Dragon Age: The Veilguard

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Du behöver inte äga spelet för att ge betyg på Metacritic, Steam har sina svagheter men där måste du i varje fall ha haft spelet på ditt konto.

Steam är sämst eftersom det, enligt deras egna regler, raderas ditt betyg om du refundar spelet. Så det är enbart de som som väljer att behålla spelets betyg som är kvar och inte de som refundat.

signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem
Skrivet av gryzor:

Steam är sämst eftersom det, enligt deras egna regler, raderas ditt betyg om du refundar spelet. Så det är enbart de som som väljer att behålla spelets betyg som är kvar och inte de som refundat.

Låter rimligt att de tar bort recensioner som är under två timmars speltid.

Testpilot
Skrivet av Thane:

Det är i så fall bara de refundade recensionerna som tas bort. Ser recensioner på varenda spel på Steam som har under 2h speltid. Håller med om att det borde finnas en generell undre gräns.

Medlem
Skrivet av gryzor:

Skrivet av Thane:

Extra förtydligande:
Själva recensionen tas INTE bort, den får stå kvar. Den får dock en liten röd text under datumet där det står ”Product refunded”, och betyget räknas då inte med i spelets snittbetyg.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Har Bioware gått ut och gjort någon slags undersökning bland sina betalande kunder och spelare kring vad de vill ha? Och även om så vore fallet, är det inte ofta vad som kritiseras - att utvecklare blir "tvingade" att skapa vad flest skriker efter?

Anekdotiskt kan jag tycka att avskyn historiskt varit större mot EGS, även om Origin (som numera inte är Origin) legat i samma liga.

Phew, då kan du spela även det här spelet utan problem - vilken tur!

Ska vi ta det här en gång till?

KORRELATION =/= KAUSALITET

Säg till när det finns något som faktiskt bevisar att anklagelserna som kastas har solid grund.

Jag att de många citaten i artikeln som härrör från poddar,tweets och intervjuer räcker gott och väl som en solid grund, någonting att reflektera över.

Sen tillkommer Fextralife berättar med egna ord i sitt youtubeklipp. För att hjälpa dig på traven med en av länkarna i artikeln https://x.com/Dataracer117/status/1103524417190092800

Så du får själv lägga ihop 1+1 och ställa dig själv frågan, är det helt osannolikt att recensenter sätter höga betyg för att inte riskera att bli utan "review code" nästa gång ? Är det helt osannolikt att Bioware inte ger ut "review codes" p.g.a oro att recensenter kommer ge en sämre recension ? För mig är det rätt uppenbart.

Sen får du lära dig skillnaden mellan indicier och de bevis som du efterfrågar : https://sv.wikipedia.org/wiki/Indicium
Kort version : Man kan bli "fälld" utan att det finns bevis. Med andra ord, jag behöver inte bevisa nånting och det betyder inte att jag har fel.

Skrivet av danskung:

Det ända verkliga betyget är Steam. Enligt opencritic är detta spelet bättre än Cyberpunk 2077, vilket jag är sjukt tveksam till.

Så eftersom du är "tveksam" till spelarnas betyg på ett spel du aldrig har spelat så är Opencritics-betyget inte legitimt? 😅

Medlem
Skrivet av Shadee:

Det är i så fall bara de refundade recensionerna som tas bort. Ser recensioner på varenda spel på Steam som har under 2h speltid. Håller med om att det borde finnas en generell undre gräns.

Borde det isåfall inte bero på tiden det tar att klara spelet?
Finns ju många korta spel så det skulle kunna slå helt fel om man inte tillåter recensioner innan spelare spenderat x tid i dem.

Testpilot
Skrivet av jeppe109:

Borde det isåfall inte bero på tiden det tar att klara spelet?
Finns ju många korta spel så det skulle kunna slå helt fel om man inte tillåter recensioner innan spelare spenderat x tid i dem.

Det har du rätt i. Blir nog bra/dåligt med alla system.

Medlem
Skrivet av zemion:

Jag kan se att spelet har kvaliteter som helt ok cutscenes och häftiga miljöer, och även om jag inte är särskilt förtjust i artstilen, verkar inte stridssystemet vara helt fel, det är ok att det är action fokuserat. Men jag hoppas att spelet floppar.

Problemet är att det finns ett alltför stort fokus på en politisk agenda, vilket märks tydligt i dialogerna och de val man ställs inför. Spelet antyder kraftigt vad som är "rätt" sätt att tänka, och det känns påträngande.

Du har Ingen möjlighet att undvika spelets identitetspolitiska retorik; man tvingas spela med i rollspellektionen/leken. Jag hade inte förväntat mig direkt att det skulle finnas några dialogval när man citerar Ben Shapiro om varför de är ute och cyklar. för sådana som mig som är djupt kritisk i denna fråga

Men som ett tidigare Dragon Age-fan känner man sig kidnappad att lyssna på allt som man inte håller med om. Det har inte släppts ett Dragon Age-spel på nästan tio år, Och förändringarna är omöjliga att ignorera. Art Stilen är annorlunda samt combat-systemet. Och mycket är inte som det en gång var i tidigare spel men jag kan acceptera det. Men identitetspolitiken förstör spelet för mig. Om utvecklarna nu vill skapa ett spel med ett politiskt budskap, borde de satsa på en ny IP istället för att förändra ett redan etablerat spel serie.

Det blir till och med komiskt att titta tillbaka på Dragon Age Origins -trailern från 2009, som känns så testo och rå, jämfört med hur det är nu. Med spel som Dragon Age Veilguard och andra identitetspolitik spel på marknaden kan man förstå varför Space Marine 2 blivit så hyllat. Jag antar att män vill vara män även om det låter cheesy
https://www.youtube.com/watch?v=mRcrlgN7Dk4

Jag har förståelse för att det är många som inte säkert håller med mig den här frågan. Jag är inte här för att kliva på era tår.Jag är bara en person som saknar spel och film för vad det en gång var

Trodde också att det var fallet först, men när man ser helheten nu, tror jag faktiskt att de politiska one-liners som dyker upp är mer ett symptom på bristande kompetens i manusförfattande och kreativitet. Det är lätt att falla tillbaka på.

Sen är det här klassiskt EA för alla spel de har släppts senaste åren, dom vattnar ur en franchise rejält för att nå ut till en bredare publik aka sälja mer. Samma sak hände med Battlefield senast. Veilguard är samma typ av dynga.

Medlem

På Steam kan man ju filtrera bort recensioner under eller över en viss tid. Jag brukar filtrera bort de med väldigt lite spelad tid för att få ett utlåtande på de som i alla fall lagt mer än några timmar på spelet. Sen kan man ju om man vill alltid kolla på de med max ett par timmar separat för att få ett hum på vad de tycker.

Medlem
Skrivet av Godhead:

Jag att de många citaten i artikeln som härrör från poddar,tweets och intervjuer räcker gott och väl som en solid grund, någonting att reflektera över.

Sen tillkommer Fextralife berättar med egna ord i sitt youtubeklipp. För att hjälpa dig på traven med en av länkarna i artikeln https://x.com/Dataracer117/status/1103524417190092800

Så du får själv lägga ihop 1+1 och ställa dig själv frågan, är det helt osannolikt att recensenter sätter höga betyg för att inte riskera att bli utan "review code" nästa gång ? Är det helt osannolikt att Bioware inte ger ut "review codes" p.g.a oro att recensenter kommer ge en sämre recension ? För mig är det rätt uppenbart.

Sen får du lära dig skillnaden mellan indicier och de bevis som du efterfrågar : https://sv.wikipedia.org/wiki/Indicium
Kort version : Man kan bli "fälld" utan att det finns bevis. Med andra ord, jag behöver inte bevisa nånting och det betyder inte att jag har fel.

Kul att du tycker det.

Att en parts ord skulle tas för sanning utan att den andra parten ens kommenterat saken är rent skrattretande. Och visst, indicier sammanlagt kan väga tungt i en bevisvärdering, jag använde ordet bevis (jag är väl medveten om vad ordet betyder, är du?) slarvigt om man ser till dess innebörd de jure. Om vi ska köra de jure-spåret, vilket är vad Wikipedia-artikeln berör när det kommer till indicium, förändrar det inte det faktum att det är så långt från bortom rimligt tvivel ställt att det skulle vara en slags konspiration att det är rent löjeväckande. Det som presenterats är fortfarande tämligen grundlöst när det kommer till vad som påstås och/eller insinueras. Är det grund för att undersöka saken? Självklart. Men att gå därifrån till att presenterade indicier skulle utgöra ovedersägliga bevis är vansinne, än så länge.

"du får själv lägga ihop 1+1" - nej tack, jag är ingen konspirationsteoretiker. Sådana med faktisk insikt och kompetens ska göra den bedömningen, inte parter som är partiska och/eller inkompetenta/foliehattar/killgissare.

För att göra en juridisk jämförelse, om du nu vill köra det spåret, så vore det som att direkt döma alla som ligger på "kan misstänkas" på skalan för misstankegrad. Det fungerar liksom inte så bra.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Phew, då kan du spela även det här spelet utan problem - vilken tur!

Fast nu är ju enda valet om man är 100% Trans, typ 75% Trans eller "bara" 50% Trans så fort du mecklar med spegeln på bordet - du kan inte ens välja "oh nej, jag gjorde fel" utan måste ladda en sparfil för att INTE bli trans.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Fast nu är ju enda valet om man är 100% Trans, typ 75% Trans eller "bara" 50% Trans så fort du mecklar med spegeln på bordet - du kan inte ens välja "oh nej, jag gjorde fel" utan måste ladda en sparfil för att INTE bli trans.

Hehe. Nej.
Alternativen i spegeln ger dig möjligheten att låsa upp en transsexuell eller icke-binär könsidentitet. Den låser dig inte till "x% trans" (lite oklart vad det skulle innebära, för övrigt). Se länkarna så får du exakta förklaringar på hur spegeln fungerar.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Är det någon språkförbistring med engelskan som ställer till det, eller har du kanske sett Asmongolds missvisande video där han felaktigt påstår detta? (Kanske medvetet, kanske inte. Han fick iaf väldigt mycket upprörda reaktioner och väldigt många views).

Du måste absolut inte spela som transperson, inte ens till någon ”procent” (…va?!). Du måste själv, manuellt, gå in på ”Gender identity options”-alternativet i spegeln för att kunna göra så, och så fort du gör det så kommer det till och med upp en ruta där det står ”Establishes transgender identity”, bara för att vara extra tydlig med vad det är som du nu håller på och ställer in. Nästan lite som för att ”varna” dig. Du måste absolut inte ställa in detta, det är ett val som erbjuds till de spelare som eventuellt vill ha det.

Sedan får du aldrig frågan igen om du väljer bort det, från vad jag har läst.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Jag förstod på en gång vad det handlade om när jag plockade upp spegeln och VALDE därför att inte ens välja det alternativet. Min karaktär har inte blivit trans. Så nej, spelet tvingar dig inte till något.

FM-guru
F.d. Sisyr

För att nyansera diskussionen kring mottagandet och då specifikt på Steam lite poängterar jag gärna att de flesta spelen (som inte är shovelware) tenderar att ha rätt hög andel positiva recensioner överlag. Och det är ju inte så konstigt, för i regel köper man sådant man troligen kommer gilla och de flesta är nog eniga om att man i allmänhet är nöjda med sina spelköp.

Medlem
Skrivet av Rico01:

Jag förstod på en gång vad det handlade om när jag plockade upp spegeln och VALDE därför att inte ens välja det alternativet. Min karaktär har inte blivit trans. Så nej, spelet tvingar dig inte till något.

Om man, likt mina åldrande föräldrar. trycker hejvilt så fort det kommer upp en ruta på skärmen utan att läsa eller förstå så är det väl inte helt omöjligt att av misstag ändra sin könsidentitet. Sånt som händer

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Om man, likt mina åldrande föräldrar. trycker hejvilt så fort det kommer upp en ruta på skärmen utan att läsa eller förstå så är det väl inte helt omöjligt att av misstag ändra sin könsidentitet. Sånt som händer

Kan du inte få dem att spela detta och starta en stream? Please? 🙏🏼 😂

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Haha!

Medlem
Skrivet av zemion:

Jag kan se att spelet har kvaliteter som helt ok cutscenes och häftiga miljöer, och även om jag inte är särskilt förtjust i artstilen, verkar inte stridssystemet vara helt fel, det är ok att det är action fokuserat. Men jag hoppas att spelet floppar.

Problemet är att det finns ett alltför stort fokus på en politisk agenda, vilket märks tydligt i dialogerna och de val man ställs inför. Spelet antyder kraftigt vad som är "rätt" sätt att tänka, och det känns påträngande.

Du har Ingen möjlighet att undvika spelets identitetspolitiska retorik; man tvingas spela med i rollspellektionen/leken. Jag hade inte förväntat mig direkt att det skulle finnas några dialogval när man citerar Ben Shapiro om varför de är ute och cyklar. för sådana som mig som är djupt kritisk i denna fråga

Men som ett tidigare Dragon Age-fan känner man sig kidnappad att lyssna på allt som man inte håller med om. Det har inte släppts ett Dragon Age-spel på nästan tio år, Och förändringarna är omöjliga att ignorera. Art Stilen är annorlunda samt combat-systemet. Och mycket är inte som det en gång var i tidigare spel men jag kan acceptera det. Men identitetspolitiken förstör spelet för mig. Om utvecklarna nu vill skapa ett spel med ett politiskt budskap, borde de satsa på en ny IP istället för att förändra ett redan etablerat spel serie.

Det blir till och med komiskt att titta tillbaka på Dragon Age Origins -trailern från 2009, som känns så testo och rå, jämfört med hur det är nu. Med spel som Dragon Age Veilguard och andra identitetspolitik spel på marknaden kan man förstå varför Space Marine 2 blivit så hyllat. Jag antar att män vill vara män även om det låter cheesy
https://www.youtube.com/watch?v=mRcrlgN7Dk4

Jag har förståelse för att det är många som inte säkert håller med mig den här frågan. Jag är inte här för att kliva på era tår.Jag är bara en person som saknar spel och film för vad det en gång var

Hear, hear.

Det är ett OK spel. Men ett shitty Dragon Age.
Jag tkr det känns väldigt tydligt precis som du säger vad som är det rätta valen och de valen är få och skiljer sig inte mkt.
Efter X antal timmar har jag inte än hittat ngt som påverkar ngt nämnvärt heller.

Det känns jävligt larvigt för att vara Dragon Age. Utan blod dessutom. Design på fiender känns väldigt ehm… fjantig.

Och man kan inte på något sätt öht vara ond eller ens dryg med idioter.

Många som är lite mer hemma med casual RPG och actionspel kommer gilla detta. Har mer likt med AC Valhalla/Odyssey än DA:O

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Sorry, var bara tvungen

Vad kan jag säga? Jag är en hycklare😂😂

Geeks Gaming
Skrivet av fredde82:

Vad kan jag säga? Jag är en hycklare😂😂

Hehe aren’t we all 😁

Medlem
Skrivet av gryzor:

Och du är säker på detta? Helt säker eftersom du låter så självsäker och skriver det på ett forum?

Kan vara så att det är du som är sämst..

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Haha va? Jag har inte ens spelat spelet och inser att det du säger är fel.

Har du kanske råkat titta på något halsskägg som påstår detta och sen svalt det med hull och hår?

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Haha va? Jag har inte ens spelat spelet och inser att det du säger är fel.

Har du kanske råkat titta på något halsskägg som påstår detta och sen svalt det med hull och hår?

😂

Som sagt, åtminstone Asmongold har ju spridit det där, och det har svalts med hull och hår av många.

Medlem

Har inte spelat spelet MEN att döma av alla videos jag sett så ger spelet mig en riktigt märklig känsla. Det känns så plastigt och ytligt på nåt vis. De tradiga dialogerna där karaktärerna förklarar ALLT vad som händer, eftersom spelaren är för dum för att förstå vad som händer. Den nästan totala avsaknaden av ansiktsuttryck när karaktärer ibland har dramatiska och känslomässiga dialoger.

Grafiken ser väldigt ”barnvänlig” och enhetlig (på ett inte bra sätt) ut. Moderna uttryck och termer tar en raka vägen ur fantasyvärlden på noll sekunder. Känns helt out of place, i filmen Dungeons & Dragons tyckte jag det funkade med ett mer modernt uttryck eftersom det var så i hela filmen men när det bara dyker upp här och där i spelet så blir det väldigt konstigt på något vis.

I slutändan känns det som någon på Bioware matat in ”Gör ett nytt Dragon Age spel som passar modern publik” i chatgpt och sedan gått efter en kaffe. Känns väldigt mycket mer som en produkt än ett spel med liv och själ. One for the bargain bin.

Medlem

Om det nu är så förbannat bra som IGN etc säger, varför har det inte peakat över 90k på Steam? 😂

Medlem
Skrivet av AHTF:

Jo origin är ingen favorit, men om man har alla andra dragon age spel där är det inte helt ologiskt. Tror charts bara funkar genom statistik, de har ingen direkt tillgång till hur många som äger spelet, då antar jag det måste gå vis tid innan de kan bedöma en siffra. Ren gissning dock. Brukar det funka på helt nya spel?

Ja, det brukar funka på alla spel på Steam.

Skrivet av GoldenGoose:

Om det nu är så förbannat bra som IGN etc säger, varför har det inte peakat över 90k på Steam? 😂

Lite så. De (speljournalister och aktivister) försöker säga åt oss att ett spel med 89k peak botar cancer och klimatförändringarna, men ett spel som Black Myth: Wukong som peakade på 2,406,967 spelare orsakar både cancer och klimatförändringar. Till och med Space Marine 2 hade nästan dubbelt så många spelare på sin peak, 186,199.

signatur

I drank what?

Skrivet av Fiddi:

Om man, likt mina åldrande föräldrar. trycker hejvilt så fort det kommer upp en ruta på skärmen utan att läsa eller förstå så är det väl inte helt omöjligt att av misstag ändra sin könsidentitet.

Hört någonstans i Svärje:
"Helvete, jag plockade upp den här magiska spegeln och vips blev min muskliga Conan-barbar en rosa, androgyn alvslampa med kattöron och botox-kinder... FIDDI HJÄÄÄLP!!?"

Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

För att det absolut inte behöver reflektera hur bra ett spel är? Eller menar du att spel som Metaphor: ReFantazio som också släpptes nyligen, som är på mångas GOTY-lista och stoltserar med ett av årets högsta betyg (imponerade 94) på Metacritic är ett dåligt spel? Det har som högst haft ett lägre antal samtidiga spelare. Är det kanske p.g.a detta då automatiskt till och med ett sämre spel än DAV, menar du?

Nu är IGN:s recension dessutom en av många, många åsikter och absolut inte någon universell sanning. Det är en persons åsikt.

Skriv svar