Factorio Space Age

Releasehästryttare
Factorio Space Age

Expansionen släpps idag, tror släpp tiden är kl 13 Svensk tid (rätta mig om jag har fel)

Jag kommer nästan med 100% köpa den idag, tror jag läste att de kommer ta 32 euro vilket är 366:- idag.
(när Factorio släpptes så tog de 20 euro)

Ni som har intresse av spelet kommer ni köpa expansionen idag eller vänta?

Medlem

Ett givet köp! Ska bli kul att återgå till Factory efter ett par års uppehåll!

Medlem

Rejält sugen att börja lira det ikväll. Hysteriskt stor expansion av det jag sett!

Skrivet av Devan:

(när Factorio släpptes så tog de 20 euro)

Du menar Early Access misstänker jag? Efter släpp gick det upp till 32€ och har kostat det sedan dess. Nej, där hade jag fel!

Medlem

Älskade Space Exploration och även vanliga Factorio men tänker nog ändå vänta in lite recensioner innan det blir köp.

Medlem
Skrivet av Edd1e:

Rejält sugen att börja lira det ikväll. Hysteriskt stor expansion av det jag sett!
Du menar Early Access misstänker jag? Efter släpp gick det upp till 32€ och har kostat det sedan dess. Nej, där hade jag fel!

Vad hade du fel om? Grundspelet kostar ju 32..?

Medlem

Sitter och väntar på releasetiden, är ledig idag så ska passa på att få ihop några timmar. Inte spelat på ett tag, har mest spelat Satisfactory på sista tiden. Men ser fram emot Space Age.

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Vad hade du fel om? Grundspelet kostar ju 32..?

Ah, var lite otydlig. Basspelet har höjts i pris sedan släppningsdatumet, det hade jag fel i. Factorio har än så länge inte varit på rea och jag antog att priset var oförändrat.

Releasehästryttare

7 år sen jag spelade sist, man har inte samma energi längre. tvungen att ta en paus nu bara efter 1.5 timme :/

Vilket är udda då jag kan spela Satisfactory hela dagar.

Releasehästryttare

Wow, trodde verkligen inte att SF skulle bli mer populärt än Factiorio!

91,801 all-time peak för Factorio
https://steamcharts.com/app/427520

185,957 all-time peak för SF
https://steamcharts.com/app/526870

Tror verkligen att spelarantalet hade kunnat blivit betydligt högre om de hållit sig till 20 euro!

Känner ni att marknaden är mättad eller vill ni se fler spel av detta slaget?

Medlem

Det finns rätt många såna här spel nu. Jag tyckte dyson sphere va kul men det är några år sen jag spelade det nu. Generellt föredrar jag kamera som är högt uppe så jag får översikt.

Medlem
Skrivet av Devan:

7 år sen jag spelade sist, man har inte samma energi längre. tvungen att ta en paus nu bara efter 1.5 timme :/

Vilket är udda då jag kan spela Satisfactory hela dagar.

Tar det helt klart lugnare på Factorio än satisfactory. Vill inte locka till mig alla biters så håller just nu på att stängsla in min bas med eldkastartorn runtomkring innan jag börjar utveckla min bas.

signatur

Medlem
Skrivet av Devan:

Tror verkligen att spelarantalet hade kunnat blivit betydligt högre om de hållit sig till 20 euro!

Tur att smaken är som baken och att det görs spel som inte bara fokuserar på mainstream eller att nå så stor popularitet som möjligt - jag har svårt att sitta någon längre stund med Satisfactory utan att bli uttråkad, men Factorio suger in mig rejält.
Det är förvisso inte första gången jag skippar mainstreamsuccéer till förmån för "konkurrenter" i genren. Samma sak med BG3 kontra Pathfinder:WotR i CRPG-genren också, tycker personligen Pathfinder är många gånger bättre.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Devan:

Factorio är 2D och ser mycket mer komplicerat ut än Satisfactory som är lite lättare att förestå också föredrar många 3d grafik över 2d.
Själv föredrar jag Factorio. Kan spela det för mig själv, Satisfactory spelar jag inte själv nå mera.

Releasehästryttare
Skrivet av LancelotSwe:

Tar det helt klart lugnare på Factorio än satisfactory. Vill inte locka till mig alla biters så håller just nu på att stängsla in min bas med eldkastartorn runtomkring innan jag börjar utveckla min bas.

Började du om från början som jag eller hoppade du på en gammal save?

Har bara kommit fram till grön lab science, men då körde jag tränings uppdragen också igen för att lära mig grunderna igen.

Medlem
Skrivet av Devan:

Började du om från början som jag eller hoppade du på en gammal save?

Har bara kommit fram till grön lab science, men då körde jag tränings uppdragen också igen för att lära mig grunderna igen.

Började om från början. Men hade svårt med grunderna men det börjar komma tillbaka. Precis fått bottar så ska bygga om min bas tror jag.

signatur

Releasehästryttare
Skrivet av LancelotSwe:

Började om från början. Men hade svårt med grunderna men det börjar komma tillbaka. Precis fått bottar så ska bygga om min bas tror jag.

Satisfactory tränade upp mig att använda hotkeys betydligt bättre än när jag spelade Factorio i tidigt EA, så bygger fortare nu än då, tänker också på att bygga större än då.

Jag testade aldrig tåg heller när jag spelade spelet förr, men då nästa järn malm ligger långt borta och jag bara har 200k kvar i huvud basen så måste jag nog bygga ut snart.

Min smuts är på väg att träffa 5 fiende baser samtidigt så inte säker på hur jag skall lösa det problemet.

Medlem

Vilken jäkla expansion! Fick igång produktionskedjorna på Volcanus och Fulgora under helgen. Oerhört tillfredsställande än så länge. Siktar på Gleba nästa helg!

Edit: Såg på Reddit.

Releasehästryttare
Skrivet av Edd1e:

Vilken jäkla expansion! Fick igång produktionskedjorna på Volcanus och Fulgora under helgen. Oerhört tillfredsställande än så länge. Siktar på Gleba nästa helg!

Edit: Såg på Reddit.

Låter som du ligger först här på Fz.

Började du från början eller startade du på en gammal save?

Låste precis upp eldkastaren själv, så om kanske ett halvår så kommer man ut i rymden ^^

Medlem
Skrivet av Devan:

Satisfactory tränade upp mig att använda hotkeys betydligt bättre än när jag spelade Factorio i tidigt EA, så bygger fortare nu än då, tänker också på att bygga större än då.

Jag testade aldrig tåg heller när jag spelade spelet förr, men då nästa järn malm ligger långt borta och jag bara har 200k kvar i huvud basen så måste jag nog bygga ut snart.

Min smuts är på väg att träffa 5 fiende baser samtidigt så inte säker på hur jag skall lösa det problemet.

Jag lade massa tid på att göra en ordentlig gräns med eldkastartorn och vanliga torn så bör klara mig ett tag. Precis skaffa lite forskning upp till gul på Nauvis, tar det väldigt lugnt. Kommer väl snart bege mig upp i rymden men har ingen direkt brådska.

Tog ett tag för mig att förstå att varje maskin också berättar vad de tar och ger ut /sekund så blev mycket lättare att räkna nu hur mycket som behövs.

signatur

Medlem
Skrivet av Devan:

Låter som du ligger först här på Fz.

Började du från början eller startade du på en gammal save?

Låste precis upp eldkastaren själv, så om kanske ett halvår så kommer man ut i rymden ^^

Jag är ganska vilse i all ärlighet. Frågar tanten lite titt som tätt om idéer/förbättringar, hade det inte varit för henne hade jag antagligen inte* passerat chem science vid det här laget! Sen så jobbar jag hemma och spelet igång i bakgrunden konstant så...

Började på ny save iaf. Riktigt jäkla bra expansion, få spel som expanderat grundspelet lika mycket som Space Age gör.

Medlem

JAg har aldrig ens lyckats få iväg en raket

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

JAg har aldrig ens lyckats få iväg en raket

Det är faktiskt lättare nu med expansionen, den låses upp tidigare och kräver inte lika komplicerade saker

signatur

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Det är faktiskt lättare nu med expansionen, den låses upp tidigare och kräver inte lika komplicerade saker

Jaså? Det låter bra. Då kanske det finns hopp för mig också

signatur

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jaså? Det låter bra. Då kanske det finns hopp för mig också

Sen tror jag det blir väldigt mer komplicerad med flera olika planeter samt rymdplattformar men du frågade bara om att skjuta upp en raket 😝

För att göra det lite lättare kan man alltid stänga av fiender och göra mineralområdena rikare och större.

signatur

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Sen tror jag det blir väldigt mer komplicerad med flera olika planeter samt rymdplattformar men du frågade bara om att skjuta upp en raket 😝

För att göra det lite lättare kan man alltid stänga av fiender och göra mineralområdena rikare och större.

Det brukar jag också göra. Problemet är att det alltid blir så förbannat rörigt att så till alla produktionsled i slutet. Vilket brukar leda till att jag börjar om och försöker organisera produktionen på ett nytt sätt

signatur

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Det brukar jag också göra. Problemet är att det alltid blir så förbannat rörigt att så till alla produktionsled i slutet. Vilket brukar leda till att jag börjar om och försöker organisera produktionen på ett nytt sätt

Jag tycker att en ”main buss” är ett enkelt och bra alternativ att få det uppstyrt.

signatur

Medlem

Jag förstår inte hur jag får hem saker från min space platform.
Jag har skapat vita drycker uppe i rymden, jag kan manuellt få hem dem, men hur gör jag det automatiskt?
I min rocketsilo på jorden ser jag rutan Logistic requests, kryssrutan är ibockad, men jag kan inte välja vad som ska automatiskt requestas.

Releasehästryttare
Skrivet av Johnhedlund:

Jag förstår inte hur jag får hem saker från min space platform.
Jag har skapat vita drycker uppe i rymden, jag kan manuellt få hem dem, men hur gör jag det automatiskt?
I min rocketsilo på jorden ser jag rutan Logistic requests, kryssrutan är ibockad, men jag kan inte välja vad som ska automatiskt requestas.

Har inte kommit hit själv men såg denna videon på en person som automatiserade det:

Medlem

Ja jäklar vilken expansion alltså haha, galet mycket värde för pengarna.

Landade på Gleba igår, hatar det nå så förbaskat men är trots det förbannat kul. Den planeten kan vara väldigt överväldigande i början. Väl värt det när det klickar dock!

Releasehästryttare

Kom fram till drönare nu men fattar inte hur jag får dem att flytta saker mellan lådor, av nån anledning har jag bara tillgång till 2 av de 4 lådorna som de använder.
Då har jag ändå använt drönare när spelet släpptes i EA.

Sen testade jag atomkraft denna gången med, osäker på om det ens fanns i spelet för 7 år sen.
Några tips på vad man gör med det överflödiga uranet när man konverterar till det som går in i reaktorerna önskas!

Pillade aldrig med circuit network när jag spelade då heller, försökte nu koppla så att ett oljekraftverk skulle gå igång när det andra va slut, men fick kortslutning i hjärnan, så gav upp ^^

12
Skriv svar