SNES är tidernas bästa konsol!

Robot
SNES är tidernas bästa konsol!
Medlem

Svårt, men det fick bli SNES med tanke på spelen och inte lika mycket vad maksinen betytt för spelmediet.

Geeks Gaming

Ojojoj, detta kallar jag final!

NES startade ju Gaming för många, bara det ger ju den en legendarisk status.

Med det sagt föll mitt val på SNES, för trots att NES öppnade otaliga dörrar till Gaming så tar jag fortfarande fram mitt SNES några gånger om året för att lira genom Mario world, link to the past, streetfighter.
Att den håller så många år senare, både rent tekniskt och fortfarande skänker så mycket spelglädje gör att den får lyfta pokalen i mitt tycke ❤️

Avstängd

SNES är ju en *Super* NES lite rätt och slätt, så det är klart den ska vinna.

PS2 nr 1, SNES nr 2.

Medlem

Snes helt klart.

Medlem

Enklaste omröstningen på länge, ingen av dem

Medlem

NES, hade jag bara fått äga en av dem hade jag valt den. Super Mario 1 och 3, duckhunt, contra, punch-out och ducktales. Många fina minnen där. Självklart var spelen till SNES mer avancerade och "bättre", men spelen till NES och konsolen i sig var så revolutionerande och satte standarden för konsolspelande.

Medlem

NES, det var den konsol som jag började spela på 1988 och som gett mig överlägset mest spelglädje genom åren.
SNES är en fantastisk maskin med fantastiska spel men NES är en viktigare konsol enligt mig, både personligen och för spelindustrin överlag.

Medlem

Oröstbart ju...

zelda 3, smb, mario kart, shadow warrior, pop, sf2, turtles in time, super probotector, desert strike, gradius 3... mfl
smb1, 2, 3, tetris, probotector, duck tales, mega man 2 och 3, gradius, street gangs, faxanadu, zelda, turtles 2... mfl

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det var någon som var bombsäker på att PS2 skulle vinna 😏

Medlem

Trodde verkligen det skulle bli PS2 vs Snes, men röstar Snes oavsett för den är värdigaste vinnaren i min bok!

Medlem

PS1/PS2 borde slå NES/SNES enbart pga 3D då variationen och volymen på spelbiblioteket är större. Men jag väljer ändå SNES som bästa konsol pga vilken betydelse den haft för mig. Men hade hoppats på PS1 på andra plats.

signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Flakmonkey

Ska jag gå på hur omröstningen är byggd dvs den bästa konsolen så är det tveklöst SNES. Gjorde allt som NES gjorde man bättre. De bra spelen på SNES håller i de flesta fallen än idag. Detsamma kan inte sägas om NES. Visst finns det klassiker, men jag har spelat tillräckligt många av dem i vuxen ålder för att numera undvika det och låta minnena vara kvar. Med det sagt, skulle jag välja min favorit så blir det NES då den har betytt betydligt mer för mig personligen än SNES, oavsett om den är sämre på alla sätt och vis

NES var ju först och viktigast, lade grunden för allt som komma skulle i Nintendo-väg. Trots det väljer jag Super NES, för det känns som spelen där verkligen nådde sin potential på ett helt annat sätt och många av dem håller riktigt bra än idag. Jag kan gå tillbaka till många NES-spel också, men för mig personligen var det också Super NES och titlar som Super Metroid, Street Fighter 2, Final Fight och Zelda 3 som verkligen visade för mig att gaming var här för att stanna.

Medlem

Landar till slut på SNES som har ett så otroligt starkt spelbibliotek:
Super mario 3 (super mario all stars), The magical quest starring mickey mouse, Donkey kong country, Goof Troop, Actraiser, zelda med flera...

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Avstår i denna röst för jag tycker ingen är en vinnare för mig. Snes är en bättre konsol såklart med fantastiska spel som går att spela än idag som exempelvis Chrono trigger eller picross Mario 🤓

Medlem

Snes, jag hade helst sett Gamecube, men nu får det bli Snes. Många Nes Pal portningar är ju hemska i jämförelse med 60hz versionerna.

Medlem

Svårt val men blir nog ändå NES. Tycker det är kul att ens snart 40 år gamla NES fortfarande fungerar. Spelar nu och då om Punch Out när jag är och besöker föräldrar och barndomshemmet. Vägen fram till Tyson är bra stegvis uppvärmning för att få tillbaka takten och ryggmärgskänslan och jag blir nog lite stoltare och stoltare desto äldre jag blir när man fortfarande lyckas ta Tyson på första försöket och få en obruten streak från Glass Joe till Tyson. Lite souls känsla i att man ”klarar det”. Vi får se hur länge till man lyckas med det.
Spelade om Zelda 2 under en helg. Det höll fortfarande också skulle jag säga även om nostalgivärdet i sig kanske förhöjde känslan. Nej NES är nog ändå konsolEN för mig men måste ju typ bara vara 40+ are snart som har minnen från den.

Medlem

Jag röstar på oavgjort🫣

Medlem

Känns som att allt som var bra med NES togs vidare till SNES och blev ännu bättre, spel, ljud och grafik. Hade hoppats på PS2 vs SNES istället för en mer intressantare final.

Medlem

Jag måste dock erkänna att jag har ett varmt och fint barndomsminne från SNES och när mamma för första gången lät oss ta med SNES till landet på sommarlovet. Det var en solig sommardag och efter Hajk spelade jag Super Mario World. Den, om än lite störiga, julisolen utanför som lyser in på Super Mario World på en liten landet-TV med maxad ljusstyrka för att man ska se något värmer fortfarande vid tanken på den.

Daz
Medlem

Som barn växte jag upp med NES och hade roligt här och där med den konsollen.

Men jag kommer ihåg när SNES kom och föräldrarna köpte den maskinen till oss. Det var då spel verkligen klickade för mig.

NES är mer nostalgi och väldigt viktig för spelbranschen. Men spelen är absolut fler och bättre till SNES. Jag skrev det redan vid seedningen att SNES är min favorit så den konsollen får återigen min röst.

Medlem

Nes är lätt en vinnare här. Hade bägge när det begav sig och älskar bägge. Men när jag väljer spel att spela idag på min misterFPGA är det 9 av 10 gånger spel på nesen som jag drar fram. Dess bibliotek av spel är så mycket bättre generellt än snesen. Topparna var få, men sjukt bra på snes, medan topparna på nes var otroligt många fler. Relativt lätt val denna gång.

signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem
Skrivet av magma:

Landar till slut på SNES som har ett så otroligt starkt spelbibliotek:
Super mario 3, The magical quest starring mickey mouse, Donkey kong country, Goof Troop, Actraiser, zelda med flera...

Super Mario 3 var på NES.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Super Mario 3 var på NES.

Och på SNES 😄

Avstängd

Så tekniskt sett är ju SNES bättre men jag hade roligare med NES.

Backloggens befriare

Detta var enkelt.

Två otroligt bra konsoler, men SNES'en är strået vassare på det mesta.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

NES var jävligt kul för sin tid, SNES förbättrade allt och har fortfarande fantastiska spel som håller utan att se ut som skit.

Medlem

Jag tror att Nintendo vinner.

Medlem

Snes är bäst helt enkelt. Så nära på perfektion som det gick att komma för sin tid, och så många klassiska spel som håller bra även idag.

Skriv svar