Dragon Age: The Veilguard

Medlem
Skrivet av tjorb:

Ingen som nämnt trigger warnings? Ingen som pratar om realism heller. Strawman utan dess like.

Det är en intressant tanke dock.
Om man inte ska bry sig om trigger warnings så bör man heller inte bry sig om ifall det finns trigger warnings för trigger warnings.
Och om man inte ska bry sig om trigger warnings, vad är då syftet med trigger warnings?

Känns nästan lite filosofiskt. Vad är syftet med något man blir tillsagd att inte bry sig om för att det tydligen inte spelar någon roll?

Själv har jag förståelse för vad du skrev i ditt inlägg.
Inlevelse i en spelvärld är otroligt viktigt för min del och när något verkar vara ditlagt för att det är aktuellt i vår värld så tar det bort från illusionen av spelvärlden.
Under förutsättningen att spelvärlden inte är 1:1 med vår värld då men det är ett spel jag själv inte hade varit intresserad av alls.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Själv har jag förståelse för vad du skrev i ditt inlägg.

Det var inte jag som skrev det inlägget men Jag håller med om det du skriver.

Jag fortsätter läsa denna tråden för det är underhållande men också frustrerande när folk inte kan hålla sig och måste kasta skit på andra eller rent utav hitta på strawmans för att försöka förlöjliga någon.

Medlem
Skrivet av Rico01:

Problemet är vad man jämför med eller mot samt vilka förväntningar man har. Ensamt säger en siffra ingenting utan kontext. Om jag säger att 1 000 spelare är bra om jag var ensam utvecklare (och inte kan programmera öht) är det en fullständig katastrof för, säg, en utvecklare med flera miljoner i budget. Däri ligger det godtyckliga. Samtidigt är siffran på Steam inte ensamt indikativ eftersom spelet är släppt på konsol och fler launchers såsom EA och Epic. Vi vet sålunda inte exakta siffran.

Är man lite rimlig så är det ingen större sak att göra en hyfsad jämförelse. Vi vet att Veilguard har en enorm budget och en tioårig utvecklingsperiod, vi kan också jämföra spelet med liknande titlar. Att inte komma över 100.000 samtida spelare på Steam är bedrövligt för en sån tung titel. Visst tillkommer konsolförsäljning, men jag tror ärligt talat att Bioware kan skatta sig lyckliga om de ens täcker produktionskostnaden.

signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Är man lite rimlig så är det ingen större sak att göra en hyfsad jämförelse. Vi vet att Veilguard har en enorm budget och en tioårig utvecklingsperiod...

Dett spelet/versionen har varit under aktiv utveckling i omkring fyra år

Veilguard has really only been in full production for about four years

"Technically it's been 10 years since the previous Dragon Age game, Inquisition, but that doesn't mean Veilguard has been in full development the entirety of the time. The team has been iterating on ideas ever since Inquisition add-on Trespasser came out, "But in terms of the actual game as you're seeing it now, as it's shaped today, I'd say four years"
Beror väl lite på hur man ser på det hela, kanske.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Jo. Antal spelare =/= antal köpare. Antal spelare ≤ antal köpare. Det är allt som går att säga säkert. Att extrapolera bortom det blir godtyckligt.

Igen, låt oss vara rimliga. Högt spelarantal = hög förtjänst. Vi behöver inte veta exakt hur många kopior ett spel sålt. Vill man göra en riktig djupanalys så finns det gott om andra spel att jämföra med och dra slutsatser baserat på deras uttalande om försäljning och förtjänst samtidigt som man tittar på steams grafer om spelarantal.

signatur

Medlem
Skrivet av Balunan:

Jag förstår inte riktigt vad det har med jag svarade på att göra, men jag förmodar att du menar denna bilden, eller? Där frasen "return to form" har använts fem gånger?
https://pbs.twimg.com/media/GbGPbnWbMAAZezw?format=jpg&name=l...

Den där bilden har dykt upp många gånger nu, och som jag svarade i en annan tråd:

”Return to form” är ett väldigt typiskt, om än klyschigt och uttjatat, uttryck som används i sådana här sammanhang. Exempelvis när ett företag, eller en film- eller spelserie, som har haft en svacka gör en slags comeback.

Släng dessutom in att någon slags AI (som du också nämner) troligtvis har använts för att sammanfatta recensionerna, då är riskerna för en floskelfest desto högre.

För skojs skull så tog jag två andra spel, helt på måfå, som jag tänkte också gjort lite av comebacks och kollade deras Metacritic-sida:

Assassin's Creed Mirage:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Här har du lika många exempel som på Veilguard-bilden som ska "bevisa" fulspel.

Det andra spelet var det nya COD, där det även använts i de recensionerna ett par gånger:
<Uppladdad bildlänk>

Som en liten bonus, Dragon Age: Inquisition:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Så då ställs frågan: Har dessa recensioner också gått efter riktlinjer/ett manus/är betalda? Eller gäller det bara Veilguard? Varför har ingen brytt sig om konstant upprepande formuleringar i andra recensioners sammanfattningar för andra spel tidigare? Är det bara suspekt när det är ett spel man på förhand bestämt sig för att hata?

Jag har aldrig varit med om såhär många konspirationsteorier om fulspel kring ett spel förut!

Du har rätt, det är precis lika suspekt på de recensionerna. De är också stora titlar där intresset från företaget att få bra recensioner också är stort. Samt bilden du länkar till är liten, jag har sett en annan med dubbelt så många recensioner som alla såg likadana ut.

Sedan det som Fextralife säger hjälper inte heller.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av tjorb:

Det var inte jag som skrev det inlägget men Jag håller med om det du skriver.

Jag fortsätter läsa denna tråden för det är underhållande men också frustrerande när folk inte kan hålla sig och måste kasta skit på andra eller rent utav hitta på strawmans för att försöka förlöjliga någon.

Ja ursäkta mig, jag borde dubbelkollat vem som skrev det första inlägget.
Var för snabb för mitt eget bästa ^^

Medlem
Skrivet av Mirage:

Du har rätt, det är precis lika suspekt på de recensionerna. De är också stora titlar där intresset från företaget att få bra recensioner också är stort.

Är det inte det för alla spel?

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Igen, låt oss vara rimliga. Högt spelarantal = hög förtjänst. Vi behöver inte veta exakt hur många kopior ett spel sålt. Vill man göra en riktig djupanalys så finns det gott om andra spel att jämföra med och dra slutsatser baserat på deras uttalande om försäljning och förtjänst samtidigt som man tittar på steams grafer om spelarantal.

Du kan få ett hum men en siffra utan kontext är fortfarande inget värt. Frågan gällde om siffror är godtyckligt eller inte. Jämförelser kan man göra men det lägger till variabler som fortsatt gör att det kan halta betänkligt.

Som exempel:
RDR på Steam har en peak på 8 697 spelare. Gör det RDR till en flopp och ett dåligt spel? Nej, för du får inte hela bilden utifrån en enda datapunkt.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Är det inte det för alla spel?

De tre nämnda titlarna har en jätte bakom sig. Dessa jättar kan inte jämföras med mindre utgivare som inte har samma resurser/influens (är det ett ord?) på marknaden/journalister/streamers.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

De tre nämnda titlarna har en jätte bakom sig. Dessa jättar kan inte jämföras med mindre utgivare som inte har samma resurser/influens (är det ett ord?) på marknaden/journalister/streamers.

Skulle nog tro att intresset att få bra recensioner finns hos alla utvecklare och utgivare, oavsett storlek och budget. 😊 Men jag fattar nu vad du menar kanske, du syftar på inflytande och påstått fulspel?

Medlem

Då många talar om steam-siffror, så antar jag att The Witcher 3 även var en "flopp" om man gör som vissa och jämför med BG3, och nu Veilguards siffror.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Är man lite rimlig så är det ingen större sak att göra en hyfsad jämförelse. Vi vet att Veilguard har en enorm budget och en tioårig utvecklingsperiod, vi kan också jämföra spelet med liknande titlar. Att inte komma över 100.000 samtida spelare på Steam är bedrövligt för en sån tung titel. Visst tillkommer konsolförsäljning, men jag tror ärligt talat att Bioware kan skatta sig lyckliga om de ens täcker produktionskostnaden.

Att enbart titta på Steam ger ju dock en snedvriden, något irrelevant, bild av verkligheten när utgivaren ifråga tillhandahåller en tjänst (med uppemot 13+ miljoner prenumeranter) där spelet ingått dag 1. Kan tänka mig att EA, precis som MS (med Gamepass), inte längre baserar framgång utifrån antal sålda spel, fysiska eller digitalt via externa sidor, utan mer hur många som kör spelet via den tjänst de tillhandahåller (med antal förlängda och nya prenumerationer som måttstock). Så för att kunna genomföra en "riktig djupanalys" bör man rimligtvis ta denna tjänst (EA Play) i beaktande och inte enbart stirra sig blind på Steams grafer som enda källa.

signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 Pro | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Att enbart titta på Steam ger ju dock en snedvriden, något irrelevant, bild av verkligheten när utgivaren ifråga tillhandahåller en tjänst (med uppemot 13+ miljoner prenumeranter) där spelet ingått dag 1. Kan tänka mig att EA, precis som MS (med Gamepass), inte längre baserar framgång utifrån antal sålda spel, fysiska eller digitalt via externa sidor, utan mer hur många som kör spelet via den tjänst de tillhandahåller (med antal förlängda och nya prenumerationer som måttstock). Så för att kunna genomföra en "riktig djupanalys" bör man rimligtvis ta denna tjänst (EA Play) i beaktande och inte enbart stirra sig blind på Steams grafer som enda källa.

Veilguard ingår i EA Play Pro, inte grundprenumerationen men ja, du har helt rätt, även om det kan riskera att vissa personers världsbild rämnar.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Skulle nog tro att intresset att få bra recensioner finns hos alla utvecklare och utgivare, oavsett storlek och budget. 😊 Men jag fattar nu vad du menar kanske, du syftar på inflytande och påstått fulspel?

Exakt. Något de mindre studiorna inte kan/har råd med samt inte har inflytandet att utföra.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Rico01:

Du kan få ett hum men en siffra utan kontext är fortfarande inget värt. Frågan gällde om siffror är godtyckligt eller inte. Jämförelser kan man göra men det lägger till variabler som fortsatt gör att det kan halta betänkligt.

Som exempel:
RDR på Steam har en peak på 8 697 spelare. Gör det RDR till en flopp och ett dåligt spel? Nej, för det finns förklaringar.

Varför ta ett dåligt exempel när det finns så många goda? Jämför med BG3:s releasevecka, inte med ett westernspel som släpptes för flera år sedan. En avsiktligt dålig jämförelse lär man så klart sig inget av.

signatur

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Varför ta ett dåligt exempel när det finns så många goda? Jämför med BG3:s releasevecka, inte med ett westernspel som släpptes för flera år sedan. En avsiktligt dålig jämförelse lär man så klart sig inget av.

Ja det är inte lätt när du missar poängen. Poängen var just att du kan inte få hela bilden utifrån en enda datapunkt och du visade exakt min poäng med ditt svar så tack.

Medlem
Skrivet av Rico01:

Ja det är inte lätt när du missar poängen. Poängen var just att du kan inte få hela bilden utifrån en enda datapunkt och du visade exakt min poäng med ditt svar så tack.

Det var du som använde ett väldigt specifikt exempel, inte jag. BG3 är bara en av många titlar som går att jämföra med, ditt exempel däremot torde vara en av de sämsta.

signatur

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Då många talar om steam-siffror, så antar jag att The Witcher 3 även var en "flopp" om man gör som vissa och jämför med BG3, och nu Veilguards siffror.

<Uppladdad bildlänk>

För 11 år sedan, när Witcher 3 släpptes, så var 100K spelare en väldigt bra siffra.

signatur

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Det var du som använde ett väldigt specifikt exempel, inte jag. BG3 är bara en av många titlar som går att jämföra med, ditt exempel däremot torde vara en av de sämsta.

...och ändå förstår du inte att du bevisar min tes för varje gång du skriver.

Medlem
Skrivet av Rico01:

...och ändå förstår du inte att du bevisar min tes för varje gång du skriver.

Har du inget vettigt att säga så tig hellre och läs forumreglerna.

signatur

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Har du inget vettigt att säga så tig hellre och läs forumreglerna.

Detta kommer alltså från personen som tror att "46685794" skulle säga något. Bwahaha!

Medlem

900 kommentarer på en recension? Jisses...

signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av 4liv3:

900 kommentarer på en recension? Jisses...

Och din kommentar står för 0.11% av inläggen. Grunna lite över det. Betyder det det flipp eller flopp för tråden? 😋

Skrivet av jawik:

Och din kommentar står för 0.11% av inläggen. Grunna lite över det. Betyder det det flipp eller flopp för tråden? 😋

Undras hur många procent som är tacos, det är den verkliga frågan. Nåväl, vi är väl snart uppe i 1k så att alla kan gå och lägga sig.

Medlem

Prioriteringar när världen går under.. Kom ihåg att använda them, inte her !

https://clips.twitch.tv/HungryPlausibleWoodpeckerKlappa-LapHX...

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Välkommen till festen! Det finns tydligen en spegel också som alla blir gay av.

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Glöm inte - spelar du inte snällt måste du göra armhävningar. Det finns inga val - bara tvång <3

Backloggens befriare
Skrivet av Ribcage:

Välkommen till festen! Det finns tydligen en spegel också som alla blir gay av.

Spegel spegel på bordet där, säg mig vem som mest trans är?

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Glöm inte - spelar du inte snällt måste du göra armhävningar. Det finns inga val - bara tvång <3

Skriv svar