Dragon Age: The Veilguard
Om det nu är så förbannat bra som IGN etc säger, varför har det inte peakat över 90k på Steam? 😂
Lite så. De (speljournalister och aktivister) försöker säga åt oss att ett spel med 89k peak botar cancer och klimatförändringarna, men ett spel som Black Myth: Wukong som peakade på 2,406,967 spelare orsakar både cancer och klimatförändringar. Till och med Space Marine 2 hade nästan dubbelt så många spelare på sin peak, 186,199.
Varför har det inte peakat över 1 miljon? 😂 Det måste ju vara 25 gånger sämre än Black Myth då det peakar så lite alltså!
Nästan som att siffran som måttstock är tämligen arbiträr och i sig själv inte betyder så mycket, märkligt det där.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
😂
Som sagt, åtminstone Asmongold har ju spridit det där, och det har svalts med hull och hår av många.
Amsongold likt många andra streamers/youtubers spelar dum för kameran. Kollar man på det klippet och tror att han tror att det är ett tvingat val så förstår man varken den aspekten eller humorn med det.
Amsongold likt många andra streamers/youtubers spelar dum för kameran. Kollar man på det klippet och tror att han tror att det är ett tvingat val så förstår man vatken den aspekten eller humorn med det.
Problemet är att vissa av hans följare köpte det och kommentarerna speglar det väldigt tydligt.
“I mean, every single option makes me transgender! There’s no option not to be transgender! This makes me transgender, this one does AND this one does! I HAVE to be trans, guys! I don’t know what to do! Forced transgender… “
Problemet är att hans följer köpte det och kommentarerna speglar det väldigt tydligt.
“I mean, every single option makes me transgender! There’s no option not to be transgender! This makes me transgender, this one does AND this one does! I HAVE to be trans, guys! I don’t know what to do! Forced transgender… “
Eller så spelar många av dem också dumma.
Många gillar att spela dumma spel, bokstavligen.
Det är tydligt nog av citatet att han spelar dum. Hans tonläge och ansiktsuttryck gör det omöjligt att tro annat.
Har man brytt sig kolla närmre vet man att hans personliga åsikter kring lgbtq+ är vänligt sinnade också. Han har vid upprepade tillfällen sagt att han har vänner som är lgbtq+ och att alla ska ha rätten till att vara den dem är. Han kritiserar grupper som behandlar lgbtq+ illa.
Min poäng är att man inte går till en komiker för att ta allt komikern säger ordagrant.
Det är tydligt nog av citatet att han spelar dum. Hans tonläge och ansiktsuttryck gör det omöjligt att tro annat.
Haha! Läs kommentarerna på hans video, kolla Steams forum där många har frågat om det stämmer att man verkligen måste vara trans. Det har till och påståtts några gånger här på FZ. Oavsett om han skämtade eller ej så är det onekligen så att det finns folk som tagit det för sanning och även folk som tror att han är seriös, och folk som fortsätter skriva att man inte har nåt val i den frågan. Men sure.
Har man brytt sig kolla närmre vet man att hans personliga åsikter kring lgbtq+ är vänligt sinnade också. Han har vid upprepade tillfällen sagt att han har vänner som är lgbtq+ och att alla ska ha rätten till att vara den dem är. Han kritiserar grupper som behandlar lgbtq+ illa.
Min poäng är att man inte går till en komiker för att ta allt komikern säger ordagrant.
Så det är "försvarsargumentet"? Om han skulle vara smart hade han också varit väl medveten om sin målgrupp och att många kommer att tolka det ordagrant om han inte uttryckligen säger annat, det finns liksom inga brasklappar om att han är komiker eller att det han producerar skulle vara satir. Se Poes lag, vilket är ungefär vad du använder dig av. "It's just a prank bro" är liksom inte det försvarsargumentet en del tror att det är.
Man har inte heller "sexistiskt alibi" bara för att man har LGBTQI+-vänner eller för att man skulle ta dessa (eller andra tillhörande denna/angränsande grupp) i försvar.
Så det är "försvarsargumentet"? Om han skulle vara smart hade han också varit väl medveten om sin målgrupp och att många kommer att tolka det ordagrant om han inte uttryckligen säger annat, det finns liksom inga brasklappar om att han är komiker eller att det han producerar skulle vara satir. Se Poes lag. "It's just a prank bro" är liksom inte det försvarsargumentet en del tror att det är.
Man har inte heller "sexistiskt alibi" bara för att man har LGBTQI+-vänner eller för att man skulle ta dessa (eller andra tillhörande denna/angränsande grupp) i försvar.
”Jag är inte rasist! Jag har en vän som är svart…”.
Haha! Läs kommentarerna på hans video, kolla Steams forum där många har frågat om det stämmer att man verkligen måste vara trans. Det har till och påståtts några gånger här på FZ. Oavsett om han skämtade eller ej så är det onekligen så att det finns folk som tagit det för sanning och även folk som tror att han är seriös, och folk som fortsätter skriva att man inte har nåt val i den frågan. Men sure.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Du förutsätter att dessa inlägg inte skapades för att trolla med folk. Som sagt, många gillar att spela dumma spel.
Kan några av inläggen vara det dem utger sig för att vara? Definitivt.
Men att svartmåla hela communities för att bevisa en poäng är inte rätt.
Du förutsätter att dessa inlägg inte skapades för att trolla med folk. Som sagt, många gillar att spela dumma spel.
Kan några av inläggen vara det dem utger sig för att vara? Definitivt.
Men att svartmåla hela communities för att bevisa en poäng är inte rätt.
Och du förutsätter att dessa bara leker dumma och vill trolla. Visa gärna var eller hur jag svartmålade ”hela communities”.
"Kan några av inläggen vara det dem utger sig för att vara? Definitivt."
Men vad bra, då är vi ense ju. Det finns folk som tror det på riktigt. 👍🏼
Bästa delen är den sekvensen där man indoktrineras till hur man ska be om ursäkt då man tilltalat någon med fel pronomen. Plockar en ur fantasyspelet, som jag antar många spelar till stor del pga eskapism?, till den ”roliga” vardagen på en millisekund.
Synd att man inte får instruktioner i hur man ska gå tillväga med sin skattedeklaration också, DÅ hade det varit game of the year för min del.
Så det är "försvarsargumentet"? Om han skulle vara smart hade han också varit väl medveten om sin målgrupp och att många kommer att tolka det ordagrant om han inte uttryckligen säger annat, det finns liksom inga brasklappar om att han är komiker eller att det han producerar skulle vara satir. Se Poes lag, vilket är ungefär vad du använder dig av. "It's just a prank bro" är liksom inte det försvarsargumentet en del tror att det är.
Kan förstå att du anser att humor inte fritar någon från ansvar men jag vill påstå att vad andra gör baserat på skämt är utanför personens kontroll.
Jag nämnde att han har lgbtq+ vänner för att påvisa att han sannolikt inte hyser agg mot lgbtq+, vilket kan vara relevant för hur skämtet uppfattas.
Du får gärna förklara paragrafen med "sexistiskt alibi" för jag förstår inte hur det relaterar till dumma skämt och lgbtq+-vänner.
Vi måste tillåtas skämta om saker. Att skämta om saker har verkligen blivit ämne för debatt senaste decenniet.
Exempelvis argumentet att man skulle behöva vara någon sorts erkänd komiker för att få skoja om något och även då ska man inte få skämta om vissa saker för då kan någon bli ledsen.
För mig är det svårt att acceptera att folk inte ska få skämta om saker, även när de har en stor publik, med argumentet att vissa kanske tror det är sanningen och sväljer allt med hull och hår. Det framstår som att man påstår att personerna inte har egen fri vilja att analysera vad som sägs och tänka själva och det är mig att föminska dem. Jag vill tro att folk kan vara kritiska. Det är min utgångspunkt. Tycker det är rätt sätt att se människor på innan motsatsen är bevisad på individnivå.
För mig skulle vara olyckligt om vi begränsar humor för rädsla att det skulle kunna missförstås.
Ursäkta rörig text. Många tankar i huvudet samtidigt och har inte tid att sammanställa allt på ett bra sätt.
Och du förutsätter att dessa bara leker dumma och vill trolla. Visa gärna var eller hur jag svartmålade ”hela communities”.
"Kan några av inläggen vara det dem utger sig för att vara? Definitivt."
Men vad bra, då är vi ense ju. Det finns folk som tror det på riktigt. 👍🏼
Ja men det är oärligt att få det att framstå som att det handlar om något mer än individnivå och att Asmongold skulle spridit den informationen när det var ett tydligt dumt skämt.
Uppsåt har stor betydelse.
Ja men det är oärligt att få det att framstå som att det handlar om något mer än individnivå och att Asmongold skulle spridit den informationen när det var ett tydligt dumt skämt.
Uppsåt har stor betydelse.
Jag hoppas din rygg är OK. Du måste ha vinklat kroppen i allehanda märkliga positioner när du grep efter det där halmstrået och försöker vinkla vad jag försökt mena. Ha det.
Varför har det inte peakat över 1 miljon? 😂 Det måste ju vara 25 gånger sämre än Black Myth då det peakar så lite alltså!
Nästan som att siffran som måttstock är tämligen arbiträr och i sig själv inte betyder så mycket, märkligt det där.
Space Marine 2 då? Detta är ju inget litet IP, Dragon Age har varit med oss i över ett årtionde med tre spel tidigare. Det borde sålt bättre.
För att det absolut inte behöver reflektera hur bra ett spel är? Eller menar du att spel som Metaphor: ReFantazio som också släpptes nyligen, som är på mångas GOTY-lista och stoltserar med ett av årets högsta betyg (imponerade 94) på Metacritic är ett dåligt spel? Det har som högst haft ett lägre antal samtidiga spelare. Är det kanske p.g.a detta då automatiskt till och med ett sämre spel än DAV, menar du?
Nu är IGN:s recension dessutom en av många, många åsikter och absolut inte någon universell sanning. Det är en persons åsikt.
Fast som någon påpekade med bild på ett gäng recensioner, så hade de samma fraser och skrev i stort sett samma sak. Som om de antingen hade riktlinjer att följa, eller samma AI skrev alla recensionerna.
I drank what?
Amsongold likt många andra streamers/youtubers spelar dum för kameran. Kollar man på det klippet och tror att han tror att det är ett tvingat val så förstår man varken den aspekten eller humorn med det.
Tolkade det som att alla transgendervalen gör det känns som man missar något om man inte väljer dem.
Inte att han menade det var påtvingat. Man satt själv och tvekade om man missar några quests eller xp för karaktärer etc men jag sket i dem.
Slipper man den där ökända barfscenen så vore ju det ett plus
Jag hoppas din rygg är OK. Du måste ha vinklat kroppen i allehanda märkliga positioner när du grep efter det där halmstrået och försöker vinkla vad jag försökt mena.
Om det inte var din intention så köper jag det. Helt utan att ifrågasätta. Jag uppfattade inte det du skrev på det viset och är glad att jag hade fel.
Kan förstå att du anser att humor inte fritar någon från ansvar men jag vill påstå att vad andra gör baserat på skämt är utanför personens kontroll.
Jag nämnde att han har lgbtq+ vänner för att påvisa att han sannolikt inte hyser agg mot lgbtq+, vilket kan vara relevant för hur skämtet uppfattas.
Du får gärna förklara paragrafen med "sexistiskt alibi" för jag förstår inte hur det relaterar till dumma skämt och lgbtq+-vänner.
Vi måste tillåtas skämta om saker. Att skämta om saker har verkligen blivit ämne för debatt senaste decenniet.
Exempelvis argumentet att man skulle behöva vara någon sorts erkänd komiker för att få skoja om något och även då ska man inte få skämta om vissa saker för då kan någon bli ledsen.
För mig är det svårt att acceptera att folk inte ska få skämta om saker, även när de har en stor publik, med argumentet att vissa kanske tror det är sanningen och sväljer allt med hull och hår. Det framstår som att man påstår att personerna inte har egen fri vilja att analysera vad som sägs och tänka själva och det är mig att föminska dem. Jag vill tro att folk kan vara kritiska. Det är min utgångspunkt. Tycker det är rätt sätt att se människor på innan motsatsen är bevisad på individnivå.
För mig skulle vara olyckligt om vi begränsar humor för rädsla att det skulle kunna missförstås.
Ursäkta rörig text. Många tankar i huvudet samtidigt och har inte tid att sammanställa allt på ett bra sätt.
Jag säger inte att gränsen är svartvit eller att det måste finnas tydliga förklaringar vid precis vartenda ord någon säger (eller skriver), men jag hävdar samtidigt att ansvaret ökar ganska kraftigt om man har ett stort antal följare och/eller unga sådana och/eller lättpåverkade sådana (oaktat anledning). Effekten av ett misstag, oaktat intentionen, om du har 100 följare kan skilja sig från effekten om följarantalet i stället är några miljoner. Det är lite pudelns kärna för mig - när effekterna blir stora (antingen i kvantitet på grund av antalet följare, eller i allvarlighet på grund av eventuell radikalitet) så är det inte längre intentionen som är det viktigaste, utan vad följderna faktiskt blir. Intentionen är fortfarande relevant, men proportionen blir klart annorlunda.
"Sexistiskt alibi" är lite som @Balunan är inne på - bekantskapskretsen eller huruvida man försvarat en specifik grupp någon gång förändrar eller förringar inte ett negativt beteende. Det går att vara precis lika sexistisk (återigen, oaktat intention eller ej) oavsett hur många bekanta man än har som har den största bredd könsidentitet/könsuttryck/sexuell läggning man kan tänka sig, eller om man försvarat dem stenhårt vid X tillfälle.
Humor är ibland en balansgång, och jag säger inte att Asmongold inte får skämta eller måste undvika att kränka allt och alla. Däremot kan han inte diktera vad konsekvenserna blir. Han kan styra intention och tydliggöra denna, men måste faktiskt också ta ansvar för vad konsekvenserna blir. Är det rätt? Ptja, därom kan vi nog diskutera in absurdum, men samtidigt finns ett ansvar i att ha miljontals följare som lyssnar på vad man säger också.
Space Marine 2 då? Detta är ju inget litet IP, Dragon Age har varit med oss i över ett årtionde med tre spel tidigare. Det borde sålt bättre.
Att kalla jämförelsen för äpplen och päron är nästan en underdrift. Olika genrer, olika målgrupper, olika estetik, olika släpplattformar, etc. etc. etc. etc.
Och att det "borde sålt bättre" kan vi omöjligt veta då vi inte har försäljningssiffror. Det ligger i skrivande stund tvåa på Steams bästsäljarlista (trea om man inkluderar F2P) i alla fall.
Antal spelare är väl knappast en godtycklig måttstock om man vill kolla på hur bra ett spel säljer.
Metal is best served heavy.
Fast som någon påpekade med bild på ett gäng recensioner, så hade de samma fraser och skrev i stort sett samma sak. Som om de antingen hade riktlinjer att följa, eller samma AI skrev alla recensionerna.
Jag förstår inte riktigt vad det har med jag svarade på att göra, men jag förmodar att du menar denna bilden, eller? Där frasen "return to form" har använts fem gånger?
https://pbs.twimg.com/media/GbGPbnWbMAAZezw?format=jpg&name=l...
Den där bilden har dykt upp många gånger nu, och som jag svarade i en annan tråd:
”Return to form” är ett väldigt typiskt, om än klyschigt och uttjatat, uttryck som används i sådana här sammanhang. Exempelvis när ett företag, eller en film- eller spelserie, som har haft en svacka gör en slags comeback.
Släng dessutom in att någon slags AI (som du också nämner) troligtvis har använts för att sammanfatta recensionerna, då är riskerna för en floskelfest desto högre.
För skojs skull så tog jag två andra spel, helt på måfå, som jag tänkte också gjort lite av comebacks och kollade deras Metacritic-sida:
Assassin's Creed Mirage:
Här har du lika många exempel som på Veilguard-bilden som ska "bevisa" fulspel.
Det andra spelet var det nya COD, där det även använts i de recensionerna ett par gånger:
Som en liten bonus, Dragon Age: Inquisition:
Så då ställs frågan: Har dessa recensioner också gått efter riktlinjer/ett manus/är betalda? Eller gäller det bara Veilguard? Varför har ingen brytt sig om konstant upprepande formuleringar i andra recensioners sammanfattningar för andra spel tidigare? Är det bara suspekt när det är ett spel man på förhand bestämt sig för att hata?
Jag har aldrig varit med om såhär många konspirationsteorier om fulspel kring ett spel förut!
Antal spelare är väl knappast en godtycklig måttstock om man vill kolla på hur bra ett spel säljer.
Problemet är vad man jämför med eller mot samt vilka förväntningar man har. Ensamt säger en siffra ingenting utan kontext. Om jag säger att 1 000 spelare är bra om jag var ensam utvecklare (och inte kan programmera öht) är det en fullständig katastrof för, säg, en utvecklare med flera miljoner i budget. Däri ligger det godtyckliga. Samtidigt är siffran på Steam inte ensamt indikativ eftersom spelet är släppt på konsol och fler launchers såsom EA och Epic. Vi vet sålunda inte exakta siffran.
Jag säger inte att gränsen är svartvit eller att det måste finnas tydliga förklaringar vid precis vartenda ord någon säger (eller skriver), men jag hävdar samtidigt att ansvaret ökar ganska kraftigt om man har ett stort antal följare och/eller unga sådana och/eller lättpåverkade sådana (oaktat anledning). Effekten av ett misstag, oaktat intentionen, om du har 100 följare kan skilja sig från effekten om följarantalet i stället är några miljoner. Det är lite pudelns kärna för mig - när effekterna blir stora (antingen i kvantitet på grund av antalet följare, eller i allvarlighet på grund av eventuell radikalitet) så är det inte längre intentionen som är det viktigaste, utan vad följderna faktiskt blir. Intentionen är fortfarande relevant, men proportionen blir klart annorlunda.
"Sexistiskt alibi" är lite som @Balunan är inne på - bekantskapskretsen eller huruvida man försvarat en specifik grupp någon gång förändrar eller förringar inte ett negativt beteende. Det går att vara precis lika sexistisk (återigen, oaktat intention eller ej) oavsett hur många bekanta man än har som har den största bredd könsidentitet/könsuttryck/sexuell läggning man kan tänka sig, eller om man försvarat dem stenhårt vid X tillfälle.
Humor är ibland en balansgång, och jag säger inte att Asmongold inte får skämta eller måste undvika att kränka allt och alla. Däremot kan han inte diktera vad konsekvenserna blir. Han kan styra intention och tydliggöra denna, men måste faktiskt också ta ansvar för vad konsekvenserna blir. Är det rätt? Ptja, därom kan vi nog diskutera in absurdum, men samtidigt finns ett ansvar i att ha miljontals följare som lyssnar på vad man säger också.
Jag ser på ansvar lite annorlunda. Jag lägger allt ansvar på individnivå och då även för att ge individerna de verktyg som krävs för att kunna ta detta ansvar (individer får lära andra individer om kritiskt tänkande).
Att det är en stor grupp följare är förvisso skillnad mot små grupper och ner på individnivå men samtidigt finns allt från individnivå till stora grupper och även på individnivå och små grupper hanteras information. Denna information leder likaväl till följder. Så för mig är det viktigare att individer får lära sig att vara kritiska till den information som når dem snarare än att förbjuda informationen.
Angående "sexistiskt alibi" så förstår jag budskapet men intentionen har den absoluta betydelsen för egen del. Problemet som jag ser det ligger i hur man ska kunna veta skillnaden på slutprodukten.
Jag själv reagerar olika på om ett budskap är faktiskt manshatande (eller kvinnohatande) jämfört med ett skämt, även om det ser ut att vara samma resultat utan närmre granskning. Det är därför jag tycker intentionen och kontexten ofta är viktigare än budskapet.
I sista paragrafen skiljer vi oss helt i åsikt om ansvar, eftersom jag som ovan skrivit, att för mig är det indivuella ansvaret slutligen det absoluta ansvaret.
Tack för en bra och saklig diskussion.
Det är allt för sällan jag får den möjligheten utan påhopp.
Hoppas fler kan lära sig att man kan tycka olika och ändå bete sig civiliserat.
Jag tycker Balunan och Pettson har sunda respnemang här, vill bara tillägga en sak apropå "humor" som inte nämnts vad jag kan se -->
Det spelar också roll, kan en ju tycka, på om "humorn" sparkar uppåt eller nedåt. Satir och att driva med typ Knugen eller kända idrottsmän eller makthavare är ju en sak, men man bör kanske vara lite mer eftertänksam kring hur man skämtar eller driver med mindre privilegierade eller utsatta grupper. Just transpersoner och bokstavspersoner i allmänhet får redan utstå otroligt mycket hat, fördomar och diskriminering. Och det är utsatta grupper i samhället i många fall, då kan man väl tycka att det kan vara klädsamt att tänka till lite extra på vilka konsekvenser ens "skämt" kan få.
Bara mina två cents 🤷
Jag tycker Balunan och Pettson har sunda respnemang här, vill bara tillägga en sak apropå "humor" som inte nämnts vad jag kan se -->
Det spelar också roll, kan en ju tycka, på om "humorn" sparkar uppåt eller nedåt. Satir och att driva med typ Knugen eller kända idrottsmän eller makthavare är ju en sak, men man bör kanske vara lite mer eftertänksam kring hur man skämtar eller driver med mindre privilegierade eller utsatta grupper. Just transpersoner och bokstavspersoner i allmänhet får redan utstå otroligt mycket hat, fördomar och diskriminering. Och det är utsatta grupper i samhället i många fall, då kan man väl tycka att det kan vara klädsamt att tänka till lite extra på vilka konsekvenser ens "skämt" kan få.
Bara mina två cents 🤷
Sen är det ju också väldigt många "på internet" som har svårt att förstå humor likt satir. Jag tycker att man behöver ha det i åtanke också när man skämtar om man har hyffsat många följare. Det är så enkelt att bara följa upp skämtet med nåt typ "Skämtar bara. Det är bara att backa ut om man vill".
Sen går det ju inte att gardera sig mot att folk tar clips av bara skämtet och lägger ut utan förklaringen och att folk då tar klippet på allvar utan att kolla upp det noggrannare.
Bara mina två cents 🤷
Jag tycker det är stor skillnad på att skämta om enskild individ och en grupp, roll eller beteende.
För många är skämt ett sätt att ha någon sorts kraft över odrägliga förhållanden. "Om jag inte skrattar skulle jag gråta" kommer till tanke.
Så jag är personligen inte en förespråkare för att bara sparka uppåt.
Att skämta om något som berör många inom en mindre priviligierad grupp kan göras, inte för att attackera, utan snarare skapa en känsla av gemenskap.
Detta blir väldigt tydligt så fort personen som skämtar själv är del av gruppen som utsätts för skämtet.
Skämtet i sig blir inte mindre eller mer roligt oavsett vem som säger det men jag kan tänka mig att det är mer relaterbart om det kommer från en individ ur samma grupp.
Att skoja med varandra är lite som att kunna dela en öl tillsammans.
Att inte kunna skoja om allt innebär per automatik att man ser skillnad på "oss och dem", vilket tillför att man behandlar folk olika som en följd, vilket ironiskt nog gör att det skapas en minoritet det är ok att skoja om.
Jag är en förespråkare för att folk ska behandlas rättvist oavsett om man är man eller kvinna, om man har skägg eller inte, om man ber till satan eller gud.
Jag tror det finns sanning i allas perspektiv angående detta, så mitt perspektiv är verkligen inte det rätta perspektivet. Däremot tror jag inte på att behandla folk olika när det kommer till humor heller, vi har redan för många hierarkier som det är.
Jo. Antal spelare =/= antal köpare. Antal spelare ≤ antal köpare. Det är allt som går att säga säkert. Att extrapolera bortom det blir godtyckligt.
@jeppe109 - jag orkar inte svara så mycket mer på den diskussionen specifikt just nu, men det är helt okej att ha olika åsikter i ansvarsfrågan. Det är dock en svår fråga, och ett visst ansvar existerar när man kommunicerar till grupper av människor (uppvigling exempelvis är ju ett brott), men med tanke på hur kommunikationslandskapet ser ut i dag med Internet i allmänhet och sociala medier i synnerhet så känns det ganska ofta... kaotiskt. Rörigt. Komplext.
Bästa delen är den sekvensen där man indoktrineras till hur man ska be om ursäkt då man tilltalat någon med fel pronomen. Plockar en ur fantasyspelet, som jag antar många spelar till stor del pga eskapism?, till den ”roliga” vardagen på en millisekund.
Synd att man inte får instruktioner i hur man ska gå tillväga med sin skattedeklaration också, DÅ hade det varit game of the year för min del.
Är det bara jag som tycker det här blir ganska fantastiskt ironiskt? Ska vi ha trigger warnings för trigger warnings?
Vad är "för realistiskt" för eskapism egentligen? Det finns ju blod i spelet, bort med det eller gör det grönt i bästa tyska anda. Vem säger att blod, våld och annat är okej, men usch när det kommer in en pronomendiskussion, så kan vi ju absolut inte ha det!
Jag tycker det är stor skillnad på att skämta om enskild individ och en grupp, roll eller beteende.
För många är skämt ett sätt att ha någon sorts kraft över odrägliga förhållanden. "Om jag inte skrattar skulle jag gråta" kommer till tanke.
Så jag är personligen inte en förespråkare för att bara sparka uppåt.
Att skämta om något som berör många inom en mindre priviligierad grupp kan göras, inte för att attackera, utan snarare skapa en känsla av gemenskap.
Detta blir väldigt tydligt så fort personen som skämtar själv är del av gruppen som utsätts för skämtet.
Skämtet i sig blir inte mindre eller mer roligt oavsett vem som säger det men jag kan tänka mig att det är mer relaterbart om det kommer från en individ ur samma grupp.
Att skoja med varandra är lite som att kunna dela en öl tillsammans.
Att inte kunna skoja om allt innebär per automatik att man ser skillnad på "oss och dem", vilket tillför att man behandlar folk olika som en följd, vilket ironiskt nog gör att det skapas en minoritet det är ok att skoja om.
Jag är en förespråkare för att folk ska behandlas rättvist oavsett om man är man eller kvinna, om man har skägg eller inte, om man ber till satan eller gud.
Jag tror det finns sanning i allas perspektiv angående detta, så mitt perspektiv är verkligen inte det rätta perspektivet. Däremot tror jag inte på att behandla folk olika när det kommer till humor heller, vi har redan för många hierarkier som det är.
Bra tänkt, där! Jag håller med om i stort sett allt. Vill bara poängtera att jag inte menade att man inte under några omständigheter inte ska kunna "sparka nedåt", bara att det krävdr betydligt mer fingertoppskänsla och eftertänksamhet än uppåtsparkarna.
Efter att ha spelat 20+ timmar nu så skulle jag ge spelet 8/10. Tycker det är riktigt bra men det är något annat än Dragon Age och antagligen därför en del är besvikna och ger spelet sämre betyg. Veilguard känns som mer action och mindre rpg än tidigare spel i serien
Kul att du gillar det!
Nice b8s m8s, 8/8
Alltså, den där tankegången är så jäkla långsökt att det blir rätt komiskt.
Det enda du visar genom att piratkopiera är att du är villig att bereda dig rätten till något du inte egentligen har rätten till - att du bryter mot lagen. Ingenting annat.
Ja det vore alldeles förskräckligt! 😭
-:Observe the masses and do the opposite:-
Är det bara jag som tycker det här blir ganska fantastiskt ironiskt? Ska vi ha trigger warnings för trigger warnings?
Vad är "för realistiskt" för eskapism egentligen? Det finns ju blod i spelet, bort med det eller gör det grönt i bästa tyska anda. Vem säger att blod, våld och annat är okej, men usch när det kommer in en pronomendiskussion, så kan vi ju absolut inte ha det!
Ingen som nämnt trigger warnings? Ingen som pratar om realism heller. Strawman utan dess like.