Dragon Age: The Veilguard
Kommer alla recensioner när plebs får recensera spelet och spela det vara "bevis" nog när det visar sig att endast journalister av någon anledning är nästan de enda som älskar spelet... eller måsta jag skriva en tenta med massa bevis eller kommer det bara att visa sig att journalister är de enda som har smak och inteligens att kunna uppskatta ett mästerverk medans alla andra är Ryssar, konspirationsteorier, incels, sexister eller vad dem nu kan kallas?
Fast... nu är det äpplen och päron här. Recensioner är ju (åtminstone i sin utformning) subjektiva åsikter om något, som ett spel. Det får man givetvis ha hur många som helst, hur galna som helst.
Men att hävda/insinuera att recensioner är köpta bara för att de inte värderar samma sak som X antal spelare som skriver recensioner och/eller inte ger samma betyg? Nej, då får man allt ha "lite" mer kött på benen. Däremot kan man *tycka*/*misstänka* lite Marie Antoinette-problematik i det (och kritisera det i sig), men det är många som tar steget "lite" längre än så. Så som att hävda köpta recensioner, access-journalism el. dyl.
Samma sak gäller att försöka definiera anledningarna till betyg, så väl negativa som positiva. Det görs av den som sätter betyg och omdöme på något, inte massa andra som pusslar ihop korrelationer till någon slags definitiv kausalitet. För det är tämligen oärligt. Jag tänker inte säga att folk inte får totalt avsky DA:TV, jag tänker inte heller hävda att jag *vet* varför de i så fall avskyr det, eller avfärda deras upplevelse baserat på X eller Y. Detsamma måste även gälla omvänt.
Hur svårt är det att bara säga att man inte håller med en recensent, att man tycker denne har fel? Nej, det måste svartmålas och spekuleras, hittas på anklagelser från indicier och vad det nu är allt. Det är i mina ögon ett "rätt" stort problem.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Fast... nu är det äpplen och päron här. Recensioner är ju (åtminstone i sin utformning) subjektiva åsikter om något, som ett spel. Det får man givetvis ha hur många som helst, hur galna som helst.
Men att hävda/insinuera att recensioner är köpta bara för att de inte värderar samma sak som X antal spelare som skriver recensioner och/eller inte ger samma betyg? Nej, då får man allt ha "lite" mer kött på benen. Däremot kan man *tycka*/*misstänka* lite Marie Antoinette-problematik i det (och kritisera det i sig), men det är många som tar steget "lite" längre än så. Så som att hävda köpta recensioner, access-journalism el. dyl.
Samma sak gäller att försöka definiera anledningarna till betyg, så väl negativa som positiva. Det görs av den som sätter betyg och omdöme på något, inte massa andra som pusslar ihop korrelationer till någon slags definitiv kausalitet. För det är tämligen oärligt. Jag tänker inte säga att folk inte får totalt avsky DA:TV, jag tänker inte heller hävda att jag *vet* varför de i så fall avskyr det, eller avfärda deras upplevelse baserat på X eller Y. Detsamma måste även gälla omvänt.
Så det är bara en tillfällighet att det kommer visa sig att nästan alla journalister älskar detta spelet, skriver nästan samma saker och har en helt annorlunda smak än alla andra personer i världen?
Så du menar att journalister är en klass i sig som alla har en helt annorlunda smak än alla vi plebs? Är deras hjärnor kanske mer utveklade än våra hjärnor? Och nej jag har tyvärr inte en 500 sidor lång forskning om detta som "bevis".
Antagligen så kanske det finns något om denna "konspiration", det är detta eller att journalister kanske helt enkelt kanske aliens som bara tänker, tycker och har helt annan smak än resten utav oss människor.

Så det är bara en tillfällighet att det kommer visa sig att nästan alla journalister älskar detta spelet, skriver nästan samma saker och har en helt annorlunda smak än alla andra personer i världen?
Så du menar att journalister är en klass i sig som alla har en helt annorlunda smak än alla vi plebs? Är deras hjärnor kanske mer utveklade än våra hjärnor? Och nej jag har tyvärr inte en 500 sidor lång forskning om detta som "bevis".
Antagligen så kanske det finns något om denna "konspiration", det är detta eller att journalister kanske helt enkelt kanske aliens som bara tänker, tycker och har helt annan smak än resten utav oss människor.
Nu kommer du in på ett annat argumentationsfel - att ett antagande måste vara antingen eller. Så funkar det inte. Det kan vara en total tillfällighet, det kan vara någon som sneglat på en annan recension och "inspirerats", det kan vara journalister som frilansat för samma medier och är vana att använda ett liknande språkbruk... det finns liksom så otroligt många möjliga förklaringar att det inte är ett svartvitt påstående/antagande.
Vi (varken du eller jag) vet inte varför flera journalister använder ett liknande språk (ett tips, förresten: titta på ffa. rubriksättningar och artikelingresser världen över så ser du att det inte direkt är något ovanligt med snarlika formuleringar i vanlig media heller), och för det första är det en väldigt liten sample size här, och orden är för det andra dessutom tämligen generiska. Det är inte som att det är 20 ord på raken (med obskyra sådana inkluderade) som är totalt identiska. Någonstans tar liksom synonymerna slut.
Så återigen: tills *bevis* kommer (inte indicier) så är det bara ett sammanträffande. Intressant, förvisso, och anledning att kika närmare på saken, men inte mer än så. Och nej, det betyder inte att jag säger "så kan det absolut inte vara, ett samband *kan* inte existera". Att anta/hävda det är ett argumentationsfel.
Att nio recensioner använder liknande fraser är inget konstigt.
Nu kommer du in på ett annat argumentationsfel - att ett antagande måste vara antingen eller. Så funkar det inte. Det kan vara en total tillfällighet, det kan vara någon som sneglat på en annan recension och "inspirerats", det kan vara journalister som frilansat för samma medier och är vana att använda ett liknande språkbruk... det finns liksom så otroligt många möjliga förklaringar att det inte är ett svartvitt påstående/antagande.
Vi (varken du eller jag) vet inte varför flera journalister använder ett liknande språk (ett tips, förresten: titta på ffa. rubriksättningar och artikelingresser världen över så ser du att det inte direkt är något ovanligt med snarlika formuleringar i vanlig media heller), och för det första är det en väldigt liten sample size här, och orden är dessutom tämligen generiska. Det är inte som att det är 20 ord på raken (med obskyra sådana inkluderade) som är totalt identiska.
Så återigen: tills *bevis* kommer (inte indicier) så är det bara ett sammanträffande. Intressant, förvisso, och anledning att kika närmare på saken, men inte mer än så.
Vad för "bevis" är det som du kräver? Antar att föregående exemple på journalister som att de fått sparken pga. att det gett spel för låga betyg?
Undrar genuint vad det är du kräven, att jag skall hacka mig in i deras personaliga databaser/mails och avslöja dem?
I detta fallet så är ju karaktären bara komiskt ful och man har försökt förlöjliga sig. Har svårt för det i alla spel, speciellt när man ska recensera ett spel, att man går in och gör en "ful gubbe" som man spelar som. Känns som man inte tar det seriöst helt enkelt redan ifrån början då.
Jag håller nog inte med dig här, utan tror att du projicerar dina tankar och värderingar på recensentens beteende. Det kan finnas en uppsjö andra anledningar bakom dennes karraktärsskapande. Men, jag förstår hur du resonerar och av vilken anledning. tack för svar!
Vad för "bevis" är det som du kräver? Antar att föregående exemple på journalister som att de fått sparken pga. att det gett spel för låga betyg?
Undrar genuint vad det är du kräven, att jag skall hacka mig in i deras personaliga databaser/mails och avslöja dem?
Det är ju just det: är det i praktiken omöjligt att bevisa kan det omöjligt bevisas. Jag säger inte att du *måste* bevisa det, men går det inte att styrka bör det inte heller hävdas. Svårare är det inte. Däremot kan du ju givetvis säga ihop med den förra screenshoten att du *tycker* det ser suspekt ut, för det får du såklart tycka.
Exempel på hyfsat starka bevis kan vara läckt korrespondens (svårt att verifiera att sådant inte är fejk dock, tyvärr, så bevisvärdet kan i de fallen vara ganska ringa), visselblåsarfunktioner, offentliga uttalanden från verifierade konton som på något sätt är *direkt involverade* (Wayback Machine är ett fantastiskt verktyg om sådana sedan bedöms problematiska och tas bort) o.s.v.
Bevisvärde är i sig en intressant diskussion, men egentligen inte en vi bör dyka in i alltför djupt här, det finns offtopic så det räcker i den här mastodonttråden redan.
Ett samband betyder inte verkan. Om man vill bevisföra något med endast korrelationer krävs ett rätt robust arbete för att riktningsbetämma sambandet samt att utesluta tredje variabler. Men visst, det går att göra "good enough".
Sen tenderar observationer bland hobbydetektiver rätt ofta vara konfirmatoriska, dvs man letar bevis som stödjer ens tes och ignorerar andra vilket oftast leder felaktiga slutsatser.
https://youtu.be/GwNCsyBjQfY?si=IdqDlqKqUdP3v-Yt
Vilket jävla skämt till spel
hahaha sjukaste jag sett trodde inte det var så jäkligt
Försök få en person dömd enbart utifrån indicier så förstår du kanske sedan hur bevisvärdering fungerar. Det han kräver är bevis som utan rimligt tvivel inte går att ifrågasätta. Alla dessa försök som gjorts i den här tråden och i samhället i övrigt för att försöka påskina en konspiration tenderar till att gå att ifrågasätta på ett eller annat sätt, eller som också visats här går att replikera på andra titlar. Sedan finns alltid problemet med confirmation bias som man måste se upp med, även de som inte tror på en konspiration. Det är således ett hästjobb att bevisa en konspiration förutom till de redan frälsta, dvs de som inte kritiskt granskar nämnda bevis.
I detta fallet så är ju karaktären bara komiskt ful och man har försökt förlöjliga sig. Har svårt för det i alla spel, speciellt när man ska recensera ett spel, att man går in och gör en "ful gubbe" som man spelar som. Känns som man inte tar det seriöst helt enkelt redan ifrån början då.
Det säger enbart att den som spelar valde att utforma sin karaktär så. Vill man veta varför får man fråga personen, annars sitter man bara och gissar. Andra gör inte sina val av samma skäl som man själv.
Höga betyg överlag, förutom på FZ. Kommer definitivt bli ett köp dag ett.
Det är ingen som stoppar dig. Om du vill får du gärna dela med dig vad du tycker om spelet.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Nej, men jag hade ogillat dig extremt när jag var tonåring/20åring nånting. Spelade bland annat wow på RP server där sådana namn blev anmälda utan tvekan. Saknar det ibland.
Haha, ja, fast måste ju säga att det är en ENORM skillnad på att ha korkade namn i ett SP-spel eller på en RP-server. Håller helt med om att de som tramsar där bör bannas, de förstör ju bara för de andra! Och nä, jag har inte kört med egna namn sedan dess... Det var lite jobbigt med FF VII (tror jag det var) att jag var så van vid "mina" namn på figurerna så när folk pratade om Tifa, Aeris m fl så visste jag knappt vem de menade. Så slutade med det.
Är det släpp 19:00 som vanligt som gäller på steam? Längtar hem från jobbet så jag kan börja skapa min "Rook"!
17.00 är släpptiden idag.
Vilken soppa det här blev... Vägrar spela sådant här dravel, men skiten de körde med Fextralife är bland det värsta jag hört. EA och BioWare kan verkligen dra dit pepparn växer efter det här.
Ska nog köpa spelet på steam enbart för att kunna ge negativ kommentar, sedan refunda det. EA:s bullshit måste få konsekvenser.
Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?
17.00 är släpptiden idag.
Tack för infon! Tidig spelkväll med andra ord. Fasiken vad nice.
Kommer nog ta ett tag att få till den perfekta karaktären. Blir en alvisk magiker som vanligt.
Skippy R.I.P. 17/7 2006
Såklart man kan likna det till det spel som är närmast i serien? Det är naturligtvis inte samma spel, men det var inte det jag menade, det behöver inte vara identiskt i funktioner och upplägg.
Dragon age har blivit mer och mer action-orienterat för varje spel som släppts, och detta är mer actionfokuserat än Inquisition. Så om man tittar på kurvan så fortsätter Veilguard absolut samma trend. Sen finns det givetvis områden som diffar utifrån vad som kanske inte funkade så bra i Inquisition, exempelvis de öppna, relativt öde öppna områdena, men där kan man slå det som att de följer vad de gjorde i Trespasser, en mer fokuserad värld.
Men det är betydligt mer troligt att de som gillade Inquisition gillar detta, till skillnad till de som inte gillade Inquisition. I vilket fall som helst så finns det ingen ekonomisk indikation på att ett mer Origins-liknande spel hade sålt bättre. Vilket lite var min poäng med det jag skrev.
Det är dock inte sant. Veilguard har väldigt mycket större skillnader med förenklingar av mekanik än vad som finns i Inquisition. På den nivå att man kan tveka att det alls är ett RPG utan mer ett rent action spel med några få grunda RPG element.
När det gäller hur bra det skulle sålt så är det trams. Det finns inga siffror som säger att en mer BG3 liknande upplevelse, dvs CRPG likt origins, skulle sälja sämre. Speciellt med tanke på hur bra BG3 gått.
I drank what?
Vilken soppa det här blev... Vägrar spela sådant här dravel, men skiten de körde med Fextralife är bland det värsta jag hört. EA och BioWare kan verkligen dra dit pepparn växer efter det här.
Ska nog köpa spelet på steam enbart för att kunna ge negativ kommentar, sedan refunda det. EA:s bullshit måste få konsekvenser.
Jag skaffa EA Play Pro för jag vägrar äga spelet, så jag kan prova den vägen. Att folk försvarar speljournalister betyg på 9 samt t.om. 10/10 betyg baserat på att journalisten själv börjar med att säga att hen är trans skapar inte misstankar om bias? Dialogen man har fått se är skrattretande dålig stundtals, och de känns som ett Tiktok AI genererat dialogen.
Nej, ge oss en ordentlig remake på Dragon Age: Origins istället för denna förlängda arm till politiskt aktivism.
Folk har olika värderingar och de skiner igenom i saker folk gör. Så kommer det alltid vara. Om det stör dig i det här fallet är det bara att låta bli att spela. Problem solved. Och tro mig, det finns mängder av designval som gjorts i spel som ligger i linje med dina egna värderingar – och då har du förmodligen inte reagerat. Och det är ju inget problem heller.
"Aktivism"? Nä. Ett samhälle i ständig förändring? Ja.
Man måste inte gilla att det är så, eller hur åsiktsströmningar ser ut, men det är ett faktum.
Folk har olika värderingar och de skiner igenom i saker folk gör. Så kommer det alltid vara. Om det stör dig i det här fallet är det bara att låta bli att spela. Problem solved. Och tro mig, det finns mängder av designval som gjorts i spel som ligger i linje med dina egna värderingar – och då har du förmodligen inte reagerat. Och det är ju inget problem heller.
"Aktivism"? Nä. Ett samhälle i ständig förändring? Ja.
Man måste inte gilla att det är så, eller hur åsiktsströmningar ser ut, men det är ett faktum.
De hittar på ord som inte finns i den tyska vokabulären, skryter om det och du kallar det inte aktivism?
I drank what?
En review-bombare är fan inte mycket bättre att vara! De/du är riktiga drägg som bara förstör ännu mer oavsett om de förtjänar det eller inte. Fullkomligt avskyr review-bombare!
Enig, helt värdelöst. Karaktären använder alltså fel pronomen, hon säger "her" istället för "they", och tvingar sig själv att göra armhävningar som straff för att hon gjort fel.... *facepalm*
Det är helt knasigt! Om folk vill låtsas att de är något som de inte är så får de väl göra det. Men att kräva/tvinga andra att acceptera deras snedvridna verklighetsuppfattning och tvinga andra att använda särskilda ord som stödjer deras tokerier kommer i alla fall jag aldrig gå med på.
Denna tråden är ett bra exempel på varför Fz bör banna allt snack som handlar om "kulturkriget". Snacka om urspårad tråd.
Kanske borde spelutvecklare sluta anställa kulturkrigare, och huvudsakligen fokusera på att skapa bra spel istället