Dragon Age: The Veilguard
Menar mest om man tittar på alla positva betyg. Majoriteten säger något som
"As a Dragon age Game...I cant recommend it. As an RPG its alright...Im about 8 hours in and it doesnt have the dark, gritty, feeling of any of the Dragon Age games. The writing is very sub-par and sometimes eye-rolling. The dialogue just overall feels very inauthentic. Its really disappointing that I found myself skipping through some of the dialogue because its just...boring. The game is however very pretty as an RPG. The combat is satisfying however can sometimes feel repetitive."
"This is a place where you can lay down your grave flowers and funeral sprays to the tombstone once beloved BioWare.
Thank you for what you done and may your legacy will be never forgotten (BG, NWN, ME, KotOR and DA).
Now you are truly may rest in peace."
"Seems fine so far, combat is much more intensive. the writing is painful, actually painful."
Dessa är de "top rated" positiva reviews. Så kul att folk gillar spelet, men jag tror inte de flesta som gillar det ser det som ett mästerverk heller eller 85% rated spel heller.
Tack för klargörandet. Ja, rätt många verkar missnöjda med dialogen och att spelet är för långt från DA Origins (som gäller alla tre uppföljarna). Men 84 på Meta signalerar ju heller inget mästerverk. Jag är dock överraskad: trodde det skulla landa kring 60 efter alla bitska förhandstips och det gameplay man sett. Tycker det är jättekul för Bioware att det går så mycket bättre.
Suddenly, Siewert.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Spelat en del i dag.
Som förväntat lite av en besvikelse, just då det skiljer sig stort från det som för MIG, kännetecknat Biowares rollspel.
Men såklart. Smaken är som baken.
Finns nog de som föredrar denna lite enklare typ av RPG.
För mig tar grafiken emot, även om den såklart är snygg, föredrar jag mörkt och "realistiskt".
Dialogerna känns stela, och korrekta. Det allmänt känns lite väl barnsligt emellanåt .
Valmöjligheterna i små situationer är få, och det är väldigt linjärt.
Allt som allt är det ändå ett rätt bra spel, vilket jag också hade förväntat mig, om än det gör mig precis lika besviken.
Det är bara helt enkelt inte det här som fått mig spela om kotor, NWN, BG, DA:O 10 talet gånger, och följt med en sen större delen av ungdomen. (Jag spelade heller aldrig om DA II, DA Inquisition t,ex)
Det svider mest då Bioware har varit en av mina absoluta favoritstudios, och jag känner mig lite bortglömd haha.
Det skulle för mig aldrig kunna mäta sig med RPG som DA:O, The Witcher 3 eller ens actionspel som God of War
Det är dock inte ett dåligt spel, snarare en dålig uppföljare.
3/5 så långt, men kan förändras under vägens gång.
Intressant att det är så otroligt varierade intryck av spelet. Funderar på om det har att göra med att den nya riktningen de tagit serien i lockat många nya till serien medans de som spelat tidigare DA saknar mycker från de tidigare spelen. Är själv stort fan av DA:O framförallt och utan att ha spelat Veilguard själv ser det rätt kul ut men för mig känns det verkligen inte som ett Dragon Age. Hade nog faktiskt varit mer intresserad av spelet om det var helt frånskilt DA-serien så att jag kunde gå in i det utan förväntningar av att det är ett DA-spel.
Det som oroar mig här är att många på FZ som säger "amen spelet har fått höga betyg" inte verkar tro att EA selektivt har valt ut vilka som får recensera spelet med god ton, samt är bias där ordet vi leter efter är Trans.
Självklart tror jag de till viss del har valt ut, men är på tok för många bra betyg för att allt ska vara köpt. Tillochmed asmogold gav det 7/10 tillslut.
"DEI-Detected game" alltså woke game, det säger allt. Avstår köp. Hörde att det redan blivit piratat också
Ifall någon avstår köp pågrund av dina värderingar är det helt upp till dig, om du dock sen piratar det istället är det bara hyckleri.
Självklart tror jag de till viss del har valt ut, men är på tok för många bra betyg för att allt ska vara köpt. Tillochmed asmogold gav det 7/10 tillslut.
Oj, när t om källardräggens okrönte konung landar på en sjua så vet man ju att det inte kan vara så pjåkigt!
Inte så mycket konverterad som att spelet är fullt med sublima meddelanden om att acceptera WOKE och DEI, har sett det i en youtube-video där de saktat ner spelet och hoppar fram ruta för ruta och det är en massa snabba flashar med meddelanden som skall gör en till en SOY BOY.
Du hade inte en chans, räcker med att starta spelet så är det för sent.
Åh, är jag numera en s.k Social justice warrior? 😁
Nu när du säger det så känner jag efter 10h spelande att jag ser inte kön, pigment, klass, ålder längre!
Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!
Orginalet hade gay/bi karaktärer och romance options, samt sex cutscenes. Kanske det fanns någon som störde sig på det men det var ju alltid ett medvetet val som spelaren själv tog.
Spelare i regel stör sig inte på att dessa karaktärer är i spelet, men om det finns moralkakor och uppläxningar och dylikt woke så blir en del trötta på det.
Nu har de tagit bort sex scenerna, ett steg bort från den vuxna publiken av orginalet. Den mörka verkligheten där man har tre val att göra, inget av valen är bra och rättvist för alla.
Det nya spelet är för ljust, både i grafisk stil, språk och handling för att vara ett Dragon Age spel.
Åh, är jag numera en s.k Social justice warrior? 😁
Nu när du säger det så känner jag efter 10h spelande att jag ser inte kön, pigment, klass, ålder längre!
Bara att läsa i den här tråden har fått mig att börja med havremjölk och grädde i kaffet! Tidigare drack jag det svart som midnattstimmen. Vågar inte testa det ens för då blir man väl militant vegan eller nåt.
Ifall någon avstår köp pågrund av dina värderingar är det helt upp till dig, om du dock sen piratar det istället är det bara hyckleri.
Nej, att inte köpa spelet är att visa missnöje mot agendan i kulisserna att pirata spelet är också att visa missnöje. Stör man sig på den politiska lektionen är det lättare att bortse från den om spelet är gratis än om det kostar flera hundra kronor.
-:Observe the masses and do the opposite:-
Nej, att inte köpa spelet är att visa missnöje mot agendan i kulisserna att pirata spelet är också att visa missnöje. Stör man sig på den politiska lektionen är det lättare att bortse från den om spelet är gratis än om det kostar flera hundra kronor.
Att pirata det visar att man egentligen vill spela spelet vilket bara ger en konstig signal till utvecklaren. Ifall man verkligen störde sig så mycket på det hela skulle man inte vela spela eller vänta på rea så det når det pris man tycker det förtjänar.
Du är alltså ändå lite intresserad av att spela lila spel fyllda med wokepropaganda💚💛🧡❤️🩷💙💜
Nej köper man inte spelet pga "politisk lektion" men sedan tankar ner det är man en svag människa med låg moral.
Har Asmongold ens spelat tio timmar in?
Inte för att man behöver spela hela spelet för att bilda sig en uppfattning men för just längre rpgn känns det mer relevant kan jag tycka.
Kollade lite på när han streamade spelet och det är som vanligt med Asmongold att han fokuserar 95% på gameplay.
Att fokusera på gameplay är så klart inte fel, men ju mer dialog ett spel har ju svårare blir det att ignorera dialogen.
Spelar Metaphor: Refantazio nu och jag skulle inte kunna rekommendera det för någon som bara vill ha gameplay, för det skulle inte vara en bra upplevelse för spelaren.
Överlag förstår jag inte varför så många idag verkar kräva så lite när det kommer till underhållning.
Det är vanligt att folk klagar på problem och uttrycker att produkten inte är vad de förväntade sig, för att sedan ändå belöna produkten med ett högt betyg.
Exempel jag finner oroväckande i denna kontext är: "Det här är verkligen inte ett spel för folk som gillar Dragon Age, 9/10"
Har Asmongold ens spelat tio timmar in?
Inte för att man behöver spela hela spelet för att bilda sig en uppfattning men för just längre rpgn känns det mer relevant kan jag tycka.
Kollade lite på när han streamade spelet och det är som vanligt med Asmongold att han fokuserar 95% på gameplay.
Att fokusera på gameplay är så klart inte fel, men ju mer dialog ett spel har ju svårare blir det att ignorera dialogen.
Spelar Metaphor: Refantazio nu och jag skulle inte kunna rekommendera det för någon som bara vill ha gameplay, för det skulle inte vara en bra upplevelse för spelaren.
Överlag förstår jag inte varför så många idag verkar kräva så lite när det kommer till underhållning.
Det är vanligt att folk klagar på problem och uttrycker att produkten inte är vad de förväntade sig, för att sedan ändå belöna produkten med ett högt betyg.
Exempel jag finner oroväckande i denna kontext är: "Det här är verkligen inte ett spel för folk som gillar Dragon Age, 9/10"
Kan inte riktigt säga så mycket, jag har bara spelat 3-5 timmar ännu. Hitills är jag väldigt nöjd och har inte haft några problem med konversationerna tycker inte de är dåliga alls
Har folk ens spelat Dragon Inquisition? Detta är ju verkligen en fortsättning på det spelet och en helt rätt linje att gå enligt mig. Jag älskar estetiken i spelet och framför allt hur mycket tid man har lagt ner på kameraarbetet i mellansekvenser. Jag tycker också det är EXTREMT förlösande att ÄNTLIGEN få spela ett RPG med en huvudkaraktär som faktiskt pratar. Är så trött på "the silent hero".
"Jag hade velat ha mer gritty och realism" eller liknande skrev någon. Spela Baldurs Gate 3 isåfall.
Jag känner absolut igen mig i Bioware när jag sitter med spelet. Med detta i åtanke så ser jag verkligen fram emot ett nytt Mass Effect där man lovat mer realistisk grafik med hjälp av UE5. Tycker dock att Frostbite gör ett riktigt bra jobb även om lipsync kunde varit liiiite bättre.
Förstår inte varför just lipsync har blivit ett sånt problem på senare tid. Starwars Outlaws var ju bedrövligt på den fronten...
Nej köper man inte spelet pga "politisk lektion" men sedan tankar ner det är man en svag människa med låg moral.
Kan inte hålla med. Piratar man det så säger man till utvecklaren "Jag vet att ni kan göra bra spel. Men lägg ner med det politiska."
Kan inte riktigt säga så mycket, jag har bara spelat 3-5 timmar ännu. Hitills är jag väldigt nöjd och har inte haft några problem med konversationerna tycker inte de är dåliga alls
Vad är det som gör dialogerna bra enligt dig?
Av de timmar jag sett har jag motsatt uppfattning.
Folk lyckas väl hålla två tankar i huvudet samtidigt, och kan bedöma det på andra meriter än just ett DA-spel.
Man kan tycka att det är ett bra spel, men samtidigt tycka att det skiljer sig tillräckligt från föregående spel i serien. Det är väl inte konstigare än så.
The Guardian gjorde nåt liknande i sin recension:
Kan inte hålla med. Piratar man det så säger man till utvecklaren "Jag vet att ni kan göra bra spel. Men lägg ner med det politiska."
Och hur många skickar mail till BioWare för att upplysa om detta tror du?
Brb, ska bara sno en Tesla för att visa att det är för jäkligt hur dom hanterar sina anställda.
Senaste stream sa han "its a solid 6" och att han haft kul.
Slutligen sa han att han inte kommer kunna spela mycket mer än en dag till, då det är så mycket andra spel som kommer ut.
Och hur många skickar mail till BioWare för att upplysa om detta tror du?
Brb, ska bara sno en Tesla för att visa att det är för jäkligt hur dom hanterar sina anställda.
Jag vet inte? Gör du?
Ignorerar andra delen av kommentaren för det är bara ett oseriöst svar man kommer med när man inte kan skriva nåt bättre.
Jag vet inte? Gör du?
Ignorerar andra delen av kommentaren för det är bara ett oseriöst svar man kommer med när man inte kan skriva nåt bättre.
Jag är inte en svag människa med låg moral.