Embracer-aktien rusar efter spekulationer om uppköp

Robot
Embracer-aktien rusar efter spekulationer om uppköp

Amazon utesluter inte att de kan lägga vantarna på speljätten.

#Amazon, #Embracer, #nyhetstips

It's not a lake, it's an ocean

Fler nedlagda studior, då?

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Avstängd

Ingen av dom har väll förvaltat LOTR väl.
Skulle vilja ha ett nytt shadow of ....

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Låt skiten gå I konkurs så får andra bolag köpa upp skiten billigt och anställa folk. Embracer nä mer som Embarrassing, har inte annat än varit en skam för spelmarknaden.

Avstängd
Skrivet av iGMAS:

Låt skiten gå I konkurs så får andra bolag köpa upp skiten billigt och anställa folk. Embracer nä mer som Embarrassing, har inte annat än varit en skam för spelmarknaden.

Absolut inte.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Sony har väl inte kapacitet för det, men det hade nog varit ett trevligt uppköp annars.
Microsoft har redan fler IPn än dem hinner med och har svårt att upprätthålla kvalitén i dem.

Frågan är vilka som kan göra något vettigt med dessa IPn. Jag tror ändå att det finns rätt mycket pengar där ifall dem lyckas ha god kvalité på spelen.

Medlem

Låter bra speciellt när man har förlorat 50% i pengar på denna aktie

Medlem

Embracers hela strategi var väl dömt att misslyckas redan från början. Inget bra kommer ifrån att köpa upp allt och alla. Se bara på Tencent och Microsoft. Är glad att jag aldrig investerat i dem då jag visste kände på mig att det kommer gå åt pipskägget redan för 1-2 år sedan när alla talade om detta svenska super bolag. Inte mycket bra har hänt sedan dom köpt upp företag.

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Gött, om den går upp 68% till så är den uppe i vad den var när jag köpte

Medlem
Skrivet av iGMAS:

Det där stämmer inte, när de hette thq nordic bara och vid starten av embracer, de hade en bra ide och den funkade med. Det är sedan lars fick hybris som det blev fel. Men det behövde inte bli fel, men släpper man dåliga produkter tätt följt av en annan dålig produkt så blir det ju fel.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Varför är Embracer-artiklar ofta skrivna med börsklimatet/avkastning som fokuspunkt när vi är på ett spelforum?

En rimligare take hade (enligt mig) varit något i stil med "Högt uppsatt chef på Amazon uttalar sig om potentiellt uppköp av (del, mer specifikt Middle-Earth Enterprises & Friends, men whatever) Embracer - intresse för LotR & Tomb Raider-rättigheterna".

Eller är jag bara förmiddagsgrinig?

signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem

Ser man till helheten så verkar det ju riktigt dåligt, och "ruset" som var igår var från 29 till 31, och nu är den på 30.

Det ser ju dock mer "rusigt" ut om man tittar på kortare tid, vilket jag antar är vad dom menar. Falsk marknadsföring kallar jag det

Korporation slukar korporation,usch.
Självklart att Amazon kommer köpa upp Embracer, de har ju fått betalat licens för Tolkiens material som de äger och nu vill de äga materialet så de kan slänga ur mer av toket som kallas Maktens Ringar.

Skrivet av m4gnify:

Ser man till helheten så verkar det ju riktigt dåligt, och "ruset" som var igår var från 29 till 31, och nu är den på 30.
<Uppladdad bildlänk>
Det ser ju dock mer "rusigt" ut om man tittar på kortare tid, vilket jag antar är vad dom menar. Falsk marknadsföring kallar jag det
<Uppladdad bildlänk>

"Rusa på börsen" är i princip uteslutande dagsaktuella siffror och endast till för de som sysselsätter sig med snabba börsklipp.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Detta är självklart att företag blir mer och mer desperata och börjar köpa upp det som finns kvar av spelbranchen. Det kommer fortsätta tills hela branchen är bantad med 95% mot dagens. Personligen är jag så glad att jag äger hundratals fantastiska spel så jag inte längre behöver lägga några större summor på hård eller mjukvara och därmed stödja företag som inte längre har ett existensberättigande. Tack alla spelutvecklare som mättat mitt behov av TV-spel för en hel livstid!

Skrivet av pazu:

Detta är självklart att företag blir mer och mer desperata och börjar köpa upp det som finns kvar av spelbranchen. Det kommer fortsätta tills hela branchen är bantad med 95% mot dagens. Personligen är jag så glad att jag äger hundratals fantastiska spel så jag inte längre behöver lägga några större summor på hård eller mjukvara och därmed stödja företag som inte längre har ett existensberättigande. Tack alla spelutvecklare som mättat mitt behov av TV-spel för en hel livstid!

Det är som det ska vara på marknaden, helt enkelt.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av pazu:

Detta är självklart att företag blir mer och mer desperata och börjar köpa upp det som finns kvar av spelbranchen.

Det är i princip vad som hände med filmbranschen för hundra år sedan. Först fanns det en massa små studios i Hollywood men efter ett stort antal uppköp under 10- och 20-talet så fanns det i stort sett bara dom stora kvar. Under 30- och 40-talet så hade åtta studios 96% av marknaden (Universal, Paramount, Warner Bros, 21st Century Fox osv), och det har nog inte ändrats nämnvärt sedan dess, även om det fortfarande sker uppköp. För bara några år sedan så köptes 21st Century Fox av Disney och Metro-Goldwyn-Mayer köptes av Amazon.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Det är i princip vad som hände med filmbranschen för hundra år sedan. Först fanns det en massa små studios i Hollywood men efter ett stort antal uppköp under 10- och 20-talet så fanns det i stort sett bara dom stora kvar. Under 30- och 40-talet så hade åtta studios 96% av marknaden (Universal, Paramount, Warner Bros, 21st Century Fox osv), och det har nog inte ändrats nämnvärt sedan dess, även om det fortfarande sker uppköp. För bara några år sedan så köptes 21st Century Fox av Disney och Metro-Goldwyn-Mayer köptes av Amazon.

Sant. Skillnaden är att filmer är korta så det finns ständigt en sug efter nya, även om det börjat avta på sistone. Men spelbranchen kommer hamna i en mycket större kris för alla fantastiska openworld-spel som kan sluka många månader åt gången... Snacka om att de grävde sina egna gravar.

Medlem

Skulle inte Embracer delas upp i flera mindre bolag? Då är det väl rimligare att de väntar och endast köper delen som får rättigheterna?

Medlem

Rusar är kanske en överdrift. Speciellt med tanke på att aktien föll lika snabbt som den "rusade" iväg.

Medlem

Skulle inte bry mig om vad som händer med Embracer om det inte vore för en sak, dom äger Deus Ex. Ja, och så Thief också men det var länge sedan något bra Thief-spel släpptes, tyvärr. Vill så gärna se ett nytt bra Deus Ex-spel.

Deras "arkiv" med världens alla spel lär ju gå upp i rök direkt.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Redaktör
Skrivet av pastapapa:

Varför är Embracer-artiklar ofta skrivna med börsklimatet/avkastning som fokuspunkt när vi är på ett spelforum?

En rimligare take hade (enligt mig) varit något i stil med "Högt uppsatt chef på Amazon uttalar sig om potentiellt uppköp av (del, mer specifikt Middle-Earth Enterprises & Friends, men whatever) Embracer - intresse för LotR & Tomb Raider-rättigheterna".

Eller är jag bara förmiddagsgrinig?

Dels sticker deras upphandlingsstrategi ut rejält, dels är en svensk gigant i spelvärlden intressant här på hemmaplan, och dels finns här en och annan äger aktier i företaget. Sen väljer man förstås en vinkel som man tror intresserar läsarna, i detta fall att aktiekursen tydligt stigit.

signatur
Medlem

Är ju ner över 5% idag upp under en procent på en vecka.
Bara en vanlig pump and dump som händer med aktier konstant där nån hedgefond vill lura med folk i fear of missing out och sen säljer de så den kraschar för svensson som sitter kvar med en minuspost de ”vill vänta in”. Sen kan de la lägga en blankning ovanpå det och tjäna pengar även på det.

Händer konstant och inget nyhetsvärde öht tänker jag…men klart ni skriver om vad ni vill, kommenterar bara mina tankar.

Köper man aktier på det här viset så är det ingen skillnad på att lägga pengarna på svart vid rouletten ärligt talat.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Dels sticker deras upphandlingsstrategi ut rejält, dels är en svensk gigant i spelvärlden intressant här på hemmaplan, och dels finns här en och annan äger aktier i företaget. Sen väljer man förstås en vinkel som man tror intresserar läsarna, i detta fall att aktiekursen tydligt stigit.

Fast man kan skriva om Embracer som ett förvärvande bolag och en svensk gigant i spelvärlden utan att blanda in dess värde på börsen. Men jag hade varit fine även med det, att däremot skriva om kursrörelser tycker jag är oväsentligt och totalt ointressant ur ett tv-/datorspelsperspektiv. Vill jag läsa om bolaget i relation till börsen så går jag in på Placera-forumet, eller annat godtyckligt forum där det diskuteras.

Som Papphammar skrev ovanför - idag dök den lika fort som den steg. Finns det inget nyhetsvärde i det - dvs att kommentaren om ett eventuellt uppköp av (en del av) Embracer genererade ungefär 0 nettorörelse i aktien.

Jag äger aktier i Embracer och skriver som jag gör just för att jag inte är intresserad av att läsa om, och framförallt inte diskutera, bolagets aktiekurs här.

Ber om ursäkt om mitt inlägg framstår som gnälligt, ni skriver givetvis vad ni anser är relevant och uppskattat av läsarna (och bevisligen så äger ca 1/4 av läsarna här aktier i ett eller flera spelbolag). Jag ville bara ta tillfället i akt och ge genuin feedback.

signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Redaktör
Skrivet av Papphammar:

Är ju ner över 5% idag upp under en procent på en vecka.
Bara en vanlig pump and dump som händer med aktier konstant där nån hedgefond vill lura med folk i fear of missing out och sen säljer de så den kraschar för svensson som sitter kvar med en minuspost de ”vill vänta in”. Sen kan de la lägga en blankning ovanpå det och tjäna pengar även på det.

Händer konstant och inget nyhetsvärde öht tänker jag…men klart ni skriver om vad ni vill, kommenterar bara mina tankar.

Köper man aktier på det här viset så är det ingen skillnad på att lägga pengarna på svart vid rouletten ärligt talat.

Skrivet av pastapapa:

Fast man kan skriva om Embracer som ett förvärvande bolag och en svensk gigant i spelvärlden utan att blanda in dess värde på börsen. Men jag hade varit fine även med det, att däremot skriva om kursrörelser tycker jag är oväsentligt och totalt ointressant ur ett tv-/datorspelsperspektiv. Vill jag läsa om bolaget i relation till börsen så går jag in på Placera-forumet, eller annat godtyckligt forum där det diskuteras.

Som Papphammar skrev ovanför - idag dök den lika fort som den steg. Finns det inget nyhetsvärde i det - dvs att kommentaren om ett eventuellt uppköp av (en del av) Embracer genererade ungefär 0 nettorörelse i aktien.

Jag äger aktier i Embracer och skriver som jag gör just för att jag inte är intresserad av att läsa om, och framförallt inte diskutera, bolagets aktiekurs här.

Ber om ursäkt om mitt inlägg framstår som gnälligt, ni skriver givetvis vad ni anser är relevant och uppskattat av läsarna (och bevisligen så äger ca 1/4 av läsarna här aktier i ett eller flera spelbolag). Jag ville bara ta tillfället i akt och ge genuin feedback.

Vettig feedback, tack. Vi får tänka till innan vi rapporterar om sånt här.

signatur
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det där stämmer inte, när de hette thq nordic bara och vid starten av embracer, de hade en bra ide och den funkade med. Det är sedan lars fick hybris som det blev fel. Men det behövde inte bli fel, men släpper man dåliga produkter tätt följt av en annan dålig produkt så blir det ju fel.

Bra ide som behövde konstant influx av pengar för att gå runt? Sheik pengar? Nä tack de var Bra då Det inte va Embracer.

Medlem
Skrivet av iGMAS:

Bra ide som behövde konstant influx av pengar för att gå runt? Sheik pengar? Nä tack de var Bra då Det inte va Embracer.

Eh, alltså, innan då, inte nu. En gång i tiden såg jag fram emot Ubisoft spel, jag tyckte Ubi var en av de bättre utvecklarna, men det var länge, länge sedan.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

1
Skriv svar