Dragon Age: The Veilguard
Fast man skriver också
Så det är en riktig vattendelare i stil med cp2077, witcher 3 etc, dvs antingen tycker man det är så pass bra grundstomme att man med lätthet ser förbi svagheterna (witcher 3 combat, cp2077 döda stad/buggar/kassa poliser etc) eller så sätter dessa svagheter totalstopp för andra.
Så 7/10 känns ju ganska rimligt ändå med tanke på att skribenten antagligen tillhör den gruppen som kan tolerera tillkortakommandena
Med det sagt så kommer jag avvakta ändå, antagligen ett bra tag då jag inte fastnar för artstyle och inte fastnat för DA tidigare
Fast så är det ju med alla spel. Smaken är som baken. Även om en recension är recensentens upplevelse av en kulturprodukt så bör man vara konsekvent när det gäller faktiska tillkortakommanden kontra eget tyckande.
Har ett spel
Dåligt responsiva kontroller, bristande design samt ui för karaktärsutveckling som leder till frustration,
Enemy design som är linjär utan mekanisk variation genom hela spelet där nämnda karaktärsutveckling är helt meningslös mekaniskt,
Quests är extremt linjära och kan alla sammanfattas med följ marker - slåss lite - se en konversation,
Story har pacing problem där presentationen i text inte alltid motsvarar vad som faktiskt händer på skärmen,
All lore droppas före chapter 2 trots att events som motsvarar loren ännu inte hänt och beskriver karaktärer som ännu inte träffats
Lore entries är missable gömd bakom sidequests.
quests introducerar långa tutorials av skills och spelmekanik först timmar efter man faktiskt fått tillgång till dem osv."
så kan man inte hävda att ett spel objektivt bör få ett högt betyg bara för att man gillar Bioware, Dragon age eller actionspel i sig eller att dev teamet hade det jobbigt under utvecklingen. Det är rena designproblem.
Fast så är det ju med alla spel. Smaken är som baken. Även om en recension är recensentens upplevelse av en kulturprodukt så bör man vara konsekvent när det gäller faktiska tillkortakommanden kontra eget tyckande.
Har ett spel "dåligt responsiva kontroller, bristande design samt ui för karaktärsutveckling som leder till frustration, enemy design som är linjär utan mekanisk variation genom hela spelet där nämnda karaktärsutveckling är helt meningslös mekaniskt, quests är extremt linjära och kan alla sammanfattas med följ marker - slåss lite - se en konversation, story har pacing problem där presentationen i text inte alltid motsvarar vad som faktiskt händer på skärmen, all lore droppas före chapter 2 trots att events som motsvarar loren ännu inte hänt men är även missable, quests introducerar långa tutorials av skills och spelmekanik först timmar efter man faktiskt fått tillgång till dem osv." så kan man inte hävda att ett spel objektivt bör få ett högt betyg bara för att man gillar Bioware, Dragon age eller actionspel i sig eller att dev teamet hade det jobbigt under utvecklingen. Det är rena designproblem.
Ah du menar att det inte skulle recenserats som ett DA spel utan mer som ett ”vanligt” spel, dvs mer objektivt?
Mjo kanske men det är nog halvt omöjligt. Men det är ju så med betyg, och det har ju ältats mycket här på fz med, i slutändan är det recensenten som sätter betyg och man får genom texten själv känna av och bedöma.
Men som sagt så tror jag själv det är liknande cp2077, starfield m.fl att det finns en möjlighet att bli ”hookad” men att där är flera designbeslut som bör ifrågasättas.
Framförallt så nämner skribenten den (antagligen) brokiga utvecklingen som en av bovarna bakom tveksamheter.
Ah du menar att det inte skulle recenserats som ett DA spel utan mer som ett ”vanligt” spel, dvs mer objektivt?
Mjo kanske men det är nog halvt omöjligt. Men det är ju så med betyg, och det har ju ältats mycket här på fz med, i slutändan är det recensenten som sätter betyg och man får genom texten själv känna av och bedöma.
Men som sagt så tror jag själv det är liknande cp2077, starfield m.fl att det finns en möjlighet att bli ”hookad” men att där är flera designbeslut som bör ifrågasättas.
Framförallt så nämner skribenten den (antagligen) brokiga utvecklingen som en av bovarna bakom tveksamheter.
Det där med brokig utveckling är som jag nämnde inte riktigt OK som en ursäkt för att ett spel en recensent så gärna VILL älska ska ha bra betyg trots att det inte egentligen når upp till det.
Cyberpunk 2077 recensionerna som släpptes vid initiala 1.0 släppet är ju ett bra exempel på det. Folk som hypat för spelet recenserar det och upptäcker att jäklar, det här var trasigt och inte alls som utlovat. Men trots det får det topp betyg med ursäkten att dev teamet haft det svårt.
Det bör vara irrelevant vad orsaken är till att ett spel är trasigt eller dåligt designat. Det är ju det färdiga spelet man recenserar.
Cyberpunk 2077 räddades dock flera år efter släppet och är nu en riktig klassiker som jag själv har flera hundra timmar i. Men vid släpp så var det inte en 10/10 på långa vägar i det trasiga och ofärdiga skick det släpptes.
Jag har spelat ca 3-4h och är väldigt nöjd med det jag fått uppleva just nu.
Spelet är väldigt snyggt, bra atmosfär och ljussättning.
Musiken är riktigt bra.
Jag var lite orolig för narrativets "the big bad" men har en dimension som gör det mer intressant, som jag hoppas att de utforskar mer.
De få Kompanjonerna jag har träffat än så länge har mycket personlighet och verkar vara välskrivna, som i vanlig ordning.
Upplever att kompanjonerna pratar mer och i fler kontexter än de gjort innan, vilket innebär att de är även pedagogiska. Jag har förstått att det är en vattendelare, men inget jag stör mig på.
Striderna är mer action/reflexbaserade än innan. Skönt att man slipper vissa micromanagement-delar när det kommer till kompanjonerna.
Än så länge ingen woke-agenda som jag fått nedkörd i halsen på mig, eller så är jag kanske redan konverterad efter dessa få timmars spelande.
Sammanfattningsvis: gillar man inquisition så kommer man gilla The veilguard.
Kul! Var spelar du nånstans?
Är inte insatt i ägarskap eller styrning, men stora företag brukar ha vinst som prio. Då är frågan hur ägarnas plånböcker gynnas genom att beordra samma tyck överallt. Siterna lär inte få fler läsare av likriktning. Och att beordra exakt samma formuleringar är ju korkat rätt och slätt.
Var inte så säker på det. Det finns ju stora TV-nätverk till både höger och vänster i tex USA som äger både lokala och landstäckande stationer och som har samma fokus och ibland skickar ut talking points, framför allt inför valen, och de tjänar storkovan, och har stor publik.
Kul! Var spelar du nånstans?
Xbox series X på en 86' LG
Så direkt efter jobbet idag skall min Grey Warden mage leta vidare efter en dolk
Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!
Xbox series X på en 86' LG
Så direkt efter jobbet idag skall min Grey Warden mage leta vidare efter en dolk
Låter hur mysigt som helst, enjoy!
Det där med brokig utveckling är som jag nämnde inte riktigt OK som en ursäkt för att ett spel en recensent så gärna VILL älska ska ha bra betyg trots att det inte egentligen når upp till det.
Cyberpunk 2077 recensionerna som släpptes vid initiala 1.0 släppet är ju ett bra exempel på det. Folk som hypat för spelet recenserar det och upptäcker att jäklar, det här var trasigt och inte alls som utlovat. Men trots det får det topp betyg med ursäkten att dev teamet haft det svårt.
Det bör vara irrelevant vad orsaken är till att ett spel är trasigt eller dåligt designat. Det är ju det färdiga spelet man recenserar.
Cyberpunk 2077 räddades dock flera år efter släppet och är nu en riktig klassiker som jag själv har flera hundra timmar i. Men vid släpp så var det inte en 10/10 på långa vägar i det trasiga och ofärdiga skick det släpptes.
Men herregud, vad är detta... ? Till att börja med, en recension är alltid subjektiv, det bara är så. Punkt. Ingen diskussion om det. Så fort du slutar nämna mätbara data som antal spelare, fps och så vidare så kommer du in på subjektivt territorium. Vi kan inte ha en meningsfull diskussion om vi inte ens är överens om grundläggande saker som detta.
"Även om en recension är recensentens upplevelse av en kulturprodukt så bör man vara konsekvent när det gäller faktiska tillkortakommanden kontra eget tyckande."
Vad betyder ens ovanstående citat? Exempel: ett RPG-spel kan ju ha världens sämsta, tokusla dialoger någonsin, men om stridssystemet är svinbra så kanske det ändå överväger och känns som ett "bra" spel för en specifik recensent? Att ett visst RPG-spel får lägre betyg för något behöver inte per automatik innebära att ALLA RPG-spel någonsin ska få samma betyg för samma brister. Det är inte inkonsekvent, det är att behandla varje unikt spel som en unik produkt med unika styrkor och svagheter.
Jag tycker t ex striderna i Planescape: Torment är direkt dåliga, men dialogerna och karaktärerna väger upp det så det är ändå ett "mycket bra" RPG enligt mig, fastän det hade varit betydligt värre om Icewind Dale hade haft dåliga strider eftersom det är så combat-fokuserat. Men båda är ju RPG-spel i slutändan, om än med olika fokus.
Sen skriver du att bra betyg inte ska delas ut bara för att en recensent VILL älska spelet... Alltså, what? Känner du varje recensent personligen, eller vet vilken relation de har till Dragon Age? Hur kan du få det att låta som en sanning att folk ger Dragon Age högre betyg "än det förtjänar" bara för att de VILL älska det, när du inte har ett smack att gå på?
Den här kommentarstråden har ju helt spårat ur.
edit: tusan också, jag hade visst fel. Jag hittade en objektiv recension här! Den ändrade helt mitt perspektiv
Var inte så säker på det. Det finns ju stora TV-nätverk till både höger och vänster i tex USA som äger både lokala och landstäckande stationer och som har samma fokus och ibland skickar ut talking points, framför allt inför valen, och de tjänar storkovan, och har stor publik.
Jo, men då handlar det ju uttalat om politik, samhälle och nyheter. Spel är underhållning.
Sjukt trött på dessa jävla aktivister som ska tvinga in sin skit agenda i spel, FUCK WOKE KULTUREN
Also: lol. Kanske snart dags att FZ börjar ta skarpare tag om modereringen innan communityn börjar få samma nivå som Gamereactor eller Gamefaqs. Men jag har full respekt för att det inte är ett lätt jobb vart man ska dra gränsen.
Jag har spelat ca 3-4h och är väldigt nöjd med det jag fått uppleva just nu.
Spelet är väldigt snyggt, bra atmosfär och ljussättning.
Musiken är riktigt bra.
Jag var lite orolig för narrativets "the big bad" men har en dimension som gör det mer intressant, som jag hoppas att de utforskar mer.
De få Kompanjonerna jag har träffat än så länge har mycket personlighet och verkar vara välskrivna, som i vanlig ordning.
Upplever att kompanjonerna pratar mer och i fler kontexter än de gjort innan, vilket innebär att de är även pedagogiska. Jag har förstått att det är en vattendelare, men inget jag stör mig på.
Striderna är mer action/reflexbaserade än innan. Skönt att man slipper vissa micromanagement-delar när det kommer till kompanjonerna.
Än så länge ingen woke-agenda som jag fått nedkörd i halsen på mig, eller så är jag kanske redan konverterad efter dessa få timmars spelande.
Sammanfattningsvis: gillar man inquisition så kommer man gilla The veilguard.
Jag kan bara hålla med. Jag tycker att det börjar bra. Kul att få träffa bekanta karaktärer igen. Fyra st hittills där jag är.
Jag spelar som en mänsklig Grey Warden Warrior. Tänker ha en bra healer/buff och en till mage bredvid mig troligen.
Jag har inte heller hittat något för woke än men gissar att incelkrigarna skulle hitta massor att klaga på.
Köpte det igår och ska börja spela ikväll.
Tänker spela det och skapa en egen uppfattning om gameplay och story. Men en sak jag inte kunde bry mig mindre om är hur någon karaktär identifierar sig. Så jäkla tragiskt att läsa alla kommentarer här och hur communityt har blivit i allmänt. Går ju knappt att titta på Youtube längre, består ju bara av kanaler där allt ska klagas på och allt är "vänsterpropaganda".
Som en far till en son med Downs så är jag jävligt glad för det mer inkluderande samhället.
För några år sen kom det en ny film med Peter Pan där ett av barnen hade Downs. Vilket jävla liv det blev på Youtube för att ett barn hade Downs. Pojken sa typ en mening i hela filmen, men bara att han fick vara med och synas var för mycket för folk.
Youtube: "Så jävla woke, han har fått rollen bara för att han har Downs! Om han ska vara med måste det förklaras att han har downs!"
Är ni blinda? Räcker det inte att ni ser att han har Downs?
En person med Downs är inte Downs, hen är en person precis som du och jag. Och troligtvis en bra mycket bättre person än både dig och mig.
Med risk för att bara bli ledsen tänker jag inte titta på eventuella svar. Tack!
Inget nytt under solen, det var längesedan Bioware var en kompetent studio. Numera utvecklar de mest bara bedrövligheter.
Sjukt trött på dessa jävla aktivister som ska tvinga in sin skit agenda i spel, FUCK WOKE KULTUREN
Är trött både på Wokeism och på alla kommentatorer som bara verkar existera för att tjata om Go woke go broke. Önskar underhållningsbranschen i stort kunde vända blad och helt bara sluta med vansinnet så man slipper höra och läsa om det, men det går ju inte så länge inte minst Amerikanska spelstudios fortsätter pressa in pronomens och sånt i sina spel istället för att avpolitisera dem och fokusera på den underhållning som målgruppen efterfrågar.
Jag kan bara hålla med. Jag tycker att det börjar bra. Kul att få träffa bekanta karaktärer igen. Fyra st hittills där jag är.
Jag spelar som en mänsklig Grey Warden Warrior. Tänker ha en bra healer/buff och en till mage bredvid mig troligen.
Jag har inte heller hittat något för woke än men gissar att incelkrigarna skulle hitta massor att klaga på.
Håller med, har jätteroligt! Spelar på pc med allt maxat i 4K (inkl ultra RT) är ögongodis delux. Enda jag än så länge tycker är lite b är dialogerna men inte så att jag inte kan bortse från det och ändå ha roligt. Är det ett bra dragon age? Nja. Inte i närheten av Origins, men betydligt bättre än 2an. Jag velar fortfarande om jag gillar inquisition bättre eller sämre. Behöver spela mer för att kunna bestämma mig. Nu ska det erkännas att jag har lätt att bli road av saker så det är något som kanske gör mig oförmögen att bara stirra mig blind på det negativa.
Håller med, har jätteroligt! Spelar på pc med allt maxat i 4K (inkl ultra RT) är ögongodis delux. Enda jag än så länge tycker är lite b är dialogerna men inte så att jag inte kan bortse från det och ändå ha roligt. Är det ett bra dragon age? Nja. Inte i närheten av Origins, men betydligt bättre än 2an. Jag velar fortfarande om jag gillar inquisition bättre eller sämre. Behöver spela mer för att kunna bestämma mig. Nu ska det erkännas att jag har lätt att bli road av saker så det är något som kanske gör mig oförmögen att bara stirra mig blind på det negativa.
Det låter som en både bra, men även frisk, egenskap du har där. Kul att du gillar spelet!
Jag har ännu inte plockat upp mitt exemplar.
Just det, jag har faktiskt ytterligare en negativ sak: man kan inte ändra key bindings till piltangenterna så för mig som är vänterhänt gick mus o keyboard fetbort. Tack o lov kan jag spela med en controller utan bekymmer.
Dåligt! Hoppas det patchas in!
Just det, jag har faktiskt ytterligare en negativ sak: man kan inte ändra key bindings till piltangenterna så för mig som är vänterhänt gick mus o keyboard fetbort. Tack o lov kan jag spela med en controller utan bekymmer.
Låter inte så inkluderande. OLOLOLOLOL.
Nä men kul att du gillar det. Hoppas det håller för dig hela vägen igenom.
Nä, precis! Över 170 000 som spelade på enbart Steam igår.
Var hittar du denna statistik?
The more I practice, the luckier I get.
Cancelkulturens tider... Där man ska bråka med alla som tycker annorlunda.
"De som inte gillar det är incel-krigare."
"Anti woke maffia"
Och det finns säkerligen liknande saker åt andra hållet med.
Alltså...
Vad sägs att folk börjar bete på en vuxen nivå?
Det finns så många epitet jag hade kunnat klistra på åt vardera hållet, men som jag inte väljer att göra.
Jag hatade Dragon Age Inquisition.
Det var ett klart 3/5, ett ok spel, främst baserat på att det är en fortsättning på ett spel jag gillade. Hade sina för och nackdelar
Detta spelet verkar vara något helt annat än det jag förväntade mig. Grafiskt, valmässigt, som RPG-element. Simple as that.
Att du inte kan vara ond, dryg eller göra några osmakliga val gentemot att stort fokus legat på olika aspekter som normalt sätt absolut kan finnas i många RPG, om än ej i samma rampljus.
Simple as that.
Lär er respektera att folk tycker olika, och tvinga inte på er världsvy på någon annan.
För er som spelar, hoppas ni har en trevlig kväll.
Hahaha! Jag funderade ett tag på om jag skulle lagt till med glimten i ögat att jag var kränkt, men ville inte riskera röra upp en massa känslor igen. =P
Tack, jag hoppas också att det håller men vi får se...
Jag ber om ursäkt, jag såg en statistik på spelets SteamDB-sida som jag misstolkade! My bad! Tog bort det felaktiga påståendet nu, det var nåt annat. Trodde det gällde spelare 🤦🏻 men jag skummade igenom för snabbt. Såg detta som var Twitchstats:
Hahaha! Jag funderade ett tag på om jag skulle lagt till med glimten i ögat att jag var kränkt, men ville inte riskera röra upp en massa känslor igen. =P
Tack, jag hoppas också att det håller men vi får se...
Det är faktiskt dåligt och en stor miss ändå. Hur kan ingen i teamet ha tänkt på detta? Och är ingen där dessutom vänsterhänt?
Men du är inte ensam:
https://steamcommunity.com/app/1845910/discussions/0/46359859...
Edit: i hopp och väntan om en patch så tipsar nån om en åtminstone alternativ lösning längst ner:
https://forums.ea.com/discussions/dragon-age-the-veilguard-di...
Nu är det rättat (det var twitchstats) men vill man följa lite kul statistik och jämföra med andra spel kan man gotta ner sig här : https://steamdb.info/app/1845910/charts/#48h
Jag ber om ursäkt, jag såg en statistik på spelets SteamDB-sida som jag misstolkade! My bad! Tog bort det felaktiga påståendet nu, det var nåt annat. Trodde det gällde spelare 🤦🏻 men jag skummade igenom för snabbt. Såg detta som var Twitchstats:
<Uppladdad bildlänk>
Jag antog att så var fallet, men tänkte först kolla om jag missat något.
Nu är det rättat (det var twitchstats) men vill man följa lite kul statistik och jämföra med andra spel kan man gotta ner sig här : https://steamdb.info/app/1845910/charts/#48h
Jo tack, vet om Steamdb.
The more I practice, the luckier I get.
Det är faktiskt dåligt och en stor miss ändå. Hur kan ingen i teamet ha tänkt på detta? Och är ingen där dessutom vänsterhänt?
Men du är inte ensam:
https://steamcommunity.com/app/1845910/discussions/0/46359859...
Edit: i hopp och väntan om en patch så tipsar nån om en åtminstone alternativ lösning längst ner:
https://forums.ea.com/discussions/dragon-age-the-veilguard-di...
Ja absolut, jag googlade på det och hittade samma steamtråd. Men jag kände F it, och tog fram controllern istället. Håller med, men som vänsterhänt är det inte första spelet som sätter käppar i hjulet för key bindings så jag har blivit van. Tack för tipsen dock!
Jag tyckte inte att Inquisition var det bästa till en början men det tog sig efter några timmar. Antar och hoppas att detta växer på samma sätt.
Ett lustigt fenomen är ju också vad som skrivs i vissa av dessa recensioner. Man ger spelet mellan 7/10 till 10/10. Men skriver i recensionerna saker som detta:
Vilket annat spel som helst hade fått medelmåttiga till dåliga betyg för saker som detta. Men inte Veilguard.
Länk till ovanstående exempel, men finns många fler. https://www.rpgsite.net/review/16473-dragon-age-the-veilguard...
Ja, ibland håller man inte med om själva betygsättningen, när man går på själva texten, eller i alla fall sin uppfattning av vad som står. Det är väl också en smaksak hur mycket vikt man lägger på någon aspekt, men ofta kan man nog enas om när något bör framhävas mer.