser bra ut på ytan och resten av krutet läggs på betalsystemet.
McDonalds hamburgare säljer mer än gourmet wagyu-hamburgare.
Kostar de lika mycket?
Lättklädda damer? Kanske inte, men attraktiva karaktärer? Absolut!
Notera: attraktiv =/= vacker eller sexig.
En person kan vara attraktiv för att de är fysiskt vackra, men likväl kan det handla om karisma, eller något, som på annat sätt, väcker intresse.
Personer som säger sådant idag är samma typ av personer som på 80-talet brukade säga att de köpte FIB-aktuellt för reportagens skull.
Personer som säger sådant idag är samma typ av personer som på 80-talet brukade säga att de köpte FIB-aktuellt för reportagens skull.
Vad fan har du rökt?
Dom riktiga klenoderna förr var ju alltid moddare som tänkte eget eller nytt, idag är det indie scenen för min del.
F.d blizzard chefen har ju rätt, vissa koncerner går ju inte kasst för att dom gör skitbra fräsha nytänkande titlar direkt, dom är ju fångar utav sin egna success saga.
Japan går starkt framåt verkar det som. Tack vare streaming, vtuber och Apex har jag hört. Kul.
Spelindustrin är långt ifrån helt marknadsmättad. Stora delar av världen har fortfarande inte möjlighet eller välstånd nog.
Jag tror den kommer växa enormt de kommande åren och att vi kommer gå mer från specifika spel till upplevelseindustri.
pratar vi Apex Legends från Respawn? Den nordamerikanska (usa) firman?
Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance
Jag skulle inte heller bli förvånad ifall många bolag växla över till en annan typ av spel på en generell skala, där fokus ligger mer på "live-service" upplägget, med målet att göra enklare spel som ska dra in mer pengar genom battle pass och MTX. Då behöver man inte dras med stora personalstyrkor då kvalité kostar pengar. Det behövs just så många att spelet ser bra ut på ytan och resten av krutet läggs på betalsystemet.
Jag skulle inte heller bli förvånad över detta eftersom det är exakt det som har hänt dom senaste 10 åren..
Jag skulle inte heller bli förvånad över detta eftersom det är exakt det som har hänt dom senaste 10 åren..
Jo det är ingen hemlighet i sig, jag menade det lite mer subtila att branschen skyller på "dåliga tider" som anledning till massuppsägningar, medan detta istället skulle vara det egentliga skälet till dem.