Diskutera – Hyllade spel du inte förstår storheten hos

Robot
Diskutera – Hyllade spel du inte förstår storheten hos

Vilka älskade spel blir du inte kär i?

#diskutera

Medlem

Det mesta från Nintendo som tokhyllas är för egen del sällan mer än en 4-5/10 i betyg. Jag kanske inte förstår charmen helt enkelt men spelen är oftast rätt fula, lätta och använder samma formula om och om igen (mario/zelda). Sen tror jag för egen del att ett stort problem för mig är att om man vill lira Nintentdos firstparty spel så är man låst till att lira på hårdvara som ligger en sisådär 10-12 år bakom konkurrenterna.

Medlem

GTA5 och Red Dead Redemption 2. Dead Space Remake. Resident Evil 4 Remake. The Witcher 3.
Cyberpunk 2077. Mass Effect-trilogin. Final Fantasy VII Remake och Rebirth. Final Fantasy 16.

Jag förstår storheten i- och har spelat klart både GTA5, RDR2 och RE4 men de fångade mig inte som de borde ha gjort.

Avstängd

Det finns massor som jag inte gillar som nästan alla andra verkar gilla.
Det senaste jag råkade ut för
Super Mario Wonder
Dave The Diver.

inga spel för mig, gäspning och uttråkad av spelen.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag har nog försökt spela RDR2 3-4 gånger men slutar alltid efter 10-15h.

Medlem

Witcher-spelen. Har försökt ett par gånger men det klickar inte. Tjusiga och det verkar vara en spännande berättelse men de har ett fruktansvärt tråkigt gameplay.

Medlem

Star Citizen. Är väl så hyllat som det går bland den trogna fanskaran. Och ganska stor är den väl, för pengaflödet finns ju. Tycker utvecklaren är oärlig och spelar på folks fantasier och förväntningar för att hålla uppe sin fasad. Det enda de har att visa är en tioårig alpha som fortfarande är fyllt med buggar.

Medlem

Enligt mig är TLOU extremt överskattad, Uncharted är 1.000.000 gånger så bättre.
Men så tycker jag. Hoppas ny Uncharted spel kommer snart. Älskar uncharted serien, TLOU kan slänga sig i väggen.

signatur

PEACE✌️

Releasehästryttare

Candy crush

Och vuxna som kollar på Mr.Beast...

Medlem

GTA V (betydligt sämre spel än 4:an)
Red Dead Redemption 2 (segverkande sömnpiller)
The Last of Us Part 2 (också ett segverkande sömnpiller)
Resident Evil 2 Remake (sämre än originalet på det mesta)
Zelda: OoT, Twilight Princess, Skyward Sword, Wind Waker (dammiga, tråkiga spel)
Uncharted, hela spelserien

Medlem

* Minecraft.
Det är inte ens roligt som terapiarbete. Tråkigt är ordet. Knappt något som höjer pulsen händer.

* GTA-spelen.
Hela serien. Har givetvis spelat dem en hel del. Rap-modellen, 80-tal, 1, 2, 3, 4, 5 och äger samtliga. Men... Ja... Bortom allt ultravåld finns en närmast obefintlig fysikmotor och en bilkörning som är pinsamt utdaterad. Skademodellen är dessutom bortom allt rimligt. Sen kommer våldet. Som bäst är det en actionshooter men så repetativ att det får spelet Killing Floor att kännas unikt varje nivå. Allt taffligt och dåligt gjort gör att jag tappar sugen efter nån timme och funderar på att lira nåt annat. Inte ens kul i coop, då är det bara "dåligt i grupp" istället.

signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Dead by Daylight förstår jag inte riktigt hypen i.

Medlem

Det som ploppar upp i huvudet direkt är GTA 4 samt 5 och Persona-spelen, men kanske är det så att den tiden i livet inte kommit ännu eller så har den passerat.

signatur

gorm streamar ibland!

Medlem

Oj! Det går nog fortare att lista storspelen som jag förstår tjusningen i. Kanske innebär det att det är fel på mig snarare än spelen 😅

Death Stranding
Vackra miljöer. Oerhört vackra. Utöver det uppfattade jag precis allt annat som direkt avtändande. Karaktärernas namn känns som påhittade av en femåring. Dialogen är bara märkliga (och inte på det där Twin Peaks-mysiga sättet). Gameplay är dessutom högst mediokert. Du promenerar omkring. Och sen måste du gömma dig för skuggor som bara är irriterande.

Read Dead Redemption 2
Återigen vackra miljöer, men inte så mycket mer. Upplevde karaktärerna precis lika tråkiga som i alla andra Rockstar spel. Som om deras enda attribut är att försöka vara coola, vilket gör dem fruktansvärt ocoola. Dessutom kändes det fruktansvärt långsamt. Tror att jag spelade 15-20 timmar utan att det hände någonting alls. Kanske blir det bättre senare, men jag är inte beredd att lägga ytterliga några dygn för att kanske få uppleva något storslaget.

Cyberpunk 2077
Kändes mer som en (icke-)interaktiv film än ett spel. Under de första 10-15 timmarna undrar jag om jag fick styra min karaktär mer än några timmar? Kändes som om nästan allt bestod av vansinnigt långsamma cutscenes. Kanske skulle det ha fungerat om storyn eller karaktärerna intresserade mig. Men icke. Precis som i RDR2 fick jag intryck av att alla karaktärer var överspelade machomän, vilket bara fick mig att vilja mute:a dem. Inte heller gameplay var särskilt roligt, det lilla som jag faktiskt fick spela.

StarCraft 2
Nog för att jag har spelat några tusen timmar online, men herrejösses vad de förstörde all story och lore som byggts upp i det första spelet. Det var nästan att skämskudden åkte fram under storysegmenten.

Så, Det går räcka. Tror det är förbjudet att såga fler än fyra GOTYs per foruminlägg. Då blir man bannad, eller får hembesök av FZ-gestapo

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Devan:

Candy crush

Och vuxna som kollar på Mr.Beast...

Är det nån som kollar på Mr. Beast? Hela han e ju fejk o körd

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Jag förstod inte storheten i Elden Ring. Spelade lite när det släpptes och tänkte att det bara var ännu ett Dark Souls. Jag tycker fortfarande inte att striderna är särskilt givande. Samma sak varje boss. Ducka ducka ducka, hitta lucka, attack. Repetera.
Och även om jag är tacksam att det inte har waypoints att följa för varje litet steg i uppdragen tycker jag också att sättet som From envisas med att berätta storyn är väldigt irriterande. Utan internet hade jag aldrig klarat några uppdrag.
Men det oerhört komplexa världsbygget har uppmuntrat min äventyrslust på ett sätt som jag inte har känt på länge. Att låsa upp en ny del av kartan och se allt som fortfarande var helt fantastiskt. Eller att försöka lista ut hur man ska ta sig vidare. Så många möjligheter! Jag har haft jättekul.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av robbis:

Är det nån som kollar på Mr. Beast? Hela han e ju fejk o körd

Jag gör det. Lagom hjärndött att käka lunch till

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Oj jösses, det är ett antal.

Har inte direkt varit okritisk tidigare på forumet när det kommer till Baldurs Gate 3, det är väl det primära som kommer på tanke.

Andra exempel inkluderar Witcher-spelen (kontrollerna/kameran/gränssnittet får mig att slita mitt hår varje gång jag försöker) och GTA sedan jag blev bränd av 4an på PC. För mig är det lite som Family Guy, försöker alldeles för hårt att vara kul/edgy och faller pladask varje gång. Blir en karikatyr av sig självt vid det här laget.

Satisfactory tycker jag är medelmåttigt - inte dåligt, men absolut inte så kanonbra som en del hyllningar vill få det att framstå som. ValheimV Rising tyckte jag också var en klar besvikelse. Otroligt trist och monotont byggande, i ett vampyrspel? Nej, det rimmar illa för mig.

Nu bereder jag mig på allt vad hat heter, men... Half-Life. Jag vill minnas att ettan var skapligt buggig när det begav sig, och det har inte direkt åldrats med värdighet heller. För mig som hade spelat Unreal i samma veva tyckte jag det var ett klart mycket bättre spel, även om HL för sin tid var helt okej, och givetvis banade det vägen för både en drös bra moddar (som sedan blev spel) och det eminenta HL2.

En del tycker Fallout 76 blivit okej med åren. Jag håller inte med, usch vilken dynga det fortfarande är.

Civilization VI och Age of Wonders 4 - att spelet bestämmer var ens städer ska ligga och/eller hur gränserna ska se ut på förhand? Alternativt starkt begränsar mängden tillgängliga byggnader/"distrikt"? Tack, men nej tack. Klar försämring från Civ V respektive AoW3.

Souls-likes förstår jag inte riktigt tjusningen med heller. Vill jag ha frustrerande utmaningar finns det så det räcker IRL.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Elden Ring och Witcher 3.

Medlem

GTA, jag har svårt för spel där allt går på räls och allt måste göras på ett exakt visst sätt. Mer film än spel.

Medlem

Tlou2: Utdragen berättelse som verkligen inte tillförde något alls med ett gameplay som knappt var förbättrat sedan ettan (som var rätt segt)

GoW:Rangarök: Missade helt var som var bra med ettan och blev istället ett otroligt repetitivt spel med ett berättade och karaktärer sämre än en Marvel film i stilen.

It Takes two: Småroligt ibland, men alldeles för långa mellansekvenser (ett co-op spel borde inte ha filmer alls i sig). Sedan är spelet alldeles för långt och utdraget för vad det är. Undrar hur många av de som älskar spelet som ens spelade klart det.

Medlem

Elden Ring

signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00 | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Medlem

Exakt alla jrpgs.

Sen fattar jag inte hypen runt Timesplitters till ps2. Det var bara meningslöst.

Medlem

Metal Gear Solid spelen. Försökt mig på några men det bara går inte, finner dem otroligt tråkiga.
Sen Zeldas storhet, visst kan de spelen vara bra men inte konstanta 10/10 bra.
Även artistiska spel som Animal Well och Undertale förstår jag mig inte på varför de blir så hyllade ibland.
Släng även in majoriteten av JRPG genren.

Daz
Medlem

Hela GTA-serien.

Jag har aldrig gillat Rockstars hyllade Grand Theft Auto serie. Jag har köpt och testat både trean, Vice City, San Andreas, fyran och nu senast femman. Jag gillar inget av spelen. Jag tycker Rockstar är väldigt dåliga på spelmekanik/gameplay. Nu kommer jag inte ihåg 100% säkert men det känns som att det är auto-aim i alla deras spel.

Jag kommer ihåg när jag spelade trean och jag stängde av auto-aim i inställningarna. Var halvt omöjligt att skjuta ihjäl fiender med auto-aim avstängt. Tror jag spelade en timme eller två innan jag stängde av och avinstallerade spelet från datorn.

Samma sak med senaste GTA5. Har för mig att man stred mot lite snutar i början. Man tog skydd och tittade upp och fienden var då automatiskt i siktet. Ta skydd igen och sedan titta upp och en annan fiende var automatiskt i siktet. Upprepa in i absurdum mot fiender tills alla är döda. Jag var trött och uttråkad redan efter 15 minuter.

Klarade prologen och stängde av auto-aim i inställningarna. . Kändes som fienderna hade väldigt bra sikte och deras kulor var magnetiska mot mig, jag antar att det är så för att spelet är programmerat som att spelaren kör med auto-aim. Jag spelade vid release när spelet släpptes till PC men jag hittade inget sätt att ändra svårighetsgrad. Spelade kanske två timmar innan jag tröttnade och stängde av och avinstallerade.

Brukar höra att Rockstar är bra på att bygga levande och varierande världar och att de jobbar massor med små detaljer och att handlingen brukar vara bra. Men för mig så är deras spelmekanik/gameplay alldeles för dålig för att jag ska orka spela deras spel.

Medlem

Super Smash Bros kan jag inte känna annat än att det är trams. Link ska slåss mot princessan Peach... häpp
Mario Kart är helt ok underhållning men jag kan inte känna att det är annat än ett i mängden av Kart-spel som finns.
Det har trots allt sålt i hiskeliga 65 miljoner sålda exemplar.

Medlem

Alla Final Fantasy spel..

Medlem
Skrivet av ActualAir:

GTA5 och Red Dead Redemption 2. Dead Space Remake. Resident Evil 4 Remake. The Witcher 3.
Cyberpunk 2077. Mass Effect-trilogin. Final Fantasy VII Remake och Rebirth. Final Fantasy 16.

Jag förstår storheten i- och har spelat klart både GTA5, RDR2 och RE4 men de fångade mig inte som de borde ha gjort.

Woah...

Medlem

Final Fantasy 7.
Orginalet var väl bra. Men inte var det SÅ bra. Gillade 5,6,9 och Tactics mer.
(Det roliga är att jag tycker FF7 Remaken var ett för mig sällsynt 5/5 spel)

Soulsborne spelen är samma grej.
Bra, helt klart. Stabila 4/5 spel. Men hyllningskören för From Soft skakar ju himlen.

Så inte DÅLIGA spel, men inte fan är de så bra som folk säger... imho.

Medlem

Allt från telltale....

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skriv svar