Bethesda-spel kunde vara mer "polerade" men buggfria spel "omöjligt", menar Starfield-designer
Tror alla förstår att det handlar om pengar. Vilket gör uttalandet (och andra i samma stil) väldigt märkliga. Att man som ett spelföretag vars enda produkt är spel, inte väljer att försöka fixa sin image gällande att deras spel är buggiga. Speciellt när man fortsätter producera nytt material till spelen istället för att fokusera på att fixa det man redan släppt. Testade själv spelet på Gamepass, men känns som att det saknar själ och det var alldels för opolerat för min smak.
Kolla istället på hur Larian gjorde med Baldurs Gate 3. Tycker det är ett helt genialt sätt att släppa ett spel. Early access i 2020 så folk som verkligen vill lira och hjälpa utvecklingen kan hoppa på tåget snabbt. Sen blir spelet ändå en sjuk succé när det släpps for real. Kändes väldigt polerat och som att de varit tydliga med sin vision och att man fått se det växa fram. (Partisk såklart. Och det spelet har såklart också buggar så hoppa inte på mig )
Sen är det väl ganska självklart att man var mer förlåtande förr. Spelen var både mindre i storlek, inte lika komplexa i sin mekanik och spel som konstform var nyare, dvs man kunde inte förvänta sig samma mängd av polish som idag. Back in the day var ju det mesta imponerande. Var du den första med en funktion så hade folk generellt överseende med att det kanske fanns en bugg här och där. Hade Starfield ha släppts i sitt nuvarande stadie tio år tidigare tror jag folk hade varit helt chockade över vad de lyckats åstadkomma t.ex.
Visar kanske mest att spel blivit så kolossalt mycket större och som medie vuxit upp snabbare än dem som gör spelen...
Håller med
Man släpper bangers efter bangers och sen släpper man ett medioker spel. Kan inte skylla på spelarna om deras förväntningar är högre än förut. Vore skumt om ens förväntningar vore låga för ett sånt erfaret spelstudio.
Fan känns som fokuset helt har skiftat till mtx butiken i spelen än själva spelen.
Håller med
Man släpper bangers efter bangers och sen släpper man ett medioker spel. Kan inte skylla på spelarna om deras förväntningar är högre än förut. Vore skumt om ens förväntningar vore låga för ett sånt erfaret spelstudio.
Nä exakt, de får ju skylla sig själva att de gjort bra spel förut haha. Hade varit enklare att släppa skitsspel efter skitsspel om man vill hålla förväntningarna låga. Hade spelet haft den bästa story och narrativa element världen någonsin skådat hade nog ingen brytt sig om buggarna eller nåt annat för den delen. Men ja, så blev det ej
Hade en diskution med Chatgdp om detta tidigare. Klistrar in Ai:s lösning.
"Finns det lösningar?
Det finns flera sätt som spelindustrin kan arbeta för att förbättra situationen:
Förlängda utvecklingstider och mindre press från investerare: Om utvecklare får mer tid och stöd för att slutföra sina spel, minskar risken för att ofärdiga produkter lanseras.
Bättre testning och kvalitetssäkring: Utvecklare behöver investera mer tid och resurser i kvalitetssäkring och intern testning för att säkerställa att spelet fungerar bra vid lanseringen, särskilt på flera plattformar.
Transparent kommunikation med spelarna: Om ett spel är försenat eller har problem, är det bättre att utvecklarna är transparenta och öppna med sina konsumenter, snarare än att släppa något halvfärdigt.
Sammanfattningsvis är fenomenet med att spel släpps i ett dåligt skick ett växande problem som beror på en kombination av ekonomiska, tekniska och organisatoriska faktorer. Om branschen fortsätter på denna bana utan att adressera problemen kan det leda till en förlust av konsumenternas förtroende, vilket i längden kan skada industrin som helhet.
Det skulle kunna vara fördelaktigt för både konsumenter och spelindustrin som helhet om det fanns någon form av reglering eller standard som säkerställde att spel är färdigställda och fungerar korrekt vid lansering. I dagsläget saknas dock bindande regler som tvingar spelutvecklare och utgivare att lansera en färdig produkt, och mycket ansvar hamnar på konsumenterna själva."
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
”Den här nya bilmodellen är så komplex med många olika komplicerade element som interagerar med varandra så man får tåla att den är buggig och inte alls funkar som den ska, eller ibland slutar fungera helt, för att vi tycker att det inte är värt att lägga pengar på att fixa det. Det finns ju inga bilmodeller som släpps perfekta, bara mindre trasiga.”
I vilken annan bransch skulle det vara ett godkänt beteende?
Rockstars spel är väl ofta mer komplicerade och större. Visst har det funnits buggar men det går ju inte ens att jämföra.
Lathet? nja. Låter snarare som en rutten företagskultur som vi ser här i artikeln.
Sedan stress att få ut spelen och en brist på respekt mot sina konsumenter. "Det accepteras och våra spel säljer ändå, skit i att lägga x antal miljoner i kostnader på polering, ut med skiten. Vi kan patcha det värsta sen om inte moddarna löser det åt oss"
”Den här nya bilmodellen är så komplex med många olika komplicerade element som interagerar med varandra så man får tåla att den är buggig och inte alls funkar som den ska, eller ibland slutar fungera helt, för att vi tycker att det inte är värt att lägga pengar på att fixa det. Det finns ju inga bilmodeller som släpps perfekta, bara mindre trasiga.”
Håller med om ditt resonemang men med det sagt rekommenderar jag dig att aldrig köpa en ny bilmodell precis när den släpps. Oftast massa barnsjukdomar pga det du skriver ovan även där tyvärr.
Rockstars spel är väl ofta mer komplicerade och större. Visst har det funnits buggar men det går ju inte ens att jämföra.
Lathet? nja. Låter snarare som en rutten företagskultur som vi ser här i artikeln.
Sedan stress att få ut spelen och en brist på respekt mot sina konsumenter. "Det accepteras och våra spel säljer ändå, skit i att lägga x antal miljoner i kostnader på polering, ut med skiten. Vi kan patcha det värsta sen om inte moddarna löser det åt oss"
Fast är de så komplicerade? Tycker man får mission fail så fort man inte gör exakt som rockstar tänkt sig man ska spela uppdragen. Men rätt fria från buggar är de.
Håller med om ditt resonemang men med det sagt rekommenderar jag dig att aldrig köpa en ny bilmodell precis när den släpps. Oftast massa barnsjukdomar pga det du skriver ovan även där tyvärr.
Likadant bland andra produkter som exempelvis spelkonsoler. Barnsjukdommar kan uppstå i början och det kommer förbättrade modeller.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Vissa buggar går ju att leva med tex en arm som flyter igenom en vägg eller en häst som tillfälligt svävar 2 cm ovanför marken osv ibland skrattar jag när buggarna ser på för roliga ut men när spelet fryser och jag måste starta om hela skiten blir jag irriterad. Om spelet kraschar eller att jag inte kommer vidare pga en bugg så är det ju fel på produkten och då vill jag ha en ny produkt som fungerar. Jag vill kunna använda det jag betalar för. Samma princip med allt jag köper.
Känns som ett rätt oärligt svar. Som folk påpekat redan, det är ju skillnad på buggar och buggar. Spel har alltid haft buggar. "De är så komplexa nu" är ju ingen ursäkt - frågan är ju bara hur allvarlig en given bugg är för spelet.
"Spelare är så kräsna och förväntar sig så mycket"-narrativet verkar ha blivit väldigt populärt på sistone.
Den stora skillnaden där är väl att ingen tar skada eller dör när ett spel är buggigt. Men ja, spelutvecklare borde inte kunna komma undan så lätt när dom släpper trasiga produkter.
Spel har alltid haft buggar mer eller mindre.
Dom som påstår att spel var buggfria förr har dom rosaskimrande glasögonen på sig.
Det är ju coolt med spel som "innehåller mängder med saker som interagerar med varandra", Way out, liksom.
Måste ändå säga att StarField har varit deras minst buggiga spel hittils, för min del då.
Under min kanske 4-500 timmar långa omoddade speltid har jag stött på kanske 1 "game-breaking" bugg som löste sig med att ladda den senaste saven och gå in i samma rum igen. Och kanske 2-3 krascher.
Buggar med moddar installerade har dock varit mååånga fler men det är ju pga moddarna
Så, vad exakt är det Bethesdas spel gör som spel inte gjort sedan 20 år tillbaka?
Att man kan röra karaktären? Skjuta? trycka på E? loota? Trycka på dialog?
Kanske att NPC's har ett par voice lines som triggas av att två npc'er går bredvid varandra? att de kan gå runt?
Jaaee.... det var väl ungefär det....
Men vad den där ex anställda lyfter fram låter inte logiskt.
Om man har lyssnat på Tim Cain, medverkade av utvecklingen Fallout 1&2 och nu jobbar inom Obsidian. Han har pratat om problematiken gällande om buggar börjar bli alldeles för vanligt i spel vilket är inte bra.
Tillbaka på 90-talet beskrev Tim att de hade möten för att diskutera buggar, där arbetsgruppen fick välja ut vilka sektioner i spelet som behövde lagas. I dagsläget när man styr en oerfaren grupp leder det till ofta att de nyanställda tror att de får mer jobb och övertid gällande detta och blir upprörda. Men grejen här menar Tim Cain att den som har ansvar över gruppen måste visa mer ledarskap och inte mjäka med gruppen. Vilket jag upplever att Bethesda har svårigheter med att visa, ledarskap.
Självklart fattar man att vissa studiosar inte hinner till sin deadline pga publicerarna vill ha produkten ut i marknaden så fort som möjligt.
Problemet är ju inte bara att deras spel ofta är buggiga vid publicering utan även hur det följs upp.
Moddare patchade bort buggar i Fallout 3 som Bethesta struntade i vilket man kan ha åsikter om men det värsta var att vissa av dessa buggar återintroducerades med Fallout 4...
Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x
C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch