Ett spöke återvänder - för tre konserter på Tele2!
Jag vaknar upp till chock och ambivalens. Lugna och kontrollerade tårar på min kind. För jag vaknar upp till nyheten om att Sveriges största rockband Kent ska återförenas - men endast för tre konserter i Mars 2025 på Tele2 Arena.
Varför är då detta så tudelat för mig? Som gammalt super-fan borde jag ju vara överlycklig? Eller? Men när jag tog farväl av bandet som räddade min uppväxt och stormande tonårstid på samma arena i December 2016 var det just på "den sista konserten någonsin" så att gå igen känns fel. Speciellt som det inte rör sig om någon regelrätt återförening - inget nytt album har eller ska spelas in, och utöver dessa tre spelningar kommer ingen annan genomföras och det blir således ingen Sverige eller Norden-turné. Så jag vet inte. Jag vill gärna gå, tror jag, men ändå inte. Att de bara spelar i Stockholm är lite tråkigt, hade gärna sett dem i Göteborg nu när jag själv bor i Västra Götaland-regionen, men att behöva planera resa och boende är bara liten del av motståndet. För även om de hade spelat "här" hade jag nog ändå inte velat gå. Tror jag. Men det sliter ändå i mig. Stormar lite i både hjärtat och ögonen.
Biljetterna släpps tydligen 26:e Oktober 12:00. Har väl fram till dess att bestämma mig, innan biljetterna sedan säljer slut på tre sekunder. Eller kanske 747. Sen är det nog försent. Men det lutar åt att jag inte kommer gå, trots allt. För jag vill nog hålla sista konserten någonsin som min personliga sista i alla fall. Jag har tagit farväl och offrat mina tårar för den kvällen och allt de gett mig. Allt de gjort det lättare att leva, andas, känna annat än ångest och vemod. Att försöka ändra på det och se dem igen vore nog bara att se just ett spöke skallra sina kedjor som ett tomt skal av vad som varit....
Har hört kanske två-tre Kent-låtar i mitt liv, så för mig spelar det ingen roll.
Men!
Jag kan sympatisera med känslan du beskriver, ibland när saker tagit slut så vill man bara att de ska få vara slut. Minnena av avslutet kan bli "tainted" eller billigare på nåt vis, om det man gillar plötsligt kommer tillbaka igen. Vi har ju redan sagt hej dåååå, liksom.
Har hört kanske två-tre Kent-låtar i mitt liv, så för mig spelar det ingen roll.
Men!
Jag kan sympatisera med känslan du beskriver, ibland när saker tagit slut så vill man bara att de ska få vara slut. Minnena av avslutet kan bli "tainted" eller billigare på nåt vis, om det man gillar plötsligt kommer tillbaka igen. Vi har ju redan sagt hej dåååå, liksom.
Lite som remasters och remakes.
Lite som remasters och remakes.
Från fall till fall.
Men!
Ja, och Kent har också varit ett väldigt principfast band också. Haft regler för sig själva om att inte spela på samma ställe två år i rad, inte "sälja ut sig" osv så det här känns också som det går emot allt bandet en gång stod för. Kanske dog det samma kväll som de steg av scenen för (vad vi trodde då) sista gången. Lite som en vän som sagt sig ha cancer och som en ställt in sig på snart ska försvinna och efter tagit farväl och allt så säger han att han bara skojade och kommer tillbaka. I alla fall för tre kvällar i mars.
Lita aldrig på ett bands sista konsert/show det brukar sällan vara särskilt länge.
Från 2016 så ganska länge höll de sig. För se om detta blir vändningen så de börjar igen eller verkligen kan hålla sig till dessa tre!
Från 2016 så ganska länge höll de sig. För se om detta blir vändningen så de börjar igen eller verkligen kan hålla sig till dessa tre!
Från farväl till hej nu kör vi lite igen så känns 8år inte jätte långt.
<Uppladdad bildlänk>
Exakt. Det är den sista konserten tills bandmedlemmarna villhöver en ny Ferrari.
Den må vara liten, men den luktar som en stor.
<Uppladdad bildlänk>
HAHA!
Från farväl till hej nu kör vi lite igen så känns 8år inte jätte långt.
Nä, kunde väl åtminstone väntat tills 10års jubileet.
Exakt. Det är den sista konserten tills bandmedlemmarna villhöver en ny Ferrari.
Haha ja, de har väl bränt pengarna från avskedsturnén nu och pensionen behöver drygas ut lite. Så kommer de väl på efter dessa tre spelningar hur mycket de saknat det och sen kör de turnéer likt Gyllene tider lite då och då.
Visste inte att Kent räknades som ett rockband, är väl mest melodiskt gnäll. Hur som är det väl roligt att de som vill har möjlighet att se dem igen, skulle nästan tänka mig att försöka få tag på biljett om det var i en trevligare del av Sverige, exempelvis skulle ju Dalhalla vara episkt.
När artister/band gör sånt här tänker jag alltid att pengarna är slut. Dom vill förmodligen bara känna känslan igen men min hjärna kan inte låta bli att vara lite cynisk.
Hehe jo, det är ju svårt att låta bli att tankarna vandrar ditåt! Men kan ju också vara en av anledningarna, och att de även saknar att spela live och att de efter detta kommer turnéra med lite jämna mellanrum. Vi får se. Båda sakerna, och fler, kan ju vara sanna.
Hehe jo, det är ju svårt att låta bli att tankarna vandrar ditåt! Men kan ju också vara en av anledningarna, och att de även saknar att spela live och att de efter detta kommer turnéra med lite jämna mellanrum. Vi får se. Båda sakerna, och fler, kan ju vara sanna.
Det var det jag menade med att känna känslan igen. Kärleken från publiken. Det var nog inte supertydligt så här i efterhand men det var så jag menade
PSN: OAKTHYR
Det var det jag menade med att känna känslan igen. Kärleken från publiken. Det var nog inte supertydligt så här i efterhand men det var så jag menade
Jodå, det var så jag läste det och höll med. Och menar att båda kan vara sant, att det inte behöver vara ena eller andra. T.ex. har väl inte Jocke lika stort ekonomiskt incitament att spela igen men har gillat att spela med Winnerbäck och vill ha lite mer. Inte bara skriva till andra.
<Uppladdad bildlänk>
Brinn pengar brinn!
Du vet att din plånbok betyder nånting.
00:00:02:42
Har inget större intresse för konserter, tappar intresset rätt så snabbt när jag är på en, även om det är någon som jag gillar jättemycket.
Min syster gav mig en biljett till en konsert med Earthbound Papas för 8 år sedan, var helt överväldigad när dom steg upp på scenen och tårarna rann. Att stå 3-4 meter från Nobuo Uematsu kändes så stort. Men mindre än 10 minuter senare så väntade jag bara på att det skulle ta slut, hade ju redan hört låtarna förut hemma i min bekvämlighet.
Så ja, konserter är minst en timme för långa. Det räcker med att dom går upp på scenen och säger hej, sedan kan dom gå igen.
I alla fall, gillar Kent, men har aldrig gått på någon av deras konserter och kommer aldrig att göra det. Så inget alternativ i omröstningen passar mig.
Brinn pengar brinn!
Du vet att din plånbok betyder nånting.
Haha! Inkomsten väntar!
Brukade köra deras låt Vinternoll2 i Guitar Hero World Tour, men annars har deras musik aldrig riktigt klickat med mig.
De släppte ju ett Singstar Kent till Ps3 minns jag. Om grannjouren klagade på att det var högljutt när du spelade första helgen kunde de betala körde de nån promotion med också 😅