Inbunden vs. Pocket

Medlem
Inbunden vs. Pocket

Du kan välja att köpa samma bok inbunden vs. Pocket, vilket väljer du?

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Alltid inbunden!

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Själv har jag svårt för inbundna böcker, särskilt om de är långa läseböcker.

Bara nu den senaste månaden drar jag mig för att läsa Valhalla Seriens Inbundna Samlingsböcker men jag läser gärna exakt samma serie i dess pocketformat.

Överlag ogillar jag inbundna böcker. De är tunga, skaver och obekväma.

Edit (00:28):
Med det skrivet tillbringade jag precis 3 timmar med en inbunden bok (Nordiska Gudar, 2016). Det gick väl an när man bara läste på rygg. Jävligt bra bok för övrigt.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Alltid inbunden, de har i alla fall en ordentlig livslängd. Tyvärr blir det allt mer sällsynt med inbundna böcker, men som tur var finns det fortfarande gott om dem på begagnatmarknaden. Även om det börjar bli ganska dyrt där med. Skulle köpa Bergtagen och den gick på 1250kr.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Själv har jag svårt för inbundna böcker, särskilt om de är långa läseböcker. Jag drar mig för att läsa Valhalls Samlingsböcker men läser gärna pocketformatet. De inbundna böckerna samlar mest damm i mina bokhyllor. Inbundna fantasyböcker är bara att glömma. Då lyssnar jag hellre på ljudboken. Undantag där inbundet är bättre är faktaböcker och bildrika böcker.

Läser ni inbundna böcker? 📚

Köper och läser nästan bara inbundet! Ibland stöter jag på en bok som knappt går att få tag i inbunden (utan att bli fattighjon på kuppen) då går jag pocket om jag verkligen måste för att få läsa den.
Men jag vill ha böcker som är sköna att hålla och bläddra i och sedan är snygg i hyllan!

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Releasehästryttare

Vad skulle övrigt vara? typ scrolls?

Medlem
Skrivet av Devan:

Känns väldigt oldschool.
Skulle nog hellre ta en läsplatta.

OnT: Inbunden.

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Det beror på vilken utgivare. Jag älskar Tors pockets för de är så mjuka och fladdriga. Man behöver liksom inte bända upp den utan den öppnar sig nästan av sig självt hela vägen. Däremot köper jag aldrig "vanliga" små pockets utan uteslutande storpocket eller inbundet.

Medlem

Föredrar faktiskt pocket för just det känns bättre att läsa av någon anledning. Men det är ingen dealbreaker för mig om det inte finns. Jag köper för det mesta böcker fysiskt i butik så jag väljer då vad de faktiskt har på plats.

signatur

Submission is for the weak

Medlem

När det kommer till böcker att läsa i så är det tveklöst inbunden. Jag gillar att texten är lite större, uppslagen lättare att få upp och att det i allmänhet känns mer rekorderligt att hålla i.

Beträffande pocket så funkar det ibland, för lite tunnare böcker framförallt. Men det är också otroligt stor skillnad på standardpocket och storpocket, som är närmare en inbunden bok i format. Storpocket tycker jag är en rätt bra kompromiss.

Ambassadör
Xbox

Inbundet i första hand. Det ska vara lite tyngd i handen!

Svårt att få tag i ibland dock, som några redan nämnt,

signatur

Jump in.

Redaktör
Ponny

Inbundet, alla dagar. Men att resa med pockets, ja, det är att föredra. (Fast då tycker jag ljudböcker är ännu bättre.)

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Köper jag böcker så blir det inbundna. Ska jag på semester så tar jag med min läsplatta. Lätt som en fjäder och får plats med obegränsat med böcker istort sett. Dessutom kan jag låna böcker direkt till den från bibblan via overdrive. Kobo Libra H2O

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Inbunden om möjligheten finns. Börjar dock snegla mer och mer på att skaffa en läsplatta, verkar sjukt smidigt ända

signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

Nog för att inbundna böcker är fina, men de tenderar att väga för mycket. Därför väljer jag nog pocketboken. Gäller i synnerhet böcker som är 1000+, vilket de flesta av mina favoriter är

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Pocket om det är något som inte kommer att ställas i bokhyllan för där ska det bara vara inbundna.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Inbundna böcker har klart bättre "känsla" även om jag gärna läser pocketböcker också då innehållet är detsamma.

En inbunden bok i hyllan känns lite mer som att man verkligen "äger" den på något sätt medan pocketböcker känns lite mer som något tillfälligt.

Medlem

Jag röstade Övrigt: som är Kindle, alltid Kindle

Medlem
Skrivet av Margy:

Inbundna böcker har klart bättre "känsla" även om jag gärna läser pocketböcker också då innehållet är detsamma.

En inbunden bok i hyllan känns lite mer som att man verkligen "äger" den på något sätt medan pocketböcker känns lite mer som något tillfälligt.

Det ligger något i det här. Pocket är ofta bekvämare att läsa (särskilt i sidoläge), inbundet är mer bundet till ryggläge (beror på bok), men sen står det bra mycket snyggare i hyllan.

signatur

Medlem

Köper bara faktaböcker med mycket bilder, så inbunden.

1
Skriv svar