F.d. Sony-chef: Vi måste tävla med innehåll, inte teraflops
100%
Buggiga, tråkiga spel med spelmekanik som står still och tom gått bakåt är inte roligare för att det är snyggare grafik.
Detta var det dummaste jag hört på länge…
Det är därför han är föredetta chef. 😂
Med styrka kommer ansvar - för bra innehåll! Det är bra med styrka men det ska användas till någonting vettigt också. Så kanske inte tänka antingen eller utan vad kan vi göra med all kraft vi har tillgänglig? Kanske skapa nya slags spel som häpnar människor och får dem att vilja spela mera? T.ex.
Jag håller fullständigt med, faktiskt.
Ray-Tracing är snyggt på dator, det ska medges, men tekniken är fortfarande tok för omogen och experimentell. Den ökade bild/ljuskvaliten ligger inte i proportion till den resulterande prestandaförlusten och ökade värmeutvecklingen från grafikkretsarna. Det är även tveksamt om det någonsin kommer göra det, då strålspårning, rent matematiskt, är mycket mer komplicerat än rasterisering.
Folk har inget intresse av fotorealistiska spel, det blir liksom inte roligare bara för att det blir mer verklighetstroget och som Gabe Newell själv sa: "I play games to have fun."
Ray-Tracing är snyggt på dator, det ska medges, men tekniken är fortfarande tok för omogen och experimentell. Den ökade bild/ljuskvaliten ligger inte i proportion till den resulterande prestandaförlusten och ökade värmeutvecklingen från grafikkretsarna. Det är även tveksamt om det någonsin kommer göra det, då strålspårning, rent matematiskt, är mycket mer komplicerat än rasterisering.
Folk har inget intresse av fotorealistiska spel, det blir liksom inte roligare bara för att det blir mer verklighetstroget och som Gabe Newell själv sa: "I play games to have fun."
FDVR med fotorealism a la player ready one skulle jag ju förvisso inte klaga på.
Jag håller inte heller med Gaben. Jag spelar för att få en upplevelse.
Hoppas mer spel riktar in sig på att vara en upplevelse och avviker lite från ett regelrätt spel.
Fler spel utan mål. Ibland borde man byta ut ordet "spel" för det ordet minimerar lite vad som är möjligt.
Det är först när de är före detta chefer som de tar bladet från munnen.
FDVR med fotorealism a la player ready one skulle jag ju förvisso inte klaga på.
Jag håller inte heller med Gaben. Jag spelar för att få en upplevelse.
Hoppas mer spel riktar in sig på att vara en upplevelse och avviker lite från ett regelrätt spel.
Fler spel utan mål. Ibland borde man byta ut ordet "spel" för det ordet minimerar lite vad som är möjligt.
Jag är själv en förespråkare för att särskilja på spel och interaktiva upplevelser, som två helt olika kategorier.
Han har både rätt och fel i sitt uttalande. Om att jaga prestanda innebär de priser vi nu börjar se, då är det knappast rätt väg att gå. För många år sedan gjorde Gabe Newell ett uttalande i samband med släppet av ett Half-Life 2-grafikdemo. Kan det hetat Lost Coast eller något liknande? Då sade han att grafiken hade nått en "good enough"-nivå, vilket jag skrattade högt åt. Men nu börjar jag faktiskt känna likadant. Efter att ha spelat spel som Hellblade 2 i år och sett vad som är möjligt med den nuvarande generationen, inser jag att vi kanske har nått en punkt där vi borde sikta på att stabilisera grafiken vid den nivån — med stabila 60 fps på konsol. För min del gör det inget om vi stannar där ett tag för att hålla nere priserna. Jag vill dock slippa 30 fps.
Men givetvis är innehållet viktigast. En skitkorv i vacker solnedgång är fortfarande en skitkorv....
Klart folk har intresse för fotorealistiska spel..
Jag har aldrig varit superintresserad av att kunna spela i 4K med felfria texturer, 120 fps och ray tracing. Mitt största problem under förra generationen med PS4/Xbox One var att många spel kändes för dåligt optimerade för konsolen. Även när jag uppgraderade till PS4 Pro var det en del spel som inte flöt på jättebra. Jag känner verkligen inte samma sak med PS5. Nu är det snarare så att spelens grafik inte lever upp till konsolens kapacitet.
Men skit i det. Vad jag egentligen vill ha sagt är att jag saknar upptäckarlusten från 360/PS3 eran. Spelen behövde inte kosta 1 miljard att utveckla, ha motion capture och 500 tusen rader dialog. Det räckte med en rolig spelidé och att det kunde hålla någorlunda stabila 30 fps. Om det inte hade couch co-op var det ett klart minus.
Jag vill nog mer än något annat tillbaka till det. Att både större och mindre spelskapare eftersträvar något unikt. Eller i alla fall en egen tolkning av en populär genre.
Nu är det mest copy paste på det som verkar fungera för stunden.
PSN: OAKTHYR
*folk som har investerat 30 tusen i en dator och vill pressa ut så mycket grafik som möjligt för att motivera att man just investerat 30 tusen i sin hobby
PSN: OAKTHYR
Äkta fotorealism? Det har jag väldigt svårt att tro på och har sett noll indikationer på att det skulle råda något större utbrett intresse för det. Brukar nästan uteslutande vara så att: stilistisk grafik > fotorealistisk grafik.
Inte ens filmindustrin använder sig av "realistisk" ljussättning.
” Vi måste tävla med innehåll, inte teraflops”
Ok, varför existerar PS5 Pro isf?
Han är F.D Sony chef.
Det låter som att han blandat ihop HDR och ray-tracing. HDR bör helst avnjutas i kolsvarta rum. 8K lär dock knappast vara nödvändigt.
Ja titta på Nintendo Switch. Nog för den är gammal men det finns fasligt mycket roligare spel på den än nuvarande exklusiva ps5 titlar och Xbox series titlar. Jag skulle faktiskt inte gråta om Switch 2 aldrig kom och nuvarande konsol tuffar vidare. Men visst. 4K är ju skönt att ha.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Om du spelar ditt spel och solljus strålar in genom fönstret på din tv så kan du inte se ray-tracingen. Det måste vara superoptimalt... du måste ha en 8K-skärm i ett mörkt rum för att se de här sakerna
Han har rätt i en sak att det blir svårt att se på en tv om solen lyser rakt på. Men att kräva en 8K skärm är ju märkligt ja. Han själv kanske har dålig syn eller sitter för långt från Tv skärmen.
Vad gäller Ray-Tracing har jag ännu inte spelat något annat än Quake 2 RTX som jag blivit faschinerad av Raytracingen.
Det är ett gammalt spel där man klart och tydligt ser effekten av raytracing och hur verklighetstroget det är.
Men det känns som att nyare spel bara klämmer in reflektioner i lite vattenpölar och liknande. Grafiken är så bra redan i nyare spel att där ser man inte vad som är vad. Kanske att göra ett mer simplistiskt spel som typ Quake 2 och aplicera raytracing för att se effekten tydligare.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Håller med jag också. Helt rätt analys. Grafik var verkligen något att sträva efter förut, men nu har kurvan skiftat till att det inte spelar så stor roll för den stora massan tror jag. Raytracing och håranimation är liksom inte det som säljer spel, men samtidigt kan ju inte AAA-spel se ut som ett PS2-spel (som var riktigt grymt grafiskt på sin tid).
Bild gjord i Paint på 1 min, så ta det inte på för stort allvar.
Den är mest till för att på ett enklare sätt belysa hur jag tror än att skriva en WoT.
Håller med jag också. Helt rätt analys. Grafik var verkligen något att sträva efter förut, men nu har kurvan skiftat till att det inte spelar så stor roll för den stora massan tror jag. Raytracing och håranimation är liksom inte det som säljer spel, men samtidigt kan ju inte AAA-spel se ut som ett PS2-spel (som var riktigt grymt grafiskt på sin tid).
Bild gjord i Paint på 1 min, så ta det inte på för stort allvar.
Den är mest till för att på ett enklare sätt belysa hur jag tror än att skriva en WoT.
<Uppladdad bildlänk>
Det är ett övergående problem.
Metro Exodus Enhanced Edition släpptes för över tre år sedan till PS5 och Xbox Series. Det spelet använder bara ray tracing för ljussättningen i spelet.
Detta hjälper att skapa en mer korrekt ljussättning och är även mindre tidskrävande att implementera än att baka ljussättningen i hela spelet.
Precis som med all spelutveckling får man utveckla spelen utefter den hårdvara man har tillgång till.
Om något borde vi hurra för tekniker som gör spel både snyggare och mindre tidskrävande att skapa.
Hela industrin har skiftats mot RT-hårdvara så det skulle vara väldigt udda att inte använda tekniken framöver.
Det finns en balans att hitta!
Alla spel behöver inte vara grafiktunga monster bara för att RT används
Håller med honom. Grafik i all ära men ray tracing som det är idag känns för mig enbart som resursslöseri. Tar en härlig atmosfär och en skön grafikstil framför fotorealism och reflektioner alla dar i veckan.
RT behöver inte vara tyngre än vad konsolerna klarar av och behöver inte riktas mot fotorealism.