SNES är tidernas bästa konsol!

Medlem

Tiden då vi köpte färdiga spel.

Välförtjänt.

Medlem
Skrivet av Danster:

Nej, det handlar väl snarare om vilken konsol som har de bästa (märk: bästa, inte snyggaste) spelen

Ja. På SNES kan man spela Doom. På PS2 kan man spela Half Life.

Medlem

Inte oväntat att en Nintendo-konsol tog hem detta, förstår att nostalgi osv bidrar enormt till resultatet, har själv svårt att utse en vinnare men rent objektivt skulle jag utse Playstation till vinnare i denna omröstning. Känns som att Playstation har många fler guldmedaljer på sin meritlista än SNES har:

- Mycket större variation i sitt spelbibliotek
- Gjorde TV-spel mainstream
- Höjden på de absoluta topparna är nog rätt lika, men till antalet är de många fler på PS tack vare ett mycket större bibliotek.
- Tog "arkadupplevelsen" in i hemmet på allvar
- Prissättningen på spel var mer rimliga (ännu inte förlåtit Nintendo för att SNES-spel kunde kosta uppåt 1000 kr i mitten på 90-talet, helt sjukt när man tänker på det).

Sen kan man ju ha olika preferenser på för olika spel som gör att man lutar mer åt ena eller andra hållet men det går ändå inte att bortse från att PS mycket större och bredare spelbibliotek gör att den i slutändan smiskar SNES på fingrarna.

Medlem

SNES har ju faktiskt Toppen av 3 spel serie. Super Mario World, The Legend of Zelda: A Link to the Past och Final Fantasy 6.

Playstation Har de bästa 2 av 3 versionerna av Final Fantasy. FF7 och FF8. PS2 hade det bästa som Square ha släppt av Final Fantasy serien. Tian. PSX har GTA då de va bra alltså som 2d

Medlem

Är det ngn gång behovet av ett alternativ för oavgjort finns så hade det vart nu...

Medlem
Skrivet av hero:

Inte oväntat att en Nintendo-konsol tog hem detta, förstår att nostalgi osv bidrar enormt till resultatet, har själv svårt att utse en vinnare men rent objektivt skulle jag utse Playstation till vinnare i denna omröstning. Känns som att Playstation har många fler guldmedaljer på sin meritlista än SNES har:

- Mycket större variation i sitt spelbibliotek
- Gjorde TV-spel mainstream
- Höjden på de absoluta topparna är nog rätt lika, men till antalet är de många fler på PS tack vare ett mycket större bibliotek.
- Tog "arkadupplevelsen" in i hemmet på allvar
- Prissättningen på spel var mer rimliga (ännu inte förlåtit Nintendo för att SNES-spel kunde kosta uppåt 1000 kr i mitten på 90-talet, helt sjukt när man tänker på det).

Sen kan man ju ha olika preferenser på för olika spel som gör att man lutar mer åt ena eller andra hållet men det går ändå inte att bortse från att PS mycket större och bredare spelbibliotek gör att den i slutändan smiskar SNES på fingrarna.

Just den fetmarkerade biten påverkas väl tämligen kraftigt av att NES, SNES och N64 fortfarande körde kassetter, medan PS och Xbox (och även Dreamcast) då gått över till optisk media - optisk media är ju mycket billigare att tillverka (inga halvledare eller fysiska komponenter öht) och billigare att distribuera och hantera (tar mindre plats).

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Just den fetmarkerade biten påverkas väl tämligen kraftigt av att NES, SNES och N64 fortfarande körde kassetter, medan PS och Xbox (och även Dreamcast) då gått över till optisk media - optisk media är ju mycket billigare att tillverka (inga halvledare eller fysiska komponenter öht) och billigare att distribuera och hantera (tar mindre plats).

Både ja och nej. Visst, priset påverkades av mediet, men mycket mer än det borde ha gjort. Nintendo blev ju långt senare fällda av EU för prismanipulation mellan åren 91-98. När PS kom gick spel från att kosta upp till 800-900 kr på SNES till att helt plötsligt kosta 500 kr.

Medlem
Skrivet av hero:

Både ja och nej. Visst, priset påverkades av mediet, men mycket mer än det borde ha gjort. Nintendo blev ju långt senare fällda av EU för prismanipulation mellan åren 91-98. När PS kom gick spel från att kosta upp till 800-900 kr på SNES till att helt plötsligt kosta 500 kr.

Ja, att det bara berodde på det tänker jag inte påstå, men det är en faktor som spelar in.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Aliens var mer anpassad för modern publik också, den var längre och hade mer. Borde vara dags för en remake. Då blir den mycket snyggare och med fler aliens och mer action. Och längre.

Vore kanon. Jag håller med dig men James Cameron är kanske inte så sugen...men man vet aldrig. Har du sett Romolus? Hörde den är grym. Vi får nöja oss med det så länge......längre, ja, snyggare, ja!

signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Skriv svar