Metaphor: Refantazio
Grym recension och ett välförtjänt betyg! Synd bara att många kommer hoppa över spelet för att de är för tuffa för den grafiska stilen/att det är ett jrpg :/
Öh, ok? Finns väl hur många bra spel som helst som man inte spelar eller kommer att spela för att de tillhör en genre man själv inte gillar.
//
Ser fram emot att sätta tänderna i det här! Hade hoppats på att det skulle vara mer kompatibelt med Steam deck out of the box men det kanske kommer optimeringar framöver med lite tur. Känns som ett bra spel för decken.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Öh, ok? Finns väl hur många bra spel som helst som man inte spelar eller kommer att spela för att de tillhör en genre man själv inte gillar.
//
Ser fram emot att sätta tänderna i det här! Hade hoppats på att det skulle vara mer kompatibelt med Steam deck out of the box men det kanske kommer optimeringar framöver med lite tur. Känns som ett bra spel för decken.
Har sett hur många som helst hacka på spelet bara för att det är japanskt/har en anime-style utan att ens ge spelet en chans. Tydligen är det inte macho nog
Älskar hur de har förbättrat stridsmekaniken genom att introducera hack&slash-manér i kombination med reguljära turbaserade strider. Genom detta tillåts spelaren förinta svaga fiender på nolltid utan att behöva genomgå den turbaserade fasen, vilket minimerar den umbärliga grind som tidigare präglat Persona-spelen.
Har sett hur många som helst hacka på spelet bara för att det är japanskt/har en anime-style utan att ens ge spelet en chans. Tydligen är det inte macho nog
Well, alla har ju olika preferenser och åsikter. Har man aldrig riktigt gillat/fattat anime så blir det för vissa spel en lite svår tröskel att kliva över tror jag. Blir väl lite som en variant av Concord, om du verkligen inte gillar karaktärerna så blir det ju svårt att ta till sig spelet, även om det finns annat som är bra.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Älskar hur de har förbättrat stridsmekaniken genom att introducera hack&slash-manér i kombination med reguljära turbaserade strider. Genom detta tillåts spelaren förinta svaga fiender på nolltid utan att behöva genomgå den turbaserade fasen, vilket minimerar den umbärliga grind som tidigare präglat Persona-spelen.
Denna feature älskar i jrpg.
Ett helt fantastiskt spel. Jag har alltid älskat all gameplay som Persona-spelen erbjuder, men har aldrig riktigt brytt mig så mycket om att de utspelas kring en skola och karaktärer i sena tonåren. Att få något liknande i en fantasy-miljö är därför trevligt.
Dock skulle jag vilja säga att just fantasy-miljön, åtminstone för mig, är ett dubbeläggat svärd. Det är trevligt, men inte lika unikt och fascinerande (säger jag efter bara 29,5 timmars spelande enligt Steam) som Persona 5s "Metaverse" som är en slags övernaturlig värld född ur mänsklighetens undermedvetna begär, hopp och längtan.
Jag tror att om studion tar lärdom av både Persona 5 och Metaphor: ReFantazio inför utvecklingen av Persona 6, har vi något riktigt stort att se fram emot – vilket känns lustigt att säga med tanke på att båda spelen redan är 5/5.
Well, alla har ju olika preferenser och åsikter. Har man aldrig riktigt gillat/fattat anime så blir det för vissa spel en lite svår tröskel att kliva över tror jag. Blir väl lite som en variant av Concord, om du verkligen inte gillar karaktärerna så blir det ju svårt att ta till sig spelet, även om det finns annat som är bra.
Lite orelaterat men det påminner om situationer när man försöker tipsa någon om en anime men de säger nej direkt bara för att de har lite sned synd på det genom serier som fanns när exempelvis växte upp.
Anime och manga är så härliga då det finns så mycket utav det där ute att alla skulle kunna hitta en favorit. Jag försöker ofta tipsa om lite mer "vuxna" serier som Death Note, Vinland Saga, Parasyte. eller Banana Fish. Serier som överlag är väldigt seriösa med bra karaktärsutveckling och något mer mogen story. Serier där man liksom slipper den överdrina Japanska humorn.
Lite orelaterat men det påminner om situationer när man försöker tipsa någon om en anime men de säger nej direkt bara för att de har lite sned synd på det genom serier som fanns när exempelvis växte upp.
Anime och manga är så härliga då det finns så mycket utav det där ute att alla skulle kunna hitta en favorit. Jag försöker ofta tipsa om lite mer "vuxna" serier som Death Note, Vinland Saga, Parasyte. eller Banana Fish Serier som överlag är väldigt seriösa med bra bra karaktärsutveckling och något mer mogen story. Serier där man liksom slipper den överdrina Japanska humorn.
Tack för intressanta tips! Uzumaki på HBO är en riktigt otäck, grotesk anime för vuxna, definitivt inte för barn. Mitt andra tips är Ninja Kamui (HBO) som är någonstans mittemellan tonår och vuxen, med otroligt fina animationer särskilt i striderna. Till sist har vi Berserk (1997) som bara måste nämnas - i varje ögonblick - så att ingen går miste om mästerverket, dock är mangan så mycket bättre än animen.
Grym recension och ett välförtjänt betyg! Synd bara att många kommer hoppa över spelet för att de är för tuffa för den grafiska stilen/att det är ett jrpg :/
Tack för de fina orden och spelet är verkligen så jäkla bra. Jag gick faktiskt in med rätt mycket skepticism då spelet var så hypat och tänkte väl att det kanske skulle landa i 4/5 (som även det är ett bra betyg), men fan jag är helt blown away.
"Writer and Fighter"
Kanske får testa detta, verlar ju riktigt intressant.
Gillar endå JRPG men bara i "modern retro stil" egentligen.
Persona var absolut inget spel jag orkar med tex med anime estetiken och skolungdomar, det ger bara avsmak för mig av nån anledning.
Många andra spel som fått stryka på foten som fire emblem också pga detta.
Jag tycker tyvärr att demot förstörde lite för mig. Och jag var riktigt förvirrad under demot. Själva spelet kom inte igång på riktigt förräns någon timme efter demot tycker jag.
Nu vet jag inte vilken del av spelet som demot utspelade sig på. Men om det var under inledningen av spelet så är den rätt lång med mycket dialog.
"Writer and Fighter"
Kanske får testa detta, verlar ju riktigt intressant.
Gillar endå JRPG men bara i "modern retro stil" egentligen.
Persona var absolut inget spel jag orkar med tex med anime estetiken och skolungdomar, det ger bara avsmak för mig av nån anledning.
Många andra spel som fått stryka på foten som fire emblem också pga detta.
Prova demot, estetiken går ändå lite åt Fire Emblem-hållet skulle jag säga...inte riktigt, men snarlikt.
"Writer and Fighter"
Spelet belönar verkligen tålamod. vet att det är en red flag att "it gets good after X hours" men om man tillåter spelet som en god bok att bygga världen i starten i sitt egna tempo så får man tillbaka betydligt mycket mer än vad man gav.
sitter nu 24 timmar in i spelet och karaktärerna och världen är oerhört immersive, Just för att spelet är så oerhört långt så får allting tid att andas och utvecklas, speciellt om man tar sin tid och interagerar med saker utanför just "main path" typ optional dialogue osv.
Har nämnt det tidigare men även fast spelet är 80-100 timmar långt så känns det aldrig som man deltar i filler, i P3-P5 så var tiden emellan "dungeons" fylld med mycket busywork, med ett få undantag. Men Metaphor sprinklar ut många mindre dungeons emellan dom stora och stora reveals och plot points är ofta dagar emellan istället för veckor.
Någon som har koll på hur prestandan är på ps5? Provade demot men tyckte att det var lite dåligt flyt till och från, ca 40-50fps
Är cirka 30 timmar in och det är ungefär samma även senare i spelet. Frameraten är för ett förvånansvärt instabil men dippar åtminstone inte under 35-40fps vad jag kan se.
Hur som haver så måste jag nog erkänna att det här är årets spel.
För tuffa? Själv gillar jag verkligen inte anime-stilen då jag tycker det är otroligt fult och animekaraktärer ofta är så otroligt överdrivna, oftast på ett väldigt irriterande sätt som jag inte alls förstår charmen i.
Jag är så långt ifrån en ”tuffing” man kan vara, låter mer som du projicerar lite här
För tuffa? Själv gillar jag verkligen inte anime-stilen då jag tycker det är otroligt fult och animekaraktärer ofta är så otroligt överdrivna, oftast på ett väldigt irriterande sätt som jag inte alls förstår charmen i.
Jag är så långt ifrån en ”tuffing” man kan vara, låter mer som du projicerar lite här
Lite för japanskt kanske är ordet man söker. Men det är väl skönt att gå utanför gränserna lite för att ha lite roligt?