Dragon Age: The Veilguard
En av era första recensioner som ni har varit mot "flocken"
Ni märker nog efter idag om ni får framtida nycklar eller inte
Men sluta. Jag har jobbat med FZ i över 20 år. Jag vet en (1) gång vi blivit utan kod för att vi varit negativa.
Varför skulle världens recensenter gå efter dina kriterier?
Jag kallar det för standard, och inte vilseleda de personer som läser min recension
Men sen så lider alla av bekräftelsebehov, att få sin redan satta åsikt validerad
Det har jag inte sagt att de ska göra. Man måste förstås kolla upp vilka kriterier den som recenserar har.
Ja. Men seriös journalistik existerar också, vilket vissa tenderar att glömma bort i sin iver att misstro allt och alla.
Frågan är väl hur stor Access media är inom speljournalistiken och spelbranschen. Det lär vi antagligen bli varse om framgent om spelkritiker, tämligen koordinerat, fortsätter dela ut glädjebetyg till spel som sedan spelarbasen ratar.
Finns inte på kartan att de youtubers som blev inbjudna till Biowares event för att förhandstesta spelet inte sen skulle få en recensionskod. Det är dessutom bara de som var skeptiska i förhandstitten som inte fått recensionskod.
Man behöver inte dra alla spelsajter och journalister över en och samma kam, det är givetvis orättvist. Men att det förekommer unkna grejer måste man vara väldigt naiv för att förneka.
Det har jag inte sagt att de ska göra. Man måste förstås kolla upp vilka kriterier den som recenserar har.
Förväntar man sig Hello Kitty Online Adventure så kommer alla spel vara 10/10
Man ska förvänta sig det bästa av bästa, inte t.ex. ge sympatipoäng för "det var buggigt vid launch, kanske fixas senare"
Nej, man ska döma produkten efter skicket som den är i nu, inte hur den kan vara om ett halvår
(Det var bara ett exempel, så ta det lugnt)
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Förväntar man sig Hello Kitty Online Adventure så kommer alla spel vara 10/10
Man ska förvänta sig det bästa av bästa, inte t.ex. ge sympatipoäng för "det var buggigt vid launch, kanske fixas senare"
Nej, man ska döma produkten efter skicket som den är i nu, inte hur den kan vara om ett halvår
(Det var bara ett exempel, så ta det lugnt)
Förstår verkligen inte vad det är du pratar om längre..... FZ gav spelet 2 av 5.... Vad exakt är det du klagar på här?
Förstår verkligen inte vad det är du pratar om längre..... FZ gav spelet 2 av 5.... Vad exakt är det du klagar på här?
Du får följa tråden, men fullt förståeligt om du inte hängde med hela vägen
Detta var ju förväntat efter allt man sett tidigare på nätet. Dagens Bioware är inte vad det var under sin storhetstid. Det känns som alla som kunde eller tillförde något har lämnat och bara de som gör minimum effort stannat kvar för det var säkert, är de som gjort spelet. Ta bara detta exemplet från en annars lång sågning av hela spelet:
https://youtu.be/QF-Kd2BBpx8?t=451
Det är pinsamt hur stela ansiktena är på karaktärerna när de pratar, jag trodde inte det kunde bli värre än Starfield men detta är fan imponerande!
Detta var ju förväntat efter allt man sett tidigare på nätet. Dagens Bioware är inte vad det var under sin storhetstid. Det känns som alla som kunde eller tillförde något har lämnat och bara de som gör minimum effort stannat kvar för det var säkert är de som gjort spelet. Ta bara detta exemplet från en annars lång sågning av hela spelet:
https://youtu.be/QF-Kd2BBpx8?t=451
Det är pinsamt hur stela ansiktena är på karaktärerna när de pratar, jag trodde inte det kunde bli värre än Starfield men detta är fan imponerande!
Sorry, my face is tired from dealing with... everything.
Vet inte riktigt vad jag ska tro om detta... Var oerhört skeptisk länge, men mycket av det har ju att göra med att det här inte kommer vara Origins vilket ju inget DA har varit sedan dess så det är ju en orimlig tanke egentligen. Baldur's Gate 3 bevisade ju att riktigt bra CRPG fortfarande har "det" för att slå både hos kritiker och kommersiellt men Bioware är ju en actionstudio nuförtiden.
Det viktiga för mig är hur story, karaktärer och world building sitter och det är ju svårt att ta del av utan att bli spoilad innan jag spelat själv...
Är definitivt inte attraherad av Fortnite-estetiken som spelet kör med dock. Underliga, tecknade karaktärer och den där jäkla lila färgen överallt... usch.
Jump in.
IGN är lätt uppköpta och har rätt många PK "Journalister".
Dom fick betalt av SBI för att skriva skit om Wukong utvecklarna.
Så ja, dom har en agenda i många fall, så inte så jäkla konstigt att dom satte 9/10
Håller med om att det hänt mycket suspekt där. Men det betyder ju inte att varenda betyg är uppköpt.
Spelet snittar 84 på 48 olika betyg just nu på PS5, varav typ 6/10 (eller 3/5) är lägsta.
Så FZ är ju en hyfsad outlier. Men smaken är ju som baken såklart. Som vanligt 😃
Man märker dock att vissa ger kommentarer som: ”Otippat” osv, ungefär som att de får det bekräftat att spelet är ett skitspel. På ett enda betyg… 🤣
Jag hade nästan köpt det resonemanget om FZ hade endast en enda spelrecensent, och att man dessutom mirakulöst tycker exakt samma som denna enda recensent på varenda spel i hela världen.
Annars rekommenderar jag att läsa flera olika recensioner.
Edit: Vill tillägga att jag själv inte har några planer på att köpa spelet. Dragon Age blev skit efter det första spelet i mitt tycke. Första spelet var helt sjukt bra för sin tid. Tvåan var ju som ett helt annat spel i en annan genre i princip. Sen dess har de försökt hålla skeppet flytande. Jag är småsugen på detta, men njae..
IGN är lätt uppköpta och har rätt många PK "Journalister".
Dom fick betalt av SBI för att skriva skit om Wukong utvecklarna.
Så ja, dom har en agenda i många fall, så inte så jäkla konstigt att dom satte 9/10
Kan bara ta och säga att i mina ögon så är det OMÖJLIGT för ett spel att få 10/10 eller 100/100
För då måste spelet vara FELFRITT, PERFEKT, Det bästa som har skapats i hela världen
Ska träffa alla punkter som finns, storyn ska vara bäst, gameplay ska vara bäst, inga buggar eller problem med motorn etc etc
Ni förstår väll att det kan vara omöjligt att sätta dom poängen utan ett agenda.
Det är inte på något vis omöjligt. En recension är normalt sett inte en matematisk ekvation (trots att vissa har förskt ett sådant tilvägagångssett). Det är en personlig åsikt där man syvende og sist sätter ett nummer på helheten. En 10/10 betyder vanligtvis inte att det är ett helt perfekt spel utan några som helst brister. Det betyder att recensenten tyckte spelet gav en 10/10-upplevelse, med allt det nu innbär för personen i fråga.
På tal om agendor, som du gillar att prata om. Det ju du som har den mest uppenbara agendan i den här tråden. Om jag hade recenserat din kritiska trovärdighet hade den nog hamnat på en 2/5, om jag kände mig generöst upplagd.
Det är inte på något vis omöjligt. En recension är normalt sett inte en matematisk ekvation (trots att vissa har förskt ett sådant tilvägagångssett). Det är en personlig åsikt där man syvende og sist sätter ett nummer på helheten. En 10/10 betyder vanligtvis inte att det är ett helt perfekt spel utan några som helst brister. Det betyder att recensenten tyckte spelet gav en 10/10-upplevelse, med allt det nu innbär för personen i fråga.
På tal om agendor, som du gillar att prata om. Det ju du som har den mest uppenbara agendan i den här tråden. Om jag hade recenserat din kritiska trovärdighet hade den nog hamnat på en 2/5, om jag kände mig generöst upplagd.
Det är lugnt, tar inte illa vid till din åsikt
Vet inte riktigt vad jag ska tro om detta... Var oerhört skeptisk länge, men mycket av det har ju att göra med att det här inte kommer vara Origins vilket ju inget DA har varit sedan dess så det är ju en orimlig tanke egentligen. Baldur's Gate 3 bevisade ju att riktigt bra CRPG fortfarande har "det" för att slå både hos kritiker och kommersiellt men Bioware är ju en actionstudio nuförtiden.
Det viktiga för mig är hur story, karaktärer och world building sitter och det är ju svårt att ta del av utan att bli spoilad innan jag spelat själv...
Är definitivt inte attraherad av Fortnite-estetiken som spelet kör med dock. Underliga, tecknade karaktärer och den där jäkla lila färgen överallt... usch.
Problemet är ju att BioWare har noll kompetens att göra ett spel i klass med BG3 - eller ens Dragon Age II vid det här laget. Att tro att det ska upptäcka magin från en tid då ingen av de som är kvar i företaget ens var i närheten av det är ju vid det här laget bara naivt.
Personligen tappade jag allt förtroende för BioWare när de kom med uttalandet om Anthem som deras "project Dylan" följt av vad de faktiskt visade upp. Sedan dess har jag inte ens orkat bry mig längre.
Ad hoc addendum
Det är lugnt, tar inte illa vid till din åsikt
Fan, du vet precis hur du ska trycka på mina knappar. Sluta att låtsas som att jag gav intryck av att jag bryr mig om dina känslor! 😅
Verkar bara vara IGN som gillar detta spel.
Nä, långt ifrån.
Jag när jag nu ser att "alla" andra recensioner som publiceras at the moment är positiva.
https://media4.giphy.com/media/v1.Y2lkPTc5MGI3NjExZWQ2d2pqYWN...
Nä, men det är tydligt att kritikerkåren överlag inte verkar dela min uppfattning. Läs, titta, begrunda och döm själva. Jag kan bara tala för mig själv, och min dom när det gäller Veilguard är att det här inte är ett särskilt bra spel, helt enkelt.
Det är också det här som är så bra med en sajt som FZ, om du frågar mig. Där det är en relativt konsekvent grupp människor som skriver recensioner.
Jag känner inte dig, men jag har läst många av dina recensioner och har därför en historik i av att veta hur våra smaker matchar. Jag kan alltså ändå bilda mig en bra uppfattning om vad jag skulle tycka om spelet.
Vad sedan 1000-anonyma recensioner säger ger mig ingenting.
Därför är de enda recensioner jag personligen begagnar mig av FZ och ACG på YouTube.
Ad hoc addendum
Fan, du vet precis hur du ska trycka på mina knappar. Sluta att låtsas som att jag gav intryck av att jag bryr mig om dina känslor! 😅
Skönt att FZ gör sin egen grej och inte hela tiden ger ”rätt” betyg för att stryka utvecklare och utgivare medhårs.
Största anledningen varför jag litar på FZ och typ inga andra större spelsajter.
Keep it up FZ!
Spelet i sig verkar riktigt kasst efter att ha sett rn del på youtube. Att speljournalistrr ger det 5/5 eller 8/10 osv är helt sjukt. 10 års väntan....på detta? Hah.
Denna recension hade en annan ton.
Niet.
Micke lirade spelet hos Bioware i september och var inte överdrivet positiv, ändå har vi recensionskod.
Jag har väldigt svårt för såna där rykten, att man ska skapa misstro mot journalister och recensenter för att man inte håller med om en recension - det är ju till syvende och sist bara tycke och smak. Det snackas rätt ofta om köpta recensioner med mera. Det skulle vara ett enormt krävande och dyrt jobb att muta till sig högre betyg. Bara här på FZ är det väl ett tiotal pers som recenserar, och alla recensioner går genom redaktörerna (Fredrik och jag). Och då är vi en liten site. (Det här sagt utifrån teorin att vi faktiskt vore mutbara, då.)
Jag förstår det men ingen rök utan eld. Det finns en anledning till att såna rykten ens existerar. Sen tycker jag att rådet att man ska vänta tills fler har recenserat spelet inte är fel, vilket var mitt egentliga budskap.