Zelda Echoes of Wisdom

Medlem
Zelda Echoes of Wisdom

Det hör inte till vanligheterna med ett helt nytt Zelda i fågelperspektiv och Nintendo med Grezzo i spetsen ger oss det längsta äventyret hittills, som dessutom levererar på nästan alla områden.

Till att börja med så använder sig spelet av samma estetik som i remaken av Link’s Awakening. Alltså är det samma glansiga yta med karaktärer som påminner om plastfigurer från barndomen. Jag var personligen inget större fan av denna estetik, men i det här äventyret fungerar det tack och lov bättre än senast. Jag kan tänka mig att det beror på att spelet inte längre bygger på ett tidigare spel i serien och den här gången finns det heller ingen mystisk stämning att förstöra som i fallet med Link’s Awakening.

Nintendo har valt att ha med alla viktiga beståndsdelar från de tidigare äventyren, som innefattar dungeons med smarta pussel, hjärtdelar att hitta och den där fantastiska musiken i bakgrunden. Ja, ni alla som saknat de klassiska musikstyckena kan äntligen pusta ut. Musiken är alltid närvarande och många av de nya melodierna håller dessutom hög klass. Missförstå mig inte, jag kunde uppskatta hur musiken användes i Breath of the Wild och Tears of the Kingdom men det är ändå skönt att musiken äntligen få ta större plats igen. Handlingen då? Ja, du är nämligen inte Link längre utan spelar som prinsessan Zelda, som istället skall rädda Link. För att göra det krävs det att Zelda undersöker mystiska tidsrevor som uppkommit i Hyrule - som för övrigt utspelar sig på samma karta som i Link to the Past fast expanderad.

Du kan ta dig upp på flera sätt, antingen bygga dig uppåt eller ta följe med en fiende. Valet är ditt.

En stor förändring är stridssystemet. Du har nämligen bara tillgång till svärd, pilbåge och sköld en begränsad tid och du som spelare får istället lita på din Tri-Rod - en slags trollstav som kan trolla fram det mesta från spelet. Stenar, sängar och trampolin - javisst - alla slags fiender - ja, varför inte? Att behöva använda sig av diverse förmågor för att kunna ta sig runt i världen fungerar oftast smidigt. Du kan både bygga dig uppåt med olika föremål eller trolla fram en fiende som du sedan tar följe med. Den här förmågan kan även användas till att flytta stora stenblock som är i vägen för Zeldas framfart.

Du kan spela traditionellt men bara en begränsad tid, se till att uppgradera din energimätare omedelbart.

Något som däremot inte fungerar helt smärtfritt är striderna. På ett sätt kräver det lite mer av dig som spelare då det finns en uppsjö av fiender du kan trolla fram som ger olika resultat. Samtidigt blir du mer passiv och alldeles för många gånger kommer jag på mig själv att bara undvika fienders attacker medan min allierade gör jobbet åt mig. Detta är synd. Jag skulle hellre sett Tri-Rod mer som ett komplement till de traditionella vapnen och istället tagit bort begränsningen. Du skulle ändå få de bästa av 2 världar utan för den saken skull ta bort känslan av någonting ”nytt”.

Utöver striderna så finns det dock inte så mycket att klaga på, förutom den svajiga bildfrekvensen förstås. Det är ingen ”deal-breaker” här men Nintendo får gärna utannonsera ny hårdvara snart. Annars är som sagt spelet givet för alla Zelda älskare, och om det inte vore för den där svajiga bildfrekvensen och upplägget i striderna så skulle spelet nosat på sajtens högsta betyg. Nu landar betyget på en stabil 4.

Zelda: Echoes of Wisdom
4
Mycket bra
+
Ett lång och matigt äventyr
+
Musiken håller högsta klass
+
Klassisk Hyrule karta, fast expanderad
+
Det estetiska passar äventyret perfekt men…
-
…dras med en svajig bildfrekvens
-
Striderna - ”if it ain't broke don't fix it”
Det här betyder betygen på FZ
Fragtjuv

Bra skrivit! Trots att jag inte äger en Nintendo-konsol idag så blir jag varm i hjärtat av att se att Nintendo fortfarande levererar med sina klassiska spelserier.

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Redaktör
Ponny

Fasen vad fint det här var! Tekniskt sett svajigt, som du säger, men överlag: man blir glad!

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Fasen vad fint det här var! Tekniskt sett svajigt, som du säger, men överlag: man blir glad!

Jag håller med, och alla som såg det som ett sidospår från Zelda-serien fick sig en rejäl näsbränna i mitt tycke. Jag kör det gärna igen, om Nintendo tar bort den där begränsningen i att använda traditionella vapen i strid. 👌

Medlem
Skrivet av Joe Swallows:

Bra skrivit! Trots att jag inte äger en Nintendo-konsol idag så blir jag varm i hjärtat av att se att Nintendo fortfarande levererar med sina klassiska spelserier.

Nintendo har ju dundrat ut en del fina spel på sistone. Ingen kommer knappast vara besviken när det vankas för Switch 2.

Medlem

Har varit för upptagen med andra spel, men ser fram emot att spela detta. Borde spela det innan året är slut iaf.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Har varit för upptagen med andra spel, men ser fram emot att spela detta. Borde spela det innan året är slut iaf.

Det tycker jag verkligen! 😍

Medlem

Spelet verkar lida av samma prestanda problem som Link's Awakening.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Tur det går att emulera så man slipper det.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Helt korrekt. Kan till och med vara värre här! Vi får hoppas att Switch 2 har någon automatiskt boostfunktion, som PS4 Pro hade när den släpptes.

Medlem

Jag måste säga att jag har haft roligare med detta spel än totk och botw jag tycker detta känns mer som klassiskt zelda än dom två andra spelen

Medlem

Känns som att den allmänna hypen kring spelet dog ut kort efter dess lansering. Men det verkar ju gått hem väl, dock tror jag inte det är något för mig då jag inte gillar den "klassiska Zelda-formulan" och gimmicken med trollkonsterna ser inte heller särskilt lockande ut för min del. BotW och TotK är de enda Zelda-spelen för mig.

Medlem

Så otroligt smakfullt och snyggt det ser ut. En perfekt designad, gullig sagovärld.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Majoren:

Känns som att den allmänna hypen kring spelet dog ut kort efter dess lansering. Men det verkar ju gått hem väl, dock tror jag inte det är något för mig då jag inte gillar den "klassiska Zelda-formulan" och gimmicken med trollkonsterna ser inte heller särskilt lockande ut för min del. BotW och TotK är de enda Zelda-spelen för mig.

Om du inte gillar klassiska Zelda element så är detta inget för dig. Synd med gimmicken, förstör mer än vad den bidrar med i sin nuvarande form.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Så otroligt smakfullt och snyggt det ser ut. En perfekt designad, gullig sagovärld.

Verkligen! Ser som sagt ut som plastfigurer från barndomen. Trist att illusionen bryts av att bildfrekvensen haltar så mycket. Längtar något kopiöst efter Switch 2 som förmodligen löser problemet.

Medlem

Det här och links awakening får kanske bli nästa spel till switchen nu när jag tagit mig igenom alla versioner av pokémon spelen till switch. Det känns som om dem kommer passa mig bättre då jag fortfarande inte orkat ta mig igenom BotW fast jag köpte det vid release.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Verkligen! Ser som sagt ut som plastfigurer från barndomen. Trist att illusionen bryts av att bildfrekvensen haltar så mycket. Längtar något kopiöst efter Switch 2 som förmodligen löser problemet.

Uselt att använda UE4 egentligen, det hackar och laddar texturer segt även på PS4...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Uselt att använda UE4 egentligen, det hackar och laddar texturer segt även på PS4...

Håller med här, uppenbart att switchen inte kan driva motorn utan negativa konsekvenser.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Håller med här, uppenbart att switchen inte kan driva motorn utan negativa konsekvenser.

Den är som sagt ganska dålig även på kraftfullare konsoler. Tyvärr en lathet och snålhet att allt färre spelutvecklare fixar egna motorer anpassade för hårdvaran. Nintendos egna presterar ju långt mycket bättre på konsolen, de borde tillhandahålla sådana optimerade verktyg för alla som utvecklar spel för Switch, tycker jag.

Medlem

Tittar på när min dotter spelar det och det 'passiva' i striderna passar henne alldeles utmärkt. Första striden, som Link, var den svåraste hittills (men hon har bara kommit igenom den första stora Riften), då det krävde lite timing. Senare kan hon springa runt runt medan hon funderar på vad hon kan testa.

1
Skriv svar