Dragon Age: The Veilguard

Medlem
Skrivet av Rico01:

Var inte så barnslig då och låt andra få valmöjligheter Herr Kulturkrigare.

En annan sak angående valmöjligheter. Rätta mig om jag har fel, men det går inte justera storleken på vare sig byst eller rumpa. Varför är det så? Du tror inte det skulle ha större intresse ute bland folket än ärr efter burtskurna bröst?

Men nej, absolut ingen angenda här lol

Medlem
Skrivet av Mirage:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Spelet i sig kan vara bra eller dåligt. Detta är ren och skär aktivism.

Detta är ju helt sjukt.. När tar den här skiten slut?

Medlem
Skrivet av Hoffa:

En annan sak angående valmöjligheter. Rätta mig om jag har fel, men det går inte justera storleken på vare sig byst eller rumpa. Varför är det så? Du tror inte det skulle ha större intresse ute bland folket än ärr efter burtskurna bröst?

Men nej, absolut ingen angenda här lol

Om du är ute efter whacking material kan jag rekommendera vissa delar av Internet istället för spel. =D

Medlem
Skrivet av Twicefire:

Jag verkar vara en av dom få som tycker det verkar riktigt nice och roligt kollat och läst på dom flesta reviews som är ute. Verkar också vara en av få som gillar den mer "action combat" än stela slå ett slag som turnbase. Men tur inte alla gillar samma.

Jag tror faktiskt att väldigt många tycker som du. Spelet får fina betyg överlag och striderna verkar mer påminna om ME2 vilket många tycker om.

Medlem
Skrivet av Rico01:

Om du är ute efter whacking material kan jag rekommendera vissa delar av Internet istället för spel. =D

Det tröttsamma npc svaret. Har ni nåt nyhetsbrev ni får utskicket i hur ni ska svara?

Igen missar du poängen. Du pratar om att jag förvägrar folk valmöjligheter, men vad det i själva verket är valmöjligheter DU godkänner. Ska du vara en hycklare så va åtminstone en ärlig hycklare.

Om jag är en tjej med stora bröst tex. Varför ska jag då inte ha den möjligheten att skapa en karaktär som liknar mig?

Medlem
Skrivet av Hoffa:

"Kulturkrigare", alltså lägg ner det där tramset. Samma ordkombination skulle kunna appliceras på dig isf. Vi måste kunna diskutera över den barnsliga nivån.

Problemet är ju att allt ni säger ligger på en så barnslig nivå. Hur ska man kunna ta det ni säger och göra en seriös diskussion av det när ni bara kommer med samma mantra om "woke", "DEI", "agenda", etc som dyker upp i varenda spel som har en kvinna i huvudrollen som inte är primärt designad som runkmaterial för pubertala ungdomar, eller helt enkelt en svart person, eller någon med blått hår? Och sen kommer ni med "näääääää jag är inte rasistisk/sexistisk/homofobisk, jag vill bara ha bra spel, och förresten det är du som är rasistisk och hatisk mot mig, för det är faktiskt jag som är offret här!"

Huffamig...

Medlem
Skrivet av Hoffa:

Det tröttsamma npc svaret. Har ni nåt nyhetsbrev ni får utskicket i hur ni ska svara?

Igen missar du poängen. Du pratar om att jag förvägrar folk valmöjligheter, men vad det i själva verket är valmöjligheter DU godkänner. Ska du vara en hycklare så va åtminstone en ärlig hycklare.

Om jag är en tjej med stora bröst tex. Varför ska jag då inte ha den möjligheten att skapa en karaktär som liknar mig?

Jag håller med dig, det borde finnas större valmöjligheter i spelet. Inte tillräckligt inkluderande än, men kanske i nästa spel?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag håller med dig, det borde finnas större valmöjligheter i spelet. Inte tillräckligt inkluderande än, men kanske i nästa spel?

Haha! Klockrent!

Medlem
Skrivet av Hoffa:

Du lämnade öppet mål så det var bara att lägga in bollen. =D

Medlem
Skrivet av Rico01:

Du lämnade öppet mål så det var bara att lägga in bollen. =D

Nja, haha, ja var väl medveten om risken. Trodde bara inte du skulle ta den löjliga vägen ut. Jag hade högre tankar om dig helt enkelt 😜

Medlem
Skrivet av Hoffa:

Nja, haha, ja var väl medveten om risken. Trodde bara inte du skulle ta den löjliga vägen ut. Jag hade högre tankar om dig helt enkelt 😜

Man är som sällskapet... När ni kulturkrigare är som barn blir ni bemötta som de barn ni är. =D

Medlem
Skrivet av Rico01:

Man är som sällskapet... När ni kulturkrigare är som barn blir ni bemötta som de barn ni är. =D

Exakt. En kulturkrigare känner igen en annan.

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Inte någonstans i BG3 pratas det om könstillhörighet eller hur du identiferar dig. Framörallt är inget innehåll låst beroende på hur din karaktär identifierar sig. Sluta jämför äpplen med päron.

Hänvisar till inlägget nedan.

Skrivet av Balunan:

Du menar utöver att icke-binära pronomen faktiskt används om en ifall man skapar en icke-binär karaktär? Och med vissa NPC:er? Och att alla Gnomes i spelet tydligen är gay och/eller icke-binära?

Baldur's Gate 3 is the first game that met me halfway in roleplaying a they/them causing mayhem, and that feels like the future of RPGs
"Amon exploring their gender identity is a huge part of this arc for them, and it's deeply satisfying to have a part of myself be portrayed in-game with respect and dignity."

The Non-Binary Experience In Baldur's Gate 3 Totally Rocks

Does the game use pronouns when addressing player character?

Gay Gnomes Baldur's Gate 3

Did anyone notice that the Deep Gnomes we meet are all gay?

<Uppladdad bildlänk>

Medlem
Skrivet av Hoffa:

Exakt. En kulturkrigare känner igen en annan.

Ja buhuu. Till skillnad från dig blir jag inte triggad av epitet. Men kulturkriga på du, om du är duktig kanske du får lite lördagsgodis.

Medlem
Skrivet av Rico01:

Du är inte ensam, jag har förbokat och tagit ledigt från jobbet för att spela i 4 dagar. Det försvinner dock i bruset när kulturkrigare ska posta samma tröttsamma bilder. Det är som om dom tror att dom är TVINGADE att välja vissa valmöjligheter.

Nice samma här förutom jag måste jobba fredag då jag börjar nytt jobb :D.

Japp dom verkar snöat in sig det är tvingande osv...

Medlem
Skrivet av Twicefire:

Nice samma här förutom jag måste jobba fredag då jag börjar nytt jobb :D.

Japp dom verkar snöat in sig det är tvingande osv...

Har du tänkt något på vad du ska spela? Jag sitter fortfarande och slits mellan warrior eller rogue. Förmodligen alv eller människa (klarar inte av utseendet på Qunari). Antivan Crows lär det också bli.

Edit: och för att chockera visssa, jag ska göra en male som ska adresseras som he/him. Bryr mig inte om icke-binära delarna men har inget emot att de finns, samma som i BG3 =D

Avstängd
Skrivet av Påskmust:

Valmöjligheter i ett rollspel?? Nä, nu har jag sett allt...

Nu får det att låta som det nu bara handlar huruvida man har valmöjligheten att skapa en HBTQ-karaktär i ett RPG, och inte om det finns problem med agendor och hur det är hanterat i spelskapande.

Ganska lågt om det var det som var din intention, men kanske inte var det.

Medlem
Skrivet av Rico01:

Har du tänkt något på vad du ska spela? Jag sitter fortfarande och slits mellan warrior eller rogue. Förmodligen alv eller människa (klarar inte av utseendet på Qunari). Antivan Crows lär det också bli.

Jag körde som rogue alv i Inquisition. Den här gången blir det nog något helt annat. Kanske någon typ av Knight enchanter eller dylikt.

Edit: Jag ska också vara he/him hetero som i tidigare spel.

Medlem
Skrivet av Rico01:

Ja buhuu. Till skillnad från dig blir jag inte triggad av epitet.

Äsch, tycker bara det e löjligt. Samma som när ni kallas wokesters. Blir löjligt att skriva även om vi båda givetvis har rätt.

Nå väl, nu blir det att sticka hem från jobbet, har myglat tillräckligt mkt senaste timmen

Får se hur det går för spelet, jag är säker på det går som för alla de andra dei-spelen som tankat totalt i år. Ign kan säkert lura några så vi får se. Men jag hade inte satsat sparkcykeln om jag var du ✌️

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag körde som rogue alv i Inquisition. Den här gången blir det nog något helt annat. Kanske någon typ av Knight enchanter eller dylikt.

Edit: Jag ska också vara he/him hetero som i tidigare spel.

Vad jag läst ska det förvisso finnas mer möjlighet som wizard att gå in i närstrid men det tar tydligen tid innan man blir riktigt bra på det. Jag spelade både som rogue och krigare i Inquisition (2 separata spel).

Medlem
Skrivet av Balunan:

Du menar utöver att icke-binära pronomen faktiskt används om en ifall man skapar en icke-binär karaktär? Och med vissa NPC:er? Och att alla Gnomes i spelet tydligen är gay och/eller icke-binära?

Baldur's Gate 3 is the first game that met me halfway in roleplaying a they/them causing mayhem, and that feels like the future of RPGs
"Amon exploring their gender identity is a huge part of this arc for them, and it's deeply satisfying to have a part of myself be portrayed in-game with respect and dignity."

The Non-Binary Experience In Baldur's Gate 3 Totally Rocks

Does the game use pronouns when addressing player character?

Gay Gnomes Baldur's Gate 3

Did anyone notice that the Deep Gnomes we meet are all gay?

<Uppladdad bildlänk>

Du missade helt att jag skrev "pratas det om"? Eller kanske väljer att skita i det för att vinna en billig poäng. Precis som du sket i den andra meningen jag skrev. Ja, det finns homosexuella personer i BG3, det är inte det som vi pratar om här. Det är inte heller det som folk vänder sig mot. Det som diskuteras är att karaktärerna gör en poäng av att inte bara ta upp sin könstillhörighet i konversationer men de tvingar det på dig och spelet låser innehåll bakom det. Alltså världen brinner runt de här personerna och demoner håller på att invadera men de sitter och pratar om vilket kön de identifierar sig med?? Det är så dumt att man saknar ord. BG3 hanterade könstillhörighet på ett fantastiskt sätt utan att tvinga det på folk eller inkludera det i spelet på ett sätt där det inte tillför något annat än ett tröttsamt politiskt budskap,

Medlem

Det så kallade kulturkriget är sig likt på FZ där anti-woke tar upp DEI, aktivism och agenda medans motståndet kommer med personliga påhopp.

Medlem
Skrivet av marsipanbröd:

Nu får det att låta som det nu bara handlar huruvida man har valmöjligheten att skapa en HBTQ-karaktär i ett RPG, och inte om det finns problem med agendor och hur det är hanterat i spelskapande.

Ganska lågt om det var det som var din intention, men kanske inte var det.

Det är ett alternativ på ett hjul och det verkar som man lätt bara kan strunta i det och gå vidare. Vet inte om det är något jag missar? Jag förstår att det inte tilltalar alla, men det är väl upp till var och en hur man vill skapa sin karaktär.

Medlem

Jösses Amalia.
Sällan sett ett så kommenterat spel.

Det här går ihop lite med en sak många skrivit.
Att de väntar på vanliga användare och deras recensioner.
Men det här spelet är ju senaste arenan i kulturkriget. Det kommer bli så jääääkla nedröstat.
Sist var det väl Concord. Jag läste ett gäng med användarrecensioner till det. Och de flesta hade inte ens spelat spelet. De bara röstade ned för att det var fult, dåliga microtransaktioner och/eller "woke".

Jag litar knappt ens på användarrecensioner för icke-kontroversiella spel. Folk röstar 10/10 eller 1/10.
Bäst eller sämst. Klart det finns nyanserade åsikter, men de drunknar i folk som ropar högt.

Nåja. Det här spelet verkar rätt habilt och även välpolerat/buggfritt. Det finns många recemsenter som gillar spelet så jag hoppas de får sälja mycket och att de som köper har kul. Personligen har jag aldrig kört del 2+3 så känner inget sug att hoppa in i del 4.

Medlem
Skrivet av Rico01:

Edit: och för att chockera visssa, jag ska göra en male som ska adresseras som he/him. Bryr mig inte om icke-binära delarna men har inget emot att de finns, samma som i BG3 =D

Står mellan Warrior (reaper troligen eller fet 2h om inte svärd och sköld är riktigt trevligt men måste få känsla för det först innan jag vågar utala mig. Eller Rogue troligen närstrid men kan lika gärna bli båge men för mig står det mellan alv och Qunari hoppas kunna få till vettigt utseende på dom bara då jag gillar dom överlag. Antivan crows lär det blir här också faktisk.

Flakmonkey
Skrivet av ZerotheCat:

Du missade helt att jag skrev "pratas det om"? Eller kanske väljer att skita i det för att vinna en billig poäng. Precis som du sket i den andra meningen jag skrev. Ja, det finns homosexuella personer i BG3, det är inte det som vi pratar om här. Det är inte heller det som folk vänder sig mot. Det som diskuteras är att karaktärerna gör en poäng av att inte bara ta upp sin könstillhörighet i konversationer men de tvingar det på dig och spelet låser innehåll bakom det. Alltså världen brinner runt de här personerna och demoner håller på att invadera men de sitter och pratar om vilket kön de identifierar sig med?? Det är så dumt att man saknar ord. BG3 hanterade könstillhörighet på ett fantastiskt sätt utan att tvinga det på folk eller inkludera det i spelet på ett sätt där det inte tillför något annat än ett tröttsamt politiskt budskap,

Det är väl bra att valen du gör, oavsett vilka, påverkar vad du upplever i spelet? Det är väl en av grundpelarna i ett rollspel? Vill man uppleva allt får man spela om det flera gånger på olika sätt, och är man i det här fallet inte intresserade av det som ligger bakom valet att spela som icke-binär så slipper man det.

Och nu har jag inte spelat Veilguard (vilket jag antar att de flesta här inte heller har gjort) men att de sitter och diskuterar könstillhörighet, sexuell läggning när världen brinner runt dem är väl inte konstigare än att de ger sig iväg på det ena efter det andra poänglösa (på det stora hela) sidouppdrag som egentligen bara tar fokus från den verkliga uppgiften. Det är ju en rätt vanlig aktivitet när det kommer till datorrollspel. Om något så tycker jag det känns viktigare för karaktärs och grupputvecklingen att diskutera sådant som är viktigt för dem. Oavsett om det är om deras rädslor, livsåskådning, sexuell läggning, deras familj, hobbies etc etc Det tycker iaf jag är betydligt mer intressant än att ge sig ut på äventyr och slakta lite råttor för mer XP.

Avstängd
Skrivet av Påskmust:

Det är ett alternativ på ett hjul och det verkar som man lätt bara kan strunta i det och gå vidare. Vet inte om det är något jag missar? Jag förstår att det inte tilltalar alla, men det är väl upp till var och en hur man vill skapa sin karaktär.

Ok, jag menade att det inte handlar om just det allt det där i sig.

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

spelet låser innehåll bakom det.

Vad för innehåll är det som blir låst?

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

och spelet låser innehåll bakom det.

Det är väl inget konstigt att ett RPG låser innehåll bakom olika val?

Medlem

Denna tråden är ett bra exempel på varför Fz bör banna allt snack som handlar om "kulturkriget". Snacka om urspårad tråd.

Skriv svar